سایه نوسانات نرخ ارز بر سر بازار خودرو
جمهوري اسلامي/ بازار خودروي پايتخت روزهاي ملتهبي را پشت سر ميگذارد، از يک طرف رکود کامل بر خريد و فروشها حاکم شده و قيمتها با شيب ملايمي روز به افزايش است و از طرف ديگر، فروشندگان هر روز با نگاهي به نرخ ارز، قيمتهاي جديدي را براي خودروهاي خود پيشنهاد ميدهند. بررسي ميداني بازار خودروي پايتخت افزايش يک تا دو ميليوني قيمت خودروهاي داخلي را نسبت به اواسط هفته نشان ميدهد، اين در حالي است که به علت شيوع کرونا شاهد بسته بودن برخي بنگاهها يا نيمه باز بودن آنها هستيم و اکثر فعالان اين بازار به دورکاري و خريد و فروش تلفني خودرو مشغولند. بهطور نمونه در گروه سايپا هر دستگاه پرايد ۱۳۱ به ۷۷ ميليون تومان، پرايد ۱۱۱ به ۸۷ ميليون تومان، وانت پرايد ۸۸ ميليون تومان، تيبا صندوقدار ۸۹ ميليون تومان، تيبا ۲ به ۸۸ ميليون تومان، ساينا ۹۸.۵ ميليون تومان، کوئيک ۱۰۹ ميليون تومان و کوئيک R (دو رنگ) ۱۱۳ ميليون تومان قيمت خوردند. در گروه ايرانخودرو نيز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تيپ ۲ به ۱۴۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۵ به ۱۷۷ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ V۸ به ۱۷۴ ميليون تومان، سمند ال. ايکس ۱۳۳ ميليون تومان، پژو ۴۰۵ جي. ال. ايکس ۱۲۷ ميليون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ايکس ۱۴۴ ميليون تومان و پژو پارس ۱۵۵ ميليون تومان قيمتگذاري شدند. به گفته کارشناسان، در هفتههاي گذشته نوسان ارز خريد و فروشها را به حداقل رسانده است. بهجز يک روز که نزولي شدن نرخ ارز را شاهد بوديم و تعداد فروشندگان خودرو افزايش يافت، دوباره با بالا رفتن مجدد نرخ ارز تعداد فروشندگان به شدت کاهش يافته يا قيمتهاي بالا و غيرمنطقي از مشتريان طلب ميکنند. به اعتقاد کارشناسان، اين روزها بازار خودرو، خود را با نرخ ارز تنظيم ميکند و فعالان بازار هر روز منتظر فرا رسيدن ساعت ۱۱ صبح و مشخص شدن نرخ ارز در بازار هستند تا پس از آن قيمت خودروها را بر همان اساس تعديل کنند. وضعيت به گونه اي است که قيمتها به صورت لحظهاي تغيير ميکند و در بسياري موارد افرادي که خودرو به امانت نزد بنگاهيها براي فروش گذاشته بودند، با تماس تلفن خواستار نفروختن آن هستند. به گزارش ايرنا، امروز در دسته مونتاژيها نيز هر دستگاه چانگان CS۳۵ به ۳۳۳ ميليون تومان، سراتو ۵۵۰ ميليون تومان، سيتروئن C۳ به ۶۴۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۰۸ سفيد ۶۰۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۰۸ مشکي ۶۳۰ ميليون تومان، هايما S۷ به ۴۷۰ ميليون تومان و جک S۵ به ۴۶۵ ميليون تومان قيمت خوردند که نسبت به سه روز پيش افزايش دو تا ۱۰ ميليون توماني نشان ميدهد. در دسته خارجي نيز با وجود ممنوعيت واردات و نبود خودروهاي صفر کيلومتر، فروشنگان قيمت هاي بسيار بالا و غيرمنطقي براي خودروهاي خود مطالبه ميکنند. به گفته نمايشگاهداران، اکنون بهجز اندک جوانان يا افرادي که به قصد ارتقا و تبديل خودرو، اتومبيلهايشان را فروخته اند، خريداري در بازار وجود ندارد.