دنياي خودرو/ شورولت کوروت C7 زردرنگ يکي از همان خودروهاي ترانزيتي است که چندي پيش با عبور از خاک ايران سروصداي زيادي به پا کرد. زيرا اين خودرو آمريکايي پس از وضع قوانين منع شمارهگذاري خودروهاي آمريکايي حتي در مناطق آزاد کشور، ديگر اجازه ورود و تردد در خاک ايران را نداشته و به خودرويي خاص و دستنيافتني براي علاقهمندان تبديل شده است. چندي پيش تصاويري از گمرکات کشور بهدستمان رسيد که نشان ميداد خودروهاي خاص و جذابي پا به خاک ايران گذاشتهاند. برخي از اين خودروها به منظور استفاده در ناوگان حملونقل سفارتخانهها و همچنين استفاده سفرا وارد کشور شدهاند و پس از طي شدن مراحل اداري، از گمرکات ترخيص و راهي مراکز شمارهگذاري ميشوند تا پس از دريافت پلاک ديپلمات، به راحتي بتوانند در خيابانهاي کشور تردد کنند. اما برخي ديگر از اين خودروها، گذرموقتهايي هستند که براي مدت زماني محدود راهي ايران شدهاند. درنهايت به خودروهايي ميرسيم که به مقصد کشورهاي همسايه راهي ايران ميشوند و چند روزي را مهمان گمرکات کشور هستند. درواقع اين خودروها تنها بهمنظور عبور از خاک ايران راهي گمرکات شدهاند و پس از بررسي و تاييد مدارک گمرکي، امکان عبور و تردد از جادههاي ايران را مييابند و راهي کشور مقصد ميشوند. شورولت کوروت C7 زردرنگ يکي از همان خودروهاي ترانزيتي است که چندي پيش با عبور از خاک ايران سروصداي زيادي به پا کرد.
زيرا اين خودرو آمريکايي پس از وضع قوانين منع شمارهگذاري خودروهاي آمريکايي حتي در مناطق آزاد کشور، ديگر اجازه ورود و تردد در خاک ايران را نداشته و به خودرويي خاص و دستنيافتني براي علاقهمندان تبديل شده است. 141.jpg تاريخچه شورولت کوروت کوروت يکي از جذابترين و محبوبترين محصولات شورولت؛ از دهه 60ميلادي تاکنون علاقهمندان زيادي را شيفته خود کرده است. چندي پيش نسل هشتم اين خودرو با نام کوروت C8 به بازار جهاني معرفي شد که بهدليل استفاده از پيشرانه وسط، عنوان نخستين کوروت موتوروسط تاريخ را از آن خود کرد. اين سوپراسپرت آمريکايي اکنون به ويژگيهاي منحصربهفردي مجهز شده، همچنين بازبيني طراحي کابين در نسل آخر اين خودرو يکي از نکات برجستهاي است که نظر کارشناسان را به خود جلب ميکند. نسل هفتم اين خودرو يعني کوروت استينگري C7 نيز يکي محبوبترين نسخههاي توليدشده از اين سوپراسپرت است که چند دستگاه از آن در مناطق آزاد کشور ازجمله جزيره کيش، منطقه آزاد اروند، ارس و انزلي وجود دارد. اين نسل نخستينبار در سال 2013 در نمايشگاه خودرو ديترويت به نمايش درآمد و از سال 2014 به بازار ايالات متحده و ساير بازارهاي جهاني عرضه شد. وزن کمتر، قدرت بيشتر، هندلينگ بهتر و طراحي جذابتر از مشخصههاي اين نسل از کوروت است.
اين مدل بيانگر هفتمين طراحي مجدد کوروت از دهه ۶۰ تاکنون است. در توليد اين خودرو سعي شده نقايص و نقاط ضعفي که در نسلهاي پيشين توسط کارشناسان و مالکان مطرح شده، برطرف شود. البته بايد گفت شورولت بهخوبي اينکار را انجام داده است. کوروت استينگري نسبتبه نسل قبلي بسيار پيشرفت کرده و همچنين ميزبان تغييرات زيادي در ظاهر بوده است. ظاهر مخوف و با اصالت ظاهر تهاجمي و اسپرت C7 يکي از دلايلي است که هر شخص را بهسوي اين خودرو ميکشاند، حتي اگر علاقهاي به خودرو نداشته باشد. در نماي جلو کاپوتبلند و کشيدهاي که از جنس فيبرکربن است دريچه ورودي هوايي را روي خود دارد که بيشاز هرچيز چهرهاي خشن و تهاجمي را براي آن رقم زده است. چراغهاي بزرگي که با نواري از LED ديلايت در قسمت پايين مزين شدهاند، در طرفين قرارگرفته و بارنگ مشکي پسزمينه تضاد چشمنوازي را با رنگ بدنه ايجاد کرده علاوهبر اين ظاهري اسپرتتر را پديد آورده است. نماي جانبي بهخوبي نمايانگر طراحي تهاجمي و اسپرت کوروت است. نکته جالبي که اين بخش به چشم ميخورد، دستگيره منحصر به فردي است که به صورت پنهان و در حفرهاي جاي گرفته تا طراحي سيال و روان را درهم نريزد. رينگهاي پنجپر آلومينيومي مشکي رنگ يکي ديگر از جذابيتهاي C7 را بهوجود آورده است.
همچنين کاليپرهاي ترمز قرمزرنگ در ميان پرههاي مشکي رينگ بسيار جلوه ميکنند. اما داستان يکباره در نماي عقب کوروت عوض ميشود و ديگر خبري از طراحي خيرهکننده نيست. سپر بزرگ و نسبتا ساده که قسمتي از آن با ديفيوزر مشکيرنگ پر شده است، نماي پشتي را بسيار ساده نشان ميدهد. اما با اينحال وجود چهار خروجي اگزوز در وسط سپر حس و حال يک سوپراسپرت را القا ميکند. لوگو بزرگ شورولت در قسمت مياني بيشاز هر چيز ديگري خود نمايي ميکند. کابين ساده اما مهيج به جرات ميتوان گفت يکي از نقاط قوت شورولت کوروت استينگري، فضاي داخل کابين و امکانات آن است. هنگامي که وارد کابين اين سوپراسپرت آمريکايي ميشويد ديگر خبري از يک فضاي سرد و بيروح متشکل از پلاستيک فشرده نيست. تودوزي و همچنين بخشهايي از داشبورد از جنس چرم طبيعي مرغوب بوده که علاوهبر زيبايي فضايي لوکس را پديد آورده است. طرح کلي داشبورد بهگونهاي است که مانند کاکپيت هواپيما تمامي ادوات در اختيار راننده است.
کنسول مياني داشبورد با زاويه ملايمي به بهسوي راننده متمايل شده است که همين موضوع باعث ميشود راننده در سرعتهاي بالا تسلط بيشتري بر خودرو و همچنين ادوات تعبيهشده روي کنسول داشته باشد. در کابين دو نمايشگر هشت اينچي خودنمايي ميکند که يکي از آنها در ميان کنسول به منظور استفاده سيستم صوتي و ناوبري و ديگري در ميان صفحه کيلومتر ديجيتالي تعبيه شدهاند. فرم کلي طراحي استينگري سنتشکنانه بوده بهگونهاي که دريچه ورودي هوا بهکابين براي دو سرنشين کاملا مستقل از يکديگر است و حتي ميتوان از اشکال شکلدهنده به داشبورد و تريم داخلي نيز به اين موضوع پي برد. با وجود اسپرت بودن صندليها بهگونهاي طراحي شدهاند که بدن را به خوبي در خود جاي ميدهند تا کمترين ميزان تنش را به سرنشينان انتقال دهند، بههمين خاطر ميتوان گفت که راحتي صندليهاي استينگري نسبت به نسل پيشين به ميزان قابل قبولي ارتقا يافته است.
مشخصات فني پيشرانه همانطور که از يک سوپراسپرت انتظار ميرود، درون سينه کوروت نيز يک قلب تپنده و قدرمند وجود دارد که منتظر فرمان گرفتن از سوي راننده بوده تا حداکثر قدرت خود را در اختيارش قرار دهد. اين پيشرانه متشکل از يک بلوک هشت سيلندر Vشکل جنرالموتورز با حجم 6.2 ليتر است. با توجه به نوع موتور حداکثر توان توليد شده توسط آن 450 اسببخار و حداکثر گشتاور آن 610نيوتونمتر است که اين نيرو توسط يک جعبهدنده 6سرعته اتوماتيک به چرخهاي محرک عقب انتقال مييابد. شتاب صفر تا يکصد برساعت کوروت C7 از سوي کمپاني مادر 3.8 ثانيه اعلام شده است.
بازار