دنياي خودرو/ قيمت برخي خودروهاي مونتاژي پرتقاضا در بازار با کاهش همراه شده است. براين اساس قيمت هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد حدود ۶۰۰ ميليون تومان، کيا سراتو ۵۵۰ ميليونتومان، چانگان CS35 332 ميليونتومان، هايما اس۷ حدود ۴۷۰ ميليونتومان و جک اس ۵ نيز ۴۵۰ ميليون تومان اعلام شده است. رکن اصلي بازارها و بنگاههاي اقتصادي ميزان عرضهوتقاضاست که سودآوري يا زياندهي اقتصادي را مشخص ميکند. البته پارامترهاي موثري در اين بين وجود دارد که ميتواند بر قيمت تمامشده محصول، ميزان تقاضا يا تيراژ توليد و عرضه نيز تاثيرگذار باشد. امروزه وضعيت اقتصادي متاثر از بيماري کرونا باعث شده است مصرفکنندگان با کاهش شديد قدرت خريد مواجه شوند که طبعا همين امر ميزان تقاضا در بازار را کاهش داده است. ازسويديگر مشکلات ناشياز تحريمهاي بينالمللي صدمات جدي به پيکره صنعت کشور بهخصوص صنعت خودرو وارد کرده و همين امر موجب شده است تيراژ توليد نسبتبه سالهاي گذشته با کاهش همراه شود. با درنظر گرفتن تمام اين موارد وضعيت فعلي صنعت و بازار خودرو کشور نيازمند تغييرات زودبازده است تا بتوان تاثيرات آن را در کنترل قيمتها و همچنين رفع نياز مردم مشاهده کرد. باتوجه به نوسانات شديد نرخ ارز در هفتههاي گذشته، بار ديگر شاهد برهم خوردن تعادل قيمتها در بازار آزاد خودرو هستيم. همين اتفاق ميتواند بارديگر رکود سنگيني را در اين بخش از اقتصاد جامعه رقم بزند. هرچند بهعقيده بسياري از فعالان اين حوزه درحالحاضر هم رکود بيسابقهاي بر بازار حکمفرماست که تاثير آن را ميتوان در کاهش شديد تقاضا و بيعلاقگي نسبتبه خريد ازسوي مصرفکنندگان مشاهده کرد. همچنين نبود تمايل برخي فروشندگان در شرايط کنوني باعث شده است ميزان عرضه خودرو به بازار کاهش يابد که نتيجه آن افزايش تورم و ايجاد حباب قيمتي در بازار آزاد است. از اينرو براساس گزارشهاي ميداني، درحالحاضر بسياري از نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو در بازار اقدام به انتقال خودروهاي خود به پارکينگهايي خارجاز محوطه نمايشگاهي کردهاند تا پس از ثبات قيمتها و همچنين افزايش ميزان تقاضا ازسوي مصرفکنندگان، خودروهاي دپوشده خود را راهي بازار کنند. البته ورود دستگاههاي نظارتي و انتظامي به پرونده احتکار و دپو خودروهاي صفرکيلومتر سبب شدچنين اقداماتي طي هفتههاي گذشته بسيار کاهش يابد و کمتر شاهد اتفاقات اينچنيني ازسوي فروشندگان خودرو باشيم. هرچند برخي نمايشگاهداران معتقدند فروش خودرو بهخصوص وارداتيها در شرايط فعلي نهتنها سودي برايشان ندارد، بلکه بهدليل جهش ساعتي قيمتها، موجب متضرر شدن آنها نيز ميشود. زيرا آنها معتقدند براي جايگزيني خودرو فروختهشده بايد مبلغ بيشتري را پرداخت کنند که در اين صورت اختلاف هزينهها و درآمدها، عددي منفي را نشان ميدهد. باتوجه به اينکه طي هفتههاي گذشته نمودار قيمتي خودروهاي داخلي شيب نسبتا تندي را به خود گرفته بود، بررسي وضعيت بازار در روز گذشته نشان ميدهد عدم تقاضا ازسوي خريداران موجب شده است فروشندگان خودرو نيز ناچار به کاهش قيمتها شوند. ازاينرو روز گذشته قيمت برخي خودروهاي داخلي پرتقاضا در بازار آزاد نسبتبه هفته گذشته با کاهش دو تا 8ميليون توماني همراه بود. بهعنوانمثال پژو 206 تيپ 2 که يکي از پرفروشترين خودروهاي داخلي بازار بهشمار ميرود، هفته گذشته با قيمتي حدود 144ميليونتومان خريدوفروش شد. اين در حالي است که روز گذشته قيمت اعلامي براي اين خودرو در نمايشگاههاي سطح تهران حدود 136 ميليون تومان بود. پژو 206 تيپ 5 نيز که مرز 175 ميليون توماني را رد کرده بود، اکنون با بهاي معاملاتي 163 ميليون توماني در نمايشگاهها خريدوفروش ميشود. از آنجاکه افزايش شديد قيمتها در هفتههاي گذشته پايه و اساس منطقي نداشته و به صورت حبابي بوده است، انتظار ميرود با ادامه روند کاهشي قيمتها و همچنين بالا رفتن تقاضا ازسوي خريداران، کاهش بيشتري را در بازار شاهد باشيم.
پرايد 111 SE که هفتههاي گذشته برچسب قيمتي بيش از 85 ميليون توماني را به خود ميديد، اکنون با کاهش قيمت همراه شده و با نرخ معاملاتي 79 تا 80ميليون تومان خريدوفروش ميشود. تيبا صندوقدار SX نيز روز گذشته با نرخ معاملاتي 84 ميليونتومان خريدوفروش شده که نسبت به هفته گذشته کاهش 5ميليوني را تجربه کرده است. همچنين قيمت برخي خودروهاي مونتاژي پرتقاضا در بازار با کاهش همراه شده است. براين اساس قيمت هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد حدود ۶۰۰ ميليون تومان، کيا سراتو ۵۵۰ ميليونتومان، چانگان CS35 ۳۳۲ ميليونتومان، هايما اس۷ حدود ۴۷۰ ميليونتومان و جک اس ۵ نيز ۴۵۰ ميليون تومان اعلام شده است.
بازار