فراری ممکن است مالکیت معنوی 250GTO را از دست بدهد
زوميت/ استفاده نکردن از برند تجاري خودروي کلاسيک 250GTO، مشکل حقوقي پيچيدهاي براي فراري ايجاد کرده و ممکن است خودروساز ايتاليايي مالکيت معنوي آن را از دست بدهد. فراري براي حفظ علامت تجاري يکي از نمادينترين مدلهاي تمام دوران خود و يکي از گرانقيمتترين خودروهاي جهان، نبرد حقوقي پيچيدهاي را آغاز کرده است. فراري 250GTO، خودرو مسابقهاي داراي مجوز تردد در جاده و مجهز به پيشرانه خورجيني ۱۲ سيلندر است که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ ساخته شد. هماکنون حکم تاريخي اداره مالکيت معنوي اتحاديه اروپا ميتواند راه را براي توليد ماکتها و نسخههاي کپي از طرح کلاسيک يکي از نادرترين و کلکسيونيترين فراريهايي که تاکنون ساخته شده است، هموار کند. فراري اين برند تجاري را در بين خودروهاي اسباببازي و نسخههاي مدل سال 250GTO حفظ کرده، اما با اين حکم که بسياري از علاقهمندان ممکن است فکر کنند غيرممکن باشد، سازنده ايتاليايي خودروهاي سوپراسپرت اکنون نميتواند شرکتهاي مستقل را از ساخت و فروش نسخههاي کپي باز دارد. فراري علامت تجاري خود را براي 250GTO در سال ۲۰۰۸ تجديد کرده است، تا از طراحيهاي کپي در آينده جلوگيري کند. ۳۶ نسخه اصلي از اين خودروي کلاسيک که بين سالهاي ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ ساخته شدند، در بين نادرترين خودروهاي جهان قرار دارند. برخي کارشناسان، فراري 250GTO را داراي رکورد گرانقيمتترين وسيله نقليه تاريخ ميدانند؛ زيرا در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۷۰ ميليون دلار براي اين خودروي کلاسيک پرداخت شد که البته اين رقم به دليل خصوصي و محرمانه بودن فروش، تاکنون تأييد نشده است. در اوت سال ۲۰۱۸ نيز، نمونه ديگري با قيمت تأييدشده ۴۸/۴ ميليون دلار در حراجي فروخته شد. بااينحال، خودروي کلاسيک و نمادين 250GTO بهزودي ميتواند از چنگ فراري خارج شود. به گزارش وبسايت اقتصادي انگليسي «This Is Money»، شرکت مستقلي بهنام Ares Design مستقر در مودنا ايتاليا، ادعا کرد که علامت تجاري سال ۲۰۰۸ به گونهاي بد ثبت شده است. به عبارت ديگر اين علامت تجاري به شيوهاي تدافعي ساخته شده تا از اقدام شرکتهاي شخص ثالث براي توليد و فروش خودروهاي اسپرت مشابه جلوگيري کند. وبسايت «This Is Money» گزارش داد که در اين پرونده عبارتي آمده که ميگويد «اگر اين علامت تجاري به مدت ۵ سال مداوم مورد استفاده واقع نشود، مجوز استفاده از آن ميتواند باطل شود. به گزارش اين وبسايت، آرس ديزاين پروندهاي را عليه فراري به جريان انداخته است که در آن ادعا ميکند «از اين علامت تجاري استفاده کنيد، يا آن را از دست بدهيد». اين شکايت پس از آن مطرح شد که فراري از سال ۱۹۶۴ تاکنون طراحي 250GTO را مورد استفاده قرار نداده است و وقتي که آرس ديزاين در سال ۲۰۰۷ به اتحاديه اروپا شکايت کرد، فراري تمايلي به استفاده مجدد از آن نداشت. دفتر مالکيت معنوي اتحاديه اروپا (EUIPO) در اين زمينه گفت: درباره پرونده کنوني، بخش ابطال مالکيت معنوي اعتقاد دارد که استفاده واقعي از علامت تجاري موردمناقشه به اندازه کافي براي عوامل مرتبط با وسايل نقليه اسباب بازي و خودروهاي ماکت اثبات شده است؛ درحاليکه هيچ استفادهاي از اين علامت تجاري در رابطه با ساير کالاهاي موجود در کلاس ۱۲ (وسايل نقليه) که براي آن ثبت شده، اثبات نشده است. به عبارت ديگر فراري استفاده واقعي براي تعدادي از کالاها، شامل وسايل نقليه را اثبات نکرده است. رسانههاي انگليسي همچنين گزارش دادند که فراري برندهي پروندهاي است که سال گذشته توسط آرس ديزاين ارائه شد. طبق گزارش رسانهها، دادگاهي در بولونيا ايتاليا، فراري 250GTO را بهعنوان اثري هنري که امکان تقليد يا بازتوليد آن وجود ندارد، به رسميت شناخت. هماکنون مشخص نيست که فراري چه تصميمي براي مواجهه با اين چالش ميگيرد. بنا به گزارشها، فراري و آرس ديزاين به درخواست رسانههاي خارج از اين کشور براي اظهارنظر پاسخ نداده