نماد آخرین خبر

11 نکته مهم در مورد سریع ترین فراری تاریخ؛ SF90 نیم میلیون دلاری

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
11 نکته مهم در مورد سریع ترین فراری تاریخ؛ SF90 نیم میلیون دلاری
ديجياتو/ فراري هر از چند وقت يکبار دست به کارهاي عجيبي مي زند و ساخت SF90 نيز قطعا يکي از همين کارهاست. از اين رو قصد داريم تا در اين مطلب به تازه ترين ساخته تکنولوژيک کمپاني فراري بپردازيم، خودرويي که گويي از تمامي اعضاي خانواده اش سريعتر است و به شکل چشمگيري در پس وقايع دوران شيوع کرونا، مورد غفلت واقع شده است. قيمت پايه آن 400 هزار دلار است اما قيمت نهايي به راحتي به 700 هزار دلار مي‌رسد. با توجه به اين که SF90 يک ابرخودرو پلاگ هيبريدي است از نظر پرداخت ماليات در ميانه‌هاي جدول مالياتي قرار مي‌گيرد اما به علت امکانات اضافه بسيار گران قيمت فراري قيمت نهايي آن به سرعت بالا مي‌رود. براي مثال پکيج مسابقه اي موسوم به Assetto Fiorano در حدود 60 هزار دلار به قيمت نهايي خودرو اضافه مي‌کند. چرخ‌هاي فيبرکربني نيز در حدود 25 هزار دلار قيمت دارند و نوارهاي مسابقه‌اي بدنه نيز برچسب قيمتي برابر با 26 هزار دلار دارند. اما نکته جالب توجه اين است که ما با يک فراري توليد محدود همانند لفراري طرف نيستيم و فراري امکان فروش SF90 را براي همگان مهيا کرده اما به قيمت بسيار گزاف. موتور دو توربو 4 ليتري V8 به تنهايي 800 اسب بخار قدرت توليد مي‌کند يکي از انتقادهايي که به SF90 مي‌شد اين بود که شاسي آلومينيومي و موتور V8 دو توربو آن مشابه با مدل بسيار ارزان تر F8 Tributo است اما در عمل با دو موجود کاملا متفاوت طرف هستيم. به طور مثال بلوک اصلي موتور مشابه با نمونه استفاده شده در F8 است اما در باقي بخش‌ها فراري به طور کامل خانه تکاني کرده است. توربوها، منيفولد ورودي و خروجي، سر سيلندر، پيستون و ميل لنگ جديد در اين موتور کار شده است. قطر پيستون‌هاي موتور اين خودرو نيز بزرگ تر است با اين وجود در حدود 25 کيلوگرم وزن کمتري به نسبت موتور F8 دارد و همچنين در حدود 50 ميلي متر پايين تر بر روي شاسي نصب شده است. اگزوزها نيز از ماده اي به نام اينکونل ساخته شده‌اند که مشابه با خودروهاي فرمول يک است. به تنهايي اين موتور توانايي توليد 769 اسب بخار و 800 نيوتن متر گشتاور را دارد. سريع ترين شتاب گيري را بين تمامي فراري‌هاي تاريخ دارد SF90 براي رسيدن به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت به تنها 2.5 ثانيه و براي رسيدن به سرعت 200 کيلومتر بر ساعت به 6.7 ثانيه زمان نياز دارد که در حدود 1.5 ثانيه از F8 سريع تر است. حداکثر سرعت نيز به 340 کيلومتر بر ساعت مي‌رسد. پس از گذر از سرعت 210 کيلومتر بر ساعت دو موتور الکتريکي کار شده در محور جلو توانايي افزايش سرعت و توليد نيرو را ندارد و به همين علت به طور کامل خاموش مي‌شود و تمامي نيروي مورد نياز از طريق همان موتور بنزين سوز تامين مي‌شود. خبري از دنده عقب در آن نيست جعبه دنده 8 سرعته دو کلاچه اتوماتيک در حدود 10 کيلوگرم از جعبه دنده 7 سرعته کار شده در مدل F8 سبک تر است و 15 ميلي متر ارتفاع کمتري دارد. فراري براي سبکتر کردن اين جعبه دنده ساز و کار دنده عقب را به کلي حذف کرده و اين وظيفه را به دو موتور الکتريکي کار شده در محور جلو داده است. خبري از اتصال فيزيکي پدال ترمز به ترمزها نيست فراري به طور کامل از الگوريتم کامپيوتري براي برقراري ارتباط بين کليپر ترمز و نيروي ترمز حاصل از موتورهاي الکتريکي استفاده کرده است. همچنين براي اولين بار از يک فرمان تمام برقي در يک خودروي موتور وسط فراري استفاده شده است. SF90 به طور کامل از فيبر کربن ساخته نشده است فراري همچنان بر روي ساخت شاسي از آلومينيوم اصرار مي ورزد و اين مسئله در SF90 نيز وجود دارد. در واقع با شاسي ارتقا يافته F8 رو به رو هستيم که در بخش عقب شاسي يعني همان فضاي بين اتاق و موتور، از فيبرکربن استفاده شده است که همين مسئله باعث شده تا مقاومت پيچشي شاسي 20 درصد افزايش پيدا کند و وزن آن نيز 25 درصد کاهش يابد. مي توانيد با انتخاب تمامي امکانات اضافه وزن آن را 100 کيلوگرم کاهش دهيد به طور استاندارد وزن خشک SF90 برابر با 1670 کيلوگرم است که در صورت انتخاب بسته مسابقه‌اي Assetto Fiorano وزن آن 30 کيلوگرم کاهش پيدا مي‌کند. در صورت انتخاب تمامي امکانات اضافي مي‌توانيد وزن اين خودرو را تا 70 کيلوگرم کاهش دهيد. گرچه اين کاهش وزن باعث کاهش رقم حساب بانکي شما نيز خواهد شد. راحت ترين سوپرخودرو براي رانندگي با 1000 اسب بخار قدرت است طبق صحبت‌هاي راننده تست شرکت فراري رافائله دي سيمونه، رانندگي با SF90 حتي از فراري 488 Pista با قدرت کمتر نيز راحت تر است اما هميشه بايد حواستان به شخصيت اصلي خودرو باشد زيرا در حدود 800 اسب بخار از اين 1000 اسب بخار در اختيار چرخ‌هاي عقب قرار مي‌گيرد. خبري از دکمه هاي فيزيکي بر روي فرمان نيست ديگر خبري از عقربه دور موتور سنج آنالوگ فراري نيست و جاي آن را يک صفحه نمايش عظيم الجثه 16 اينچي گرفته است که توسط دکمه هاي حساس به لمس کار شده بر روي فرمان کنترل مي‌شود. حالت هاي رانندگي در نظر گرفته شده براي اين فراري نيز شامل eDrive، هيبريد، پرفورمنس و کواليفاي (مخصوص به ثبت رساندن سريع ترين دور ممکن) است. آيروديناميک بسيار هوشمندي دارد جداي از توانايي توليد 390 کيلوگرم نيروي رو به پايين در سرعت 250 کيلومتر بر ساعت، مهندسين فراري توانسته اند بال عقب هوشمندي براي اين خودرو طراحي کنند که تبديل به يک پتنت ارزشمند براي شرکت فراري شده است. مهندسين فراري با کار گذاشتن موتور الکتريکي در بخش مرکزي امکاني فراهم کرده اند که باز و بسته شدن بال را ميسر مي‌کند. در بخش جلو خبري از قطعات متحرک نيست اما فراري همانند هميشه از S-Duct براي افزايش نيروي رو به پايين در محور جلو استفاده کرده است همچنين در بخش زيرين از تيغه هاي ايجاد کننده جريان گردابي استفاده کرده است. با اولين فراري پلاگ هيبريدي تاريخ طرف هستيم از آنجا که پورشه 918 اسپايدر و مک لارن P1 به قابليت شارژ مستقيم باتري‌ها مجهز بودند با امکان جديدي در يک سوپرخودرو هيبريدي طرف نيستيم. اما اين اولين بار است که فراري امکان شارژ مستقيم باتري‌ها را فراهم کرده است. از آنجا که وزن کليد اساسي در ساخت يک سوپرخودرو است. فراري از بسته باتري کوچک 7.9 kwh استفاده کرده که تنها 72 کيلوگرم وزن دارد و برد حرکتي خودرو نيز در حالت برقي تنها 25 کيلومتر است. دو موتور الکتريکي کار شده در جلو که هر کدام تنها 12 کيلوگرم وزن دارند توانايي توليد 217 اسب بخار قدرت را دارند و در نتيجه تمامي اين قواي محرکه پيچيده فراري SF90 در تست WLTP در حدود 154 گرم در هر کيلومتر CO2 توليد مي‌کند و مصرف سوخت آن در حالت ترکيبي نيز تنها 6.1 ليتر است.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره