اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت تریلبلیزر جدید
پدال/ اين روزها در بازار با کم شدن تعداد خودروهاي سواري کوچک، در بسياري از نمايشگاههاي فروش خودرو اين کراساوورهاي کوچک هستند که نقش محصول پايهٔ خودروسازان را بازي ميکنند و بهنوعي جايگزين هاچبکها و سدانهاي کوچک شدهاند. هماکنون در بازار تعداد زيادي از اين کراساوورهاي کوچک پايهاي وجود دارد اما بسياري از آنها در ازاي قيمت پايين، ويژگيهاي قابلتوجهي را قرباني کردهاند. بهعنوانمثال، بعضي از اين کراساوورها صرفاً بهصورت محرک جلو ارائه ميشوند و برخي ديگر خيلي کوچک هستند. اما اين کلاس در حال گسترش است و مدلهاي کمي بزرگتر و مجهزتري به آن اضافه شدهاند. البته قيمت اين مدلها کمي بيشتر از کراساوورهاي پايهٔ واقعي است اما بسيار جادارتر و کاربرديتر هستند. جديدترين عضو اين گروه شورلت تريلبليزر جديد مدل ۲۰۲۱ است که با قيمت پايهٔ ۱۹,۹۹۵ دلار به ميزان قابلتوجهي از رقبا ارزانتر است. تريلبليزر عنوان محصول پايهٔ شورلت را از کراساوور ترکس گرفته است زيرا هرچند کمي از ترکس بزرگتر است اما قيمت پايهٔ کمتري نسبت به آن دارد. شايد اين موضوع کمي گيجکننده و عجيب باشد اما با رشد کلاس کراساوورهاي کوچک، بسياري از برندها اقدام به ارائهٔ دو محصول در اين بخش کرده و آنرا تقسيم نمودهاند. بهعنوانمثال، هيونداي مدلهاي وني و کُنا را ارائه ميکند، مزدا مدلهاي CX-3 و CX-30 را عرضه کرده و کيا هم مدلهاي استونيک و سلتوس را روانهٔ بازار نموده است. تريلبليزر اما قبلاً خودروي بسيار متفاوتي نسبت به اين مدل جديد بود. اين ماشين قبلاً يک اسيووي ميان سايز سه رديفه بود که بر اساس ساختار بدنه روي شاسي پيکاپ ساخته شده بود و با پيشرانههاي بزرگ V6 و V8 عرضه ميشد اما حالا به يک کراساوور سابکامپکت با پيشرانهٔ سه سيلندر تبديل شده است. دو تيپ بالا ردهٔ تريلبليزر جديد اکتيو و RS نام دارند که هردو با قيمت پايهٔ ۲۷,۸۹۵ دلار بسيار گرانتر از تيپ پايه هستند. البته هردوي اين تيپهاي بالا رده بسيار شيکتر از تيپ پايه به نظر ميرسند. تيپ اکتيو بهعنوان نسخهاي آفرودي و خشن در نظر گرفته شده درحاليکه تيپ RS قرار است عضو اسپرت خانواده باشد. هردوي اين تيپها بهصورت استاندارد با رينگهاي آلومينيومي ۱۷ يا ۱۸ اينچي و صفحهنمايش ۸ اينچي سيستم اطلاعاتي-سرگرمي به بازار عرضه ميشوند. براي اين تيپها همچنين پکيجي بنام تکنولوژي هم با قيمت ۱۷۲۰ دلار قابل سفارش است که در نمونهٔ مورد آزمايش ما هم موجود بود و اپل کارپلي و اندرويد اتو بيسيم، پد شارژ بيسيم گوشيهاي هوشمند، کروز کنترل تطبيقي و چراغهاي LED را به خودرو اضافه ميکند. در زير کاپوت تمام تيپها و مدلهاي تريلبليزر پيشرانهٔ سه سيلندر توربوشارژ قرار ميگيرد که دور از شأن نام تريلبليزر و شورلت است. تيپهاي پايهٔ اين کراساوور آمريکايي با يک پيشرانهٔ ۱.۲ ليتري توربو ارائه ميشوند که ۱۳۷ اسب بخار قدرت دارد اما تيپهاي بالايي اکتيو و RS به موتور ۱.۳ ليتري توربو با ۱۵۵ اسب بخار مجهز شدهاند. گيربکس استاندارد براي انتقال نيروي هردو موتور يک نمونهٔ CVT است اما براي موتور قويتر امکان سفارش يک گيربکس نُه سرعتهٔ اتوماتيک هم وجود دارد. همچنين سامانهٔ چهارچرخ محرک هم فقط براي موتور ۱.۳ ليتري قابل سفارش است و صرفاً با گيربکس نُه سرعته ارائه ميشود. ما يک نسخهٔ RS چهارچرخ محرک را مورد آزمايش قرار داديم و با هر معياري بايد گفت تريلبليزر خودروي کُندي است. البته پيشرانهٔ سه سيلندر توربوشارژ خودرو در دورهاي پايين کشش خوبي دارد اما با افزايش دور موتور و سرعت سريعاً تسليم ميشود. به همين دليل تريلبليزر براي رسيدن از سرعت ۸۰ به ۱۱۰ کيلومتر بر ساعت به ۷ ثانيه زمان نياز دارد که زمان زيادي است. اين ماشين همچنين ظرف ۹.۴ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت ميرسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۷.۱ ثانيه طي ميکند. البته اينها بدترين اعدادي نيستند که تاکنون در سگمنت کراساوورهاي سابکامپکت تجربه کردهايم زيرا اين عنوان به تويوتا C-HR با شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتر ۱۰.۹ ثانيه اختصاص دارد اما بااينحال اعداد نااميدکنندهاي هستند و نبايد فراموش کرد که اين پيشرانهٔ قويتر تريلبليزر است. از سمت ديگر، در بالاترين پرفورمنس اين بخش کيا سلتوس با پيشرانهٔ چهار سيلندر توربو و شتاب تنها ۶.۶ ثانيه قرار دارد. البته طبيعتاً يک پيشرانهٔ سه سيلندر کمحجم موجب کاهش مصرف سوخت ميشود اما بااينوجود مصرف سوخت تريلبليزر هم خيلي بهتر از رقباي چهار سيلندر نيست زيرا در آزمايش مصرف سوخت ما با سرعت ۱۲۰ کيلومتر بر ساعت در بزرگراه، مصرف ۷.۶ ليتر در هر صد کيلومتر را به ثبت رساند درحاليکه مصرف سوخت سلتوس و سوبارو کراستِرک در همين آزمايش به ترتيب ۷.۸ و ۷.۳ ليتر در هر صد کيلومتر بوده است. هرچند ممکن است طراحي بيروني تريلبليزر RS از کامارو و همينطور برادر بزرگترش بليزر الهام گرفته باشد اما رانندگي و هندلينگ آن اينگونه نيست. فرمان سريع خودرو در رانندگيهاي شهري به آن احساس چابکي ميدهد اما در سرعتهاي بزرگراهي بيشازحد تيز و حساس است هرچند که بعد از کمي رانندگي راننده به آن عادت ميکند. همچنين فرمان سريع در جادههاي پيچدرپيچ به ويژگي مثبتي تبديل ميشود اما بااينحال تريلبليزر احساس اشتياق را مثل مزدا CX-30 به راننده منتقل نميکند. علاوه بر اين، رينگهاي ۱۸ اينچي تريلبليزر RS هم سواري را خشک کردهاند. در بخش فضاي داخلي و راحتي سرنشينان اما تريلبليزر ميدرخشد زيرا فضاي داخلي آن بيش از ۱۴۰ ليتر از ترکس بيشتر است. در داخل اين ماشين فضاي زيادي وجود دارد، فضاي پاي عقب خوب است و چهار بزرگسال بهراحتي زير سقف بلند آن جاي ميگيرند. پشت صندليهاي عقب هم ۷۱۰ ليتر فضاي بار وجود دارد که هم از ترکس بزرگتر است و هم ميتوان کف صندوق بار را تنظيم کرد تا هنگام خواباندن صندليهاي عقب فضاي مسطحي ايجاد گردد. همچنين پشتي صندلي سرنشين جلو را هم ميتوان به سمت جلو خم کرد تا امکان حمل اشياء طويل فراهم گردد. تريلبليزر يکي از بهترين طراحيهاي بيروني را در کلاس خود دارد و از کابين بسيار راحت و جاداري برخوردار است اما هرچند شورلت در طراحي داخل و خارج اين کراساوور جديد موفق بوده است، پيشرانهٔ سه سيلندر از جذابيت رانندگي آن کاسته است. همچنين يکي ديگر از ويژگيهاي منفي تريلبليزر قيمت بالا در تيپهاي RS و اکتيو است که اگر يک پيشرانهٔ قويتر براي آنها ارائه شود مطمئناً بهتر ميتوانيم با اين قيمت بالا کنار بياييم اما با اين پيشرانهٔ ۱.۳ ليتري سه سيلندر و اين برچسب قيمتي، رقبايي مثل مزدا CX-30 و هيونداي کُنا تجربهٔ رانندگي بهتر و ارزش بالاتري دارند.