انتقاد از ابطال قانون «تعیین سن فرسودگی خودروها» از سوی شورای نگهبان
ايسنا/ دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست ميگويد که آييننامه ماده ۸ قانون هواي پاک که درباره سن فرسودگي انواع وسايل نقليه بود، بر اساس استعلام ديوان عدالت اداري از شوراي نگهبان، ابطال شده است. بهزاد اشجعي با اشاره به ابطال آييننامه ماده ۸ قانون هواي پاک اظهار کرد: ماده ۸ قانون هواي پاک، دولت را موظف به تعيين سن فرسودگي انواع وسايل نقليه کرده بود؛ از اينرو ما بر اساس قانون، در آييننامه ماده ۸ قانون هواي پاک سن فرسودگي وسايل نقليه را تعيين کرده بوديم. وي با بيان اينکه حدود يک سال است که فردي به ديوان عدالت اداري درباره اين آييننامه شکايت کرده است، تصريح کرد: اين فرد يک خودروي تويوتاي لندکروز ۲۰ ساله دارد که بر اساس قانون بايد اسقاط شود، اما با شکايت به ديوان عدالت اداري توانسته آييننامه ماده ۸ قانون هواي پاک را ابطال کند. اشجعي ادامه داد: ديوان عدالت اداري در اين زمينه از شوراي نگهبان استعلام گرفته و بر اساس نظر فقهاي اين شورا، تعيين سن فرسودگي براي خودروها خلاف شرع است و راي به ابطال آن دادهاند. شوراي نگهبان همچنين تاکيد کرده است که راهکارهاي بهتري در اين زمينه وجود دارد. دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه نظر فقهاي شوراي نگهبان از نظر حقوقي درست است و با در نظر گرفتن حقوق عامه نميتوانيم حق مالکيت را سلب کنيم، در عين حال گفت: اما يک طرف ديگر ماجرا اين است که آلوده شدن هوا به وسيله خودروي ۲۰ ساله نيز حقوق عامه است و زمانيکه موضوع حقوق عامه مطرح ميشود بايد مسئله را بهصورت کلان بررسي کنيم. براي مثال در حال حاضر آلودگي هوا سالانه سبب مرگ ۳۰ هزار نفر در کشور ميشود و ۲.۶ ميليارد دلار خسارتهاي اقتصادي وارد ميکند که اينها نيز جزو حقوق مردم است و در کل اسقاط خودرو هاي فرسوده ميتواند در جهت حفظ حقوق عامه باشد. اشجعي ادامه داد: شوراي نگهبان همچنين گفته است که راهکارهاي بهتري براي حل موضوع اسقاط وجود دارد. اين موضوع نيز صحيح است و راهکار بهتر حل اين مسئله معاينه فني است اما به شرط آنکه زيرساخت معاينه فني در ايران زير ساختي قابل اعتماد باشد. دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: در حال حاضر تعداد زيادي از وسايل نقليه نسبت به اخذ معاينه فني اقدام نميکنند. براي مثال در مورد موتورسيکلتها، ما در کشور ۱۱.۵ ميليون موتور سيکلت داريم درحالي که سال گذشته فقط ۱۰۰ عدد معاينهفني براي موتورسيکلتها صادر شد. وي با تاکيد بر اينکه معاينه فني در کشور ما ضعيف است و اهرم نظارتي روي اين موضوع نداريم، گفت: تعداد کمي از کلانشهرها معاينه فني را براي خودروهاي سواري اجباري کردهاند؛ بنابراين تا زمانيکه زيرساختهاي معاينه فني دقيق و نظارت بر آن تشديد نشده است نميتوانيم براي تعيين شاخص اسقاط روي معاينه فني حساب کنيم اگر صرفا معاينه فني براي تردد و فرسودگي مدنظر باشد هيچ کدام از خودروها فرسوده نخواهند بود. دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه اظهار کرد: سازمان حفاظت محيط زيست اکنون در حال تدوين لايحه اصلاح قانون هواي پاک است. پيش از اين يکي از موضوعات پيشنهادي اصلاح ماده ۸ قانون هواي پاک بود که بتوان تفاوتي بين سن فرسودگي و اسقاط قائل شويم. پيشنهادات در اين زمينه بررسي ميشود اما تا زمانيکه معاينه فني خودروها اجباري و زيرساختهاي لازم فراهم نشود نميتوان اساس اسقاط و فرسودگي را معاينه فني گذاشت. اشجعي در پايان با اشاره به اينکه سن اسقاط خودرو در اروپا حدود ۱۴ تا ۱۵ سال است گفت: با وجود اين ما سن فرسودگي را ۲۰ سال تعيين کردهايم و در حال حاضر تا تقويت زيرساختهاي معاينه فني مجبوريم به شاخص سن به عنوان شاخصي مطمئن اکتفا کنيم.