بزرگترین خودروسازان دنیا کدامند؟
اقتصاد آنلاين/ ويروس کرونا، چرخ صنعت خودروي جهان را پنچر کرد؛ حتي در برههاي از زمان کارخانهها در سراسر جهان به جز چين و کرهجنوبي تعطيل شدند. پاندمي ويروس جديد و ناشناخته کوويد- ۱۹ در سراسر دنيا گريبان صنعت خودرو را نيز گرفت و سهام بسياري از شرکتهاي خودروساز از ابتداي ۲۰۲۰ تاکنون با افت مواجه شد. در اين ميان اما غولهاي خودروسازي داخلي شرايط متفاوتي را تجربه کردند و بيتوجه به اوضاع و احوال جهاني، با رشد پرشتابي همراه شدند. تا جايي که ارزش بازار سهام شرکت ايرانخودرو با سبقت از شرکت فرانسوي رنو، در ميان ۱۵ خودروساز بزرگ جهان جا گرفت. در عين حال سايپا هم با جاي گرفتن در رتبه هجدهم در جمع ۲۰ شرکت بزرگ جهان ايستاد. در اين ميان ميزان توليد و فروش خودرو در کل دنيا با افت بيسابقهاي از زمان بحران مالي جهاني در سال ۲۰۰۸ به اينسو روبهرو شد و حتي توليد و فروش برخي خودروسازان به صفر رسيد، تا جايي که نشريه اکونوميست به صراحت درباره آن نوشت: «ممکن است که تا پايان سال، هيچ پولي براي خودروسازان باقي نماند». بر اساس گزارش بيزينساينسايدر، آخرين باري که صنعت خودروي آمريکا چنين وضعيتي را تجربه کرد، در زمان جنگ جهاني دوم بود. در اين ميان اما برخي خودروسازان همچون تسلا پس از وقفه يکي دو ماهه ناشي از شوک کرونا، جاني تازه گرفتند. از اين رو شرکت تسلاموتور موفق شده با وجود کرونا و پيامدهاي غيرقابل انکار آن بر تقاضاي جهاني، براي چهارمين فصل متوالي سودآوري مثبت خود را حفظ کند. ماه گذشته تسلا با پشت سر گذاشتن تويوتا به بزرگترين خودروساز در جهان از نظر ارزش بازار تبديل شد. در نتيجه صعودهاي پي در پي سهام شرکت تسلا، ثروت ايلان ماسک، بنيانگذار و مديرعامل اين خودروساز آمريکايي به ۱/ ۵۹ ميليارد دلار رسيد تا او با پشت سر گذاشتن وارن بافت به هفتمين فرد ثروتمند در جهان تبديل شود. ارزش سهام تسلا از ابتداي سال ۲۰۲۰ رشد ۲۵۸ درصدي را تجربه کرده است. دو شرکت آئودي و فراري نيز در سال جاري ميلادي با رشد قيمت سهام به ترتيب به ميزان ۸/ ۹۴ و ۵/ ۶ درصدي همراه شدند اما ديگر خودروسازان مورد بررسي همگي با ريزش سهام خود مواجه شدند. در اين ميان بيشترين زيان به ميزان ۴۷ درصد از آن شرکت رنوي فرانسه شد. اين شرکت زيان ده نيز بوده و ارزش بازار آن بر اساس آخرين محاسبات روز گذشته به ۷ ميليارد و ۶۴۰ ميليون دلار سقوط کرده است. در چين نيز که بهعنوان بزرگترين خودروساز جهان به حساب ميآيد (بيش از ۲۴ ميليون واحد توليد وسايل نقليه موتوري در سراسر کشور خود دارد)، از اولين هفتههاي شيوع ويروس کرونا، زمانيکه اين ويروس هنوز در چين بود و به مرحله همهگيري جهاني نرسيده بود، صنعت خودرو يکي از اولين بخشهايي بود که کارشناسان نگران آسيب جدي آن بودند. ضمن آنکه چين يک عرضهکننده عمده قطعات خودرو به تمام جهان است. با اين حال آمار دقيقي از وضع سهام شرکتهاي بزرگ خودروساز چيني همچون چري در دست نيست و امکان بررسي آمار سهام اين شرکتها وجود نداشت. در ايران اما شرايط متفاوت بود. قيمت خودرو در بازار آزاد رو به افزايش گذاشت و وزارت صنعت براي کنترل اين وضعيت و تحويل خودرو به متقاضيان به قيمت کارخانه، از روش قرعهکشي استفاده کرد و با تقاضاي ميليوني مواجه شد. در بازار سهام نيز تقاضا براي خريد سهام شرکتهاي خودروساز قابل توجه بود و زمينه رشد اعجابانگيز اين دو شرکت را فراهم آورد. بررسيها نشان ميدهد از ابتداي سال ۲۰۲۰ ميلادي، سهام ايرانخودرو با نماد«خودرو» رشدي معادل هزار و ۲۱۱ درصد را ثبت کرده است. سايپا با نماد «خساپا» ديگر غول خودروسازي ايران نيز در اين بازه زماني با افزايش ۷۸۳ درصدي همراه شده است. دو شرکت پارس خودرو و زامياد نيز به ترتيب رشدي معادل ۸۴۰ و ۱۲۲۴ درصد را ثبت کردهاند. جالب آنکه وضعيت سودآوري اين شرکتها چنگي به دل نميزند. بررسيها نشان ميدهد شرکت ايرانخودرو در ۱۲ ماه منتهي به پايان سال ۹۸، به ازاي هر سهم ۵/ ۱۷ تومان زيان ساخته است. زيان عملياتي اين شرکت در اين مدت به ۷/ ۶ هزار ميليارد تومان رسيد. سايپا نيز وضعيت چندان بهتري نداشت و در ۱۲ ماه ۹۸، با زيان ۵/ ۱۴ توماني مواجه شد. با وجود اين مورد اقبال بازار قرار داشت و ارزش بازار دلاري شرکت ايرانخودرو بهعنوان بزرگترين خودروساز داخلي، از ۸ ميليارد دلار فراتر رفت تا شاهد سبقت شرکت ايرانخودرو از رنوي فرانسه باشيم. به اين ترتيب شرکت ايرانخودرو با وجود زيان در ميان ۱۵ شرکت بزرگ خودروساز دنيا قرار گرفت. اين مهم در حالي رقم خورد که به موجب رشد شتابان ارزش دلار در برابر ريال، قسمت عمده ارزش بازار اين خودروساز نيز سوخت شد و حتي در صورت ثبات نرخ دلار در محدوده ۱۶هزار تومان، ايرانخودرو ميتوانست شرکت خودروسازي کيا را نيز پشت سر بگذارد و پس از پژو مقام چهاردهم ميان بزرگان خودرويي را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر با احتساب دلار ۲۳هزار توماني، شرکت سايپا نيز با ارزش بازار ۸/ ۳ ميليارد دلاري، در آستانه رسيدن به شرکت مزدا است./p>