مقایسه فنی کیا اسپورتیج QL و هوندا CR-V
خودرو بانک/ وقتي صحبت از خريد خودرو به ميان ميآيد، يقيناً چند گزينه نقش پررنگتري در ذهن خريدار پيدا ميکنند که در نهايت يکي از آنها انتخاب ميشود و بهعنوان خودروي موردنظر خريداري ميشود. اما گاهي اين گزينهها از لحاظ قيمتي با هم شباهتهايي دارند و گاهي از لحاظ فني با يکديگر رقابت ميکنند. اينجاست که اهميت مقايسه بين گزينههاي موردنظر نمايان ميشود. حال تصور کنيد که قصد خريد کراساووري در بازه قيمتي حدوداً يک ميليارد توماني را داريد و چندين گزينه متنوع در بازار پيش رويتان قرار دارد. اگر کيفيت، استهلاک و راحتي برايتان اهميت داشته باشد، يقيناً سراغ نمونههاي ژاپني ميرويد. اما اگر خودرويي مدرن با امکانات و آپشنهاي روز را بخواهيد، اين کرهايها هستند که ميتوانند نيازهاي شما را به خوبي برآورده کنند. به همين خاطر ما در اين مقاله از خودروبانک قصد داريم دو کراساوور کرهاي و ژاپني حدوداً يک ميليارد توماني را معرفي کنيم و به مزايا و معايب آنها بپردازيم. کيا اسپورتيج QL و هوندا CR-V خودروهايي که در اين بازه قيمتي ميتوانند رقابت نزديکي با يکديگر داشته باشند. هرچند که به لحاظ ساختار فني تفاوتهاي قابل توجهي ميان آنها وجود دارد، اما ميتوان در بازار ايران آنها را تقريباً همرده دانست و با يکديگر به چالش کشيدشان. نگاهي به تاريخچه کيا اسپورتيج کيا اسپورتيج را ميتوان يکي از کراساوورهاي محبوب کرهاي بازار دانست که علاوهبر بازار ايران، طرفداران پروپاقرصي در ساير بازارهاي جهاني دارد. اين محصول نخستينبار در سال 1993 ميلادي به صورت رسمي به بازار معرفي شد و پس از آن چهار نسل از آن تاکنون روي خط توليد قرار داشته و راهي بازار شده است. گفتني است اسپورتيج اولين حضور خود در ايران را با نسل دوم تجربه کرد که استقبال خريداران باعث شد نسلهاي بعدي آن نيز بلافاصله راهي ايران شوند. نسل چهارم اين خودرو که با کد QL شناخته ميشود، سال 2015 همزمان با برگزاري نمايشگاه خودرو فرانکفورت به صورت رسمي معرفي شد و از سال 2016 به بازار عرضه شد. شرکت اطلس خودرو نيز در آن زمان توانست تعداد نه چندان زيادي از اين خودرو را تا سال 2017 به بازار کشور عرضه کند. اما نکتهاي که درخصوص نسل چهارم اسپورتيج وجود دارد، تغييرات بنيادي است که باعث شد ميزان تقاضا برايش کمي دچار تزلزل شود. زيرا به عقيده بسياري از علاقهمندان، طراحي نسل چهارم اين خودرو نسبت به رقيب ديرينه يعني هيونداي توسان، دور از ذهن بوده و چندان خوشايند به نظر نميرسد. با اين وجود بايد گفت که کيا در اين محصول از آخرين تکنولوژيهاي روز بکار گرفته است. نگاهي به تاريخچه هوندا CR-V هوندا CR-V کراساوور سايز متوسط ژاپني است که نخستينبار در سال 1995 به صورت رسمي به بازار معرفي شد. از آنجايي که هدف هوندا از طراحي و توليد اين محصول ورود به بازار آمريکا و سهمخواهي از اين بازار پهناور بود، در سال 1996 به صورت اختصاصي در نمايشگاه خودرو شيکاگو نيز بار ديگر معرفي شد و از سال 1997 عرضه رمس آن در بازار آمريکا آغاز شد. گفتني است پنج نسل از اين خودرو توليد و عرضه شده که در چهارمين نسل از آن به صورت رسمي توانست پا به بازار کشور بگذارد. هرچند که تعداد بسيار اندکي از نسل سوم اين کراساوور ژاپني نيز در بازار کشور موجود است. اما عرضه رسمي آن توسط شرکت گلرنگ موتور صورت گرفت که متاسفانه به دليل سياستگذاريهاي نادرست و عدم توانايي در رقابت با ساير برندها و شرکتها واردکننده، اين نشان تجاري معتبر ژاپني که شهرتي جهاني دارد، به برندي شکست خورده در بازار ايران تبديل شد که اين موضوع ميتواند در ديدگاه جهاني رکوردي قابل تامل باشد. بررسي تفاوتهاي ظاهري يکي از پارامترهاي تاثيرگذار در انتخاب ميان چند خودرو، طراحي آن است. در واقع طراحي ظاهري را ميتوان نخستين موضوع تاثيرگذار در ذهن مخاطب دانست که ميتواند ذهنيتي مثبت و يا منفي ايجاد کند. به همين خاطر اگر بخواهيم مقايسهاي ميان طراحي ظاهري کيا اسپورتيج مدل 2017 و هوندا CR-V مدل 2016 داشته باشيم، بايد بگوييم که هريک از اين خودروها دنيايي متفاوت داشته و تفاوتهاي آشکاري ميانشان نمايان است. چهارمين نسل از اسپورتيج فيسليفت باوجود پيروي از طراحي نسل پيشين خود در بخشهايي از بدنه، دچار تغييرات اساسي شده که از يک سو زيبايي منحصربهفردي را براي آن بهارمغان آورده و از سوي ديگر ظاهري نامتعارف را براي اين کراساوور ايجاد کرده است. زبان طراحي بهکار رفته در اسپورتيج 2016 بهگونهاي است که ميتوان رگههايي از پيشرفت و نوآوري را در آن ديد. يکي از معايب طراحي نسل جديد، خارج شدن چهره اسپورتيج از حالت جدي نسل قبل خود است که ميتواند بهعنوان شادابي و جوانپسندي نسل جديد هم تلقي شود. پيتر شرير، مدير طراحان کيا، توانسته با استفاده از جلوپنجره پوزه ببري و چراغهاي مثلثي بالاي آن، ظاهري عجيب را در ذهن بيننده تداعي کند که از اين لحاظ فاصله بسياري با نسل پيشين خود دارد. همچنين نماي جلوي خودرو به لطف همان چراغهاي مثلثي شباهت زيادي به پورشه ماکان دارد. سپر برجسته، گلگيرهاي پلاستيکي و خطوط حجيمي که روي بدنه نقش بسته، توانستهاند چهرهاي تهاجميتر و اسپرتتر نسبت به نسل پيشين به اسپرتيج بدهند. در نماي جانبي شباهتهاي زيادي را ميتوان نسبت به نسل سوم يافت و تا حدودي با طراحي نسبتاً آشنايي روبهرو هستيم. اما زماني که به قسمت عقب خودرو ميرسيم همانند جلوي آن با طرحي نوين و کاملاً جديد مواجه ميشويم که تمامي اجزا را با هماهنگي خاصي در دل خود جاي داده است. چراغهاي يکپارچه که روي در صندوق تعبيه شدهاند يکي از نکاتي است که اسپورتيج 2016 را از ساير کراساورهاي همرده متمايز ميکند. اما در آنسوي ميدان هوندا CR-V قرار دارد که با ظاهري به مراتب سادهتر و کلاسيکتر ميتواند نظر طيف بيشتري از خريداران را به خود جلب کند. تغييرات اين نسل نسبت به گذشته بسيار چشمگير بوده و ميتوان پيشرفت را به وضوح در آن مشاهده کرد. خصوصاً نماي جلوي CR-V که داراي المانهاي مدرن طراحي نظير بهرهمندي از خطوط سيال و روان روي پروفيلهاي بدنه که همگي به دماغه خودرو منتهي ميشوند. همچنين جلوپنجره خطي کرومي بزرگ که در مرکز آن نشان تجاري هوندا خودنمايي ميکند، تاثير قابل توجهي در زيبايي اين خودرو دارد. يکي ديگر از مواردي که در نماي ظاهري خصوصاً در نماي جانبي جلب توجه ميکند، سپر کوتاه در قسمت جلو با زاويه ورود بالا است که موجب ميشود قابليتهاي حرکتي CR-V در خارج از جاده نيز افزايش يابد. رينگهاي 17 اينچي کرومي نيز در نماي کناري ظاهري اسپرت و جذاب به آن داده که تاحدودي توانسته سادگي طراحي در اين بخش را خنثي کند. اما نماي عقب CR-V جذابيت نماي جلو را نداشته و بويي از هيجان نبرده است. در واقع اين قسمت بسيار کلاسيک و قديمي به نظر ميرسد که با بهرهگيري از چراغهاي بزرگ و عمودي در طرفين، تاحدودي شبيه به محصولات شاسيبلند ولوو در ان زمان طراحي شده است. البته که استفاده از ادوات کرومي نظير ابرويي صندوق باعث شده تا روحيه لوکس طلبي هوندا بيش از پيش نمايان شود. از اين رو بايد گفت که طراحي اين بخش نيز قابل قبول بوده و ميتواند از ديد بسياري از مصرفکنندگان خوشايند باشد. دو فضاي متفاوت در کابينها همانطور که پيشتر گفته شد، هوندا CR-V خودرويي است که به منظور سهمخواهي از بازار آمريکا توسعه يافته است، به همين خاطر با ورود به کابين آن اولين موردي که در ذهن ايجاد ميشود، فضاي باز و جادار خودروهاي آمريکايي است. در واقع طراحان هوندا سعي داشتهاند که با بهرهمندي حداکثري از فضا، کابيني بزرگ و جادار ايجاد کنند که ضمن ايجاد رفاه و آسايش براي سرنشينان، حسي خوشايند از يک خودروي جادار و خانوادگي را تداعي کند. به همين خاطر بايد گفت که طراحان هوندا در اين زمينه موفق بودهاند و توانستهاند کابيني جادار و راحت را ايجاد کنند. از طرفي متريال مصرفي در اين خودرو به قدري با کيفيت است که از همان ابتدا توجه شما را به خود جلب ميکند. از آنجايي که خودروي موردنظر در اين مقاله داراي تودوزي کرم رنگ است، ناخودآگاه فضاي لوکس و دلنشين را در ذهن تداعي ميکند که ميتواند ذهنيتي مثبت در ياد مخاطب ايجاد کند. علاوهبر آن فرم کلي صندليها به گونهاي است که بدن را به خوبي دربرگرفته و راحتي مثالزدني را به همراه دارد. در مورد کيا اسپورتيج 2017 نيز بايد گفت که داراي کابيني متحول شده است که نسبت به گذشته دستخوش تغييرات عمدهاي شده است. داخل کابين نيز از يک طراحي رانندهمحور پيروي ميکند که از ادوات و متريال با کيفيتتري نسبت به قبل بهره ميبرد. فضاي داخل کابين نسبت به گذشته مدرنتر و با کيفيتتر ساخته شده است. فناوريهاي جديدي نيز براي بهبود آسايش و ايمني و استفاده از تجهيزات مدرن، پيشبيني شدهاند. مهمترين نکته اجرايي در داخل کابين که به دسترسي بهتر راننده به کليدهاي کنسول و سيستم سرگرمي منجر شده، طراحي کنسول مرکزي با زاويهاي 10 درجهاي متمايل به سمت راننده است. اين خودرو با تريمهاي متنوع و تيپهاي آپشني گوناگوني به بازار عرضه شده است که شرکت اطلسخودرو نمونههاي نسبتاً فول آپشن را براي بازار کشور درنظر گرفته است. با اين وجود بايد گفت که تفاوت عمده در فضاي داخل کابين اين خودرو به راحتي و کيفيت متريال مصرفي اختصاص مييابد. در واقع اگر خواهان خودرويي راحت و جادار هستيد، هوندا CR-V گزينهاي معقول خواهد بود. اما اگر به دنبال فضايي مدرن و اسپرتتر هستيد، يقيناً اسپورتيج ميتواند به عنوان گزينهاي مناسب براي شما ايفاي نقش کند. مشخصات فني قواي محرکه اسپورتيج 2016 با چندين نوع پيشرانه ديزلي و بنزيني ارائه ميشود که ميتواند تمامي سلايق را در بازار اروپا و آسيا پوشش دهد. پيشرانه 1.6 ليتري با توانايي توليد 136 اسببخار يکي از گزينههاي اقتصادي است که نميتواند مشتريان جوان را راضي کند به همين منظور يک نمونه 1.6 ليتري توربوشارژ نيز براي نسخه GT Line درنظر گرفته شده که ميتواند 176 اسببخار نيرو توليد کند. موتور ديزلي 1.7 CRDi ديگر گزينهاي است که با قدرت 115 اسببخار براي بازار اروپا درنظر گرفته شده است. اما پيشرانه بزرگتري که براي اين کراساوور درنظر گرفته شده، يک موتور دو ليتري با قدرت خروجي 136 و 184 اسببخار است. اسپورتيج 2017 در حالت استاندارد داراي سيستم انتقال قدرتFWD (ديفرانسيل جلو) خواهد بود، در حالي که مشتريان در ازاي پرداخت هزينه مازاد ميتوانند از سيستم AWD (چهارچرخ متحرک) بهره ببرند. در نهايت نيز موتور رايجي که در بسياري از بازارهاي روي کيا اسپورتيج بهکار گرفته شده است، داراي حجم 2.4 ليتري و 4 سيلندر بوده که ميتواند 181 اسببخار قدرت و 237 نيوتون متر گشتاور توليد کند. اين نسخه براي انتقال قدرت از يک جعبهدنده 6 سرعته اتوماتيک بهره ميگيرد که اتفاقاً خودروي موردنظر در اين مقاله نيز داراي همين مشخصات فني بوده که از ديد بسياري از علاقهمندان برگ برندهاي براي رقابت با رقباي موجود در بازار بهشمار ميرود. موتور کيا هوندا CR-V نيز مانند بسياري ديگر از توليدات اين شرکت، با پيشرانههاي گوناگوني به بازارهاي مختلف عرضه ميشوند. که رايجترين آنها نمونههاي بنزيني تنفس طبيعي هستند که به تکنولوژي Earth Dreams مجهزند. نسخه پايه و استاندارد هوندا CR-V داراي پيشرانه چهار سيلندر 2.4 ليتري تنفس طبيعي است که به منظور توليد آلايندگي کمتر و همچنين مصرف سوخت پايينتر، با نام Earth Dreams شناخته ميشود. اين پيشرانه قادر است نيرويي معادل 185 اسببخار و حداکثر گشتاور 245 نيوتون متر را توليد کند. تمام مدلهاي ديگر CR-V مجهز به موتور 4 سيلندر 1.5 ليتري توربوشارژ هستند که 190 اسببخار قدرت و 242 نيوتون متر گشتاور توليد ميکند. لازم به ذکر است که اين محصول تنها با جعبهدنده اتوماتيک CVT به بازار عرضه ميشود. لازم به ذکر است که هوندا از سال 2017 به بعد با ترکيب پيشرانههاي احتراق داخلي و موتورهاي الکتريکي، نسخه هيبريدي CR-V را به بازار عرضه کرده است. لازم به توضيح است که تمامي نمونههاي وارد شده به کشور طي سالهاي 2015 و 2016 از نوع پايه و استاندادر بوده که از پيشرانه 2.4 ليتري بهره ميگيرند. تجربه رانندگي با نشستن پشت فرمان نسل جديد کيا اسپورتيج، تجربهاي چندان جديد از سواري با اين کراساوور کرهاي را دريافت نخواهيد کرد. چرا که ساختار فني اين خودرو نسبت به قبل تغييرات چنداني نداشته و با همان مشخصات راهي بازار شده است. اما بهبود کيفي متريال مصرفي درون کابين و همچنين برخي تغييرات جزئي در سيستم زيربندي و فنربندي خودرو باعث شده که سواري نرمتري را نسبت به قبل تجربه کنيد. يکي از ويژگيهاي بارز اين خودرو سيستم جعبهدنده 6 سرعته اتوماتيک است که از لحاظ فيزيکي تفاوت چنداني با نسخههاي پيشين ندارد. اما به لحاظ نرمافزاري دستخوش تغييراتي مثبت شده که لذت رانندگي را دوچندان ميکند. در واقع تعويض دنده در اين خودرو کاملاً نرم و بدون کوبش انجام ميپذيرد و در لحظات حساس به سرعت به فرمان راننده واکنش نشان ميدهد. به عبارت ديگر اين جعبهدنده تعادلي قابل توجه ميان گشتاور موردنياز ايجاد کرده که در اغلب موارد حداکثر توان مورد نياز را در اختيار راننده قرار ميدهد. پيشرانه تنفس طبيعي اين خودرو نيز يکي ديگر از موارد مثبتي است که ميتواند در درازمدت هزينه و استهلاک کمتري داشته باشد. گفتني است تقسيم وزن بهتر، پايين آمدن مرکز ثقل و تقويت سيستم فنربندي باعث شده تا هندلينگ اسپورتيج QL نسبت به قبل ارتقا پيدا کند و حس و حال رانندگي پوياتري را ارائه کند. البته بايد اين موضوع را مدنظر داشته باشيد که طراحان کيا براي ارتقاي ايمني اين محصول، ستونهاي A و C را ضخيمتر از گذشته طراحي کرده و از متريال مستحکمتري در آن استفاده کردهاند که اين موضوع موجب کاهش ميدان ديد اطراف خودرو خصوصا فضاي پشتسر و اطراف خودرو شده است. البته وجود برخي سيستمهاي الکترونيکي در اين خودرو توانسته تاحدودي اين نقايص را برطرف کند. اما براي کساني که چندان تمايلي به استفاده از آپشنها و تجهيزات الکترونيکي ندارند، شايد رانندگي در اماکن شلوغ و يا معابر باريک کمي دشوار باشد. اما کمي آن طرفتر هوندا CR-V را داريم که اساس خودرويي خانوادگي و اقتصادي است که بر مبناي ايجاد رفاه و آسايش طراحي و توسعه يافته است. فلسفه وجودي اين خودرو ارائه فضايي جادار و راحت است که کاربري آن را براي خانوادهها خوشايند ميکند. پيشرانه بهکار رفته در اين خودرو يکي از برگ برندههاي آن است که به لطف بهرهمندي از تکنولوژي Earth Dreams مصرف سوختي به مراتب کمتر از رقباي موجود در بازار دارد. همچنين داخل کابين اين خودرو دکمهاي سبز رنگ با نام ECON خودنمايي ميکند که با فشردنش خودرو به حالت کاملاً اقتصادي تغيير پيدا ميکند. همچنين وجود جعبهدنده اتوماتيک CVT در اين خودرو به منزله ايجاد سواري نرمتر و بدون تنشي است که شايد از نگاه بسياري از مصرفکنندگان ايراني چندان مناسب نباشد. چرا که اصولاً جعبهدندههاي CVT سواري کند و تنبلي را ارائه ميکنند. اما با اين وجود طبق اعلام رسمي کمپاني هوندا شتاب صفر تا صد اين کراساوور حدود 8.5 ثانيه است که اين عدد در حالت استاندارد ثبت شده است و در واقعيت بايد گفت که شتاب اين خودروي حدوداً 1.7 تني چيزي حدود 11.5 ثانيه است. اما از تمامي اين موارد که بگذريم، نرمي و لذت رانندگي با اين خودرو به قدري قابل توجه است که شايد در لحظات ابتدايي شما را شگفت زده کند. در واقع سيستم تعليق اين خودرو فراتر از انتظار نرم بوده و کوچکترين ضربهاي از ناهمواريهاي مسير را به درون کابين منتقل نميکند. اين موضوع در بسياري از کراساوورها امري دور از انتظار است. چرا که ماهيت کلي اين خودرو با تکانهاي عرضي و کوبشهاي نسبتاً شديد عجين شده است. نتيجهگيري در پايان اگر بخواهيم انتخابي ميان اين دو خودرو داشته باشيم، بايد بگويم با توجه به اين که در حال حاضر کيا اسپورتيج مدل 2017 در بازار قيمتي حدود يک ميليارد و 200 ميليون تومان دارد، طبيعتاً گزينه گرانتري است که توقع خريداران را به نسبت افزايش ميدهد. از طرفي هوندا CR-V که به ندرت نمونههاي صفر کيلومترش در بازار پيدا ميشود، با قيمتي حدود يک ميليارد و 150 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. در اينجا دو پارامتر ميتوانند در انتخاب ميان اين دو گزينه تاثيرگذار باشند که اوليه امکانات رفاهي و آپشنهايي است که اسپورتيج عرضه ميکند و دومي دوام و کيفيتي است که هوندا بيشک حرف نخست را در اين زمينه ميزند. به هر حال خريداران ميتوانند بسته به نياز و نوع مصرفشان يکي از اين دو خودرو را خريداري کنند و براي چندسال دغدغهاي بابت افت کيفي قطعات نداشته باشند. اما بايد اين نکته را نيز مدنظر داشت که شرکت گلرنگ موتور در حال حاضر وضعيت مشخصي نداشته و خدمات پس از فروش چنداني براي محصولات هوندا ارائه نميکند که اين موضوع ممکن است در برخي از موارد دردسرساز تلقي شود. البته که قطعات يدکي اين خودرو در بازار آزاد موجود بوده و مالکان اين خودرو تا به امروز با مشکلات جدي در اينباره مواجه نشدهاند. اما از سوي ديگر اطلس خودرو در زمينه ارائه خدمات وضعيت خيلي بهتري داشته و ميتواند از پس بسياري از خواستههاي مشتريان برآيد. همچنين به لحاظ وجود برخي قطعات مشترک ميان محصولات کيا و هيونداي، تامين قطعات براي اين خودرو به مراتب آسانتر از هوندا خواهد بود.