برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
خودرو

با کمتر از صد میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
با کمتر از صد میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟

خودرو بانک/ هنوز درک اين مساله براي اکثر مردم راحت نيست که قدرت خريد اقشار متوسط به شدت طي دوسال گذشته کاهش يافته و خودروهايي که روزگاري با کمتر از پنجاه ميليون تومان قابل خريد بودند، اکنون قيمتي بيش از 130 ميليون پيدا کرده‌اند.

افزايش شديد قيمت خودرو طي دو سال گذشته از يک سو و افت ارزش پول ملي از سوي ديگر، اغلب خريداران خودروهاي توليد داخل را که از اقشار متوسط بوده‌اند با مشکلات جدي مواجه کرده است.

براي مثال همين بازه صد ميليون تومان قيمت خودرو، روزگاري جولان‌گاه کراس‌اوورهاي چيني همچون چري تيگو 5 يا جک S5 بود و يک کارمند با پس انداز چند ساله يا استفاده از شرايط فروش اقساطي مديران خودرو يا کرمان موتور، مي‌توانست مالک يک خودرو استاندارد و مجهز به امکانات روز باشد.

اکنون قيمت اين خودروها به سه يا چهار برابر بهاي اوليه افزايش يافته است و به همين دليل افراد زيادي توانايي خريد آن‌ها را ندارند. اين مساله کم و بيش در مورد خودروهاي داخلي نيز مشاهده مي‌شود و خريد خودرو از نوع وطني نيز امروزه براي بسياري از افراد امکان پذير نيست.

افزايش قيمت خودرو حتي خريد خودرو از نوع کارکرده را نيز براي افراد به دردسري تازه تبديل کرده است. براي مثال اگر در سال گذشته مي‌توانستيد با مبلغي کمتر از 50 ميليون تومان يک سمند يا پژو 405 کارکرده و نسبتا سالم خريداري کنيد، اکنون ناچار خواهيد شد براي خريد چنين خودرويي حدود هفتاد درصد بهاي بيشتري را پرداخت کنيد.

در حال حاضر اکثر خودروهاي بازه قيمتي کمتر از صد ميليون تومان را خودروهاي کارکرده تشکيل داده‌اند و تنها اندکي از نمونه‌هاي صفرکيلومتر را مي‌توان در اين محدوده يافت که اکثر آن‌ها تيپ‌هاي مختلف پرايد هستند. در ادامه به بررسي قيمت خودرو در بازه کمتر از صد ميليون تومان خواهيم پرداخت. البته براي بررسي بهتر، اين محدوده گسترده به چند زيربازه تقسيم شده است. در ادامه با ما همراه شويد تا بازار خودرو امروز کشور را بهتر مورد بررسي قرار دهيم.

حوزه نخست، خودروهاي کمتر از بيست ميليون تومان
در اين بازه خودروهاي کارکرده مسن ديده مي‌شوند که اکثر آن‌ها بيشتر از بيست سال عمر کرده‌اند يا آن‌که بر اثر تصادفات به شدت آسيب ديده‌اند. تا بازه قيمتي کمتر از 25 ميليون تومان نيز کم و بيش چنين خودروهايي در بازار وجود دارد.

خريد اين‌گونه خودروها به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود، چرا که با خريد اين خودروها محصولي مستهلک و مسن را خريداري خواهيد کرد که شما را به طور مکرر درگير هزينه‌هاي تعميرات خواهد کرد. لازم به ذکر است که هزينه تعميرات خودرو در طي سه سال اخير افزايش قابل توجهي پيدا کرده و اگر خودرويي مناسب را خريداري نکنيد، متحمل ضررهاي فراواني خواهيد شد.

تنها مزيتي که خريد خودروهاي اين بازه براي خريدار فراهم مي‌کند، ايجاد فرصتي براي دوري جستن از سيستم حمل و نقل عمومي و ايجاد شرايط مناسب‌تر از نظر بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي است. در شرايطي که اپيدمي کوويد 19 روز به روز بيشتر قرباني مي‌گيرد، داشتن يک خودرو شخصي حتي از ارزان‌ترين نوع آن نيز مي‌تواند غنيمت باشد.

خودروهايي که با بودجه‌اي کمتر از 20 ميليون تومان مي‌توان خريداري کرد:

خودروسال ساخترنگوضعيت بدنهکارکرد
پرايد1373سفيددور رنگ300 هزار کيلومتر
پرايد1381يشميدور رنگ500 هزار کيلومتر
پيکان1377سفيددور رنگ300 هزار کيلومتر
پژو آردي1380سفيددور رنگ300 هزار کيلومتر
رنو پي کي1384مشکيدو لکه رنگ237 هزار کيلومتر


حوزه دوم، خودروهاي بين 30 الي 40 ميليون تومان
خريداران خودرو در اين بازه قيمتي مي‌توانند خودروهاي کارکرده مورد اطمينان‌تري را خريداري کنند که براي مصارف روزمره يا استفاده به عنوان خودرو دوم يا سوم قابل اعتماد است. البته بايد يادآور شويم اين بازه قيمتي در روزگاري نه چندان دور جولان گاه مدل‌هاي کم کارکرد يا صفر کيلومتر از پژو 206، پژو 405 يا سمند بود.

خودروهاي اين بازه قيمتي اندکي متنوع‌تر نيز هستند و علاوه بر مدل‌هاي مختلف پرايد، قادر به خريد نسخه‌هاي مدل پايين پژو و سمند نيز هستيد. البته به واسطه استهلاک بالاي خودروهايي همچون پژو 405 يا سمند، خريد اين خودروها در اين محدوده پيشنهاد نمي‌شود و بهتر است تا تمرکز خود را بر روي خريد يک پرايد سالم و قابل اعتماد بگذاريد.
در اين بازه قيمتي براي متقاضيان خودروهاي عمومي همچون وانت بارها يا تاکسي‌ها نيز گزينه‌هاي اندکي به چشم مي‌خورد. البته اين خودروها نيز مسن هستند و کارکرد بسيار بالايي دارند، به همين دليل بايستي در خريد آن‌ها دقت لازم را به خرج دهيد.
خودروهايي که با بودجه‌اي کمتر از 40 ميليون تومان مي‌توان خريداري کرد:

خودروسال ساخترنگوضعيت بدنهکارکرد
پيکان وانت1387سفيدچند لکه رنگ500 هزار کيلومتر
پژو 405 تاکسي1386زردچند لکه رنگ750 هزار کيلومتر
پرايد1388سفيدچند لکه رنگ150 هزار کيلومتر
سمند1382بژچند لکه رنگ400 هزار کيلومتر
پژو 4051380مشکيدور رنگ300 هزار کيلومتر
وانت مزدا 16001379سبزچند لکه رنگ400 هزار کيلومتر


حوزه سوم، خودروهاي بين 50 الي 80 ميليون تومان
در اين بازه با طيف گسترده‌اي از گزينه‌هاي قابل انتخاب روبرو خواهيد بود که شامل اکثر خودروهاي توليد داخل طي دو دهه گذشته مي‌شود. در حقيقت خودروهاي کارکرده‌اي که سال گذشته با مبلغي کمتر از 60 ميليون تومان قابل خريد بودند، اکنون به اين بازه کوچ کرده‌اند.


به همين دليل اين محدوده شامل خودروهاي کارکرده قابل قبولي مي‌شود که در صورت جستجوي اصولي و انجام يک خريد خودرو منطقي، شما مالک خودرويي نسبتا سالم و قابل قبول خواهيد شد که طي چند سال آينده پاسخگوي نيازهاي شما خواهد بود.
علاوه بر آن در اين بازه از قيمت خودرو به نسخه‌هاي مدل بالا از توليدات ارزان‌قيمت سايپا يعني خودروهايي همچون تيبا و پرايد برخورد خواهيد کرد که خريد آن‌ها براي افراد محتاط مناسب به نظر مي‌رسد. علاوه بر آن وانت بارها و تاکسي‌هاي سالم‌تري نيز در اين بازه يافت مي‌شود.

خودروهايي که با بودجه‌اي کمتر از 80 ميليون تومان مي‌توان خريداري کرد:


خودروسال ساخترنگوضعيت بدنهکارکرد
پژو 4051393خاکسترييک لکه رنگ130 هزار کيلومتر
سمند EF71390سفيديک لکه رنگ130 هزار کيلومتر
پژو پارس1387سفيددو لکه رنگ200 هزار کيلومتر
پژو 206 تيپ دو1389خاکستريچند لکه رنگ185 هزار کيلومتر
پژو 405 تاکسي1388سبزچند لکه رنگ330 هزار کيلومتر
وانت آريسان1394سفيدبدون رنگ100 هزار کيلومتر
پرايد1395خاکستريبدون رنگ140 هزار کيلومتر
پرايد1393سفيدبدون رنگ130 هزار کيلومتر
تيبا دو1395آلبالوييبدون رنگ130 هزار کيلومتر

حوزه چهارم، خودروهاي بين 80 الي 100 ميليون تومان
در اين بازه که آخرين محدوده قيمت خودرو مورد بررسي ماست، مناسب‌ترين گزينه‌ها براي خريد حضور دارند. خودروهايي کم سن و سال که معمولا کارکرد پاييني داشته و از بدنه‌اي سالم نيز برخوردار هستند. البته جمع‌آوري مبلغي در حدود صد ميليون تومان براي خريد يک خودرو کارکرده در شرايط امروز چندان ساده نيست!

نمونه‌هاي مختلفي از محصولات سال‌هاي اخير سايپا و ايران خودرو نظير رانا، ساينا و تيبا را مي‌توان در اين بازه يافت و البته پرايدهاي صفر کيلومتر نيز در اين محدوده قيمتي قابل خريداري هستند. البته پرداخت مبالغ گزافي براي خريد چنين خودروهايي به هيچ عنوان منطقي به نظر مي‌رسد اما در وضعيت فعلي بازار خودرو چاره‌اي جز اين وجود ندارد.

خودروهايي که با بودجه‌اي کمتر از 100 ميليون تومان مي‌توان خريداري کرد:

خودروسال ساخترنگوضعيت بدنهکارکرد
پژو 405 تاکسي1396زردبدون رنگ30 هزار کيلومتر
رانا1391نقره ايبدون رنگ130 هزار کيلومتر
ساينا1398سفيدبدون رنگ37 هزار کيلومتر
سمند ال ايکس1395سفيدبدون رنگ90 هزار کيلومتر
پژو 4051393خاکستريبدون رنگ135 هزار کيلومتر
تندر 901391سفيدچند لکه رنگ160 هزار کيلومتر
پرايد1398خاکستريبدون رنگصفرکيلومتر

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره