خودروهای موفق در سایه انحصار در بازار ایران
عصر خودرو/ براي موفقيت يک خودرو در بازار بايستي عوامل زيادي دست به دست هم دهند. عواملي مثل طراحي جذاب، تواناييهاي فني قابل قبول، امکانات رفاهي فراوان، قيمت رقابتي و... اما گاهي اوقات يک عامل مهم ديگر نيز وجود دارد که قادر است کاستيهاي عوامل ذکر شده را نيز بپوشاند و يک خودرو را به قله موفقيت برساند. اين عامل «انحصار» نام دارد که خريداران ايراني خيلي خوب با آن آشنايي دارند و در ردههاي مختلف بازار، آن را حس کردهاند
در واقع قوانين خاص و بعضا عجيب حاکم بر بازار خودرو کشور ما باعث شده تا بسياري از برندها اصلا فرصت حضور در ايران را پيدا نکنند و آنهايي هم که عرضه ميشوند، سبد محصولات کاملي را ارائه ندهند. البته تمام تقصير را نيز نميتوان گردن قوانين انداخت و سليقه خاص و سنتگرا خريداران ايراني نيز در اين موضوع بي تأثير نيست. به همين بهانه و در نوشتار پيشرو نگاهي مختصر داشتهايم به برخي از خودروهايي که در يک دهه اخير در بازار خودرو کشور ما عرضه شدند و به لطف عامل انحصار و غيبت برخي رقباي اصلي و يا حتي برخي خودروهاي هم خانواده خود، آمار فروش بسيار خوبي را ثبت کردند.
تويوتا آريون نسل اول
آريون خودرويي بود که تويوتا بين سالهاي 2006 تا 2017 روي پلتفرم تويوتا کمري و با قواي محرکه کمري 6 سيلندر توليد کرد. در واقع تويوتا آريون به عنوان جايگزين تويوتا کمري 6 سيلندر در برخي نقاط همچون استراليا و خاورميانه شناخته ميشد اما به هيچ عنوان محبوبيت کمري را به دست نياورد. نسل اول تويوتا آريون بين سالهاي 2009 تا 2011 در بازار کشور ما نيز عرضه شد و به لطف پيشرانه 6 سيلندر 3.5 ليتري 268 اسب بخاري خود(که باعث ثبت شتاب صفرتاصد کمتر از 7.5 ثانيهاي ميشد) محبوبيت چشمگيري را به دست آورد. اما در آن سالها، هنوز نسل ششم تويوتا کمري روي خط توليد بود و به ياد داريم که اين نسل از کمري به لطف طراحي هماهنگ و انقلابي خود نسبت به نسل قبل، محبوبيت فوقالعادهاي را در بازار کشور ما کسب کرد. قطعا اگر کمري نسل ششم در تيپ SE و با پيشرانه 6 سيلندر(همانند نمونههاي موجود در بازار آمريکاي شمالي) در بازار کشور ما در دسترس بود، کمتر کسي به خريد آريون فکر ميکرد. از اينرو، محبوبيت آريون به نوعي وامدار عدم حضور برادرش در بازار ايران است.
بامو سري 7 نسل ششم(G12)
پس از اجراي قانون منع واردات خودروهاي با حجم پيشرانه بيش از 2500 سيسي، چند سالي جاي سدانهاي لوکس در بازار کشور ما خالي بود تا اينکه از شانس خوب لوکسسواران ايراني، بامو پس از معرفي نسل ششم سري 7، پيشرانه V6 3 ليتري نمونه 730i و 730Li را با يک پيشرانه 2 ليتري توربو جايگزين کرد و همين موضوع باعث شد تا راه براي حضور اين سدان لوکس آلماني در بازار کشور ما هموار شود. بامو سري 7 نسل ششم در نسخه 730Li در بازار کشور ما عرضه شد و هرچند مدت زمان عرضه آن نسبتا کوتاه بود(2017-2018) اما به دليل خلأ موجود در اين بخش از بازار خودرو کشور، با استقبال فوقالعاده و خارج از تصوري روبهرو شد. بامو سري 7 يک سدان لوکس فوقالعاده است و در هر نسل خود ويژگيهاي فني و تکنولوژيکي بسيار خوبي را ارائه کرده است اما بايستي پذيرفت که اين خودرو تقريبا در تمامي دنيا، زير سايه سنگين رقيب هموطن خود يعني مرسدس بنز S کلاس قرار دارد. بنابراين به طور قطع ميتوان گفت که اگر مرسدس بنز S کلاس نسل ششم(W222) در تعداد بيشتري وارد کشور ما ميشد؛ سري 7 فرصت عرض اندام چنداني پيدا نميکرد.
ولوو XC90
محصولات ولوو تا قبل از XC90 در بازار کشور ما توفيق چنداني نداشتند تا اينکه عرضه نسل دوم اين کراساوور فولسايز سوئدي باعث شد تا ولوو نيز به يکي از بازيگران اصلي بازار خودروهاي لوکس وارداتي کشور ما بدل شود. ولوو XC90 در مدلهاي 2016 و 2017 و در سه رده تجهيزاتي Momentum، Inscription و R-Design به بازار کشور ما راه يافت و به لطف توانمنديهاي فني بسيار خوب و امکانات رفاهي و ايمني کامل فروش بسيار مناسبي را تجربه کرد. اما در کنار اين موارد، ميتوان عامل عدم حضور نمونههاي صفر کيلومتر تويوتا لندکروزر را نيز جزو عوامل موفقيت XC90 در بازار کشور ما برشمرد. هرچند که اصولا تويوتا لندکروزر يک SUV آفرودي است و رقيب مستقيم ولوو XC90 محسوب نميشود اما اکثر خريداران لندکروزر در بازار کشور ما اصلا علاقهاي به استفاده خارج جادهاي از اين خودرو ندارند و تنها به دنبال يک خودرو لوکس با ابهت ظاهري زياد براي استفادههاي شهري و مسافرتي هستند که XC90 نيز اين ويژگيها را به حد کمال دارد. از اينرو بسياري از خريداران بالقوه تويوتا لندکروزر به دليل عدم حضور نسخههاي جديد اين خودرو، جذب اين کراساوور فولسايز سوئدي شدند.