برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نگاهی به انواع کامیون های اسکانیا سری R در ایران

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ اسکانيا در ابتدا يک کارخانه دوچرخه‌سازي سوئدي بود که در سال 1900 درست 120 سال پيش تاسيس شد. در سال 1995 اسکانيا کاميون‌هاي سري 4 را توليد کرد که بسيار موفقيت‌آميز بود و باعث شد شرکت‌هاي اروپايي به تکاپوي خريد سهام اين کارخانه روي بياورند. در سال 1999 ولوو قصد خريدن ولوو را کرد که با مخالفت اتحاديه اروپا مواجه شد تا کماکان دو قطب کاميون‌سازي براي رقابت وجود داشته باشد و اين بازار تک قطبي نشود. اما در اين ميان، فولکس واگن نيز وارد اين بازي شد. فولکس واگن مقداري از سهام اسکانيا را خريداري کرد و سري هاي 4 را بيشتر از قبل گسترش داد تا جاييکه فولکس واگن در سال 2007 سهم بيشتري از اسکانيا و در 2015 کل اسکانيا را خريداري کرد.

در ادامه اين مقاله قصد داريم نگاهي به انواع کاميون‌هاي اسکانيا سري R داشته باشيم که بعضي از آن‌ها در بازار ايران نيز وجود دارند.

 Scania R2
در ماه مارس سال 2004 ميلادي سري آر (R) متولد شد و در سال 2005 و پس از آن در سال 2010 جايزه معتبر بين‌المللي کاميون سال جهان را دريافت کرد. اساس توليد اسکانيا R توليد کاميون‌هايي براي حمل و نقل‌هايي در مسافت طولاني بهينه‌سازي شده بود که البته بسيار هم موفق بود.

قوي‌ترين اسکانيا سري آر (R) اسکانيا R730 است که پيشرانه هشت سيلندر 16.4 ليتري روي آن نصب شده و مي‌تواند گشتاور 3500 نيوتن‌متر را توليد کند که متاسفانه اين مدل در ايران وجود ندارد.

 اسکانيا در ايران
ماموت‌ديزل که زير مجموعه مجتمع صنعتي ماموت است، به عنوان نماينده انحصاري کاميون‌هاي اسکانيا در ايران فعاليت مي‌کند. از سال 87 تا 91 شمسي، اولين سري آر توسط ماموت عرضه شد که نسخه 420 اسب بخاري بودند. در آن زمان تعداد محدودي R470 نيز وارد شد که با اتاق‌هاي تاپلاين بودند.

اسکانيا R420
اسکانيا 420 در ايران اولين سري R بود که وارد کشور شد. از سري R420 تاپ‌لاين و نيز هاي‌لاين و سقف کوتاه وارد شد که البته تعداد سقف کوتاه‌ها بسيار بيشتر بودند. اين ماشين‌ها با گيربکس‌هاي اتومات و دنده‌اي عرضه شدند که تعداد اتومات‌ها بسيار بيشتر است.

در سال نخست همه داراي موتورهاي 4 لول اسکانيا بودند که البته با مشکلاتي اعم از گرم کردن در نقاط گرم کشور و کمبود وسايل نيز مواجه شدند. حتي تعدادي از اين سري ريتاردر پنج زمانه را نيز نداشتند. البته بعد از آن از سال 88 به بعد همه موتورهاي دو لول و همينطور داراي ريتاردر پنج زمانه وارد کشور شدند.

سري‌هاي اول R420 از لحاظ ظاهري نيز با نسل‌هاي بعدي تفاوت‌هايي داشتند که مي توانيم به توري پيش پنجره اشاره کنيم. سري R420 کشنده‌ايي مناسب جهت انواع کاربري‌ها است که داراي تنوع رنگي نيز همچون آبي، کاربني، سبز، زرد، نقره‌ايي، بژ، قرمز و سفيد است.


موتور
موتور DC1206 شش سيلندر خطي و 12 ليتري که داراي استاندارد آلايندگي يورو 3 است و مي‌تواند 420 اسب بخار قدرت و 2000 نيوتون گشتاور توليد کند.موتور کشنده‌هاي سري R به سيستم ترکيبي EGR و SCR مجهز است. گيربکس GRS905 R اتوماتيک و دنده‌ايي 12 دنده جلو کرال و دو تا دنده عقب است. در اصل 6 تا جلو، يکي عقب مجهز به سنکرونيز يا روغن سرد کن مي‌باشد.

سيستم تعليق
سيستم تعليق جلو، فنر و کمک فنر با ميل موج‌گير است و سيستم عقب بادي با دو بالن و کمک فنر و ريموت تنظيم ارتفاع است.

سيستم ترمز
ترمزهاي جلو و عقب کاسه‌اي/بادي، سيستم ضد قفل ترمز ABS ، ترمز توقف اضافي روي محورهاي جلو و عقب، سيستم ترمز اگزوز اتوماتيک و ريتاردر هيدروليکي است.


وزن
وزن ناخالص مرکب 42000 و وزن خالص کشنده حدود 7000 کيلوگرم

امکانات و تجهيزات
بخاري درجا، گرمکن سوخت، دريچه سقف، جعبه کنار سمت راننده، شيشه بالا بر برقي، قفل ديفرانسيل، بوق بادي، زاپاس بند و لاستيک، آفتابگر داخلي، قفل درب مخزن سوخت، مه شکن عقب و جلو، ابزار آلات، گلگير عقب و جلو، بوق دنده عقب، مبدل 24 ولت به 12 ولت، ترانسفورمر، راديو پخش، مجموعه ابزار، آينه قيچي، آينه ديد جلو، آينه‌هاي گرم‌کن‌دار با تنظيم برقي، دريچه سقف، شيشه بالابر برقي شاگرد و راننده، بادگير سقف و کنار اتاق، صندلي راننده تمام اتوماتيک و قابل تنظيم گرم‌کن‌دار، تاخوگراف، کروز کنترل، يخچال

اسکانيا R440
در سال 92 شمسي اسکانيا R440 وارد بازار شد. اسکانيا R440 علاوه بر تفاوت‌هاي فني از نظر ظاهري هم بسيار متفاوت بود. در اين خودرو به منظور آيروديناميک بهتر و مصرف سوخت کمتر تغييرات بسياري ايجاد شده بود، از جمله تغييراتي در لپي‌ها، توري جلو و ابرو هم کاملاً متفاوت بود. در واقع سري R440 مقدمه‌اي براي توليد نسل‌هاي بعدي و پرفروش اسکانيا در ايران بود، هر چند که تعداد بسيار محدودي از اين ماشين در نهايت عرضه شد.

موتور و گيربکس
اين خودرو داراي موتور DC13. 102 بود که 440 اسب بخار قدرت و 2300 گشتاور توليد مي‌کرد. اين موتور 13 ليتري و شش سيلندر خطي است با استاندارد آلايندگي يورو 3 عرضه شد. گيربکس يا جعبه دنده اتوماتيک GRS905R بود که 12 دنده جلو و 2 دنده کرال و 2 دنده هم عقب بود، که مجهز به اپتيکروز (سيستم تعويض دنده هوشمند) و سنکرونيزه (سرد کن روغن) است.

سيستم ترمز
ترمز جلو و عقب ديسکي مجهز به ABS و EBS است. البته ترمزکمکي يا ترمز گيربکس، ريتاردر پنج زمانه است و ترمز اگزوز يا خفه‌کن موتور که قابليت تنظيم اتوماتيک و دستي را نيز دارد.


سيستم تعليق R440
سيستم تعليق در جلو، پارابوليک با دو فنر کمک فنر و ميل موج گير، در عقب، بادي، دو بالن و کمک فنر با رميوت تنظيم ارتفاع حافظه دار است. در سري R440 وزن مجاز ناخالص مرکب 42000 کيلوگرم است يعني اگر 16 تن وزن کشنده با تريلي شود، اين خودرو مي‌تواند 26 تن بار داشته باشد. وزن خالص کشنده نيز حدود 7.200 کيلوگرم است.

امکانات
از امکانات و تجهيزات جديد اين خودرو مي‌شود به مانيتور در کابين و سيم‌کشي کولر درجا، يخچال و فريزر، پروژکتورهاي سپر و ابرو، سيستم صوتي پيشرفته جديد با قابليت اتصال تلفن و بلوتوث و آينه‌هاي گرم‌کن‌دار، ميز ناهارخوري سمت شاگرد، سيستم تهويه مطبوع، قطع‌کن باطري از داخل کابين، مبدل 24 به 12 ولت در داخل کابين اشاره کنيم.

لازم است يادآوري کنيم که در سال 98 نيز دوباره اين خودرو به بازار فروش آمد اما اينبار با اتاق استريم‌لاين و استاندارد آلايندگي اي اي وي.

اسکانيا R460
در سال 95 ماموت، اسکانيا R460 را رونمايي کرد که اتاق استريم‌لاين و طراحي جديد و زيبا، و همچنين موتور 460 اسب بخاري داشت. اين سري اولين حضور اتاق استريم‌لاين بر روي کشنده‌هاي ايران بود که همه سري‌هاي R460 بصورت گيربکس اتوماتيک بودند و همچنين با تنوع رنگي زياد وارد وارد بازار شدند. سري R460 کشنده‌ايي بسيار کارآمد و مناسب براي هر نوع کاربري بود. در ايران برخلاف بسياري از کشورها، کشنده ها بايد در کاربري هاي مختلف توانايي مناسب داشته باشند که کاميون هاي سري R دقيقاً همينطور بودند. براي مثال همين مدل R460 در انواع کاربري‌هايي مثل کمپرس، کفي و يا ترانزيت بين‌الملل مي‌بينيم در حالي که در همه اين موارد موفق و کاربردي است. موتور اين خودرو DC13. 106 است که 460 اسب بخار قدرت توليد مي‌کند با گشتاور 2250 نيوتن‌متر. موتور اين کاميون 13 ليتري 6 سيلندر خطي است که با استاندارد آلايندگي يورو 3 ارايه شده است. ميزان 460 اسب بخار را مي‌تواند در دور 1900 توليد کند. همچنين اين کاميون داراي سيستم کاهنده آلايندگي SCR و مجهز به سيستم کاتاليزور هوشمند NOX است.

جعبه دنده
گيربکس مدل GRS905 R دوازده دنده به جلو، 2 دنده به عقب، و دو دنده کرال مجهز به سنکرونيز يا روغن سردکن و اپتيکروز سيستم تعويض دنده هوشمند است.

سيستم تعليق
سيستم تعليق در جلو، پارابوليک با دو نفر کمک فنر و ميل موج گير و در عقب، بادي، دو بالن و کمک فنر با ريموت تنظيم ارتفاع حافظه دار است.

سيستم ترمز
سيستم ترمز جلو و عقب ديسکي مجهز به ABS و EBS است. سيستم ترمز همراه با ترمز کمکي يا ترمز گيربکس (ريتاردر) 5 زمانه و ترمز اگزوز يا خفه کن با قابليت تنظيم دستي و اتوماتيک
اتاق سقف بلند Highline سري R استريم‌لاين، داراي دو عدد تخت خواب، مجهز به توري محافظ تخت بالا، سيستم تعليق بادي صندلي راننده و شاگرد تمام اتوماتيک با قابليت تنظيم دستي، گرمکن صندلي راننده، دسته صندلي راننده، ميز غذاخوري سمت شاگرد، جعبه بغل سمت راننده و شاگرد، مجهز به جک بالابر هيدروليکي با زاويه خم تقريبي 70 درجه، سيستم تعليق بادي چهار نقطه‌اي است.

اتاق استريم‌لاين پيشرفته‌ترين اتاقي است که بر روي سري آر در ايران گذاشته شد. اين اتاق از دو ورقه فولاد گالوانيزه توليد و آخرين تکنولوژي‌ها به منظور آيروديناميک بهتر و مصرف سوخت کمتر بر روي آن انجام شده است. داخل طرح کرم و سيستم صوتي جديد با مانيتور 5.5 اينچي و قابليت اتصال موبايل و بلوتوث با قابليت تنظيم از روي فرمان است. علاوه بر صندلي سمت راننده صندلي سمت شاگرد بادي با قابليت تنظيم است. دو تخت در کابين وجود دارد که تخت بالا با جک هيدروليک تنظيم زاويه 70 است.

تجهيزات و امکانات
مانيتور، صندلي شاگرد و راننده بادي، بخاري درجا، سيم کشي کولر درجا، گرم‌کن صندلي راننده، ميز ناهار خوري سمت شاگرد، چراغ روز، تهويه مطبوع، پيش گرم‌کن سوخت، قطع کن باطري داخل کابين، مبدل 24 به 12 ولت داخل کابين، و دريچه سقف

 Scania R450
مدتي پس از R460 در سال 96، ماموت اسکانيا R450 را روانه بازار کرد. اين کاميون از لحاظ اتاق و ظاهر با R460 يکي است ولي از لحاظ موتور متفاوت هستند. در سال‌هاي 96 الي 98 اسکانيا R450 توليد شد و مي‌توان گفت از پرفروش‌ترين محصولات ماموت ديزل در چند سال اخير بود. علتش اين فروش بالا زيبايي، قدرت، و راحتي راننده در اتاق استريم‌لاين بود. البته مي‌توان گفت که طرح همکاري ماموت با سازمان راهداري که ماشين‌ها را به صورت اقساط بلندمدت به فروش مي‌رساند نيز به فروش اين خودرو کمک زيادي کرد. به اين صورت که مثلاً اسکانيا آر 450 که در آن زمان قيمتي حدود 430 ميليون داشت با پيش پرداخت 143 ميليون تومان و اقساط پنج ساله به فروش رسيدند. البته در طول اين مدت قيمت اين ماشين افزايش داشت و حال ليبل‌هاي ميلياردي روي آن قرار دارد.

موتور
موتور اين ماشين DC13. 159 است که 6 سيلندر خطي 13 ليتري است و مي‌تواند 450 اسب بخار قدرت و 2350 نيوتن‌متر گشتاور توليد مي‌کند. اين پيشرانه با استاندارد آلايندگي يورو 4 عرضه شده بود و مجهز به سيستم کاهنده آلايندگي SCR و DPF و همچنين مجهز به سيستم کاتاليزور هوشمند و NOx است. اين ماشين داراي توربو شارژر و اينترکولر است و سيستم انتقال سوخت XPI (تزريق سوخت ريل مشترک) دارد.

جعبه دنده
جعبه دنده يا گيربکس اين ماشين مدل GRS905R است که 12 دنده جلو، دو دنده عقب، و دو دنده کرال دارد و به سيستم تعويض دنده هوشمند يا اپتيکروز و سنکرونيزه يا روغن سردکن با تنظيم حالا استاندارد و اکونوميک مجهز است.

سيستم تعليق
سيستم تعليق در جلو پارابوليک، فنر و کمک فنر همراه با ميله موج‌گير است. تعليق در عقب بادي، کمک فنر و دو بالن با قابليت تنظيم ارتفاع حافظه‌دار است.

سيستم ترمز
سيستم ترمز محور جلو و عقب ديسکي ترمز هوشمند ABS و EBS و مجهز به TC يا همان سيستم ضد لغزش است.

ترمز کمکي
سيستم ترمز کمکي يا ترمز گيربکس، ريتارد 5 زمانه است. همچنين مجهز به ترمز اگزوز يا خفه‌کن موتور با قابليت تنظيم دستي و اتوماتيک است. وزن مجموع ناخالص مرکب 44000 کيلوگرم و وزن کشنده خالص حدود 7300 کيلوگرم است.

امکانات ويژه
بخاري درجا، سيم کشي کولر درجا، يخچال و فريزر، ترمز تپه، کروز کنترل (سيستم تنظيم سرعت)، سيستم صوتي پيشرفته به همراه مانيتور 5/5 اينچي، قابليت اتصال تلفن همراه و قابليت تنظيم راديو ضبط از روي فرمان، پيش گرمکن سوخت، پيش گرمکن ادبلو، آينه‌هاي گرم‌کن‌دار با تنظيم برقي، آينه داخل اتاق، شيشه بالابر برقي راننده و شاگرد، فرمان با قابليت تنظيم در دو جهت، قفل ديفرانسيل، کليد بالابر محور تريلر، باسکول محور عقب، سيستم تهويه مطبوع، قفل مرکزي با ريموت کنترل، صفحه کيلومتر رنگي با منوي فارسي، تاخوگراف، پرده شيشه‌هاي کنار و جلو

اسکانيا هشت سيلندر در ايران
در سال 95 ماموت شروع به واردات اسکانيا آر 560 هشت سيلندر با اتاق تاپ‌لاين استريم‌لاين و بعد از آن اسکانيا آر 500 با اتاق استريم‌لاين سري هايلاين R کرد (همان اتاق مورد استفاده در آر 450).

 اسکانيا R500
حضور اسکانيا هشت سيلندر در ايران با اين سري (آر 500) شروع شد. اسکانيا از کمپاني‌هايي است که در زمينه موتورهاي هشت سيلندر توانسته بسيار موفق عمل کند. کشنده آر 500 با پيشرانه هشت سيلندر و اتاق استريم‌لاين وارد بازار شد ولي آنچنان که بايد در ابتدا نتوانست مثل آر 450 و 560 مورد استقبال قرار بگيرد. رقيب اين ماشين اف اچ 500 بود که زودتر توليد شده بود و رضايت و اعتماد مشتري را جلب کرده بود و توانسته بود سهم بازار خوبي را بدست بياورد. نکته منفي قابل بيان ديگري در مورد اين خودرو وجود دارد که ماشين نقدي در بازار بود ولي آر 450 اقساطي و از طرفي نيز ولوو بازار 500 اسب بخار ها را در دست داشت. ديگر نکته در مورد عدم موفقيت ابتدايي اين خودرو، اين بود که ظاهر آن نسبت به مدل‌هاي ديگر متفاوت شده بود و سپر و پيش پنجره بر خلاف سري‌هاي ديگر به هر دليلي مشکي شده بودند. ين موارد باعث شده بود در ابتدا مشتري کمتر به سمت اين ماشين برود و ريسک کند. اما بعد از مدتي جاي خودش را پيدا کرد و البته به فروش خوبي هم رسيد و حال بعنوان يکي از پرچم‌دارهاي اسکانيا در ايران مي‌تازد.

موتور
موتور DC16. 22 با حجم 15.6 ليتري و با 8 سيلندر خورجيني اسکانيا که مي‌تواند 500 اسب بخار قدرت و 2500 نيوتون‌متر را گشتاور ايجاد کند. استاندارد آلايندگي اين موتور اي اي وي همراه با سيستم کاهش آلايندگي SCR است. همچنين حداکثر قدرت 500 اسب بخار در دور 1800 توليد مي‌شود.

گيبرکس يا جعبه دنده اتوماتيک مدل GSR905R 12 که دو دنده عقب و دو دنده کرال مجهز به سنکرونيزه (روغن سردکن) و اپتيکروز يا سيستم تعويض دنده هوشمند دارد. سيستم ترمز ديسکي جلو و عقب و مجهز به EBS و ABS است. همچنين ترمز کمکي يا ريتارد پنج زمانه و ترمز اگزوز يا خفه‌کن مجهز به کنترل دستي و اتوماتيک است.

سيستم تعليق
تعليق در جلو پارابوليک فنر و کمک فنر و ميله موج گير است. محور عقب بادي دو بالن کمک فنر همراه با ريموت تنظيم ارتفاع حافظه‌دار است.

وزن مجاز ناخالص مرکب 44000 کيلوگرم و وزن کشنده خالص حدود 7300 کيلوگرم است. امکانات و تجهيزات با سري ار 450 تفاوت آنچناني ندارد.

 اسکانيا R560
اسکانيا آر 560 با اينکه قوي‌ترين نسخه هشت سيلندر اسکانيا نيست، اما از پرفروش‌ترين سري‌هاي هشت سيلندر اسکانيا در دنياست. علت آن هم اين مي‌تواند باشد که سري 730 توان توليدي بيشتري براي کارهاي فوق سنگين و بوژي‌کش دارد.

مي‌توان گفت بهترين کاميوني که ماموت طي ساليان اخير عرضه کرده، ار 560 بوده است. کاميوني بسيار پرقدرت و زيبا و بدون‌عيب با استهلاک پايين و اتاق استريم‌لاين سايز بزرگ، بسيار جادار و همراه با ويژگي‌هاي خاص مخصوص به خود. اگر کمي پرس و جو کنيد، راننده اي را پيدا نخواهيد کرد که ايرادي و يا نقطع ضعفي از اين خودرو بيان کند. نکته‌اي ديگر در اين قسمت قابل بيان است که اين کاميون به صورت تعداد بسيار محدود البته با تنوع رنگي وارد کشور شدند.

موتور
موتور اين کاميون DC16. 18 هشت سيلندر خورجيني با حجم 16 ليتر است که مي‌تواند 560 اسب بخار قدرت همراه با 2700 گشتاور نيوتن‌متر را ايجاد کند. استاندارد آلايندگي اين ماشين يورو 5 همراه با سيستم کاهنده آلايندگي SCR است.

جعبه دنده
گيربکس اين کاميون از مدل GRS0605 R اتوماتيک 12 دنده جلو، دو دنده عقب، و دو دنده کرال و مجهز به اپتيکروز و سنکرونيزه است.

ترمز
سيستم ترمز ديسکي در جلو و عقب، و مجهز به ABS و EBS و همچنين ترمز کمکي يا ريتارد پنج زمانه و ترمز اگزوز يا خفه‌کن مجهز به کنترل دستي و اتوماتيک. سيستم ترمز کمکي يا گيربکس پنج زمانه و خفه کن اگزوز يا ترمز اگزوز با قابليت کنترل دستي و اتوماتيک.


سيستم تعليق
تعليق در جلو پارابوليک و کمک فنر و ميله موج‌گير است. تعليق در محور عقب بادي دوبالن کمک فنر همراه با ريموت تنظيم ارتفاع حافظه دار است.

وزن
وزن ناخالص مرکب 44000 کيلوگرم و وزن کشنده خالص 7600کيلوگرم است.

و اما اتاق تاپ‌لاين اسکانيا بسيار زيبا و جادار از جنس دو لايه فولاد گالوانيزه و داشبورد داخل طرح چوب، تعليق اتاق بادي است. هر صندلي بادي با قابليت تنظيم اتوماتيک و دستي است. دو تخت خواب و تخت بالا جک هيدروليک با زاويه 70 دارد.

امکانات
مجهز به بخاري درجا و کولر درجا، بادگير سقف و کنار اتاق، دريچه سقف، مه‌شکن و گلگير جلو و عقب، پروژکتور سپر جلو، پروژکتور آفتاب‌گير بيروني، پيش‌گرم‌کن سوخت، قفل ديفرانسيل، فن ترموستاتيک، بوق بادي، ترمز تپه، دنده پنج، قطع‌کننده باتري داخل کابين، مجموعه ابزار، بخاري درجا، لاستيک زاپاس، بوق دنده عقب، آينه‌هاي جانبي برقي با گرم‌کن، سيم‌کشي کولر درجا، تعليق تمام خودکار صندلي راننده و شاگرد با قابليت تنظيم دستي، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، تهويه صندلي راننده، يخچال و فريزر، چراغ مطالعه، تهويه مطبوع خودکار، شيشه بالابر برقي راننده و شاگرد، روکش صندلي چرمي، زيرپايي پارچه‌اي، غربيلک فرمان طرح چوب، ميز غذاخوري سمت شاگرد، دو تخت خواب، سيستم صوتي پيشرفته با نمايشگر ۵ اينچي و همراه با بلوتوث.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره