نماد آخرین خبر

خودروسازان با حذف نظام واسطه گری می توانند بازار را مدیریت کنند

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
خودروسازان با حذف نظام واسطه گری می توانند بازار را مدیریت کنند

پرشين خودرو/ تلاش براي حفظ ارزش پول در اين روزها اگر چه موجب تکاپو در بيشتر بازارها و کالاهاي سرمايه اي شده است با اين حال افزايش قيمت محصولات و از سويي عدم عرضه خودروهايي متناسب با توان خريداران واقعي، موجب شده کمتر کسي امکان خريد در اين بازار را داشته باشد روندي که جز با ايجاد شرايط ويژه و تسهيلات مناسب موجب تحريک و تکاپوي متقاضيان واقعي در بازار نخواهد شد.

اگر چه با هدايت و تشويق سرمايه گذاران به بازار موازي از جمله بورس به نظر مي رسد بازار خودرو ديگر محلي براي تاخت و تاز سرمايه هاي سرگردان و واسطه گران نيست اما نگاهي به سير قيمت ها در اين بازار به خوبي نشان مي دهد که همچنان اين بازار انگيزه خوبي براي دلالان است.

شرايطي که به واسطه نوسانات ارزي جريان تقاضا در هر بازاري را تغيير داده است مدتهاست بازار خودرو را نيز از اين روند بي نصيب نگذاشته است و کماکان بيشتر سرمايه گذاران چشم به اين بازار دوختند.پ

اين جريان در حالي است که به گفته کارشناسان رشد قيمتي که اين روزها در بازار خودرو رخ داده بيش از آنکه ناشي از جريان عرضه و تقاضا در بازار باشد متاثر از نرخ ارز و نوسانات شديد در بازار ارز است.

در همين زمينه علي شکوهي کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشين خودرو ضمن تاکيد بر تاثير تلاطمات ارزي بر بازار خودرو عنوان کرد : امروز قيمت تمام کالاهاي از توليدي تا سرمايه اي وابسته به تلاطمات ارزي است متاسفانه اقتصاد ايران به ميزاني به نوسانات ارزي وابسته شده که عملا جداسازي آنها از ساير المان هاي اقتصادي غير ممکن است.

تلاطمات ارزي مهمترين المان موثر بر بازار خودرو
وي افزود : بر همين اساس امروز بازار خودرو بيش از آنکه از جريان عرضه و تقاضا متاثر شود از بازار ارز و سکه و نوسانات ارزي ملتهب شده است به طوري که نظام واسطه گري به شدت بر روي قيمت مصرف کننده تاثير گذاشته است بنابراين در بررسي بازار خودرو بايد تمام گزينه ها با هم ديده شوند.

به گفته وي عرضه و تقاضا آخرين الماني است که برشرايط بازار و قيمت امروز خودرو تاثير گذار است زيرا همچنان بسياري از شرکتها از نظام واسطه اي براي مديريت بازار بهره مي برند در نتيجه هيچ زمان تقاضاي واقعي در بازار مشاهده نمي شود.

اين کارشناس صنعت خودرو تاکيد کرد : البته محدوديت در عرضه نيز مي تواند از موارد اثرگذار در بازار خودرو باشد که اغلب ناشي از شرايط و نوسانات در بازار ارز و سرمايه است.

شکوهي با اين حال حفظ ارزش پول را علت اصلي تمايل سرمايه گذاران در بازار خودرو عنوان کرد و افزود : متاسفانه خودرو در ايران برخلاف ساير کشورها کالايي سرمايه اي است و بالطبع در شرايط اقتصادي موجود و رشد لحظه اي نرخ تورم بسياري از خريداران با هدف حفظ ارزش پول وارد بازار خودرو مي شوند چنانجه امروز بيشتر خريداران در اين بازار متقاضيان واقعي نيستند و اغلب سرمايه گذاران و واسطه ها در صف خريد شرکتها قرار دارند.


با عرضه بيشتر خودروسازان جريان درست تقاضا شکل نخواهد گرفت
وي گفت : البته توقف توليد برخي خودروها و افزايش قيمتي که در محصولات شرکتها صورت گرفته و از سويي عدم توليد و عرضه خودروهايي متناسب با توان خريداران واقعي موجب شده که کمتر کسي امکان خريد در اين بازار داشته باشد بنابراين با توجه به وضع کنوني بازار چنانچه يک ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو در شرايط نرمال و با فروش نقدي نيزعرضه شود به هيچ وجه جريان درست تقاضا در بازار شکل نخواهد گرفت.

به گفته وي زماني برنامه توليد و عرضه يک ميليون و 200 دستگاه در سال مي تواند پاسخ گوي بخشي از تقاضاي واقعي در بازار خودرو باشد که شرايط و تسهيلات مناسبي براي خريداران واقعي فراهم شود و مسلما با وجود چنين راهکاري است که بازار خودرو به تکاپو خواهد افتاد.


تخصيص تسهيلات ويژه براي متقاضيان واقعي بازار خودرو
وي با تاکيد بر ايجاد شرايط بسيار ويژه و تحريک کننده براي خريداران واقعي خودرو در بازار ، تصريح کرد : در شرايط عادي طرح هايي که براي فروش اجرا مي شود سودي براي متقاضيان نخواهد داشت و تنها بستري براي فعاليت بيشتر واسطه ها در بازار خودرو فراهم مي کند بنابراين بايد امکان خريد اقساطي با شرايط وِيژه براي خريداران فراهم شود.

اين کارشناس بازار خودرو در ادامه به انتظارات ناشي از کاهش نرخ ارز بر بازار خودرو اشاره و افزود : کاهش که هفته اخير در نرخ ارز صورت گرفت به نسبت افزايشي که رخ داده رقمي نبود که بر قيمت خودرو در بازار تاثير بگذارد ضمن اينکه اين افت در مدت کوتاهي رخ داد و مجدد نرخ ارز افزايش يافت بنابراين اين باور اشتباه را که مطرح مي شود با کاهش نرخ ارز قيمت خودرو کاهش مي يابد را بايد اصلاح کرد و نگاهي ديگر به تحولات بازار داشت .

شکوهي در پايان با اشاره به برخي اظهارات مبني بر نقش خودروسازان در بازار خودرو خاطر نشان کرد : البته خودروسازان مي توانند در بازار خودرو نقش داشته باشند اما اين امر مستلزم نگاهي کلان تر به وضعيت بازار است و بايد تصميم گيران صنعت خودرو و مديران وزارت صمت نيز وارد بازي شوند زيرا خودروسازان بواسطه حذف نظام واسطه گري و کوتاه نمودن دست دلالان ميتوانند بازار را مديريت کنند اما متاسفانه به نظر مي رسد در هيچ کدام از ارکان چنين اراده اي وجود ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره