نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

علت اصلی بسته شدن واردات خودرو چه بود؟

منبع
اقتصاد آنلاين
بروزرسانی
علت اصلی بسته شدن واردات خودرو چه بود؟

اقتصاد آنلاين/ دبير انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: دليل اصلي بسته شدن واردات خودرو افزايش نرخ خودروي داخلي با هدف جبران زيان‌هاي انباشته دو خودروساز بود.

بسته شدن واردات خودرو باعث شد ضرر هنگفتي به فعالان اين صنف وارد شود. در اين ميان شرکت‌ها موظف به ارائه خدمات پس از فروش براي مدت ۱۰ سال هستند در صورتي که سود واردات خودرو از آن‌ها گرفته شده است. اين گوشه‌اي از مشکلات صنف واردکنندگان خودرو است که اين روزها با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند. اما يکي ديگر از سوالاتي که مطرح مي‌شود آن است که علت اصلي بسته شدن واردات خودرو به کشور چه بود؟ آيا مسائل و مشکلات ارزي دليل اصلي آن بود يا علت ديگري وجود داشت؟ براي بررسي بيشتر اين موضوعات گفت‌و‌گويي با مهدي دادفر، دبير انجمن واردکنندگان خودرو انجام داديم که در ادامه گزارش مشروح آن را مي‌خوانيد:

دادفر در ابتدا اظهار کرد: در حال حاضر چهار الي پنج شرکت واردکننده بيشتر نداريم که آن‌ها نيز در زمينه خدمات پس از فروش خودرو فعاليت مي‌کنند. اين شرکت‌ها نيز در شرايطي کار مي‌کنند که ارز قطعات به آن‌ها داده نمي‌شود و خدمات را نمي‌توانند به صورت درستي ارائه دهند. بخشي از آن‌ها تعهد و تعدادي نيز پرونده دارند و ديگر خبري از واردکنندگان تقريبا نيست. اين شرکت‌ها نيز بايد تا ۱۰ سال خدمات دهند و اينجاست که مي‌گوييم افراد براي شرکت‌ها تعهد ايجاد کرده‌اند اما امکان انجام اين کار وجود ندارد. سودي که در واردات نيز بوده از بين مي‌رود و بعد از آن گفته مي‌شود که بايد خدمات خوبي نيز ارائه شود. واردات قطعات خودرو به سختي انجام مي‌شود اما زماني که خودرو در تعميرگاه‌ها مي‌خوابد اعلام مي‌شود که بايد جريمه نيز پرداخت شود.

پيشنهادي براي خروج خودروهاي فرسوده
وي ادامه داد: اگر قطعه باشد شرکت‌ها براي چه بخواهند خودرو را داخل تعميرگاه‌ها نگه دارند. يک حالتي درست شده و هدف افزايش نارضايتي است. از زمان بسته شدن واردات حدود ۱۵ هزار نفر تعديل نيرو صورت گرفته و در حال حاضر کمتر از ۲ هزار نفر در اين زمينه فعاليت دارند.

علت اصلي بسته شدن واردات خودرو
دبير انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص علت اصلي بسته شدن واردات گفت: به طور کلي دليل اصلي بسته شدن واردات خودرو افزايش نرخ خودروي داخلي با هدف جبران زيان‌هاي انباشته دو خودروساز بود. پوششي که روي اين قضيه ايجاد کردند به اسم حمايت از توليد داخل بود اما بعدا ناگهان تحريم‌هاي خصمانه اتفاق افتاد که کل بازي را بر هم زد. اما خودروسازان بالاخره به قيمتي که علاقه داشتند در ۲ سال قبل برسند دست پيدا کردند. خودروسازان البته يک قدم ديگر مي‌خواهند و دنبال پرايد ۹۰ ميليون توماني بودند که حالا به آن نزديک شده‌اند. هيچ کس نگفت قيمت خودرو متناسب با درآمد قشر متوسط چه مي‌شود؟ شعارهايي در اين زمينه توسط وزاري سابق صمت داده شده است اما اتفاقي نيفتاد.  قضيه بسته شدن واردات در سال ۹۵ ارتباطي به مسائل ارزي نداشت. در حال حاضر نيز ديگر راهي براي آزادسازي واردات خودرو وجود نخواهد داشت.

همکاري با چيني‌ها به خودروسازي ما کمک مي‌کند؟
وي در پايان در پاسخ به سوالي مبني بر اين که همکاري با چين در خودروسازي کمکي به صنعت ما مي‌کند؟ به گسترش‌نيوز گفت: بايد از خود چيني‌ها پرسيد که چه خودروهايي سوار مي‌شوند و بعد از آن ما نيز سوار خواهيم شد. به طور کلي شرکت‌هاي چيني که در زمينه خودروسازي در ايران حضور داشتند نيز کمک خاصي به ما در اين زمينه نکردند. کارخانه‌ها آن چيزي را مي‌سازند که بتوانند در ايران بفروشند و آن‌ها فقط به دنبال فروش محصولات خود در ساير کشورها هستند. اما بايد ديد که آن‌ها آيا خودشان سوار اين محصولات مي‌شوند و يا اين خودروها در اروپا تردد دارد؟ اکثر برندهاي معروف در چين خودروسازي دارند و خودشان هم برندهاي معروف سوار مي‌شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره