راهکار ساماندهی آشفته بازار خودرو چیست؟
تسنيم/ رئيس انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعهسازان گفت: بسياري از کالاها از جمله خودرو و مواد اوليه مود نياز خودروسازان و قطعهسازان از جمله فولاد، محصولات پتروشيمي، مس، آلومينيوم و غيره و حتي بسياري هزينهها ارتباطي با نرخ ارز ندارند.
اين روزها ارتباطات معنيداري بين قيمت خودرو و نرخ ارز مشاهده ميشود، بهطوري که فروشندگان خودرو با اطلاع از نرخ ارز در هر روز به ارائه قيمت دلخواه خود به مشتريان ميپردازند و کلاف سردرگم موجود بيش از پيش پيچيده شده است.
شرايط به گونهاي شده که کارشناسان معتقدند هرچقدر خودرو از سوي خودروسازان توليد شود، براي آن مشتري وجود خواهد داشت و حتي با افزايش توليد و عرضه نيز آرامش به بازار بر نميگردد.
به اعتقاد کارشناسان، اين موضوع علاوه بر تبديل شدن خودرو به يک کالاي سرمايهاي، ناشي از حجم زياد سرمايهها و نقدينگي سرگردان موجود در سطح جامعه است.
محمدرضا نجفيمنش رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعهسازان در اين زمينه ميگويد: اگر موضوع را به درستي ريشهيابي نکنيم، به جواب صحيح نميرسيم.
به گفته اين مقام صنفي، در موضوع ياد شده سه چرا و يک چگونه وجود دارد؛ اينکه چرا قيمت خودرو افسارگسيخته رو به بالا است؟ چرا اختلاف قيمت کارخانه و بازار وجود دارد؟ چرا شوراي رقابت در قيمتگذاريها دخالت ميکند؟ و اينکه چگونه بايد اين مشکلات حل شود؟
وي افزود: شوراي رقابت ميخواهد خودروساز محصول خود را به قيمت بالا به مردم نفروشد، اما نتيجه کار آشفته شدن هر چه بيشتر بازار و اختلاف فاحش بين قيمتهاي درب کارخانه و بازار است.
نجفيمنش يادآورشد: وقتي اختلاف قيمت وجود داشته باشد، هميشه انگيزه براي تقاضا هست، زيرا افراد به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، بر اين اساس بايد اختلاف قيمت موجود را از بين ببريم.
وي اظهارداشت: براي رفع اختلاف قيمت موجود چند راهکار وجود دارد، بايد قيمت را در حاشيه بازار تعيين کرد، يا در بورس کشف قيمت کرد يا به خودروسازان بسپاريم تا بر مبناي ارقام واقعي قطعات و تجهيزات را تعيين قيمت کنند.
رئيس انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعهسازان به دهه 70 اشاره کرد که هر چند در آن زمان ساليانه تنها بين 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو توليد ميشد، اما آشفته بازاري را شاهد نبوديم، دليل آن نيز تعيين قيمتها در حاشيه بازار بود.
وي تاکيدکرد: بسياري از کالاها از جمله خودرو و مواد اوليه مود نياز خودروسازان و قطعهسازان از جمله فولاد، محصولات پتروشيمي، مس، آلومينيوم و غيره و حتي بسياري هزينهها ارتباطي با نرخ ارز ندارند، اما از آن تبعيت ميکنند، در نتيجه براي رهايي از آشفته بازار بايد بازار ارز سر و سامان يابد.
نجفيمنش ادامهداد: از آنجايي که کنترل، تنظيم و رگولاتوري قيمت همه اين کالاها دشوار است، بهترين راه در شرايط کنوني تعيين قيمتها در حاشيه بازار است و به اين ترتيب، هجوم کاذب به بازار تا اندازه زيادي کاهش مييابد.
وي بيانداشت: راهکار ديگر رهايي از آشفته بازار خودرو، افزايش توليد است. اگر قيمتها درست شود، خودروساز مطالبه قطعهساز را به موقع بپردازد و قطعهساز نيز بتواند براي تهيه و تدارک مواد اوليه به موقع اقدام کرده و دستمزد کارگران را به موقع پرداخت کند، توان توليد تا ساليانه دو ميليون دستگاه نيز وجود دارد.
اين مقام صنفي يادآوريکرد: در سال 90 تا يک ميليون و 650 هزار دستگاه خودرو نيز توليد شد، اما به زحمت به فروش ميرفت و حتي برنامههاي فروش اعتباري پيشبيني شد، اين در حالي است که امروز تيراژ توليد به ارقامي به مراتب پايينتر رسيده است.
وي خاطرنشانکرد: پرداخت نشدن به موقع مطالبات، تامين نشدن ارز مورد نياز و تعديل نشدن به موقع قيمتهاي خودرو و قطعات، عوامل اصلي کاهش شمارگان توليد در سالهاي گذشته بوده است که بايد اصلاح شود.