از کجا کیلومتر واقعی خودرو را تشخیص بدهیم

صبحانه آنلاين/ دستکاري کيلومتر کارکرد خودرو يکي از شيوههاي رايج براي گرانتر فروختن خودروهاي کار کرده است .
به گزارش صبحانه،تعدادي از باتري سازها قادر به انجام اين کار بوده و در قبال دريافت مبلغي اندک (زير ۵۰۰ هزار تومان)، اقدام به اين کار خلاف مينمايند و براي برخي از آنها، اين کار حتي يک منبع درآمد مستمر محسوب ميشود. در نتيجه اين کاهش کارکرد، علاوه بر آن که مشتري ماشين را گرانتر از ارزش واقعي خود ميخرد بلکه هزينههاي نگهداري خودرو نيز بالاتر از حد انتظار خواهد بود. البته اين فعاليت غيرمجاز تنها در ايران رايج نيست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونيخ، در حدود ۳۰ درصد خودروها و در بلژيک اين عدد در حدود ۸.۶ درصد از خودروهاي دست دوم است!
روشهاي مختلفي براي تشخيص ميزان کارکرده خودرو وجود دارد نظير چک کردن ECU، بررسي دفترچه ثبت نمايندگي، وضعيت ظاهري خودرو و. اما بايد توجه داشت که تعيين ميزان دقيق کارکرد خودرو عملا امکانپذير نيست.
حتي براي خودروهاي مجهز به ECU که کارکرد برخي از آنها با دياگ قابل تشخيص است، روشهايي وجود دارد که کارکرد خودرو تغيير داده ميشود بدون آن که آب از آب تکان خورده و دياگ متوجه شود.
تشخيص کارکرد واقعي از روي ظاهر خودرو
ظاهر کلي خودرو از وضعيت کارکرد آن خبر ميدهد. ميتوانيد با بررسي اينکه پدال گاز و فرمان چقدر سائيدگي دارند، يا اين که رادياتور خودرو و رو دري در چه وضعيتي هستند، آن را بررسي کنيد که اين موضوع تا حد زيادي به تجربه شما در خريد و فروش خودرو بستگي دارد.
البته تمام اين موارد به راحتي توسط يک دلال خبره قابل تعويض هستند. با استفاده از کارشناسي مجرب دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعويض نميشود، چک نماييد:
- رادياتور خودرو براي خودروهاي با کارکرد بالا
- ديسک ترمز براي خودروهاي با کارکرد پايين
فواصل موجود در رادياتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و ... اندکي افزايش مييابد و هر چقدر که اين فواصل بيشتر باشد نشان از کارکرد بالاي خودرو دارد. اگر رادياتور خودرويي را چک کرده و متوجه فاصلههاي غيرمنطقي شديد، بايد به اين احتمال قوي را بدهيد که کيلومتر خودرو دستکاري شده است. شايان ذکر است از آنجا که رادياتور خودرو تقريبا هر ۱۵۰ هزار کيلومتر تعويض ميشود، تعويض زودتر آن نيز محل سوال بوده و بايد به هنگام خريد خودرو به اين موضوع توجه کرد.
چک نمودن ديسک ترمز بيشتر براي خودروهاي با کارکرد کم قابل استفاده است. ديسکي که حدودا بالاي ۶۰ تا ۷۰ هزار کيلومتر کار کرده است داراي لبههاي تيزي خواهد بود، اما براي کيلومتراژ پايين نظير ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کيلومتر، وجود تيزي در لبه ديسک امري کاملا غيرعادي بوده و حکايت از دستکاري شدن کيلومتراژ خودرو دارد.