سرپرست وزارت صمت: ایرانخودرو و سایپا در حاشیه زیان هستند
ايسنا/ سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه «هنوز خودروسازان ما در حاشيه زيان هستند و قيمت فروش هر دو خودرو ساز بزرگ ما کمتر از هزينه هاي اوليهشان است»، خاطر نشان کرد: به همين دليل زيان انباشته دارند و صورتهاي ماليشان گواهي بر زيان آنهاست.
حسين مدرسخياباني سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)، در حاشيه جلسه صبح چهارشنبه هيئت دولت در جمع خبرنگاران با بيان اينکه مهمترين برنامه ما براي وزارت صمت بحث تقويت بخش توليد داخل و توسعه صادرات و افزايش همه ابعاد توليد چه در بحث کمي و کيفي است و بيشتر از آن، اتکا به توان توليد داخل است، اظهار کرد: بارها اعلام کردم که در حال مبارزه با جنگ اقتصادي با چاشني رسانهاي هستيم؛ به همين دليل از همه ابزارهاي در اختيار خود استفاده ميکنيم تا در اين جنگ اقتصادي پيروز باشيم.
وي درباره عرضه سهام شرکت هاي دولتي زير مجموعه وزارت صمت گفت: اين تلقي که بخش عمده اي از شرکتهاي دولتي زير مجموعه وزارت صمت هستند، تلقي اشتباهي هست و در بخشي مانند خودروسازي ما فقط ۱۳ درصد سهام داريم و عمده سهام وزارت صمت واگذار شده است. ما هم يکي دو واحد داريم که در حال برنامه ريزي براي عرضه سهام شناورشان هستيم؛ درباره عرضه اوليه حدود ۶ واحد نيز با وزارت اقتصاد به جمع بندي رسيدهايم.
سرپرست وزارت صمت درباره واگذاري ايميدرو نيز اظهار کرد: در اولويت نخست واگذاري سهام باقي مانده شرکت هاي تابعه در اولويت هستند.
مدرس خياباني در پاسخ به پرسش ديگري درباره نابساماني بازار خودرو اظهار کرد: حدود دو سال است که خودروسازان فرانسوي و کرهاي از کشور خارج شدهاند؛ با وجود خروج اين خودروسازان امسال يک ميليون و دويست هزار دستگاه خودرو در برنامه توليد داريم و در ۴ ماه نخست بعد از دو سال رشد منفي، با حدود ۲۰ درصد رشد مواجه هستيم. وي ادامه داد: امروز نسبت به ۴ ماهه سال قبل حدود ۵۰ درصد عرضه خودرو را اضافه کردهايم و ۷۱ درصد از تعهدات خودروسازان نيز کاهش يافته است.
وي اضافه کرد:در اين زمينه سايپا تا آخر شهريور و ايرانخودرو تا پايان ماه جاري ديگر هيچ تعهد معوقي ندارند و ما به کارخانجاتي اجازه فروش ميدهيم که تعهد معوق نداشته باشند. همچنين در حال جمع آوري تمام خودروهاي ناقص موجود در پارکينگ خودروسازان هستيم و در بخش عرصه مشکلي نداريم اما بايد وجه داشته باشيم که قيمت خودرو تابعي از قيمت مواد اوليهاش است؛ مثلا فولاد يکي از مواد اوليه خودروسازي است که امروز تابعي از بورس است و شاهد افزايش قيمت در اين زمينه هستيم.
سرپرست وزارت صمت با بيان اينکه «هنوز خودروسازان ما در حاشيه زيان هستند و قيمت فروش هر دو خودرو ساز بزرگ ما کمتر از هزينه هاي اوليهشان است»، خاطر نشان کرد: به همين دليل زيان انباشته دارند و صورتهاي ماليشان گواهي بر زيان آنهاست. در بخش واقعي کردن تقاضا سعي کرديم خيلي سختگيرانه عمل کنيم چراکه زمانيکه فاصله بين قيمت ها در بازار و کارخانه زياد ميشود، عدهاي سعي ميکنند از اين فضا سو استفاده کنند.
وي تاکيد کرد: به همين دليل در تلاش هستيم تا خودرو را در اختيار متقاضيان واقعي قرار دهيم. در روز اول براي ۲۵ هزار خودرو که ثبت نام انجام شد، ۵ ميليون و ۷ صد هزار نفر ثبت نام کردند، در ثبت نام اخير که ايران خودرو براي ۱۵هزار خودرو انجام داده است، دويست هزار نفر ثبت نام کردهاند؛ يعني هم متقاضيان واقعي ثبت نام کردهاند و هم رانت ميان کارخانه تا بازار از بين رفته است.