قیمتگذاری دستوری، بزرگترین مشکل خودروسازی است
پرشين خودرو/ استاد گروه مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: بزرگترين مشکل بازار خودرو قيمتگذاري دستوري است و در صورتي که اجازه آزادسازي قيمتها داده شود، هجوم مشتريان براي خريد را شاهد نخواهيم بود.
اميرحسن کاکايي اظهار داشت: چنانچه قيمت خودرو آزاد شود، اين همه هجوم براي خريد خودرو را شاهد نخواهيم بود.
به گفته وي، اگر اين هجوم ادامه دار باشد خودروسازان ميتوانند با توليد بيشتر، پول و درآمد بالاتري کسب کنند، در نتيجه سرمايهگذاري هايشان افزايش يافته و در درازمدت براي کشور ارزشآفرين خواهد بود.
اين استاد دانشگاه معتقد است: اگر به جاي بازار، بيشتر به فکر توليد بوديم، امروز بسياري از مشکلات حل شده بود.
وي ادامه داد: اگر از تقاضاي عجيب بازار براي تحرک توليد استفاده شود، ارزش آفريني را به دنبال خواهد داشت، اما با شيوه کنوني که روي بازار متمرکز شدهايم، فقط دلالبازي توسعه پيدا خواهد کرد.
کاکايي تاکيد کرد: چنين تحرکي، نه تنها در راستاي توليد و ايجاد ارزش نخواهد بود، بلکه ضعيف شدن اقتصاد و توليد را به همراه خواهد داشت که يکي از نتايج قطعي آن کاهش ارزش ريال است.
وي گفت: هر زمان از چنين مسائلي صحبت به ميان مي آيد، سياستگزاران فقط يک سري موضوع خاص تکراري را بيان ميکنند، در حالي که امروز بايد پارادايم را عوض کنيم و به فرموده رهبر معظم انقلاب، در راستاي رونق و جهش توليد حرکت کنيم.
استاد گروه مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: «تحقق جهش توليد در خودروسازي بدون آزادسازي قيمتها امکانپذير نيست، زيرا وقتي منابع واقعي نباشد فقط به تورم دامن زده ميشود.»
وي بهطور نمونه به تجديد ارزيابي داراييهاي خودروسازان اشاره کرد و گفت: تجديد ارزيابي، ارزشآفريني نيست، بايد بپذيريم که منابع لازم را براي تقويت توليد در خودروسازي در اختيار نداريم و بايد با در پيش گرفتن شيوههايي به تحرک واقعي اقتصاد بپردازيم.
کاکايي در پايان خاطرنشانکرد: زيرساخت افزايش توليد در خودروسازي فراهم است و فقط با افزايش سرمايهگذاري ميتوان از ظرفيتهاي موجود استفاده کرد.