نماد آخرین خبر

نگاهی دقیق به سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید 2020

منبع
ميهن پست
بروزرسانی

ميهن پست/ سوزوکي سوئيفت اسپرت بخاطر ماهيت سبک وزن و قيمت مناسبش شناخته شده است؛ اما با سخت‌تر شدن استانداردهاي آلايندگي و در پيش گرفتن استراتژي الکتريکي شدن محصولات، مدل سال ۲۰۲۰ اين خودرو به آخرين محصول برند ژاپني با قواي محرکه هيبريدي تبديل شده است.

علاوه بر پيشرانه ۴ سيلندر ۱.۴ ليتري توربوي بنزيني يک سيستم استارتر/ژنراتور ۴۸ ولتي نيز در دل سوئيفت اسپرت قرار گرفته است. زير صندلي راننده نيز باتري کوچکي وجود دارد.

اين يک به‌روزرساني بزرگ براي خودرويي کوچک بوده و قواي محرکه هيبريدي ملايم باعث شده اند تغييراتي در قدرت، شتاب گيري و مصرف سوخت اين خودرو به وجود آيد. قدرت کلي خودرو از ۱۳۸ به ۱۲۷ اسب بخار کاهش يافته اما گشتاور به ۲۳۵ نيوتون متر افزايش يافته و هم‌اکنون در دور پايين‌تري قابل‌دستيابي است. گشتاور بيشتر ناشي از بوست الکتريکي سيستم ۴۸ ولتي است که به کاهش بار کاري پيشرانه درون‌سوز نيز کمک مي‌کند.

با استفاده از تکنولوژي جديد هيبريدي و سيستم استارت/استاپ، سوزوکي مي‌گويد اين يک هاچبک داغ است که مصرف سوخت کمتر از ۵.۶ ليتر در هر صد کيلومتر خواهد داشت. اين مصرف سوخت بسيار خوب براي چنين خودرويي بوده و با توجه به تجربه‌اي که داشته‌ايم احتمالا به اين مصرف سوخت بسيار نزديک خواهيد بود. دستيابي به مصرف سوخت حدود ۶ ليتر در صد کيلومتر به راحتي ميسر بوده و شما نيازي به رانندگي بسيار کم رمق نداريد. تا اينجا که اوضاع خوب بوده است…

حداکثر سرعت خودرو بدون تغيير در عدد ۲۱۰ کيلومتر در ساعت باقي مانده اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر در ساعت خودرو با افزايش ۱ ثانيه‌اي به ۹.۱ ثانيه رسيده است. يکي از دلايل اين افت شتاب علاوه بر کاهش قدرت، افزايش وزن است که علتش هم سيستم هيبريدي ملايم جديد مي‌باشد. اين ترکيب را شما در يک هاچبک داغ نمي‌بينيد.

تغييرات رخ داده در قواي محرکه را مي‌توان روي جاده لمس کرد. اگرچه پيشرانه ۱.۴ ليتري ياد شده همچنان مشتاق دورگيري است اما فقدان قدرت قابل توجهي ديده مي‌شود. اين خودرو فاقد آن شتاب خاصي است که از يک سوئيفت اسپرت انتظار داريم.

ديگر تفاوت بزرگ اين خودرو با نسخه‌هاي استاندارد سوئيفت به احياي انرژي مربوط مي‌شود. با برداشتن پا از روي پدال گاز بخشي از انرژي هدر رفته دوباره جذب شده و در باتري ذخيره مي‌شود تا در زمان شتاب گيري مورد استفاده قرار گيرد.

گيربکس سوئيفت اسپرت بهترين گزينه در اين کلاس نيست اما در کل دقيق بوده و نسبت‌هاي کوتاهي دارد. پدال‌ها هم نرم هستند. فرمان خودرو از نظر بازخورد عملکرد درخشاني ندارد اما خب آن‌هم سريع و دقيق است. با اينکه سوئيفت اسپرت هم‌اکنون سنگين‌تر از قبل شده اما به خاطر شاسي متوازن و دقيقش سواري خوبي داشته و در دست اندازها به مشکل نمي‌خورد.

تنها تغيير ظاهري اين خودرو هم نوشته هيبريد روي بدنه است. هاچبک سوزوکي همچنان کيت بدنه متمايز خود متشکل از دو خروجي اگزوز و حتي رينگ هاي ۱۷ اينچي را حفظ کرده است. خريداران مي‌توانند ۶ رنگ بدنه را بدون پرداخت هزينه اضافي انتخاب کنند.

در کابين نيز صندلي راننده ارتفاع کمي بيشتر نسبت به قبل دارد که دليلش باتري زير آن است. البته همانند بدنه تغييري در طراحي يا جنس متريال بکار رفته در کابين رخ نداده است. صندلي‌هاي اسپرت خودرو لذت‌بخش هستند اما استايل کلي کابين از مد افتاده به نظر مي‌رسد و از پلاستيک‌هاي ارزان قيمت در آن استفاده شده است.

صفحه لمسي سوئيفت اسپرت عملکرد سريعي داشته اما ظاهر کلي و منوهاي آن چنگي به دل نمي‌زنند. البته شما مي توانيد بصورت استاندارد از اپل کارپلي و اندرويد اتو استفاده کنيد.

با قرار گرفتن باتري در زير صندلي راننده فضاي بار تغييري نکرده است. به اين ترتيب اين خودرو همان فضاي بار نسبتا کوچک ۲۶۵ ليتري را ارائه مي‌کند. اين در حالي است که اکثر رقبا به محدوده فضاي بار ۳۰۰ ليتري نزديک شده‌اند.

به عنوان بخشي از به‌روزرساني‌هاي مدل ۲۰۲۰، ميزان تجهيزات استاندارد سوئيفت اسپرت بهبود يافته و هم‌اکنون شامل کروز کنترل تطبيقي، چراغ‌هاي جلوي LED، دوربين دنده عقب، پايش نقاط کور، هشدار ترافيک پشتي، تشخيص علائم ترافيکي و… است.

افزايش تجهيزات به همراه قواي محرکه هيبريدي باعث شده اند قيمت اين خودرو به رقم قابل توجه ۲۱۵۷۰ پوندي برسد. حتي پيش از افزايش قيمت نيز اين نگراني وجود داشت که سوزوکي در مقابل فورد فيستا ST رقيب چشمگيري به حساب نيايد.

سوزوکي تنها چند هزار پوند فاصله با مدل قوي‌تر و هيجان‌انگيزتر فيستا ST-2 دارد.

اگر پرفورمنس اولويت اول شما ما توصيه مي‌کنيم با پرداخت مبلغي بيشتر فيستا ST را انتخاب کنيد زيرا اين يک هاچبک کوچک و استثنايي است. قيمت بالاي سوئيفت اسپرت و پرفورمنس بدتر آن باعث شده اند اين خودرو وضعيت بغرنجي پيدا کند.

استفاده از قواي محرکه هيبريدي ملايم در سوزوکي سوئيفت اسپرت قاعدتا بايد باعث کاهش هزينه‌ها شود اما براي خريد اين خودرو بايد مبلغ بيشتري بپردازيد. نقطه قوت هميشگي اين خودرو ارزش خوب در برابر مبلغ پرداختي بوده اما حالا وضعيت متفاوتي وجود دارد و اين خودرو در برابر رقيب بسيار خوبي همچون فورد فيستا ST کم مي‌آورد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar