میهن پست/ سوزوکی سوئیفت اسپرت بخاطر ماهیت سبک وزن و قیمت مناسبش شناخته شده است؛ اما با سخت‌تر شدن استانداردهای آلایندگی و در پیش گرفتن استراتژی الکتریکی شدن محصولات، مدل سال ۲۰۲۰ این خودرو به آخرین محصول برند ژاپنی با قوای محرکه هیبریدی تبدیل شده است.

علاوه بر پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوی بنزینی یک سیستم استارتر/ژنراتور ۴۸ ولتی نیز در دل سوئیفت اسپرت قرار گرفته است. زیر صندلی راننده نیز باتری کوچکی وجود دارد.

این یک به‌روزرسانی بزرگ برای خودرویی کوچک بوده و قوای محرکه هیبریدی ملایم باعث شده اند تغییراتی در قدرت، شتاب گیری و مصرف سوخت این خودرو به وجود آید. قدرت کلی خودرو از ۱۳۸ به ۱۲۷ اسب بخار کاهش یافته اما گشتاور به ۲۳۵ نیوتون متر افزایش یافته و هم‌اکنون در دور پایین‌تری قابل‌دستیابی است. گشتاور بیشتر ناشی از بوست الکتریکی سیستم ۴۸ ولتی است که به کاهش بار کاری پیشرانه درون‌سوز نیز کمک می‌کند.

با استفاده از تکنولوژی جدید هیبریدی و سیستم استارت/استاپ، سوزوکی می‌گوید این یک هاچبک داغ است که مصرف سوخت کمتر از ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت. این مصرف سوخت بسیار خوب برای چنین خودرویی بوده و با توجه به تجربه‌ای که داشته‌ایم احتمالا به این مصرف سوخت بسیار نزدیک خواهید بود. دستیابی به مصرف سوخت حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر به راحتی میسر بوده و شما نیازی به رانندگی بسیار کم رمق ندارید. تا اینجا که اوضاع خوب بوده است…

حداکثر سرعت خودرو بدون تغییر در عدد ۲۱۰ کیلومتر در ساعت باقی مانده اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو با افزایش ۱ ثانیه‌ای به ۹.۱ ثانیه رسیده است. یکی از دلایل این افت شتاب علاوه بر کاهش قدرت، افزایش وزن است که علتش هم سیستم هیبریدی ملایم جدید می‌باشد. این ترکیب را شما در یک هاچبک داغ نمی‌بینید.

تغییرات رخ داده در قوای محرکه را می‌توان روی جاده لمس کرد. اگرچه پیشرانه ۱.۴ لیتری یاد شده همچنان مشتاق دورگیری است اما فقدان قدرت قابل توجهی دیده می‌شود. این خودرو فاقد آن شتاب خاصی است که از یک سوئیفت اسپرت انتظار داریم.

دیگر تفاوت بزرگ این خودرو با نسخه‌های استاندارد سوئیفت به احیای انرژی مربوط می‌شود. با برداشتن پا از روی پدال گاز بخشی از انرژی هدر رفته دوباره جذب شده و در باتری ذخیره می‌شود تا در زمان شتاب گیری مورد استفاده قرار گیرد.

گیربکس سوئیفت اسپرت بهترین گزینه در این کلاس نیست اما در کل دقیق بوده و نسبت‌های کوتاهی دارد. پدال‌ها هم نرم هستند. فرمان خودرو از نظر بازخورد عملکرد درخشانی ندارد اما خب آن‌هم سریع و دقیق است. با اینکه سوئیفت اسپرت هم‌اکنون سنگین‌تر از قبل شده اما به خاطر شاسی متوازن و دقیقش سواری خوبی داشته و در دست اندازها به مشکل نمی‌خورد.

تنها تغییر ظاهری این خودرو هم نوشته هیبرید روی بدنه است. هاچبک سوزوکی همچنان کیت بدنه متمایز خود متشکل از دو خروجی اگزوز و حتی رینگ های ۱۷ اینچی را حفظ کرده است. خریداران می‌توانند ۶ رنگ بدنه را بدون پرداخت هزینه اضافی انتخاب کنند.

در کابین نیز صندلی راننده ارتفاع کمی بیشتر نسبت به قبل دارد که دلیلش باتری زیر آن است. البته همانند بدنه تغییری در طراحی یا جنس متریال بکار رفته در کابین رخ نداده است. صندلی‌های اسپرت خودرو لذت‌بخش هستند اما استایل کلی کابین از مد افتاده به نظر می‌رسد و از پلاستیک‌های ارزان قیمت در آن استفاده شده است.

صفحه لمسی سوئیفت اسپرت عملکرد سریعی داشته اما ظاهر کلی و منوهای آن چنگی به دل نمی‌زنند. البته شما می توانید بصورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده کنید.

با قرار گرفتن باتری در زیر صندلی راننده فضای بار تغییری نکرده است. به این ترتیب این خودرو همان فضای بار نسبتا کوچک ۲۶۵ لیتری را ارائه می‌کند. این در حالی است که اکثر رقبا به محدوده فضای بار ۳۰۰ لیتری نزدیک شده‌اند.

به عنوان بخشی از به‌روزرسانی‌های مدل ۲۰۲۰، میزان تجهیزات استاندارد سوئیفت اسپرت بهبود یافته و هم‌اکنون شامل کروز کنترل تطبیقی، چراغ‌های جلوی LED، دوربین دنده عقب، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی، تشخیص علائم ترافیکی و… است.

افزایش تجهیزات به همراه قوای محرکه هیبریدی باعث شده اند قیمت این خودرو به رقم قابل توجه ۲۱۵۷۰ پوندی برسد. حتی پیش از افزایش قیمت نیز این نگرانی وجود داشت که سوزوکی در مقابل فورد فیستا ST رقیب چشمگیری به حساب نیاید.

سوزوکی تنها چند هزار پوند فاصله با مدل قوی‌تر و هیجان‌انگیزتر فیستا ST-2 دارد.

اگر پرفورمنس اولویت اول شما ما توصیه می‌کنیم با پرداخت مبلغی بیشتر فیستا ST را انتخاب کنید زیرا این یک هاچبک کوچک و استثنایی است. قیمت بالای سوئیفت اسپرت و پرفورمنس بدتر آن باعث شده اند این خودرو وضعیت بغرنجی پیدا کند.

استفاده از قوای محرکه هیبریدی ملایم در سوزوکی سوئیفت اسپرت قاعدتا باید باعث کاهش هزینه‌ها شود اما برای خرید این خودرو باید مبلغ بیشتری بپردازید. نقطه قوت همیشگی این خودرو ارزش خوب در برابر مبلغ پرداختی بوده اما حالا وضعیت متفاوتی وجود دارد و این خودرو در برابر رقیب بسیار خوبی همچون فورد فیستا ST کم می‌آورد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar