خودرو بانک/ تاریخ خودروسازی ایران از محصولاتی انباشته شده که برای مدت کوتاهی در بازار حضور داشتند، آمار فروش متوسطی کسب کردند و پس از آن‌که تولیدشان متوقف شد به محبوبیت فوق‌العاده بالایی در بازار دست یافتند. دوو سیلو و هیوندای آوانته چنین خودروهایی هستند که پس از توقف تولید افزایش شهرت فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند.

البته لازم به ذکر نیست که دوو سیلو بخش عمده‌ای از تاریخ زندگانی خود را سپری کرده و اندک اندک به ورطه فراموشی کشیده می‌شود و جای خود را به محصولات نوبرانه بازار می‌دهد. این خودرو در فاصله سال‌های 1375 تا 1384 به تولید رسید و در بازاری انبوه از خودروهای اروپایی و ژاپنی توانست خوش بدرخشد.

باید توجه کرد که در آن دوران خبری از خودروهای رنگارنگ چینی نبود و تمامی شرکت‌های فعال در حوزه خودرو بر واردات یا تولید خودروهای اروپایی و ژاپنی تمرکز داشتند. پژو 405 و رنو 21 دو محصول ایران خودرو و سایپا بودند که با تکیه بر مواردی همچون تیراژ بالا و گستردگی دامنه فعالیت شرکت، دوو سیلو را تهدید می‌کردند. در بخش وارداتی‌ها نیز محصولاتی همچون تویوتا کرونا، هوندا آکورد و میتسوبیشی گالانت ستاره‌های درخشان بازار بودند.

رقابت کهنسال با کارکشته و تازه کار
اما اکنون و پس از گذشت چند دهه از آن دوران طلایی، آیا خودروهایی همچون دوو سیلو هنوز ارزش خرید دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید به ذات هر خودرو مراجعه کرد. برای مثال خودروهایی همچون رنو 21 یا دوو اسپرو قوای فنی شدیدا پراستهلاکی دارند و امروزه دچار مشکل کمبود شدید قطعات یدکی هستند، به همین دلیل کمتر نمونه سالم و نسبتا تمیز از رنو 21 را می‌توان یافت. در مورد دوو اسپرو نیز یافتن نسخه سالم و با ارزش کار چندان راحتی برای خریدار نخواهد بود.

در سوی مقابل خودرویی همچون دوو سیلو قرار گرفته است که از تولید آخرین نمونه آن، بیش از 15 سال می‌گذرد و همچنان خود را به عنوان گزینه‌ای در بازار خودروهای کارکرده مطرح می‌کند. چنین حالتی در خصوص دیگر محصول مونتاژی کره‌ای یعنی دوو ماتیز نیز دیده می‌شود. شکی نیست که دوو سیلو نسبت به خودروهای همسال و هم‌رده خود ارزش خرید بیشتری دارد اما آیا واقعا پرداخت وجه برای خرید خودرویی متعلق به دو دهه پیش، منطقی است؟

بررسی مزایا و معایب دوو سیلو
برای پاسخ به این سوال باید به بررسی مزایا و معایب دوو سیلو بپردازیم. در شرایط عادی مزایا دوو سیلو از معایب آن بیشتر هستند اما بسته به شرایط خریدار و نحوه دسترسی به راهکارهای خرید خودرو یا نگهداری از آن، این لیست متغیر است.

معایب دوو سیلو
شاید نخستین مورد از لیست معایب دوو سیلو را بتوان طراحی از مد افتاده و بدنه قدیمی این خودرو دانست. دوو سیلو هم نسل خودروهایی همچون رنو 21 یا پژو 405 است، یعنی خودروهایی که به بهره‌مندی از کاپوت‌های کشیده و ستون‌های باریک شهرت داشتند. مشکل اصلی استفاده از این نوع ساختار بدنه، عدم ایمنی کافی هنگام تصادفات است که سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

البته نمی‌توان طراحی خارجی دوو سیلو و پژو 405 را کاملا مردود تلقی کرد، چرا که این گونه خودروها میدان دید گسترده‌ای را برای راننده فراهم می‌کردند و به او اجازه می‌دادند تا به راحتی مانورهای لازم را انجام دهد. یادتان باشد هیچ‌کدام از خودروهای دهه هشتاد میلادی مانند امروز به طیف گسترده سنسورها و رادارها مجهز نبودند.

با این حال مهم‌ترین مورد از معایب دوو سیلو، به ایمنی پایین این خودرو مربوط می‌شود. در بازاری که دوو سیلو با خودروهایی نظیر پراید و تیبا رقابت می‌کند، نبود امکاناتی همچون کیسه هوا یا سیستم‌های ترمز ABS و EBD به راحتی خریدار را از خرید دوو سیلو منصرف می‌کند. البته پراید و تیبا نیز امتیاز بالایی در موضوع ایمنی دریافت نمی‌کنند با این حال اگر تنها بخواهیم به امکانات ایمنی توجه کنیم، ساپیا 131 و تیبا محافظت بیشتری از جان سرنشینان در تصادفات به عمل می‌آورند.

در دنیای واقعی مساله‌ای مهم‌تر از ایمنی وجود ندارد اما در کشورمان این شرایط متفاوت است و سهولت دسترسی به خدمات و قطعات یدکی، همواره برای خریداران خودرو عاملی تاثیرگذار بوده است. دوو سیلو در این زمینه نمره ضعیفی دریافت می‌کند چرا که یافتن قطعات یدکی این خودرو به راحتی امکان پذیر نیست و حتی انجام تعمیرات دوره‌ای آن نیز کار آسانی نبوده و شاید تنها در شهرهای بزرگ بتوانید این کار را با سهولت نسبی به انجام برسانید.

دوو سیلو در زمان عرضه یکی از رقبای عمده پژو 405 به شمار می‌آمد اما هیچ‌گاه نتوانست به عنوان رقیبی قدرتمند برای پژو 405 تلقی شود. دلیل آن نیز قوای فنی ضعیفی بود که دوو سیلو را در حد پراید تنزل می‌داد. این خودرو در نمونه‌های فول انژکتور حدود 75 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که در مقایسه با پژو 405 مجهز به موتور دولیتری یا 1.8 لیتری، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. نمونه‌های قدیمی‌تر نیمه کاربراتوری نیز قدرت و گشتاور کمتری ارائه می‌دهند.

مزایا دوو سیلو
غزل شماره 182 حافظ می‌گوید: «عیبش گفتی هنرش نیز بگو». به همین بهانه به بررسی مزایا دوو سیلو نیز می‌پردازیم چرا که همچنان برخی اعتقاد دارند این خودرو در مقابل نسخه‌های مشابه سمند و پژو 405 برتر ظاهر می‌شود.

برای افرادی که بین خرید پراید کم سن و سال و دوو سیلو سالخورده برسر دوراهی قرار گرفته‌اند، وجود صندوق عقب جادار و بزرگ در این خودرو یک مزیت قابل توجه و برتری بخش برای این خودرو در مقابل پراید محسوب می‌شود. طبیعی است که در این محدوده قیمتی از بازار، سدانی با این ابعاد صندوق وجود ندارد.

استهلاک پایین جلوبندی نیز یکی دیگر از مزایا دوو سیلو تلقی می‌شود. این مساله همواره یکی از دغدغه‌های مشتریان هنگام خرید خودروهای فرانسوی همچون پژو 206 و پژو 405 بوده است، چرا که قطعات جلوبندی این خودروها به آسانی دچار خرابی می‌شوند. با توجه به هزینه‌های گزاف انجام تعمیرات و جاده‌های نه چندان مناسب در کشورمان، این مزیت نیز می‌توانند همچنان دوو سیلو را در کورس رقابت با دیگر خودروها حفظ کند.

تقریبا تمام کسانی که یک بار سوار دوو سیلو شده‌اند، متوجه سواری نرم این خودرو و کوبش کمتر کابین در مقایسه با پژوهای همسن و سال شده‌اند. این مورد نیز یکی دیگر از مزایا دوو سیلو به شمار می‌رود.

نتیجه گیری، بالاخره بخریم یا نخریم؟
شکی نیست که امروزه دوو سیلو یک خودرو قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شود که حتی از ابتدایی‌ترین امکانات ایمنی که مشابه آن در خودروهای داخلی وجود دارد نیز بی‌بهره است. مشکل دسترسی به قطعات یدکی و لوازم نیز به مشتریان بازار خودرو این مفهوم را دیکته می‌کند که دوو سیلو دیگر مناسب مصارف روزمره نیست و بهتر است تا به دنبال خرید خودرویی مرسوم همچون پراید، تیبا، سمند یا پژو 405 باشید.

توجه به این نکته ضروری است که علاوه برآن که تولید دوو سیلو در ایران سال‌هاست که متوقف شده، حتی خودروسازی به نام دوو نیز دیگر وجود خارجی ندارد و این مساله بیش از هر مورد دیگری، تصمیم مشتری برای خرید دوو سیلو را با تردید مواجه می‌کند.

طبیعی است دوو سیلو خودرویی نیست که ارزش نگهداری کلکسیونی داشته باشد و علاقمندان به چنین فعالیتی، خودروهایی همچون مرسدس بنز E230‌ یا بی ام و E36‌ را برای بازسازی انتخاب می‌کنند. بنابراین دوو سیلو می تواند هنوز خودرو قابل اطمینانی باشد اما نه برای مدتی طولانی و خرید آن در شرایط فعلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar