گلایه مکانیکها از تغییرات طراحی خودروهای داخلی

ايرنا/ رييس اتحاديه تعميرکاران خودروي پايتخت گفت: عمده مشکلات اين روزهاي مکانيک ها، زاييده اقدامات خودروسازان است، به گونهاي که بسياري طراحيها و تغييرات داخل خودروها استاندارد نيست.
"عليرضا نيک آيين" افزود: در حالي که خريداران خودروهاي خارجي در موارد اندکي براي دريافت خدمات گارانتي به تعميرگاه هاي مجاز مراجعه ميکنند، اما مشکلات گارانتي خودروهاي داخلي از بدو تحويل خودرو آغاز ميشود که به دو دليل قطعات نامرغوب و بيکيفيت و تغيير طراحيهاي داخلي خودرو است.
اين مقام صنفي گفت: وقتي خودروسازان تغييراتي در خودروهاي توليدي خود ميدهند، فقط با نمايندگي هاي خود در ميان ميگذارند و بازار "افتر مارکت" و "وارانتي" را نديد مي گيرند.
افترمارکت به همه قطعاتي که OEM نباشند اشاره مي کند، يعني توسط توليد کننده خودرو توليد نشده باشند.
وارانتي يعني اينکه محصول در دست افراد در زمان مشخصي که بيشتر از دوره گارانتي نيز هست، با همان مشخصات اوليه کار مي کند و اگر در زمان وارانتي محصول با مشکلي روبرو شد، هزينه تعمير و تعويض قطعات با وجود وارانتي پرداخت مي شود.
رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي پايتخت اظهار داشت: قطعات مربوط به خودروهاي داخلي که تغيير يافته اند، در بازار کمياب است.
وي با بيان اينکه خودروسازان داخلي با ساير اتحاديه ها و زنجيره تامين به خوبي متصل و هماهنگ نيستند، از وجود نگاه بالا به پايين در اين سيستم و اينکه اتحاديه اي نظير اتحاديه تعميرکاران خودرو جايگاهي در تصميمگيريهاي خودروسازان ندارد، ابراز گلايه کرد.
نيک آيين ادامه داد: ما در نوک پيکان و درگير بازار هستيم و به همين دليل مسوولان بايد اجازه دهند اصناف نيز در تصميم گيري ها مشارکت داده شوند.
وي در ادامه در خصوص عمده شکايت هاي واصله به اين اتحاديه در ماههاي گذشته، خاطرنشان کرد: اکنون عمده مسائل و مشکلات و شکايات ناشي از موضوع تحريمها است، به طوري که در ماههاي گذشته ارتباط، پشتيباني قطعات و تجهيزات شرکت هاي وارد کننده خودروهاي خارجي، قطع شده و سرويس دهي ندارند، همچنين شرکتهاي چيني فقط خودرو وارد ميکنند و از خدمات پس از فروش مناسب خبري نيست.
اين مقام صنفي، به نبود قطعات اصلي، همچنين تکرار و تکثر خرابي هاي قطعات خودروها اشاره کرد و افزود: در حاليکه تعميرکاران بايد تعميرات روي قطعات انجام دهند، اما طراحي هاي جديد خودروسازان به گونه اي است که تعميرات به سختي انجام شده يا غيرممکن است.
وي تاکيد کرد: عمده قطعات موجود در بازار فعلي بدون گارانتي است، در حالي که اگر مشکلي براي خودرو به وجود آيد مکانيک ها بايد پاسخگو باشند.