چرا خودروی دست دوم در بازار ایران، مثل کشورهای خارجی افت شدید قیمتی ندارد؟

خودرو بانک/ هميشه از خودمان سوال مي کنيم که شرايط خودروهاي دست دوم در کشور برخلاف ساير کشورهاي خارجي، با گذشت زمان افت محسوسي نداشته و براي خريد يک خودرو کارکرده مدل پايين لازم است که هزينه بالايي بابت آن پرداخت کنيم، آن هم براي خودرويي که طراحي آن به دهه 90 ميلادي برمي گردد و از لحاظ کيفيت، ايمني، امکانات رفاهي و يا حتي زيبايي حرفي براي گفتن ندارند، در صورتي که اگر نگاهي به سايت هاي خريد و فروش اينترنتي خودرو در کشورهاي خارجي بياندازيد، مي بينيد که قيمت خودرو بعد از گذشت چندسال افت شديد پيدا کرده و با يک سرمايه اندک مي توان صاحب خودرويي شد که از لحاظ ايمني، کيفيت قطعات، امکانات رفاهي و بسياري از فاکتورهاي ديگر از ماشين هاي توليد داخل بالاتر هستند.
چرا خودرو به کالاي سرمايهاي تبديل شده است؟
در واقع عوامل متعددي وجود دارد که باعث شده خودروي دست دوم در بازار ايران متفاوت از هر کشور خارجي ديگري باشد. اصلي ترين دليلي که چرا خودروي دست دوم در بازار ايران مثل کشورهاي خارجي افت قيمت شديدي ندارد، به تبديل شدن کالاهاي مصرفي به سرمايه اي برمي گردد و خودرو نيز در کشور به چشم يک کالاي سرمايه اي ديده شده و ارزش آن با گذشت زمان بيشتر مي شود. در کشورهاي خارجي شايد با حقوق پايه بتوان بعد از گذشت چند ماه يک اتومبيل جديد خريداري کرد و يا در بيشتر کشورهاي خارجي، خودروها به صورت اجاره اي در اختيار مردم قرار مي گيرد. اما براي خريد يک خودروي صفر کيلومتر در ايران، نياز است که سرمايه لازم در طول چند سال جمع آوري شده تا شايد بتوان حداقل خودروي موجود در بازار را خريداري کرد، آن هم اگر بعد از گذشت چندسال دوباره افزايش پيدا نکند.
خريد خودرو، يک هزينه بزرگ
به طور کلي، خريد خودرو درست همانند خريد خانه، يکي از هزينه هاي بزرگي است که يک فرد ايراني در طول زندگي خود انجام مي دهد و به نوعي سرمايه زندگي خود را براي خريد يک اتومبيل خرج مي کند و از آنجايي که خريد خودروي صفر کيلومتر براي خيلي از مردم مقدور نيست، به همين دليل بازار خودروهاي دست دوم هميشه داغ بوده و قيمت خودروهاي موجود در اين بازار کاهش حداقلي را تجربه خواهند کرد.
مشکل سياستهاي کلان
يکي ديگر از عوامل آن هم به سياست هاي دولتي در قبال خودروهاي داخلي و خارجي برمي گردد و مربوط به يکي دو سال اخير هم نمي شود. قبل از اينکه به دليل مشکلات ارزي واردات خودروهاي خارجي ممنوع شود، دولت با اعمال تعرفه هاي سنگين بر روي خودروهاي وارداتي ارزش آنان را در بازار چندين برابر افزايش داده و همين موضوع باعث شد تا خودروهاي وارداتي اقشار متوسط رو به بالاي جامعه را جذب کرده و سهم بزرگي از تقاضاي بازار را که مربوط به اقشار ضعيف جامعه مي شود، تمام و کمال در اختيار شرکت هاي خودروساز داخلي قرار دهد. با از بين رفتن رقابت، خودروسازان داخلي ديگر تلاشي براي ساخت خودروهاي بروز و باکيفيت نمي کنند و محصولاتشان را هم با منت به مشتريان عرضه مي کنند.
خودرو گران است، حتي براي ثروتمندان
با اين حال، در طول دوسال اخير و ممنوعيت واردات خودرو، قيمت خودروهاي وارداتي به حدي افزايش پيدا کرده است که شايد برخي از اقشار ثروتمند جامعه هم توانايي خريد خودروهاي لوکس بازار را نداشته باشند و رشد قيمت خودرو در بازار خودروهاي داخلي هم باعث شده تا تنها اقشار متوسط جامعه امکان خريد خودرو در بازار را داشته باشند و عملا اقشار ضعيف جامعه از فرآيند خريد خودروهاي صفر کيلومتر در بازار حذف شده و به سمت خريد ماشين هاي دست دوم روي مي آورند.