نماد آخرین خبر

بررسی کامل ایمنی سیتروئن C3

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ «سيتروئن C3» هاچ بک جذاب فرانسوي است که در بازار ايران حضور دارد، اما چه قدر از ميزان ايمني اين خودرو مي دانيد؟ در اين مقاله سعي مي کنيم بررسي جامعي از ايمني اين خودرو داشته باشيم.

«سايپا – سيتروئن» نمونه اي متفاوت از C3 را به خط توليد خود آورد. در بازارهاي جهاني نسخه بنزيني اين هاچ بک فرانسوي به پيشرانه ۱٫۲ ليتري توربو و ۱٫۶ ليتري تنفس طبيعي مجهز است، اما در بازار ايران سيتروئن C3 با پيشرانه ۱٫۶ ليتري توربو ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۳ نيوتن متر حضور دارد. سيتروئن C3 اين توان را از طريق يک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيک به چرخ هاي جلو مي رساند. با نگاهي به مشخصات اين خودرو متوجه مي شويم که اکثر اطلاعات فني و قطعات C3 با خودروهايي همچون پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸، دي اس ۵، دي اس ۵ LS، دي اس ۶، دي اس ۴ کراس بک و دي اس ۷ کراس بک برابر است. اما با توجه به وزن کم تر سيترون C3 نسبت به خودروهاي نام برده، بديهي است که مي توانيم شتاب به مراتب بهتري را از اين خودروي سايپا توقع داشته باشيم.

با توجه به موتور توربو و قدرتمند اين خودرو در ايران، يکي از اساسي ترين موضوع هايي که در ايران به آن توجه نمي شود بحث ايمني اين خودروست. خريداران خودرو در ايران با توجه به شرايط نامطلوب برخي راه ها و ايمني پايين در خودروهاي ديگر بايد به بحث ايمني خودرويي که خريداري مي کنند اهميت بيش تري دهند. سيتروئن C3 با مدل ۲۰۱۷ در مجموعه يورو انکپ مورد تست فني قرار گرفته است و چهار ستاره ايمني کسب کرده است. ما در اين مقاله نتايج اين تست را بررسي مي کنيم. نمونه مورد بررسي نسخه استاندارد سيتروئن C3 بوده است که از موتور ۱٫۲ ليتري PureTech گروه “PSA” بهره مي برد، همچنين وزن اين خودرو ۱۰۷۲ کيلوگرم است.

بررسي ايمني سيتروئن C3 براي سرنشينان بزرگ‌سال
همان طور که مي دانيد در تست هاي تصادف خودرو از آدمک هايي شبيه سازي شده استفاده مي شود که طراحي بدن انسان را دارند. در روند کلي اين تست، قسمت هاي مختلف آدمک ها با توجه به نتيجه با رنگ هاي مختلف نمايش داده مي شوند. رنگ سبز نشان دهنده نتيجه خوب، رنگ زرد نشان دهنده نتيجه نسبتاً خوب، رنگ نارنجي نشان دهنده عملکرد متوسط، رنگ قهوه اي نشان دهنده نتيجه ضعيف و رنگ قرمز عملکرد فوق ضعيف را نشان مي دهد.

سيتروئن C3 هشتاد و هشت درصد امتيازهاي مربوط به ايمني سرنشينان بزرگ‌سال را دريافت کرده است. مجموع امتيازهاي کسب شده C3 عدد ۳۳٫۵ را نشان مي دهد که در پنج بخش مختلف اين امتيازها دريافت شده است. دقت کنيد در تست هاي ذيل عملکرد ايربگ ها نيز بسيار مؤثر است.

تست ODB براي سرنشينان بزرگ‌سال
از آن جا که در اکثر موارد، تصادف هاي از جلو آسيب هاي مالي و جاني بيش تري را دارند تست ODB بسيار پر اهميت است، چراکه اين تست ميزان ايمني خودرو در برابر ضربه ناشي از جلو را نشان مي دهد. تست ODB (Offset-Deformable Barrier) تستي است که در آن خودرو با سرعت ۸۴ کيلومتر بر ساعت با ۴۰ درصد از سطح تماس جلوي بدنه به مانع ضربه پذير برخورد مي کند. اين تست تا سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۲۰۲۰ تست ديگري با مانع در حال حرکت جاي اين تست را گرفت، اما C3 در سال ۲۰۱۷ با همين تست بررسي شده است.

همان طور که در تصوير مي بينيد، سيتروئن C3 در تست ODB نتيجه نسبتاً خوبي داشته است. آسيب کلي به آدمک هاي تست ناچيز بوده و تنها قسمت پاي راننده و بالاتنه سرنشين کمي ضعيف تر بوده است. سيتروئن C3 در اين تست امتياز ۷٫۵ را کسب کرده که نتيجه نسبتاً خوبي است.

تست برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو
در اين تست، خودرو با سرعت ۵۰ کيلومتر بر ساعت و با تمام سطح جلو به مانع سخت برخورد مي کند و پس از اين برخورد ميزان آسيب به آدمک هاي تست بررسي مي شود. در اين تست در قسمت راننده از آدمک با شبيه سازي زن استفاده شده و در قسمت عقب هم يک آدمک زن وجود دارد تا ايمني خودرو براي هر دو نوع جنس بزرگ‌سال بررسي شود.
 
همان طور که در تصوير مي بينيد، سيتروئن C3 در اين تست نتيجه نسبتاً خوبي داشته است. آسيب کلي به آدمک هاي تست ناچيز بوده و تنها قسمت بالاتنه راننده و سرنشين کمي ضعيف تر بوده است. سيتروئن C3 در اين تست امتياز ۷٫۵ را کسب کرده که نتيجه نسبتاً خوبي است.

تست برخورد با خودرو و يا ستون از کنار
در آمارهاي جاني و مالي تصادف، بيش ترين آمار، بعد از ضربه از جلو، ضربه از کنار به خودروست که اين ضربه مي تواند ضربه از جانب يک خودروي ديگر باشد و يا ضربه خودرو با يک ستون که مي تواند بيش ترين خسارت را داشته باشد. در مجموعه يوروانکپ دو تست براي تست ايمني ضربه هاي کناري انجام مي شود.

در اولين تست، مانع ضربه پذير نقش خودرويي ديگر را دارد که با سرعت ۵۰ کيلومتر بر ساعت به کنار خودروي ساکن برخورد مي کند و در تست ديگر اين خودروست که با زاويه ۱۵ درجه از کنار با سرعت ۳۲ کيلومتر بر ساعت با ستوني به قطر ۲۵۴ ميلي متر برخورد مي کند. همان طور که در نتايج تست سيتروئن C3 مي بينيد، اين خودرو در تست برخورد کناري با خودرو نتيجه کاملاً خوبي داشته اما در برخورد با ستون کمي ضعيف تر عمل کرده است.

تست ضربه ناگهاني از پشت
يکي از جدي ترين آسيب هاي رانندگي هنگامي رخ مي دهد که شما ضربه ناگهاني از پشت خودرو را داشته باشيد. در اين حالت راننده و سرنشينان آمادگي و آگاهي لازم براي برخورد را ندارند و اگر طراحي صندلي ها به خوبي انجام نشده باشد در اثر برخورد صدمه هاي جدي به مهره هاي کمر و گردن وارد خواهد شد. در مجموعه يوروانکپ آدمک مخصوصي براي اين نوع تست طراحي شده که ضربه هايي با سرعت هاي مختلف روي صندلي هاي خودرو به اين آدمک وارد مي شود و نتيجه اين تست براي هر خودرو مشخص خواهد شد.
 
همان طور که در تصوير بالا مي بينيد، سيتروئن C3  در اين تست نتايج خيلي خوبي را داشته و ۲٫۷ امتياز را از اين تست کسب کرده است. در بررسي ايمني خودرو براي سرنشينان بزرگ‌سال تست هاي مربوط به ترمز هوشمند و اضطراري هم انجام مي شود، اما از آن جا که C3 به اين سيستم مجهز نيست، اين خودرو از اين بخش امتيازي کسب نمي کند.

بررسي ايمني سيتروئن C3 براي سرنشينان خردسال
براي بررسي عملکرد ايمني خودروها براي سرنشينان خردسال، همان تست هايي که در بالا به آن اشاره کرديم براي آدمک هاي شبيه سازي شده خردسالان هم بررسي مي شوند. سيتروئن C3 در مجموع امتياز ۴۱ را از بخش ايمني خردسالان کسب کرده که اين بدان معناست که ۸۳ درصد مجموع امتيازهاي اين بخش را به دست آورده است. در تصوير زير تأثير ضربه هاي کناري و جلويي را بر آدمک هاي خردسال مي بينيم که در دو صندلي جانبي C3 قرار گرفته اند. گفتني است براي خردسالان دو آدمک شبيه سازي شده بر مبناي کودکان ۶ و ۱۰ سال طراحي شده اند. همچنين نام صندلي هاي استفاده شده براي کودکان هم در قسمت زير تصوير آورده شده است.

همچنين براي بررسي ايمني خودروها در بخش خردسالان، يوروانکپ قابليت نصب صندلي کودک را در قسمت هاي مختلف خودرو بررسي مي کند. در تصوير زير مي بينيد که در کدام يک از صندلي هاي اين خودرو قابليت نصب دو نسل مختلف از صندلي کودک (ايزوفيکس و آي سايز) وجود دارد.

بررسي ايمني سيتروئن C3 براي عابران پياده
در مجموعه يورو انکپ نه تنها ايمني سرنشينان خودرو بلکه ايمني عابران پياده نيز بررسي مي شود. در تست هاي اين مجموعه تصادف احتمالي با عابر پياده شبيه سازي مي شود و قسمت هاي مختلف بدنه براساس ضربه احتمالي طبقه بندي مي شوند. سيتروئن C3 در اين بخش با کسب ۲۵ امتياز ۵۹ درصد امتيازهاي اين بخش را کسب کرده است که نتيجه نسبتاً خوبي است. در تصوير زير تأثير برخورد قسمت هاي مختلف بدنه خودرو با عابر پياده را مي بينيد که مشخص مي کند در قسمت پايين شيشه جلو و در کناره ها، برخورد با عابر پياده مي تواند بسيار خطرآفرين باشد.

در اين تصوير مشاهده مي کنيد که به دليل نبود سيستم تشخيص عابر پياده و ترمز هوشمند، سيتروئن C3 از اين بخش امتيازي نگرفته و به همين دليل در اين قسمت نسبت به ديگر بخش ها کمي ضعيف تر است.

بررسي سيستم هاي کمکي ايمني سيتروئن C3
در تست هاي يوروانکپ، سيستم هاي کمکي ايمني هم بررسي مي شوند و اگر اين سيستم ها به صورت استاندارد در خودروها باشند و عملکرد قابل قبولي داشته باشند امتياز ايمني خودروها نيز بيش تر خواهد بود. سيتروئن C3 با ۷ امتياز، ۵۸ درصد از مجموع امتيازهاي اين بخش را کسب مي کند.

در اين بخش، سيستم تابلوخوان در C3، که با کروزکنترل هوشمند اين خودرو تطبيق پيدا مي کند، امتياز ۲٫۵ را کسب کرده است. لازم به ذکر است که سيتروئن C3هاي داخل ايران هم دوربين اين آپشن را دارند اما چون امتياز مالکيت اين سيستم براي يک شرکت اسرائيلي است در ايران اين سيستم فعال نمي شود. سيستم يادآوري کمربند ايمني در اين خودرو ۳ امتياز ايمني اين بخش را داشته و سيستم کنترل رانندگي بين خطوط هم ۱٫۵ امتياز را به خود اختصاص داده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره