اسب بخار/ «سیتروئن C3» هاچ بک جذاب فرانسوی است که در بازار ایران حضور دارد، اما چه قدر از میزان ایمنی این خودرو می دانید؟ در این مقاله سعی می کنیم بررسی جامعی از ایمنی این خودرو داشته باشیم.

«سایپا – سیتروئن» نمونه ای متفاوت از C3 را به خط تولید خود آورد. در بازارهای جهانی نسخه بنزینی این هاچ بک فرانسوی به پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربو و ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است، اما در بازار ایران سیتروئن C3 با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۳ نیوتن متر حضور دارد. سیتروئن C3 این توان را از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رساند. با نگاهی به مشخصات این خودرو متوجه می شویم که اکثر اطلاعات فنی و قطعات C3 با خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸، دی اس ۵، دی اس ۵ LS، دی اس ۶، دی اس ۴ کراس بک و دی اس ۷ کراس بک برابر است. اما با توجه به وزن کم تر سیترون C3 نسبت به خودروهای نام برده، بدیهی است که می توانیم شتاب به مراتب بهتری را از این خودروی سایپا توقع داشته باشیم.

با توجه به موتور توربو و قدرتمند این خودرو در ایران، یکی از اساسی ترین موضوع هایی که در ایران به آن توجه نمی شود بحث ایمنی این خودروست. خریداران خودرو در ایران با توجه به شرایط نامطلوب برخی راه ها و ایمنی پایین در خودروهای دیگر باید به بحث ایمنی خودرویی که خریداری می کنند اهمیت بیش تری دهند. سیتروئن C3 با مدل ۲۰۱۷ در مجموعه یورو انکپ مورد تست فنی قرار گرفته است و چهار ستاره ایمنی کسب کرده است. ما در این مقاله نتایج این تست را بررسی می کنیم. نمونه مورد بررسی نسخه استاندارد سیتروئن C3 بوده است که از موتور ۱٫۲ لیتری PureTech گروه “PSA” بهره می برد، همچنین وزن این خودرو ۱۰۷۲ کیلوگرم است.

بررسی ایمنی سیتروئن C3 برای سرنشینان بزرگ‌سال
همان طور که می دانید در تست های تصادف خودرو از آدمک هایی شبیه سازی شده استفاده می شود که طراحی بدن انسان را دارند. در روند کلی این تست، قسمت های مختلف آدمک ها با توجه به نتیجه با رنگ های مختلف نمایش داده می شوند. رنگ سبز نشان دهنده نتیجه خوب، رنگ زرد نشان دهنده نتیجه نسبتاً خوب، رنگ نارنجی نشان دهنده عملکرد متوسط، رنگ قهوه ای نشان دهنده نتیجه ضعیف و رنگ قرمز عملکرد فوق ضعیف را نشان می دهد.

سیتروئن C3 هشتاد و هشت درصد امتیازهای مربوط به ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال را دریافت کرده است. مجموع امتیازهای کسب شده C3 عدد ۳۳٫۵ را نشان می دهد که در پنج بخش مختلف این امتیازها دریافت شده است. دقت کنید در تست های ذیل عملکرد ایربگ ها نیز بسیار مؤثر است.

تست ODB برای سرنشینان بزرگ‌سال
از آن جا که در اکثر موارد، تصادف های از جلو آسیب های مالی و جانی بیش تری را دارند تست ODB بسیار پر اهمیت است، چراکه این تست میزان ایمنی خودرو در برابر ضربه ناشی از جلو را نشان می دهد. تست ODB (Offset-Deformable Barrier) تستی است که در آن خودرو با سرعت ۸۴ کیلومتر بر ساعت با ۴۰ درصد از سطح تماس جلوی بدنه به مانع ضربه پذیر برخورد می کند. این تست تا سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۲۰۲۰ تست دیگری با مانع در حال حرکت جای این تست را گرفت، اما C3 در سال ۲۰۱۷ با همین تست بررسی شده است.

همان طور که در تصویر می بینید، سیتروئن C3 در تست ODB نتیجه نسبتاً خوبی داشته است. آسیب کلی به آدمک های تست ناچیز بوده و تنها قسمت پای راننده و بالاتنه سرنشین کمی ضعیف تر بوده است. سیتروئن C3 در این تست امتیاز ۷٫۵ را کسب کرده که نتیجه نسبتاً خوبی است.

تست برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو
در این تست، خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و با تمام سطح جلو به مانع سخت برخورد می کند و پس از این برخورد میزان آسیب به آدمک های تست بررسی می شود. در این تست در قسمت راننده از آدمک با شبیه سازی زن استفاده شده و در قسمت عقب هم یک آدمک زن وجود دارد تا ایمنی خودرو برای هر دو نوع جنس بزرگ‌سال بررسی شود.
 
همان طور که در تصویر می بینید، سیتروئن C3 در این تست نتیجه نسبتاً خوبی داشته است. آسیب کلی به آدمک های تست ناچیز بوده و تنها قسمت بالاتنه راننده و سرنشین کمی ضعیف تر بوده است. سیتروئن C3 در این تست امتیاز ۷٫۵ را کسب کرده که نتیجه نسبتاً خوبی است.

تست برخورد با خودرو و یا ستون از کنار
در آمارهای جانی و مالی تصادف، بیش ترین آمار، بعد از ضربه از جلو، ضربه از کنار به خودروست که این ضربه می تواند ضربه از جانب یک خودروی دیگر باشد و یا ضربه خودرو با یک ستون که می تواند بیش ترین خسارت را داشته باشد. در مجموعه یوروانکپ دو تست برای تست ایمنی ضربه های کناری انجام می شود.

در اولین تست، مانع ضربه پذیر نقش خودرویی دیگر را دارد که با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به کنار خودروی ساکن برخورد می کند و در تست دیگر این خودروست که با زاویه ۱۵ درجه از کنار با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت با ستونی به قطر ۲۵۴ میلی متر برخورد می کند. همان طور که در نتایج تست سیتروئن C3 می بینید، این خودرو در تست برخورد کناری با خودرو نتیجه کاملاً خوبی داشته اما در برخورد با ستون کمی ضعیف تر عمل کرده است.

تست ضربه ناگهانی از پشت
یکی از جدی ترین آسیب های رانندگی هنگامی رخ می دهد که شما ضربه ناگهانی از پشت خودرو را داشته باشید. در این حالت راننده و سرنشینان آمادگی و آگاهی لازم برای برخورد را ندارند و اگر طراحی صندلی ها به خوبی انجام نشده باشد در اثر برخورد صدمه های جدی به مهره های کمر و گردن وارد خواهد شد. در مجموعه یوروانکپ آدمک مخصوصی برای این نوع تست طراحی شده که ضربه هایی با سرعت های مختلف روی صندلی های خودرو به این آدمک وارد می شود و نتیجه این تست برای هر خودرو مشخص خواهد شد.
 
همان طور که در تصویر بالا می بینید، سیتروئن C3  در این تست نتایج خیلی خوبی را داشته و ۲٫۷ امتیاز را از این تست کسب کرده است. در بررسی ایمنی خودرو برای سرنشینان بزرگ‌سال تست های مربوط به ترمز هوشمند و اضطراری هم انجام می شود، اما از آن جا که C3 به این سیستم مجهز نیست، این خودرو از این بخش امتیازی کسب نمی کند.

بررسی ایمنی سیتروئن C3 برای سرنشینان خردسال
برای بررسی عملکرد ایمنی خودروها برای سرنشینان خردسال، همان تست هایی که در بالا به آن اشاره کردیم برای آدمک های شبیه سازی شده خردسالان هم بررسی می شوند. سیتروئن C3 در مجموع امتیاز ۴۱ را از بخش ایمنی خردسالان کسب کرده که این بدان معناست که ۸۳ درصد مجموع امتیازهای این بخش را به دست آورده است. در تصویر زیر تأثیر ضربه های کناری و جلویی را بر آدمک های خردسال می بینیم که در دو صندلی جانبی C3 قرار گرفته اند. گفتنی است برای خردسالان دو آدمک شبیه سازی شده بر مبنای کودکان ۶ و ۱۰ سال طراحی شده اند. همچنین نام صندلی های استفاده شده برای کودکان هم در قسمت زیر تصویر آورده شده است.

همچنین برای بررسی ایمنی خودروها در بخش خردسالان، یوروانکپ قابلیت نصب صندلی کودک را در قسمت های مختلف خودرو بررسی می کند. در تصویر زیر می بینید که در کدام یک از صندلی های این خودرو قابلیت نصب دو نسل مختلف از صندلی کودک (ایزوفیکس و آی سایز) وجود دارد.

بررسی ایمنی سیتروئن C3 برای عابران پیاده
در مجموعه یورو انکپ نه تنها ایمنی سرنشینان خودرو بلکه ایمنی عابران پیاده نیز بررسی می شود. در تست های این مجموعه تصادف احتمالی با عابر پیاده شبیه سازی می شود و قسمت های مختلف بدنه براساس ضربه احتمالی طبقه بندی می شوند. سیتروئن C3 در این بخش با کسب ۲۵ امتیاز ۵۹ درصد امتیازهای این بخش را کسب کرده است که نتیجه نسبتاً خوبی است. در تصویر زیر تأثیر برخورد قسمت های مختلف بدنه خودرو با عابر پیاده را می بینید که مشخص می کند در قسمت پایین شیشه جلو و در کناره ها، برخورد با عابر پیاده می تواند بسیار خطرآفرین باشد.

در این تصویر مشاهده می کنید که به دلیل نبود سیستم تشخیص عابر پیاده و ترمز هوشمند، سیتروئن C3 از این بخش امتیازی نگرفته و به همین دلیل در این قسمت نسبت به دیگر بخش ها کمی ضعیف تر است.

بررسی سیستم های کمکی ایمنی سیتروئن C3
در تست های یوروانکپ، سیستم های کمکی ایمنی هم بررسی می شوند و اگر این سیستم ها به صورت استاندارد در خودروها باشند و عملکرد قابل قبولی داشته باشند امتیاز ایمنی خودروها نیز بیش تر خواهد بود. سیتروئن C3 با ۷ امتیاز، ۵۸ درصد از مجموع امتیازهای این بخش را کسب می کند.

در این بخش، سیستم تابلوخوان در C3، که با کروزکنترل هوشمند این خودرو تطبیق پیدا می کند، امتیاز ۲٫۵ را کسب کرده است. لازم به ذکر است که سیتروئن C3های داخل ایران هم دوربین این آپشن را دارند اما چون امتیاز مالکیت این سیستم برای یک شرکت اسرائیلی است در ایران این سیستم فعال نمی شود. سیستم یادآوری کمربند ایمنی در این خودرو ۳ امتیاز ایمنی این بخش را داشته و سیستم کنترل رانندگی بین خطوط هم ۱٫۵ امتیاز را به خود اختصاص داده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar