استفاده از ارز صادراتی برای واردات کامیون دست دوم
دنياي اقتصاد/ مشاور نوسازي ناوگان رئيس سازمان راهداري از موافقت رئيس کل بانک مرکزي با استفاده از ارز بازگشت از صادرات براي واردات کاميونهاي دست دوم اروپايي خبر داد. ششم خرداد امسال با حضور وزير راه و شهرسازي از سامانه ثبتنام متقاضيان واردات کاميونهاي دست دوم اروپايي با هدف نوسازي ناوگان باري جادهاي رونمايي شد.
اين سومين طرح نوسازي ناوگان جادهاي است که در دولتهاي يازدهم و دوازدهم اجرا ميشود. در حال حاضر ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه کاميون در جادههاي کشور در حال ترددند که بيش از يک سوم آنها (۱۰۷ هزار و ۸۷۱ دستگاه) معادل ۳۱ درصد ناوگان فعال جادهاي، عمر بالاي ۲۲ سال دارند. اما در طرح واردات کاميونهاي دست دوم، قرار است ۵۳ هزار دستگاه ناوگان بالاي ۴۰ سال معادل ۱۵ درصد ناوگان فرسوده کشور نوسازي شود که در صورت اجراي کامل اين طرح، به گفته محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي، ميانگين سني ناوگان جادهاي کشور ۵/ ۵ سال کاهش مييابد.
نخستين طرح نوسازي در دولتهاي يازدهم و دوازدهم، طرح کليد به کليد (جايگزيني کاميون فرسوده با نوساز) بود و طرح دوم نيز که به طرح رياست جمهوري مشهور شد، نوسازي ۸۰۰ دستگاه کاميون بالاي ۵۵ سال با استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي و از محل توليدات سازندگان داخلي را در پي داشت؛ اما مجموع کاميونهاي فرسودهاي که از محل اجراي اين دو طرح در دولتهاي يازدهم و دوازدهم نوسازي شدند، ۵ هزار و ۱۸۸ دستگاه کاميون بوده است.
در سومين طرح نيز که از خرداد امسال اجراي آن آغاز شد، قرار است ۵۳ هزار دستگاه کاميون فرسوده از فعاليت خارج و با کاميونهاي دست دوم وارداتي اروپايي، ژاپني و کرهاي جايگزين شوند. در اين طرح مالکان حقيقي کاميونهاي فرسوده ميتوانند سالانه يک دستگاه کاميون دست دوم اروپايي با عمر کمتر از ۳ سال به ازاي اسقاط يک دستگاه کاميون فرسوده، وارد کشور کنند؛ شرکتهاي حمل و نقلي ۱۰ دستگاه، شرکتهاي واردکننده خودروهاي سنگين ۵۰ و خودروسازان داخلي (توليدکنندگان کاميون) ۱۰۰ دستگاه کاميون دست دوم در سال ميتوانند وارد کنند اما به ازاي هر يک دستگاه کاميون وارداتي، حداقل يک دستگاه کاميون فرسوده بايد گواهي اسقاط دريافت کند؛ همچنين امکان اسقاط چند دستگاه کاميون فرسوده در برابر واردات يک کاميون زير ۳ سال هم وجود دارد.
به گفته مهران قرباني، معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، با اجراي کامل اين طرح، ميتوان به صرفهجويي ۵۳۰ ميليون ليتري سوخت در سال دست يافت و تعداد کاميونهاي زير ۵ سال فعال در جادهها نيز از ۴۵ هزار دستگاه فعلي به حدود ۱۰۰ هزار دستگاه افزايش مييابد.
در همين حين صدرالله بمانا، مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در امور نوسازي ناوگان درباره آخرين وضعيت ثبتنام متقاضيان نوسازي ناوگان جادهاي پس از ۷۶ روز از گذشت شروع ثبتنام در سامانه سازمان راهداري اظهار کرد: ما در سامانه ثبتنام سازمان راهداري، در حال نامنويسي از متقاضيان واردات کاميون هستيم اما چون در سامانه ثبت سفارش (سامانه جامع تجارت) قرار است تغييراتي ايجاد شود، هنوز سفارش وارداتي ثبت نشده است. وي افزود: تا کنون تقاضاي واردات بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کاميون دست دوم و جايگزيني آن با کاميونهاي فرسوده در سامانه سازمان راهداري ثبت شده است که اين افراد بايد مراحلي را طي کنند مثلا برخي از آنها بايد کارت بازرگاني دريافت کنند.