ملاقات با مرسدس «GL 450 4MATIC» در ایران

دنياي خودرو/ «GL 450 4MATIC»؛ تلفيق تجمل و کارايي
ممنوعيت واردات خودرو طي دو سال گذشته باعث شد فضاي رقابتي در بخش خودروهاي خارجي به شدت محدود شود. ازسويديگر واردات بيحدومرز خودرو توسط سفارتخانهها به کشور ازجمله موضوعاتي است که اين روزها در محافل خودرويي سروصداي زيادي بهپا کرده است.
ممنوعيت واردات خودرو طي دو سال گذشته باعث شد فضاي رقابتي در بخش خودروهاي خارجي به شدت محدود شود. ازسويديگر واردات بيحدومرز خودرو توسط سفارتخانهها به کشور ازجمله موضوعاتي است که اين روزها در محافل خودرويي سروصداي زيادي بهپا کرده است. زيرا اعمال محدوديتهاي شديدي که از چند سال گذشته بر سر راه واردکنندگان قرار گرفت، موجب برهم خوردن ميزان عرضهوتقاضا در بازار شد که همين موضوع معادلات بسياري از بخـــشها را برهم ريخته است.
در اين بين مصرفکنندگان و خريداراني که از اين موضوع متضرر و از خريد خودروهاي روز و جديد نيز محروم شدهاند، ناچار به تماشاي خودروهاي لوکس و مدرني هستند که با پلاک ديپلمات آزادانه در کشور تردد ميکنند. برخي از اين مصرفکنندگان به ناچار به خـــــريد و فروش خودروهاي گذرموقت روي آوردهاند که همين امر به لــــحاظ قانوني ممنوع است و خطرات جدي براي آنها بههــــــمراه خواهد داشت. با اينتفاصيل، هر از چندگاهي شاهد ورود خودروهاي خاص و کمياب به کشور هستيم که براي علاقهمندان خودرو از جذابيتهاي بالايي برخوردارند. از جديدترين مهمانان اين روزهاي کشور يک دستگاه مرسدسبنز «GL 450 4MATIC» نقرهايرنگ بوده که از گرجستان رهسپار ايران شده است.
تاريخچه
سال 2005ميلادي براي بسياري از خودروسازان اروپايي نقطهعطف است زيرا در اين سال توانستند سبد محصولات خود را ارتقا بدهند و مدلهاي جديدي را به بازار معرفي کنند. در اين سال، کمپاني آئودي براي سهمخواهي بيشتر از بازار شاسيبلندهاي فولسايز، اقدام به معرفي مدل «Q7» کرد. پس از آن مرسدسبنز براي رقابت با رقيب ديرينه خود يکسال بعد يعني در سال 2006 نسل اول GLکلاس را با کد اتاق X164 در نمايشگاه خودرو ديترويت به بازار معرفي کرد. اين محصول تا سال 2012 روي خطتوليد قرار داشت و از سال 2012 نسل دوم آن با کد اتاق X166 بهصورت رسمي رونمايي و عرضه شد.
اين محصول در سال 2016 تغييرات ساختاري به خود ديد و از آن پس با نام GLS معرفي شد. درواقع اين اقدام بهمنظور تفکيک و جداسازي ساير مدلها در زيرمجموعههاي مشخص بود. از اين رو GLS بهعنوان بزرگترين و لوکسترين شاسيبلند اين نشان تجاري شناخته ميشود. بههميندليل مدلهاي ديگري که در ردههاي پايينتر جاي ميگيرند نيز با نامهاي GLE، GLC، GLB و GLA شناخته ميشوند.
ظاهر خشن اما با ابهت
همانطور که از نامگذاري اين محصول مشخص است GL؛ بزرگترين و لوکسترين محصول شاسيبلند کمپاني مرسدسبنز است و سالها در صدر پرفروشترين محصولات لوکس شاسيبلند خودنمايي کرده، اين محصول درواقع تلفيقي از تجمل و کارايي است. زيرا فضاي لوکس کابين همچون يک سدان لوکس و مجلل، راحتي و آسايش را براي سرنشينان بهارمغان ميآورد. ازسويديگر طيف وسيع پيشرانههاي بنزيني و ديزلي باعث شده است قابليتهاي حرکتي اين خودرو در جاده و مسيرهاي خارج از جاده زبانزد همگان باشد.درنماي جلو اين خودرو شاهد همان طرح آشنايي هستيم که در ساير محصولات مرسدسبنز نيز ديده ميشود. جلوپنجره کرومي بزرگ که در طرفين خودرو چراغهاي بزرگ و کشيدهاي را جا داده و سپربلند با دريچههاي ورودي هواي بزرگ، در باابهتتر نشان دادن چهره آن نقش بسزايي دارد. در نماي جانبي پانلهاي نسبتا سادهاي را ميبينيم که روي درها و گلگيرها نمايان شدهاند. در اين بخش بيشاز هر چيز، سادگي خودنمايي ميکند. درواقع همين سادگي باعث ايجاد ظاهر گيرا و چشمنواز شده است. هرچند بسياري از منتقدان معتقدند طراحي اين نسل GLکلاس چندان چشمنواز نيست و قابليت رقابت با ساير گزينههاي موجود در اين سگمنت را ندارد. اما همين GL کلاس توانسته نظر طيف وسيعي از خريداران را بهخود جلب کند و آمار فروش قابلتوجهي را از خود به جا بگذارد.
مشخصات فني قواي محرکه
کمپاني مرسدسبنز طبق روال معمول براي اين شاسيبلند توانمند طيف گستردهاياز انواع پيشرانههاي درونسوز بنزيني و ديزلي را درنظر گرفته که البته در سالهاي متمادي با تغييراتي نيز همراه شدهاند. رايجترين آنها پيشرانههاي ششوهشت سيلندر بنزيني هستند.
خودرو موردنظر ما نيز از نوع GL 450 4MATIC بوده که از يک پيشرانه هشت سيلندر با حجم 4.7 ليتري برخوردار است. اين پيشرانه که با کد فني M278 DE46 شناخته ميشود، از سالهاي 2013 و 2014 در اين نسخه مرسدسبنز بهکار رفته است. اين پيشرانه مجهز به سيستم پرخوران تويينتوربو ميتواند نيرويي معادل 362اسببخار در 5500 تا 6000 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 550 نيوتون متر در 1500 تا 4000 دور در دقيقه را توليد کند. اين نيرو از طريق جعبهدنده 7سرعته اتوماتيک به هر چهارچرخ خودرو منتقل و باعث ميشود اين شاسيبلند حدودا 2.7تني در 6.6 ثانيه از حالت سکون به سرعت 100کيلومتر بر ساعت دست يابد.