برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شاسی بلند جدید کادیلاک با طراحی متفاوت

منبع
عصر ايران
بروزرسانی

عصر ايران/ دماغه اين خودروي الکتريکي المان هاي نوري خلاقانه اي دارد که با روشن شدن چراغ ها و لوگوي کاديلاک يک منظره جديد و غير تکراري در صنعت خودرو را پيش روي خود خواهيم داشت. 

مدتي قبل در مطلبي تحت عنوان "10 شاسي بلند خبرساز" به معرفي تعدادي از کراس اوورها و شاسي بلندهاي مطرح صنعت خودرو که احتمالا در آينده نزديک وارد خط توليد انبوه خواهند شد، پرداختيم. يکي از محصولات نامبرده در ليست مذکور؛ کاديلاک ليريک بود که جنرال موتورز براي راه اندازي خط توليد آن 2.2 ميليارد دلار سرمايه گذاري کرده است. به تازگي تصاوير بيشتري از اين محصول منتشر شده که تا به امروز پروژه آن پيشرفت 85 درصدي داشته است. در مطلب امروز نگاهي به جزئيات جديد آن خواهيم داشت.

همانطور که قبلا اشاره شد؛ ليريک يک محصول کاملا الکتريکي است و اين روزها درباره وسايل نقليه الکتريکي زياد صحبت مي شود ولي مهمترين عامل جذابيت خبر ليريک به برند آن باز مي گردد! کاديلاک طي دوران فعاليت خود پرچمدار طراحي خاص و اشرافي بوده و البته در زمينه فناورانه هاي خودرويي نيز پتنت هاي* متعددي را در اختيار دارد.

طراحي متفاوت 
ليتريک 2023 در نگاه اول يک کراس اوور چابک به نظر مي رسد که در قسمت دماغه طراحي کاملا متمايزي را ارائه داده است. اينجا خبري از چراغ هاي اصلي افقي نيست و به جاي آن از الگوي عمودي بسيار باريک استفاده شده است. مه شکن ها نيز درحالت يک خط موازي کنار نوار ال ايي ديي چراغ هاي اصلي قرار دارند.

گريل(جلوپنجره) بسته اين خودروي الکتريکي نيز المان هاي نوري خلاقانه اي دارد که با روشن شدن آن و لوگوي کاديلاک  يک منظره جديد و غير تکراري در صنعت خودرو را پيش روي خود خواهيم داشت.

در نماي جانبي مهمترين ويژگي را بايد ستون هاي مخفي اتاق دانست که فقط با نوار کرومي -خط سير شيب سقف- قابل شناسايي است. دستگيره هاي درب ها کمي پايين تر و موازي با خط شانه نيز هماهنگي کاملي با شرايط ستون ها و سقف دارند.

در ستون آخر، کاديلاک از يک طراحي جديد استفاده کرده که الگوي فست بک را با افزودن يک چراغ L شکل به انتهاي بدنه رسانده است. در قسمت عقب نيز دو چراغ عمودي خطي در هماهنگي با دماغه خودرو، طرفين بامپر(سپر) قرار گرفته است تا در مجموع يک الگوي کوآد(چهارتايي) جديد معرفي شود. بايد منتظر ماند تا کمپاني هاي چيني به سرعت اين الگو را در محصولات جديد خود کپي کنند زيرا آنها پيش از اين علاقه خاصي به الگوي T شکل کاديلاک نشان داده اند.

نمايشگر 33 اينچي! 
در رابطه با فناوري هاي کابين اطلاعات خاصي منتشر نشده اما در تصاوير مشخص است که بزرگترين نمايشگر سيستم سرگرمي قطري(حرکت در عرض اتاق از سمت راننده به سمت شاگرد) به اندازه 33 اينچ براي ليريک استفاده شده است که اينجا هم کاديلاک يک رويکرد جديد فناورانه را به نمايش گذاشته است.

اين نمايشگر عظيم توانايي نمايش بيش از 1 ميليارد رنگ را در اختيار دارد و تمامي اطلاعات مورد نياز راننده و سيستم سرگرمي را نمايش مي دهد.

حضور آخرين نسخه سوپر کروز جنرال موتورز، نمايشگر هدآپ، پارک ريموت و ديگر فناوري هاي روز نيز در آن قطعي است.
براي باطري اين کراس اوور لوکس از فناوري اختصاصي جنرال موتورز با نام اولتيوم استفاده خواهد شد. باتري 100 کيلووات ساعتي ليريک برد حرکتي 482 کيلومتر را تضمين مي کند و اين باتري از فناوري شارژ سريع نيز پشتيباني خواهد کرد.

درباره ميزان خروجي پيشرانه و گشتاور آن هنوز اطلاعات رسمي ارائه نشده است. برخي منابع قيمت اين محصول را کمتر از 75 هزار دلار پيش بيني کرده اند.

* اين برند اولين اتاق کاملا متصل به شاسي را در سال 1910 ميلادي معرفي و توليد کرد. تنها 2 سال بعد اولين سامانه الکتريکي خودرو شامل استارت و روشنايي را ارائه کرد. در سال 1915 نوآوري هايي را در زمينه خنک سازي موتور و در سال 1922 اولين سيستم کنترل حرارت کاربراتور را معرفي کرد.

اما ظاهرا سرعت بالاي مهندسان کاديلاک در معرفي فناوري هاي نوين خودرويي توقفي نداشت زيرا در سال 1923 ميلادي اولين موتور 8 سيلندر را توليد کردند. در سال 1928 اولين کمپاني در جهان بود که خودرو با سقف تمام فلزي را توليد کرد که امنيت سرنشينان را به ميزان بسيار چشمگيري افزايش داد. در همين سال کاديلاک نخستين سيستم جعبه دنده چرخ دنده اي را نيز معرفي کرد که عملا تحول عظيمي در صنعت خودرو ايجاد کرد.

در سال 1930 اولين پلتفرم موتور 16 سيلندر را طراحي کرد و بدنبال آن اولين موتور 12 سيلندر جهان را نيز توليد کرد.
تعداد اولين هايي که کاديلاک در صنعت خودرو معرفي مي کرد آنقدر زياد بود که پاياني نداشت! در ابتداي دهه 40 ميلادي اين برند اولين جعبه دنده اتوماتيک را نيز روي يکي از محصولات خود نصب و روانه بازار کرد. البته دراين ميان بايد سيستم تهويه هواي داخل خودرو را نيز به کاديلاک ارتباط دهيم زيرا تهويه اتوماتيک هوشمند که با دماي محيط خود را هماهنگ مي کرد را نيز کاديلاک براي اولين بار معرفي کرد.

نخستين خودروهاي جهان که مجهز به کيسه هوا شدند را نيز کاديلاک در فاصله سال هاي 74 تا 77 ميلادي روي خط توليد خود داشت! و البته بازهم مي توان درباره ويژگي هايي که کاديلاک را از ديگر خودروهاي جهان متفاوت مي کند، نوشت اما به هرترتيب خودروهاي پيشرفته امروز به نوعي در حال استفاده از فناوري هايي هستند که توسط کاديلاک به صنعت خودرو معرفي شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره