واقعی سازی قیمت خودرو اولویت وزارت صمت
پرشين خودرو/ معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جايگزيني خودروهايي مانند پژو 405 جيالايکس و پرايد گفت: خودروهاي جايگزين هرکدام از اين مدل ها طي چند سال اخير در بازار موجود بوده و جايگزين پلتفرم ايکس100 را در پلتفرم ايکس200 و تيبا و ساينا و خودروهايي که در آينده نزديک با فيسليفتهاي و آپشنهاي بيشتر خواهند آمد، هستند.
مهدي صادقي نيارکي افزود: مدلهاي ايرانخودرو هم از گروه سمند سالها توليد شده و پژو پارس هم در سبد کالايي وجود دارد. در حوزه پلتفرم و خودروهايي با قيمت پايه و قيمتهاي مناسب، مدلهاي مختلفي داريم که ميتوانند به بازار عرضه شوند.
وي در مورد سه طرح توليد موتورسيکلتهاي چهارچرخ، ميکروکارها و خودروهاي چهارسيلندر به عنوان خودروهاي ارزان قيمت اعلام کرد: يکي از مباحثي که وزارت صمت دنبال ميکند، بحث خودروهاي کممصرف است که تنها محدود به موضوع خودروهاي ارزان نيست.
يکي از استراتژيها و بحثهاي زيستمحيطي مانند کاهش مصرف سوخت و آلايندههاي ناشي از آن، بحث خودروهاي کممصرف است که هر دو شرکت دولتي پروژه دارند و بخش خصوصي هم در اين زمينه سرمايهگذاري کرده است.
صادقي نيارکي تصريح کرد: سازمان گسترش هم در جلسات دو هفته يک بار خود اين موضوع را دنبال ميکند تا روي خودروهاي موجود پيادهسازي و استفاده شود.
معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروها کلاسهاي گوناگوني دارند و ما نيز روي پلتفرمهاي داخلي خودروهاي مختلف داريم؛ اما هرچه آپشن خودرو و بهتبع آن درصد الکترونيک خودرو افزايش پيدا کند، طبيعتا قيمتها نيز بالاتر ميرود.
صادقي نيارکي ادامه داد: البته اکثر خودروهاي ما اکونومي هستند؛ يعني تقريبا طيف توليد خودروهاي ما بهجز دو، سه خودرو خاص، اکونومي و اقتصادي است که آحاد جامعه مصرف ميکنند.
وي با اشاره به استانداردهاي 85 گانه خودرو و امکان توليد خودروهاي ارزانقيمت توضيح داد: نميخواهيم قيمتها را با معادلسازي ارزي محاسبه کنيم؛ چون براساس نرخ ارز با قيمتهايي که درحالحاضر مصوب و اعلام شده، توليدات ما در دنيا از تمام خودروها ارزانترند و تقريبا هيچ خودرو صفرکيلومتري را در دنيا با اين مشخصات فني و استانداردهاي اجباري در اين بازه قيمتي پيدا نميکنيم.
معاون امور صنايع وزارت صمت در خصوص کنترل افزايش قيمت خودروها گفت: افزايش قيمت در بازار به خودروساز مرتبط نيست و خودروسازان مکلف به رعايت قيمت هاي مصوب هستند .
قيمتهايي که در بازار وجود دارد، تابع عوامل ديگري مانند بحث نوسانات اقتصادي و بازارهاي موازي است.
صادقي نيارکي افزود: بهرغم آنکه در حوزه فروش محدوديتهاي بسيار گذاشتيم که خودرو به کالاي سرمايهاي تبديل نشود، اما بعضي افراد روي خودرو بهعنوان کالاي سرمايهاي حساب ميکنند. به همين دليل نوسانات قيمت در بازار غيرمنطقي است و عمدتا در رقابت با ساير بازارها مانند ارز و سکه و... است.
وي تأکيد کرد: آنچه در وزارت صمت بارها اعلام شده اين است که خودروساز بايد بدون زيان توليد را ادامه دهد. ما دنبال اين نيستيم که قيمت خودرو رها و آزاد شود و در حاشيه بازار قيمتگذاري شود. به هيچ عنوان سياست وزارتخانه اين نيست؛ سياست وزارت صمت، منطقيسازي و واقعيسازي قيمت خودرو است.
صادقي نيارکي گفت: وقتي قيمت خودرو واقعي و منطقي نيست، اين زيان به شبکه قطعهسازي منتقل ميشود و اگر شبکه قطعهسازي متوقف شود، خودرو نخواهيم داشت.
در اين صورت بايد خودرو کارکرده وارد کشور کنيم و اين زيبنده کشوري نيست که سالها صنعت خودرو داشته و توانسته رتبه جهاني 15 و 18 را از لحاظ ميزان توليد کسب کند. يا اينکه بايد ارز بسياري از کشور بهمنظور واردات خودروهاي صفر خارج شود. بنابراين وزارت صمت در پي آن است که قيمت خودرو، واقعي و منطقي باشد تا منجر به زيان نشود.
وي تصريح کرد: اگر در شبکه خودروسازي و تامين زيان نکنيم، ميتوانيم نوآوري داشته باشيم، تحقيقات کنيم و استانداردها را ارتقا دهيم.