کاپرا ۲ بهتر است یا پیکاپ ریچ؟
اسب بخار/ بازار پيکاپ ها در ايران چندان متنوع نيست. عدم توجه خانواده هاي ايراني به اين کلاس از خودروها، برخلاف ساير کشورها همچون آمريکا، و استفاده صرفاً کاري و تجاري از آن ها سبب شده شرکت هاي خودروسازي چندان علاقه اي به عرضه پيکاپ هاي جديد به بازار نداشته باشند.
تا همين چند سال پيش، وانت پيکان، وانت مزدا ۲۰۰۰ و وانت نيسان آبي شايد تنها پيکاپ هاي بازار را تشکيل مي دادند! اما در سال هاي اخير، به لطف واردات پيکاپ هايي همچون تويوتا هايلوکس، انگيزه براي رقابت در کلاس پيکاپ ها هم افزايش يافت. خودروسازان چيني نقشي پررنگ در اين راستا داشتند. به گونه اي که بسياري از شرکت هاي خودروسازي دولتي و خصوصي ايراني در همکاري با چيني ها، اقدام به مونتاژ و عرضه پيکاپ هاي چيني کردند. «کاپرا»، يکي از اولين پيکاپ هاي چيني بازار بود. پيکاپي که سال هاست از سوي «گروه بهمن» عرضه مي شود. کاپرا در طول اين سال ها، رقيب هاي زيادي به خود ديده است. يکي از رقباي نسبتاً جديد و جدي آن را مي توان پيکاپ «ريچ» دانست. نسخه چيني نيسان پيکاپ که ابتدا توسط «پارس خودرو» وارد بازار شد و در ادامه، شرکت «زامياد» وظيفه توليد آن را بر عهده گرفت.
تاريخچه
کاپرا، که در ساير کشورها با نام اصلي “Grand Tiger” شناخته مي شود، محصول کمپاني چيني “ZXAUTO” يا همان «ژانگ ژينگ» است. Grand Tiger نخستين بار در سال ۲۰۰۶ به بازار چين معرفي شد. از سال ۱۳۸۹، بهمن موتور قرارداد توليد Grand Tiger را با ZXAUTO نهايي کرد و آن را با يک نام جديد ايراني و لوگوي اختصاصي خودش به بازار فرستاد. سازنده چيني ادعا مي کند که در طراحي اين خودرو از «نيسان فرانتير» و «تويوتا توندرا» الهام گرفته شده و در پروسه طراحي و ساخت بدنه از مشاوران آلماني کمک گرفته اند. همچنين ZXAUTO مي گويد که پيشرانه اين خودرو تحت ليسانس «ميتسوبيشي» ژاپن ساخته مي شود. «بهمن موتور» هم در سال هاي ابتدايي عرضه کاپرا، بر روي تعلق داشتن پيشرانه اين خودرو به ميتسوبيشي تأکيد زيادي مي کرد. توليد کاپرا در دو نسخه تک کابين و دوکابين تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت. سپس گروه بهمن تصميم گرفت که فيس ليفت آن را به ايران بياورد. به اين ترتيب، کاپرا ۲ با ظاهري جديد پا به خط توليد بهمن موتور گذاشت. البته کاپرا ۲ از نظر فروش، هرگز به پاي نسل اول نرسيد و اکنون هم مشتريان خاص خود را دارد.
پيکاپ ريچ، که در ابتدا با لوگوي پارس خودرو و اکنون تحت برند زامياد به توليد مي رسد، در حقيقت يکي از محصولات موفق کمپاني چيني «دانگ فنگ» است. شرکتي بزرگ که نام آن در ايران بيش تر با خودروي “H30 Cross” گره خورده است. ريچ که، همچون کاپرا، اولين بار در سال ۲۰۰۶ متولد شده است، حاصل همکاري مستقيم نيسان ژاپن و دانگ فنگ به حساب مي آيد. ريچ در واقع بر روي پلت فرم «نيسان ناوارا»، يا همان نيسان پيکاپ خودمان، طراحي شده و شباهت بسيار زياد آن با نيسان پيکاپ نيز از همين موضوع ريشه مي گيرد. در پي شدت گرفتن تحريم هاي اقتصادي عليه ايران، پارس خودرو پس از سال ها همکاري با نيسان، ناچار به خداحافظي با محصولات اين شرکت شد. در ميان محصولات نيسان، «پيکاپ» از اهميت ويژه اي براي پارس خودرو برخوردار بود. بنابراين مديران اين شرکت، تاب جاي خالي پيکاپ را نياوردند و سريعاً به فکر عرضه جايگزيني براي آن افتادند. در اين ميان، چه شريکي بهتر از دانگ فنگ وجود داشت که نسخه چيني پيکاپ را با ظاهري شبيه به نمونه اصلي به توليد مي رساند! بنابراين از سال ۱۳۹۵، پيکاپ ريچ پا به بازار ايران گذاشت. هر چند هيچ گاه نتوانست موفقيت نيسان پيکاپ را تکرار کند.
کدام زيباتر است؟
اصولاً مقايسه ظاهري ميان دو خودرو کار آساني نيست، چراکه زيبايي امري سليقه اي محسوب مي شود و ممکن است يک خودرو همزمان از سوي دو فرد متفاوت، زشت يا زيبا خطاب گردد. کاپرا ۲، به عنوان فيس ليفت کاپرا، بيش ترين تغييرات را در نماي جلو و کابين تجربه کرده است. اين بار، خبري از آن چراغ هاي مهربان در نماي جلو نيست و چراغ ها کاراکتر جدي تري دارند. گرافيک آن ها به روزتر شده و جذاب ترين المان نماي جلو را مي توان چراغ روز اضافه شده به کناره هاي چراغ هاي جلو دانست. در آن سو، ريچ هنوز همان ته چهره نيسان پيکاپ را دارد. چراغ ها با يک برش کوچک و نصب LED سعي دارند خود را متفاوت از نيسان پيکاپ نشان دهند. البته LEDهاي نصب شده در کاسه چراغ کيفيت چنداني ندارند، گرافيک چراغ هاي کاپرا را بايد باکيفيت تر دانست. جلو پنجره ريچ هم يک ذوزنقه ساده است که نواري کرومي آن را در بر مي گيرد. اما جلوپنجره کاپرا با ابعاد بزرگ تر و کروم کاري بيش تر، حس قدرت و صلابت بيش تري به بيننده مي دهد. طراحي سپر ريچ تفاوت زيادي با نيسان پيکاپ ندارد و فقط دو پروژکتور مستطيلي هم در پايين آن تعبيه شده است. اما سپر کاپرا اندکي حجيم تر طراحي شده و پروژکتورهاي روي آن هم طراحي شکيل تري دارند. در مجموع، مي توان گفت ريچ همان سادگي چهره نيسان پيکاپ را حفظ کرده و بيش تر سعي مي کند خودش را در نقش يک پيکاپ بي ادعا جلوه دهد! اما کاپرا چهره اتو کشيده تري دارد و بيش تر با ملاک هاي طراحي روز هماهنگ است.
حتما بخوانيد: نسخه جديد پيکاپ ريچ معرفي شد + تصاوير
طراحي کناري اکثر پيکاپ ها به يک شکل است و در اين مورد نمي توان قضاوت خاصي کرد، اما کاپرا باز هم در طراحي جزييات بدنه، دست و دلبازي بيش تري نسبت به ريچ به خرج داده است. به عنوان مثال، آينه هاي کناري ريچ از نوع پلاستيکي بدون رنگ هستند و بسيار ساده و ارزان به نظر مي رسند، اما آينه هاي کاپرا همرنگ با بدنه هستند و به چراغ راهنما هم مجهز شده اند. يا دستگيره هاي بيروني درها در ريچ از نوعي پلاستيک نسبتاً بي کيفيت ساخته شده اند، حال آن که، دستگيره هاي کاپرا آبکاري کرومي دارند. رکاب زير درها در هر دو خودرو به طور استاندارد ديده مي شود، اما طراحي گلگيرها و خطوط بدنه در کاپرا پختگي بيش تري دارد، چراکه ريچ براساس همان خطوط قديمي نيسان پيکاپ شکل گرفته است. در نماي عقب، کاپرا ۲ تغيير خاصي را نسبت به نسل اول تجربه نکرده و تنها فرم طراحي سپر اندکي مورد بازبيني قرار گرفته است. اما در خصوص ريچ مي توان گفت که عملاً با همان نيسان پيکاپ مواجه ايم؛ همان چراغ هاي قديمي نيسان بر روي ريچ قرار گرفته اند که نسبت به چراغ هاي عقب کاپرا ظرافت کم تري دارند. تنها تمايز ريچ با نيسان پيکاپ در نماي عقب، طراحي جديد سپر عقب است که شايد به مذاق هر کسي خوش نيايد!
کدام کابين بهتري دارد؟
کاپرا در نسل اول، کابين ساده و بي آلايشي داشت. طراحي داخلي کاپرا شبيه به اکثر پيکاپ هاي بازار بود و فقط بر روي کاربردي بودن تمرکز شده بود. اما در کاپرا ۲ طراحي کابين براي بهينه سازي مورد هدف قرار گرفت. به اين ترتيب، شاهد طراحي مدرن تري در تريم داخلي کاپرا ۲ هستيم. فرم طراحي کنسول و داشبورد، نحوه قرارگيري دريچه هاي تهويه و چيدمان کليدها، همگي مدرن تر شده اند. اما در کابين ريچ چه مي گذرد؟ خب احتمالاً همان طور که حدس مي زديد طراحي داخلي ريچ، مانند طراحي بيروني، تفاوت هاي بسيار کمي با نيسان پيکاپ دارد. داشبورد به شکلي سنتي طراحي شده و مجموعه کليدها و دريچه هاي تهويه و پنل سيستم صوتي، درون يک قاب قرار گرفته اند. طراحي داخلي ريچ، هر چند بسيار ارگونوميک و کاربردي به نظر مي رسد، اما در مقابلِ کاپرا ۲، رنگ و بوي کهنگي گرفته است. با دقت در جزييات کابين همچون رودري ها، غربيلک فرمان و پشت آمپر هم مي توان به قديمي بودن طراحي ريچ پي برد. در حالي که، رودري هاي کاپرا طراحي به روز تري دارند، غربيلک فرمان آن به دکمه هاي کنترلي مجهز شده و صفحه نشان دهنده هاي پشت آمپر آن هم از گرافيک و نورپردازي جذاب تري برخوردارند. اما در خصوص کيفيت ساخت کابين، بايد گفت که هر دو خودرو ضعيف عمل کرده اند؛ اين مورد در کاپرا وخيم تر است! به گونه اي که قطعات پلاستيکي داشبورد، سر و صداي زيادي در دست اندازها توليد مي کنند و بسيار شکننده و نامرغوب به نظر مي آيند! اما در ريچ به دليل فرم طراحي ساده تر و اشتراک بسياري از قطعات با نيسان پيکاپ، مواد استفاده شده براي ساخت کابين، حداقل در طولاني مدت، دوام بيش تري از خود نشان مي دهند.
کدام مجهزتر است؟
سيستم مولتي مديا با نمايشگر لمسي، بلوتوث، رهياب ماهواره اي(نويگيشن)، چراغ هاي روز، آينه هاي کناري برقي، رکاب آلومينيومي، کنترل سيستم صوتي بر روي فرمان، ساعت و قطب نماي ديجيتال الکتريکي، شيشه بالابرهاي برقي، کيسه هواي راننده و سرنشين جلو، تهويه مطبوع، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان تنظيم شونده و دوربين ديد عقب، فهرست امکانات کاپرا ۲ را تشکيل مي دهند.
سيستم صوتي MP3 با ورودي USB، کيسه هواي راننده و سرنشين، فرمان هيدروليک قابل تنظيم، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ هاي جلو، تهويه دستي، آينه هاي کناري برقي، شيشه بالابرهاي برقي، رکاب کناري، مه شکن جلو و عقب، چراغ روشنايي روز و کاور محفظه بار هم از مهم ترين آپشن هاي پيکاپ ريچ هستند.
کدام قدرتمندتر است؟
همان طور که در ابتداي متن گفته شد، کاپرا از پيشرانه اي ۲٫۴ ليتري بهره مي برد، که تکنولوژي ساخت آن از شرکت ميتسوبيشي ژاپن گرفته شده است. اين پيشرانه با تنفس طبيعي، که در بسياري از ديگر پيکاپ هاي چيني هم به چشم مي خورد، قادر به توليد ۱۲۵ اسب بخار قدرت است و گشتاور حدوداً ۲۰۰ نيوتن متري دارد. اين قدرت از طريق جعبه دنده ۵ سرعته دستي به چهار چرخ خودرو انتقال مي يابد. لازم به ذکر است که نسل اول کاپرا يا همان کاپرا ۱ در نسخه تک ديفرانسيل هم به توليد مي رسيد، اما نسل جديد بيش تر در مدل دو ديفرانسيل روانه بازار شده است. ترمزهاي کاپرا در جلو از نوع ديسکي و در عقب، کاسه اي هستند. سيستم تعليق نيز در جلو از نوع جناقي با ميله پيچشي و در عقب، فنر تخت است. کاپرا ۲ با وجود جثه بزرگي که دارد، امکان حمل بار و سرنشين را تا جرم ۸۵۵ کيلوگرم فراهم مي سازد.
پيکاب ريچ، که شاسي و اتاق مشترکي با نيسان پيکاپ دارد، از پيشرانه و متعلقات فني مشابه با نيسان هم بهره مي برد. پيشرانه قرار گرفته بر روي ريچ، دقيقاً همان موتور نصب شده در نيسان پيکاپ است که البته تحت ليسانس نيسان توسط دانگ فنگ در چين به توليد مي رسد. اين پيشرانه با کد ZG24 به حجم ۲۴۰۰ سي سي، ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۸ نيوتن متر گشتاور را به واسطه تنفس طبيعي توليد مي کند. انتقال قدرت در ريچ همچون نيسان پيکاپ، به وسيله يک گيربکس ۵ سرعته دستي انجام مي گيرد که در اين راه يک گيربکس کمکي هم به ياري آن مي آيد. ريچ، همچون کاپرا و نيسان پيکاپ، يک وانت دوديفرانسيل است که توانايي هاي آفرودي قابل قبولي هم دارد. ترمزهاي ريچ نيز در جلو ديسکي و در عقب، کاسه اي هستند. سيستم تعليق ريچ در جلو از نوع مستقل دو جناغي با ميل پيچشي و ميراکننده دوراهه تلسکوپي و در عقب، فنر برگي مجهز به ميراکننده است. ريچ مي تواند ظرفيت جرمي نزديک نزديک به ۷۸۰ کيلوگرم را در بخش بار و کابين با خود حمل کند.
کدام را بخريم
هر دو خودرو از مطرح ترين پيکاپ هاي چيني بازار هستند؛ کاپرا سال هاست از سوي گروه بهمن عرضه مي شود و اکنون در نسل جديدش مي تواند به پشتوانه موفقيت نسل اول فروش بالايي را تجربه کند. ريچ هم دقيقاً وضعيت مشابهي با کاپرا دارد. جاده اي که قرار است ريچ بپيمايد، قبلاً توسط نيسان پيکاپ آسفالت شده است! از سويي ديگر، گروه خودروسازي «سايپا» با قدرت از توليد ريچ پشتيباني مي کند و خبر رسيده که به زودي نسل جديد اين خودرو را هم به خط توليد زامياد مي آورد. در مجموع، اگر بخواهيم به دو پيکاپ اين مقايسه امتياز بدهيم، بايد بگوييم که از نظر توانايي هاي خارج جاده اي تقريباً در يک سطح هستند. مزيت ريچ، ظرفيت باربري بيش تر و موتور قدرتمندتر است. در عوض، کاپرا ۲ ظاهر زيباتر و کابين مدرن تري دارد و بيش تر مي تواند پرستيژ سوار شدن بر يک پيکاپ نسبتاً گران را براي مالکش به ارمغان بياورد