اجاره باتری؛ راه حل شرکت چینی برای کاهش قیمت خودروهای برقی
زوميت/ باتري يکي از عوامل مهم تأثيرگذار بر قيمت مدلهاي تمامالکتريکي است. شرکت نيو (Nio) بهتازگي طرح فروش خودروهاي برقي بدون باتري را آغاز کرده است تا قيمت پرداختي در ابتداي خريد کاهش يابد.
شرکت خودروسازي نيو يکي از گروههاي پيشرو در ارائهي فناوري خودروهاي برقي محسوب ميشود. دفتر اصلي اين برند در چين است؛ اما سرمايهگذاران و مهندساني از سراسر جهان دارد. تنها پنج سال از تأسيس نيو ميگذرد و اين شرکت تاکنون فعاليتهاي جالبي مثل حضور در مسابقات فرمول E و توليد ابرخودرو برقي EP۹ را به سرانجام رسانده است.
تاکنون، دو کراساور اندازهمتوسط بهعنوان محصولات تجاري نيو براي فروش به عموم مردم چين ساخته شدهاند. در سال ۲۰۱۸، نيو ES8 و در سال ۲۰۱۹، نيو ES6 رونمايي و توليد شدند. اين خودروها با سه نوع باتري ليتيوميون به ظرفيتهاي ۷۰ و ۸۴ و ۱۰۰ کيلوواتساعت عرضه ميشوند. قيمت حدودي کراساورهاي ES6 و ES8 بين ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار و شعاع حرکتي تقريبيشان ۵۰۰ کيلومتر است.
قيمت نهايي يکي از موانع فروش مهم محصولات نيو محسوب ميشود؛ بههميندليل، شرکت سازنده تصميم گرفته است ES6 و ES8 را با امکان پرداخت اجارهي ماهيانه براي باتريها ارائه کند. اين طرح فروش که با نام اختصاري باس (BaaS) شناخته ميشود، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار از قيمت خودرو کم ميکند.
بهطور مثال، براي نيو ES6 در طرح فروش باس (Battery as a Service)، بهجاي ۵۱،۷۹۰ دلار ۳۹،۶۰۰ دلار پرداخت ميشود. سپس خريدار علاقهمند به رانندگي با باتريهاي ۷۰ کيلوواتساعت، ۱۹۷ دلار در ماه مه پرداخت ميکند. با اين شيوه، مالک خودرو ميتواند فقط در اوقاتي که سفرهاي بين شهري و طولانيمدت دارد، باتريهاي ۸۴ يا ۱۰۰ کيلوواتساعتي اجاره کند. ناگفته نماند کارکنان شرکت سازنده حمل خودرو تا محل سرويس شرکت نيو و بازگرداندن آن به مالک را بدون دريافت هزينه انجام ميدهند.