نگاهی به کپی های صنعت خودروی چین – بخش سوم
اسب بخار/ صنعت خودروي چين، نسبت به قطب هاي خودروسازي جهان، خيلي دير به ميدان آمد و در واقع پس از پيوستن اين کشور به سازمان تجارت جهاني بود که اين کشور گسترش صنعت خودرو را در دستور کار قرار داد.
در سال هاي گذشته، هرگاه واژه کپي برداري خودرو به گوشمان مي خورد، بي درنگ حدس مي زديم که قضيه مربوط به خودروهاي چيني باشد. پاي چيني ها بارها براي کپي خودروهاي مختلف به دادگاه کشيده شده و گاهي نيز محکوم شده اند. حال و هواي اين روزهاي صنعت چين تا حد زيادي از کپي برداري فاصله گرفته و حالا برخي از برندهاي مطرح آن ها سبک منحصر به خود را در طراحي دارند. هر چه قدر هم امروز صنعت خودروي چين پيشرفت کرده باشد نبايد فراموش کنيم که آن ها با کپي برداري از خودروهاي آمريکايي، اروپايي و کره اي راه ميانبري در پيشرفت طراحي طي کرده اند.
در اين مقاله خودروهاي جديدي را در قالب سري مقالات کپي هاي صنعت خودرو چين بررسي مي کنيم که نام آن ها در ايران شناخته شده تر است.
نگاهي به کپي هاي صنعت خودروي چين – بخش اول
وقتي بايک کپي لامبورگيني اوروس را مي سازد
در سال ۲۰۱۸ بود که نشان “Huansu”، به عنوان يکي از زيرمجموعه هاي کمپاني چيني «بايک»، مدل “C60” را رونمايي کرد که از نظر ابعاد و طراحي بدنه يک کپي کامل از «لامبورگيني اوروس» بود. شما در بازار چين مي توانستيد با يک بيستم قيمت اوروس يک دستگاه از کپي آن را خريداري کنيد. قدرت پيشرانه ۲ ليتري توربو اين خودرو تنها ۱۹۵ اسببخار است. اگر بخواهيم دقيق تر بگوييم، کپي چيني اوروس ۴۵۵ اسب بخار از مدل واقعياش قدرت کم تري دارد. لامبورگيني اوروس پيشرانه ۴ ليتري V8 را زير کاپوت دارد و اين پيشرانه ۶۴۱ اسب بخار قدرت دارد. اگر با دقت طراحي هوانسو C60 را بررسي کنيم متوجه مي شويم که اين خودرو در برخي جزييات تفاوت هاي زيادي با اوروس دارد، اما با بررسي خطوط مهم و آيروديناميکي بدنه درمي يابيم که چيني ها کپي برداري خطوط را در سطح بالايي در اين خودرو پياده کرده اند.
جک S5: يک الگوبرداري هوشمندانه
درست زماني که سليقه بازار جهاني به سمت کراس اوورهاي کامپکت متمايل مي شد، چيني ها هم خواستند از قافله فروش عقب نمانند و توليد اين نوع خودروها را در دستور کار قرار دادند. ساده ترين راه براي تضمين فروش اين بود که آن ها يک مدل پرطرف دار خارجي را انتخاب کرده و الگوهاي آن را در خودرويي با برند خود پياده کنند.
کمپاني «جک» اين کار را به طور کامل در توليد «جک S5» به کار گرفت و بسيار هم موفق بود. حتا اگر بازار ايران را براي اين خودرو در نظر بگيريم مي بينيم که S5 از موفق ترين مدل هاي دهه گذشته در ايران بوده است. در نگاه نخست، بسياري از مردم جک S5 را با «هيونداي توسان» اشتباه مي گيرند. البته اگر از علاقه مندان به خودرو باشيد از تفاوت چراغ ها و جلوپنجره به راحتي اين خودرو را شناسايي مي کنيد، اما براي عموم مردم، شباهت در بدنه به حدي زياد است که قادر به تشخيص اين خودرو از توسان نيستند.
امروز کمپاني جک در سري محصولات جديد خود مسير طراحي خود را دنبال مي کند و کم تر کپي برداري در اين کمپاني اتفاق مي افتد، اما نبايد فراموش کنيم که در سال هاي گذشته آن ها حتا در طراحي داخلي، الگوهاي کره اي را دنبال مي کردند.
نگاهي به کپي هاي صنعت خودروي چين – بخش دوم
نسل اول هايما فاميلي برادر ناتني مزدا ۳۲۳
نسل اول «هايما فاميلي» را مي توان سداني بر پايه و اساس «مزدا فاميليا»، يا همان ۳۲۳، دانست. اين خودرو در تمامي خطوط طراحي و حتا در قسمت هايي از طراحي داخلي، سبک طراحي مزدا را دنبال مي کند. همان طور که در تصوير مي بينيد، اگر نشان هايما از اين خودرو حذف شود قطعاً فکر مي کنيد با يک مزدا ۳۲۳ طرف هستيد. نسل هاي جديد هايما فاميلي هم از الگوهاي نسل دو مزدا ۳ پيروي مي کنند و اين نشان مي دهد مراودات اين کمپاني با «مزدا» به شکل خوبي در طراحي به اين کمپاني کمک کرده است. در سال هاي ابتدايي همکاري چيني ها با کمپاني هاي بزرگ خودروساز، تصور مي شد اين همکاري ها محدود به اشتراک پلتفرم و کپي هاي صنعتي باشد، اما حالا چيني ها انتقال تکنولوژي را به خوبي انجام داده اند و آن چه در صنعت امروز آن ها مي بينيم کم تر شبيه به کپي برداري است.