برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
خودرو

ترمز رشد قیمت خودرو چه زمانی کشیده می‌شود؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ترمز رشد قیمت خودرو چه زمانی کشیده می‌شود؟

ايرنا/ اين روزها قيمت‌ها در بازار خودرو در حال رکوردشکني است، به‌طوري که در مدتي کوتاه افزايش ۹ تا ۴۳ ميليون توماني نرخ خودروهاي داخلي و رشد بيش از ۴۰ ميليون توماني شماري از خودروهاي مونتاژي را شاهد بوديم؛ افزايش قيمت‌هايي که به نظر نمي‌رسد به اين زودي خيال پايين آمدن داشته باشد.

افزايش قيمت‌ها در حالي است که بازار خودرو همچون هفته‌هاي قبل در رکود کامل است و در عمل به‌جز افرادي که نياز به پول يا خودرو دارند، فروشنده يا خريدار واقعي در بازار نبوده و هيچ خريد و فروشي انجام نمي‌شود.

در اين ميان، از نبود تعادل بين عرضه و تقاضاي بازار، قيمت سازي برخي افراد در فضاي مجازي، نبود سقف قيمتي، همچنين نوسانات بازارهاي موازي نظير طلا، سکه، ارز، بورس و مسکن به عنوان دلايل اصلي افزايش قيمت ها ياد مي‌شود.

قيمت‌سازي در فضاي مجازي
در اين پيوند، 《سعيد موتمني》 رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودروي پايتخت معتقد است: در ماه‌هاي گذشته که قيمت ها در سايت هاي خودرويي نظير "باما" و "ديوار" برداشته شده، برخي افراد با تشکيل گروه هايي در فضاي مجازي و کانال هاي واتساپي، تلگرامي و اينستاگرامي به قيمت‌سازي براي خودروها مي‌پردازند.

وي به ايرنا گفت: شرايط به گونه‌اي است که گاهي اوقات چندين نفر به صورت هماهنگ با يکديگر در يکي از گروه‌هاي يادشده به قيمت‌سازي براي خودرويي خاص مي‌پردازند و همان نيز به سرعت در کانال‌ها و گروه‌ها دست به دست شده و به عنوان قيمت روز آن خودرو تعيين مي شود؛ اين مساله به هيچ عنوان قابل کنترل نيست.
به گفته اين مقام صنفي، وقتي سقف قيمتي براي خودروها نبوده و بازار به حال خود رها شده باشد، با کوچکترين نوسان ارزي شاهديم افراد از فروش خودرو دست بر مي دارند.

وي تاکيد کرد: در هفت ماهه اخير به طور متوسط قيمت خودروهاي داخلي، خارجي و مونتاژي بيش از ۸۰ درصد رشد کرده است.
موتمني ادامه داد: عمده قيمت گذاري‌ها از سوي افرادي که خودرو ثبت نام کرده و تحويل گرفته‌اند، انجام مي‌شود و نمايشگاه‌داران که هيچ سهميه خودرويي ندارند، نقشي در قيمت‌ها بازي نمي کنند.

وي، به طور نمونه به خودروي پژو ۲۰۷ اتوماتيک اشاره کرد که گرچه روز گذشته ۳۷۵ ميليون تومان قيمت خورد، اما در پايان همين روز کسي با قيمت هاي بالاي ۴۰۰ ميليون تومان نيز حاضر به فروش نبود.

نوسان ارز عامل بي‌ثباتي قيمت خودرو

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودروي پايتخت معتقد است که نمي توان فضاي مجازي را کنترل کرد و در اين شرايط، نوسانات ارزي است که تعيين کننده بوده و اگر ثبات ارزي داشتيم هيچ‌گاه قيمت‌ها اين طور هيجاني و غير واقعي نمي‌شد.
وي ادامه داد: اگر عرضه و تقاضا متعادل بود نيز اين اتفاق را شاهد نبوديم و نبايد توپ را به زمين سايت هاي آگهي دهنده خودرو بيندازيم.

موتمني گفت: اگر طرح ارائه شده از سوي سازمان حمايت که يک خودرو نبايد ۱۰ درصد بالاتر از قيمت کارخانه اي در بازار فروخته شود اجرايي مي شد، مي‌توانست جلوي نوسانات شديد قيمتي را بگيرد و سرمايه‌گذاران و سودجويان را از اين بازار خارج مي کرد.
وي بيان داشت: نگاهي به آمارهاي مرکز شماره گذاري خودرو که در هفته هاي گذشته روزانه بين ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو معامله مي شد، نشان مي دهد شايد روزانه فقط ۵۰۰ دستگاه از اين خودروها به صورت قانوني خريد و فروش مي‌شد و بقيه به صورت غير قانوني و در فضاي مجازي بوده است.

اين مقام صنفي اضافه کرد: افرادي که خودروهاي ثبت نامي خود را تحويل مي‌گيرند، با يک تحقيق ساده تلفني قيمت گرفته و پس از آن خودروي خود را خود را با قيمتي به مراتب بالاتر به فروش مي گذارند.
وي اظهار داشت: نياز ساليانه بازار خودرو کشور ۱.۲ تا ۱.۵ ميليون دستگاه است، اما خودروسازان پارسال تنها ۸۰۰ هزار دستگاه توليد کرده بودند. همين مساله منجر به فاصله‌گيري شديد قيمت کارخانه اي و بازار شده است.

موتمني، ممنوعيت واردات را نيز يادآور شد و گفت: اگر واردات خودروهاي دست دوم و کارکرده تا حدودي آزاد گذاشته مي‌شد، خودرويي نظير تويوتا لندکروز با مدل ۲۰۱۰ امروز سه تا چهار ميليارد تومان قيمت نداشت.
وي تأکيد کرد: بايد نياز بازار به اندازه کافي تامين شود، در غير اين صورت افرادي که خودرو در اختيار دارند سوء استفاده کرده و هر آنچه که بخواهند قيمت گذاري مي کنند.

رفع مشکلات توليد، يگانه راهکار واقعي
«امير حسن کاکايي» مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در اين زمينه با اشاره به عبور قيمت پرايد از مرز ۱۰۰ ميليون تومان، مي‌گويد: اگه قيمت ۲۰ ميليون توماني پرايد در سال ۹۶ را بر دلار متوسط سه هزار و ۵۰۰ توماني آن زمان تقسيم کرده و در قيمت امروز دلار ضرب کنيم، قيمت منطقي پرايد به دست خواهد آمد.

وي يادآور شد: در ماه هاي گذشته بازار بورس به شدت فعال بوده و پول هاي سرگردان زيادي را به سمت خود جلب کرده است، پيش بيني مي‌شد اگر ريزش بورس آغاز شود قيمت ساير کالاها از جمله خودرو افزايشي شود.

اين استاد دانشگاه معتقد است: اگر شاخص بورس در روزهاي آينده به تعادل برسد، سرمايه‌گذاران تصميمات جديدي اتخاذ خواهند کرد و اگر قيمت دلار نيز در حول و حوش ۲۴ هزار تومان تثبيت شود، قيمت خودرو باز هم پتانسيل بالاتر رفتن خواهد داشت، اما برعکس اگر دلار به صورت ناگهاني افت کند خودرو با يک وقفه شروع به ارزان شدن مي کند.
وي در اين زمينه، به سال ۹۸ اشاره کرد که در آن در مقطع پرايد تا قيمت ۹۰ ميليون تومان نيز بالا رفت، اما پس از آن با يک سرعت کند پايين آمد.

کاکايي ادامه داد: برداشتن قيمت ها از سايت هاي خودرويي و ساير سايت ها از سوي مراجع تصميم گير اشتباه بود، مسوولان بيني مي‌کردند که با حذف قيمت‌ها مشکل حل شود، اما امروز شاهديم اين وضعيت بدتر شده است، زيرا ‌نمي توان جلوي شايعه‌پراکني را گرفت و مردم با انواع و اقسام روش ها اطلاعات را اخذ مي کنند.
اين کارشناس صنعت خودرو بيان داشت: تعيين سقف قيمتي براي خودرو نيز مردود است، زيرا نمي‌توان مردم را نسبت به دارايي‌شان محدود کرد.

وي معتقد است: اقدامات کنترلي، نتيجه اي جز رفتن افراد به سمت بازار سياه يا بازار خاکستري و شايعات نخواهد داشت، بايد مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب تمام تلاش خود را روي افزايش واقعي توليد و تحقق "جهش توليد" بگذاريم.
کاکايي گفت: وقتي شوراي رقابت در قيمت‌گذاري خودرو کار خود را انجام مي دهد، سازمان محيط زيست بر استاندارد پرهزينه يورو ۵ تاکيد دارد و همچنين با وجود مشکلات ارزي و تامين نشدن قطعات خاص و ناقص ماندن بسياري از خودروها، تکليف توليد خودرو مشخص بوده و قيمت ها شروع به بالا رفتن خواهد کرد.

وي تاکيد کرد: امروز بايد به مشکلات توليد خودرو توجه کرده و آنها را رفع کنيم، مشکلي که وقتي در ارديبهشت ماه ۹۷ صحبت از آن به ميان آمد، شايد در عرض دو سه ماه حل مي شد، اما امروز دست کم ۹ ماه طول خواهد کشيد تا بازار به تعادل برسد.

استاد دانشکده مهندسي خودروي دانشگاه علم و صنعت يادآور شد: طي سه سال گذشته، ساليانه به دست کم يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نياز داشتيم، در حالي که به طور متوسط هر سال ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد کرديم، بنابراين اندازه بيش از ۲ ميليون دستگاه براي تامين نياز بازار عقب هستيم.

وي بيان داشت: باتوجه به کند شدن چرخش نقدينگي، به زودي بسياري از قطعه سازان به خصوص قطعه سازان کوچک و متوسط با مشکل مواجه مي شوند و اين مشکلات به خودروسازان تسري مي يابد، همچنين بازار لوازم يدکي نيز به هم ريخته و مجددا مشکلات کيفي پيش مي‌آيد.

کاکايي بار ديگر تاکيد کرد: راه حل اصلي توجه به جهش توليد و برداشتن هرگونه مانعي از سر راه آن است.
به گفته وي، مشکلات پيچيده‌اي بر سر راه توليد وجود دارد که با حرف و گفتار درماني حل نمي‌شود، بلکه نيازمند افرادي انديشمند و افراد اجرايي قوي و پاي کار است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره