ملاقات با آلفارومئو جولیتا تیونینگ شده در تهران
خودرو بانک/ آلفارومئو جوليتا محصول هاچ بک خودروساز پرطرفدار ايتاليايي است که در سال ۲۰۱۰ و به عنوان جايگزين مدل ۱۴۷ معرفي شد. آلفارومئو جوليتا از همان سالهاي نخست به بازار کشور نيز راه پيدا کرد و در ابتدا قيمت بسيار مناسبي هم داشت به طوري که اختلاف قيمت آن با يک مزدا ۳ تنها در حد چند ميليون تومان بود. با اين وجود گسترده نبودن خدمات، ناشناخته بودن خودرو براي بسياري از مشتريان و البته بازار دست دوم ضعيفتر اين خودرو باعث شد تا جوليتا هيچ وقت نتواند در فروش به پاي مزدا ۳ برسد.
جوليتا با وجود اينکه جايگاه واقعي خود را در بازار ايران پيدا نکرد، ولي خودرويي بسيار قابل توجه از نظر تواناييهاي حرکتي است و بايد آن را جزو سريعترين خودروهاي هاچ بک بازار کشور دانست. تا قبل از آمدن فولکس واگن گلف GTi، بي ام و سري ۱ جديد و سئات لئون، جوليتا از نظر پيشرانه پادشاه هاچ بکهاي بازار کشور بود.
مهندسي برتر، راندمان بالا، گيربکس پيشرفته و طراحي ناب ايتاليايي همگي از جوليتا يک هاچ بک اسپرت تمام عيار ساختهاند. با اين وجود براي برخي مشتريان همين ميزان تواناييهاي جوليتا نيز راضي کننده نيست و به سراغ تيونينگ خودرو ميروند، اتفاقاً جايي که جوليتا باز هم تواناييهاي برتر ايتاليايي خود را ميتواند به رخ بکشد.
در ادامه از اين مقاله خودروبانک قصد داريم تا يک آلفارومئو جوليتا تيونينگ شده را بررسي کنيم که با جديدترين قطعات موجود در بازار جهاني و به صورت کاملاً اصولي و صحيح تيونينگ شده است.
نگاهي اجمالي به جوليتا
طراحي خارجي جوليتا کاملاً جوهره ايتاليايي را درون خود دارد. جلو پنجره مثلثي کوچک، چراغهاي حبابي خاص و فرم خاص بدنه از نماي نيم رخ، ظاهري کاملاً خاص را به اين خودرو بخشيدهاند. يکي از نکات جالب طراحي جوليتا در نماي جانبي پنهان بودن دستگيره درهاي عقب است که سبب شده تا خودرو در نگاه اول دو در ديده شود.
عاديترين بخش خودرو نماي عقب آن است که البته با وجود عادي بودن زيبايي بسياري دارد. نماي داخلي نيز مشخصههاي محصولات آلفارومئو را در خود دارد. پشت آمپرهاي جذاب، ارگونومي بالا و شيفترهاي پشت فرمان همگي خبر از يک رانندگي پر هيجان را با جوليتا ميدهند. نکته منفي کابين جوليتا را تنها ميتوان در فضاي نسبتاً کم عقب عنوان کرد و ساير بخشها کاملاً در حد عالي هستند.
در بخش امکانات نيز جوليتا خودروي دست و پا بستهاي نيست و امکاناتي همچون صندليهاي برقي، سقف پانوراما، تودوزي چرمي، تعويض دنده از پشت فرمان، مانيتور روي داشبورد، پدالهاي آلومينيومي، تهويه خودکار دوگانه، سيستم استاپ استارت و سنسور کمکي پارک جلو و عقب در جوليتا ديده ميشود.
موتور و گيربکس
آلفارومئو جوليتا در بازار جهاني با انواع موتورها عرضه ميشود که شامل موتورهاي بنزيني، ديزلي و گازسوز هستند. در ادامه به معرفي موتورهاي مختلف اين خودرو هم خواهيم پرداخت که البته تنها يکي از آنها در بازار ايران موجود است. ابتدا با موتورهاي بنزيني شروع کنيم. ضعيفترين موتور بنزيني جوليتا با ۱.۴ ليتر حجم از نوع چهار سيلندر سري TB فيات است که ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نيوتنمتر گشتاور دارد. موتور بعدي نيز با حجمي يکسان ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نيوتنمتر گشتاور دارد. موتور بعدي نيز ۱.۴ ليتري ولي از سري مولتي اير فيات است و ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. قويترين مدل بنزيني جوليتا از موتور ۱.۸ ليتري توربو استفاده ميکند که در نسخههاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ قدرت ۲۳۲ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نيوتنمتر توليد ميکند. در مدلهاي پس از ۲۰۱۴ قدرت اين موتور به ۲۳۷ اسب بخار و ۳۴۰ نيوتنمتر افزايش پيدا کرد. زماني زمزمههايي از ورود اين نسخه قدرتمند نيز به ايران شنيده ميشد که با ممنوعيت واردات خودرو همگي به تاريخ پيوستند. شتاب صفر تا صد کيلومتر اين مدل به ۶ ثانيه ميرسد و در صورتي که شانس حضور در بازار کشور را پيدا ميکرد ميتوانست خودروهايي بسيار گرانتر از خود را به چالش بکشد.
موتورهاي ديزلي جوليتا نيز در دو حجم ۱.۶ و ۲ ليتري در بازارهاي غالباً اروپايي ديده ميشوند. دو موتور اول از سري مولتي جت فيات با حجم ۱.۶ ليتر هستند که اولي ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نيوتنمتر و دومي ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نيوتنمتر گشتاور دارد.
موتور بعدي ۲ ليتري مولتي جت با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نيوتنمتر است. نسخه ديگر اين موتور نيز ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نيوتنمتر گشتاور دارد. يک موتور گازسوز LPG نيز براي جوليتا در برخي بازارها موجود است که ۱.۴ ليتر حجم دارد و ميتواند ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نيوتنمتر گشتاور توليد کند.
براي آلفارومئو جوليتا در بازار جهاني گيربکس ۶ دنده دستي يا ۶ دنده دوبل کلاچ قابل سفارش است که فقط نسخه دوبل کلاچ آن در بازار کشور عرضه شد.
مدل تيونينگ شده در کشور
حالا به اصل ماجرا يعني خودرويي که در تصاوير ميبينيد ميرسيم. خودروي مورد نظر يک نمونه از مدلهاي ۲۰۱۴ است که توسط مالک خوش ذوق خود ارتقا قابل توجهي را تجربه کرده است. پيشرانه ۱.۴ ليتري جوليتا که از فناوري MultiAir استفاده ميکند، بسيار پيشرفته و قدرتمند است و همين سبب شده تا توانايي ارتقاي آن نيز خوب باشد.
تغييراتي که در خودروي مورد بحث اعمال شدهاند شامل بادي کيت اسپرينت، رينگهاي بررا، اسپيسر نوويتک، ديسکهاي ترمز برمبو، فنرهاي کويل اور KW Variant 2، ورودي هواي BMC، واتر متانول AEM، بوست کنترل گريد، کيت کامل اگزوز با کاتاليست اسپرت، ديفيوزر ولوچه، ميل سوپاپ اسپرت Stage 2، آپگريد توربو، شارژرپايپ، اينترکولر، دانپايپ، سوزن انژکتورهاي ۳۸۰ سي سي، قاب سوييچ، قاب آينههاي جانبي و لوگو QV کربن هستند.
همانطورکه در تصاوير ميبينيد، يک پنل کنترل متعلق به سيستم بوست کنترل در سمت چپ راننده بالاي داشبورد نصب شده که با استفاده از آن ميتوان بوست توربوشارژر را دقيقاً تنظيم کرد. پس از اعمال اين تغييرات قدرت موتور به حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ اسب بخار افزايش پيدا کرده و تستهاي داينو نيز روي خودرو انجام شدهاند. با اين حساب حتي با در نظر گرفتن قدرت ۲۸۰ اسب بخاري نيز، اين جوليتا قويترين هاچ بک موجود در بازار است و ميتواند حسابي از خجالت بي ام و 125i با موتور ۲ ليتري توربو ۲۴۵ اسب بخاري در بيايد.
گرچه تست شتاب رسمي روي اين مدل انجام نشده ولي ميتوان شتابي در حدود ۶ ثانيه را براي آن متصور شد. کنترل چنين قدرت و گشتاوري در يک خودروي کوچک ديفرانسيل جلو کار سادهاي نيست اما ترمزهاي تقويت شده و سيستم تعليق ارتقاء يافته کنترل اين جوليتا را بهبود بخشيدهاند.
تيونينگ اين خودرو چقدر هزينه داشت؟
قطعاً تيونينگ يک خودرو کاري بسيار دشوار، حرفه اي و با دانش مربوطه است و جمع آوري قطعات لازم مستلزم خريد از خارج از کشور و واردات آن است که مي تواند هزينه گزافي را به دوش صاحب خودرو بياندازد. براي اين خودرو قطعات زيادي خريداري شده که هزينه هاي آن حداقل بيش از 15 هزار يورو بوده است که با نرخ امروز ارز، بين 450 تا 500 ميليون تومان قطعات روي اين خودرو استفاده شده است. همچنين تهيه و نصب و تنظيمات اين قطعات و تيونينگ خودرو در حدود يکسال زمان برده است.