نگاهی به کشنده اکتروس 184، بنزی که هرگز نمیمیرد!
خودرو بانک/ از حدود سه دهه پيش کاميونها و کشندههاي اروپايي در کشورمان مرور مشهور شدند و اين شهرت تا امروز به بالاترين حد خود دست يافته، به طوري که رانندگان ايراني حاضر به خريد کشندههاي اروپايي با عمر ده ساله هستند اما خريد کشنده چيني را منطقي و صحيح نميدانند.
در بين کشندههاي اروپايي که وارد بازار ايران شدند، سري کشندههاي بنز اکتروس و بنز اکسور شناخته شده ترين محصولات مرسدس بنز هستند. اين کشندهها با کشندههاي رنو مگنوم، اسکانيا سري G و R و ولوو FH در کشورمان به رقابت پرداختند. در اين ميان سهم نسل اول بنز اکتروس از بازار کشندههاي اروپايي بسيار چشمگير بود. مرسدس بنز اکتروس کشندهاي با درصد خرابي بسيار پايين بود و در صورتي که راننده ميتوانست به خوبي با اين بنز ساده و کم حاشيه رفتار کند، اين کشنده تا سالها به انجام وظايف خود ادامه ميداد.
تاکنون چهار نسل از مرسدس بنز اکتروس توسط اين شرکت آلماني به بازار عرضه شده که واپسين نسل اين کشنده نيو اکتروس نام گرفته است. نسل اول اين خودرو موسوم به اکتروس mp1، در فاصله سالهاي 1996 تا 2003 به توليد ميرسيد و جايگزيني براي سري SK کشندههاي مرسدس بنز بود. اين نسل حضور قابل توجهي در کشورمان دارد و با مدل بنز اکتروس 1843 شناخته ميشود.
نسل دوم بنز اکتروس موسوم به mp2 طي سالهاي 2003 تا 2008 توليد ميشد و ظاهر آن تا حد زيادي به بنز اکسور شباهت پيدا کرده بود. اين نسل نيز در بازار کشورمان حضور دارد. نسل سوم اکتروس نيز طي سالهاي 2008 تا 2012 به توليد رسيد و سپس با مدل جديد اين خودرو موسوم به نيو اکتروس جايگزين شد.
در اين مطلب تنها به بررسي نسل اول اين خودرو يا همان اکتروس 1843 معروف خواهيم پرداخت که شهرت خوبي در ايران براي خود دست و پا کرده است. اين کشنده آلماني طي سالهاي توليد از طريق واردات به کشورمان وارد شد و مدتي بعد نيز ايران خودرو ديزل قرارداد توليد بنز اکتروس و بنز اکسور را با دايملر آلمان منعقد کرد. نسخههاي مونتاژي ايران خودرو ديزل سپر غير همرنگ با بدنه دارند و از اين نظر ميتوان متوجه تفاوت آنها با اندک نمونههاي وارداتي شد.
نسل اول بنز اکتروس 1843 با دو پيشرانه شش سيلندر و هشت سيلندر به همراه گيربکسهاي 16 سرعته دستي و نيمه اتوماتيک وارد بازار شد که اکثر نسخههاي موجود در بازار ايران، به گيربکس نيمه اتوماتيک مجهز هستند. آرايش چرخهاي بنز اکتروس 1843 نيز به صورت تک محور يا 4*2 است.
پيشرانه نصب شده در بنز اکتروس 1843 با کد OM 501 LA شناخته ميشود. اين پيشرانه شش سيلندر بوده و حدود 11 ليتر حجم دارد و گازوئيل را با استاندارد آلايندگي يورو 2 ميسوزاند. حداکثر قدرت قابل دستيابي با اين پيشرانه 394 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن نيز 1850 نيوتنمتر است. يک باک 400 ليتري آلومينيومي نيز وظيفه تامين سوخت مورد نياز بنز اکتروس 1843 را بر عهده دارد. راننده بنز اکتروس 1843 ميتواند با اين کشنده حدود 25 تن بار را حمل و نقل کند.
براي خريد بنز اکتروس 1843 به چه بودجهاي نياز داريم؟
شکي نيست که با قيمتهاي نجومي اين روزهاي بازار، بسياري از رانندگان تمايل به خريد بنز اکتروس 1843 با کارکردي 15 ساله و بيشتر داشته باشند. رقيب اصلي بنز اکتروس 1843 در بازار کشندههاي کارکرده بنز اکسور همدوره و سري اول ولوو FH12 است که هر دو از مقبوليت بيشتري برخوردار هستند و در بازار بيشتر ديده ميشوند.
علاوه برآن نمونههاي موجود از بنز اکتروس 1843 در بازار اکنون کارکردي بسيار بالا دارند و حداقل يک تصادف را تجربه کردهاند، بنابراين اتاق آنها توسط تعميرکاران مورد بازسازي قرار گرفته و ديگر نميتوان به واسطه بنز بودن آنها را به کار گرفت. البته همچنان نسخههاي سالم و دوست داشتني از بنز اکتروس 1843 در نمايشگاههاي خودرو قابل مشاهده هستند که هر مخاطبي را به خريد خود دعوت ميکنند.
سال ساخت | کارکرد | قيمت |
1382 | ۱۳۵٫۰۰۰ | ۱٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان |
1383 | ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ | ۱٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان |
1382 | ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ | ۱٫۴۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان |
1382 | ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ | ۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان |