شاسی بلند برقی فولکس واگن
عصر خودرو/ شرکت تابعه فولکس واگن آمريکا شاسي بلند برقي ID.۴ خود را در بازار آمريکا با راهبردهاي قيمتي آن معرفي کرد که رقيبي جدي براي تسلا به حساب مي آيد.
با اين که به عنوان رقيب معرفي شده هنوز برخي از ويژگي هاي فني و توانمندي هاي تسلا منحصر به فرد باقي مانده است. پيمايش به ازاي هر بار شارژ خودروي برقي شاسي بلند فولکس هنوز درحد 300 مايل (483 کيلومتر) است. اما اگر فولکس بتواند اين خودرو را به قيمت منطقي تري نسبت به مدل Y تسلا ارائه دهد امکان موفقيت آن وجود دارد. ضمن آن که مشتريان مي توانند منافع بيشتري از يارانه هاي فدرال به خودروهاي برقي بهره مند شوند. مخصوصاً که تسلا ديگر از اين مزيت برخوردار نيست و خيلي وقت است که سقف آن براي تسلا پر شده است.
خودروي ID.4 فولکس 39,995 دلار قيمت گذاري شده و اگر توليد آن در کارخانه هاي آمريکا شروع شود 5 هزار دلار هم کاهش قيمت خواهد داشت. در مقايسه مدل Y تسلا از 49,990 دلار و مدل X از 79,990 دلار شروع مي شود و قيمت مدل 3 تسلا که يک سدان است از 37,990 دلار شروع مي شود. البته ايلان ماسک روز سه شنبه که روز باتري تسلا نام گذاري شده بود خبر از توليد يک خودروي برقي 25 هزار دلاري منتشر کرده است. فقط نکته اين جا است که تا توليد و عرضه خودروي برقي 25 هزار دلاري حداقل سه سال وقت لازم است.
خانواده ID فولکس واگن بخشي از برنامه بلندپروازانه 1.5 ميليون دستگاه خودروي برقي تا سال 2025 اين گروه خودروسازي آلماني است. براي فولکس محصول ID.4 يک هدف ديگر را هم برآورده مي کند و آن بازگشت اعتماد بازار آمريکا به برند فولکس بعد از رسوايي ديزلي است که از سال 2015 افشا شد و به اعتبار اين شرکت لطمه شديدي وارد آورد، سواي اين واقعيت که اين شرکت مجبور به پرداخت خسارت هاي ميلياردي هم شد.
محصول ID.4 اولين خودروي شاسي بلند برقي جمع و جوري است که با قيمت 35 هزار دلار به فروش مي رسد و هدف فولکس رسيدن به رقم بالاي فروش است.
کساني که اين خودرو را در بازار آمريکا خريداري مي کنند تا سه سال مي توانند در شبکه جايگاه هاي شارژ خودروهاي برقي الکتريفاي آمريکا به صورت رايگان خودروي خود را شارژ کنند. اين مزايا باعث مي شود که نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش و نمايشگاه داران آمريکا بتوانند خودروي آلماني را چند هزار دلار ارزان تر از مدل Y تسلا به مردم بفروشند. اسکات کئوگ Scott Keogh رئيس فوکس واگن آمريکا در مصاحبه با رويترز گفته است که فولکس مي خواهد نه تنها پيمايش به ازاي هر بار شارژ آن براي مردم قابل قبول باشد بلکه مي خواهد در خصوص قيمت هم حرفي براي گفتن داشته باشد. همچنين فولکس واگن از نمايندگي هاي فروش و خدمات فروش در آمريکا مي خواهد علاوه بر تست رانندگي براي مشتريان در ايجاد زيرساختهاي جايگاه هاي شارژ هم مشارکت کرده و توانايي فروش آنلاين (اينترنتي) براي مشتريان را بيشتر و بهتر فراهم کنند.
محصول ID.4 فولکس از سال 2022 در کشور آمريکا هم مونتاژ خواهد شد. ضمن آن که ون ميکروبوس Microbus محبوب فولکس قرار است در کارخانه آمريکايي احيا شود.
جان لوسيانو John Luciano رئيس شوراي نمايندگي هاي فولکس واگن آمريکا مي گويد کساني که در هزينه هاي تبليغات مشارکت کنند در سرمايه گذاري براي زيرساختها شارژ خودرو تخفيف مي گيرند. وي همچنين در مورد احياي ون محبوب فولکس مي گويد که چند سالي است مشتريان سراغ آن را مي گيرند.