سورنتو 2021 در نسل چهارم؛ فناورانه تر از همیشه با طراحی کاملا متفاوت
عصر ايران/ از 17 فوريه 2020 تصاوير نسل چهارم سورنتو پس از يک جراحي عميق و تغييرات زياد منتشر شد که آنرا تبديل به جذاب ترين عضو خانواده سورنتو کرده است.
سورنتو يکي از برندهاي مطرح و البته آشنا در مجموعه کيا موتورز است که 3 نسل از آن سابقه حضور در بازار ايران را نيز داشته است. اين شاسي بلند ميان سايز از سال 2002 روي خط توليد قرار گرفت و تا سال 2010 نسل اول آن روانه بازار جهاني شد که چند فيس ليفت را نيز همراه خود داشت.
از سال 2010 نسل دوم سورنتو معرفي و تا سال 2015 به همراه نسخه فيس ليفت توليد شد. سال 2015 نسل سوم و 2018 فيس ليفت اول نسل سوم رونمايي شد.
اين محصول ويژگي هاي طراحي مناسبي را در تمامي مدل هاي خود پيش روي مشتريان قرار داد و همواره عملکرد موفقي در بازار داشت.
اما از 17 فوريه 2020 تصاوير نسل چهارم سورنتو پس از يک جراحي عميق و تغييرات زياد منتشر شد که آنرا تبديل به جذاب ترين عضو خانواده سورنتو کرده است.
اخيرا نيز تصاوير رسمي مدل 2021 اين خودرو روي خط رسانه هاي خودرويي قرار گرفته است که در ادامه نگاهي به ويژگي هاي آن خواهيم داشت.
طراحي
در اين قسمت سورنتو همانند گذشته کاملا موفق و دلچسب عمل کرده است. اين محصول عناصر مشترکي از کيا تلورايد، سلتوس و همچنين K5 را همراه خود دارد اما به هيچ عنوان يک محصول تکراري نيست.
دماغه بواسطه الگوي چراغ هاي اصلي طراحي جذاب و مخاطب پسندي دارد. بافت گريل(جلوپنجره) نيز بروزرساني شده و پوشش جديدي را ارائه مي دهد. استفاده از عناصر کرومي(باتوجه به تريم) بويژه در بالاي رکاب، قاب شيشه ها و ستون آخر بر زيبايي هاي نماي جانبي مي افزايد.
اما به اعتقاد بسياري از کارشناسان، نماي عقب سورنتو 2021 را بايد نقطه اوج طراحي اين خودرو دانست. الگويي متشکل از چراغ هاي دو بخشي در هر سمت، لوگوي سورنتو با حروف درشت کرومي و يک شبه ديفيوزر در نزديک ترين قسمت به زمين به خوبي با يکديگر هماهنگ شده اند تا سورنتو 2021 در اين قسمت نيز عملکرد موفقي را ارائه دهد.
کابين
کيا براي اين بخش نيز برنامه مفصلي تدارک ديده که در تصوير زير کاملا مشخص است. عناصر کرومي در قسمت هاي مختلف مانند دستگيره داخلي درب ها، قاب خروجي سيستم تهويه و ... به علاوه روکش مرغوب براي صندلي ها و ساير قسمت ها همان ابتدا کيفيت بالا و متفاوت خود را به مخاطب انتقال مي دهند.
طراحي متفاوت نشانگر آمپر و نمايشگر اصلي سيستم سرگرمي نيز يکي از ويژگي هاي جديد کابين سورنتو است. نمايشگر اصلي در اندازه هاي 8 و يا 10.3 اينچي با توجه به تريم انتخاب مي شود. پشتيباني از اپل کارپلي و اندرويد اوتو به همراه رابط کاربري مناسب سيستم سرگرمي آنرا به يک مجموعه کارامد تبديل مي کند.
نشانگر آمپر باتوجه به آپشن در اندازه 12.3 اينچي تمام ديجيتال قابل انتخاب است که بر جاذبه هاي فناورانه اين کابين مي افزايد. 6 تا 8 پورت يو اس بي (که البته نسل پورت ها دقيقا مشخص نشده است)، سيستم صوتي از برند حرفه اي بوز با 12 اسپيکر، دستيار صوتي گوگل و الکساي آمازون، هماهنگي با نرم افزار تلفن هوشمند و ... بخشي از ويژگي هاي سورنتو 2021 هستند.
ايمني
در بخش ايمني نيز بايد به مواردي مانند هشدار برخورد از جلو با قابليت تشخيص عابر پياده و ترمز اضطراري اتوماتيک، کروز کنترل تطبيقي جديد که مديريت هوشمند روي سرعت خودرو را با استفاده از دوربين هاي جلو و سامانه جي پي اس اعمال مي کند، نمايش نقاط کور ديد راننده، هشدار خروج از خط و دستيار حفظ خودرو بين خطوط و ... اشاره کرد.
پيشرانه
کيا موتورز در اين قسمت مجموعه متنوعي را ارائه مي دهد. مدل پايه با موتور تنفس طبيعي 2.5 ليتري 4 سيلندر که 191 اسب بخار خروجي و 247 نيوتن متر گشتاور دارد، ارائه مي شود. اين مجموعه با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتيک هماهنگ خواهد بود.
نمونه ديگر به مدل توربوشارژ همين پيشرانه مربوط مي شود که با جعبه دنده 8 سرعته دوکلاچه اتوماتيک هماهنگ شده و برابر با 281 اسب بخار خروجي و 422 نيوتن متر گشتاور دارد.
انتخاب سامانه تمام چرخ محرک به عنوان آپشن پيش روي مشتري قرار مي گيرد.
ميزان مصرف سوخت موتور پايه در حالت ترکيبي حدود 8.7 ليتر است و در موتور توربوشارژ به 9.4 ليتر در هر 100 کيلومتر مي رسد.
اما سورنتو 2021 يک نمونه هيبريدي نيز دارد که شامل موتور توربوشارژ 1.6 ليتري در هماهنگي با يک موتور الکتريکي 44 کيلوواتي مي شود. در اين مجموعه از بسته باتري 1.5 کيلوات ساعتي ليتيوم –يون استفاده شده تا مجموع خروجي پيشرانه برابر با 227 اسب بخار باشد. در بخش جعبه دنده از مدل 6 سرعته اتوماتيک استفاده شده که نيرو را به محور جلو انتقال مي دهد. آمار مصرف سوخت براي اين پيشرانه در شهر برابر با 6 ليتر، در بزرگراه 6.7 ليتر و در حالت ترکيبي 6.3 ليتر براي هر 100 کيلومتر است.
سامانه تمام چرخ محرک در حالت آپشن پيش روي مشتري قرار مي گيرد.
اما براي آن گروه از مشتريان که موتور فناورانه را با قدرت بيشتري مي خواهند؛ کيا موتورز يک انتخاب ديگر را در نظر گرفته است! نمونه 1.6 ليتري توربو به علاوه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتيک اما با يک موتور الکتريکي قويتر 66.9 کيلوواتي. در اين مدل ظرفيت باتري ليتيوم-يون نيز به 13.8 کيلووات ساعت افزايش يافته است. سامانه تمام چرخ محرک نيز به حالت پيش فرض فعال است.
با اين ويژگي ها مجموع خروجي موتور برابر با 261 اسب بخار است و خودرو در حالت الکتريکي کامل قابليت پيمايش 48 کيلومتر را دارد.