برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مراحل و مدارک تعویض پلاک خودرو از صفر تا صد

منبع
همراه مکانيک
بروزرسانی

همراه مکانيک/ اگر شما هم يکي از افرادي هستيد که قصد خريد و فروش خودرو داريد و از مراحل تعويض پلاک آن بي‌خبر هستيد، اين مقاله از سري مقالات نکات خريد و فروش مجله خودرو همراه مکانيک کمک شاياني به شما خواهد کرد. ما  همه آنچه که در مورد تعويض پلاک خودرو بايد بدانيد را براي شما فراهم کرده‌ايم.

در اين مقاله تمامي‌ مراحل تعويض پلاک، مدارک لازم براي تعويض پلاک خودرو، نحوه استعلام پلاک خودرو، هزينه تعويض پلاک خودرو، مراکز تعويض پلاک و نحوه پيگيري پلاک خودرو صفر شرح داده خواهد شد. علاوه بر اين تمامي‌ نکات فني و حقوقي خريد خودرو را در مقاله راهنماي خريد خودرو دست دوم شرح داديم.

پس از تنظيم قرارداد خصوصي ميان فروشنده و خريدار، اولين مرحله براي معامله خودرو اين است که طرفين (خريدار و فروشنده) قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمي‌ به مراکز تعويض پلاک مراجعه کنند و با تحويل مدارک و مستندات، اقدام به فک پلاک قبلي خودرو و نصب پلاک جديد براي صاحب جديد خودرو کنند. براي اين منظور بايد مراحل زير طي شود:

مراحل تعويض پلاک 
براي انجام تعويض پلاک شما بايد همه مراحل زير را طي کنيد:
1. پرداخت ورودي پارکينگ  تعويض پلاک و دريافت يک برگه نوبت‌دهي.
2. طبق شماره برگه ورودي به غرفه مورد نظر خود در ساختمان اداري مراجعه کنيد.
3. بعد از دريافت پوشه، مدارک مورد نياز را در داخل پوشه گذاشته و جهت بررسي نهايي به کارشناس حقوقي غرفه مربوطه تحويل مي‌دهيد.
4. يک کاغذ براي بازديد خودرو به شما داده مي‌شود که افسر حاضر در تعويض پلاک، شماره شاسي، شماره موتور، شماره بدنه و اصالت خودرويتان را بررسي و تاييد مي‌کند.  
5. برگه تاييد بازديد فني به همراه شرايط خلافي خودرو به شما داده مي‌شود. در صورتي که خودرو داراي خلافي باشد، اين مبلغ بايد توسط فروشنده و با دستگاه POS موجود در مرکز تعويض پلاک پرداخت شود.
6. واريز وجه تعويض پلاک برابر تعرفه به حساب خزانه در باجه بانک ملي 
7. پس از تاييد نقل و انتقال و سند مالکيت خودرو، دستور فک پلاک و سپس برگه سبز خودرو را دريافت مي‌کنيد و پس از آن پلاک قديم را تحويل انبار پلاک داده و پلاک جديد دريافت مي‌کنيد.
8. براي نصب پلاک اگر بخواهيد پلاک جديدي بر روي خودرو نصب کنيد حدودا 10 دقيقه و اگر پلاک قبلي خود را براي تعويض بخواهيد حداکثر 1 ساعت بايد منتظر بمانيد.
9. براي خروج از پارکينگ برگه ورودي را تحويل داده و خارج مي‌شويد.

مدارک لازم براي تعويض پلاک 
قبل از رفتن به مرکز تعويض پلاک خودرو، مدارک زير که شامل مدارک خريدار و فروشنده است، را به همراه خود داشته باشيد.

مدارک فروشنده خودرو براي تعويض پلاک:
فروشنده به منظور تعويض پلاک بايد مدارک زير را به همراه داشته باشد:
اصل سند فروش کارخانه سازنده (توليدداخل)
اصل کارت شناسايي خودرو
اصل سند مالکيت خودرو که توسط ناجا صادرشده است
اصل شناسنامه و کارت ملي

اصل بيمه نامه شخص ثالث معتبر
اصل کارت معاينه فني معتبر(خودروهاي شخصي و دولتي که بيش از 4 سال از مدل آن سپري شده باشد و خودروهاي عمومي‌ که بيش از يک سال از مدل آن‌ها سپري شده باشد)
حضور فروشنده و خريدار يا نماينده قانوني آن‌ها
در صورتي که فروشنده به خريدار وکالت تعويض پلاک دهد حضور او الزامي نيست.
مدارک خريدار خودرو به منظور تعويض پلاک:
خريدار بايد مدارک زير را به منظور تعويض پلاک همراه خود داشته باشد

شناسنامه و کارت ملي
قبض برق به نام خريدار خودرو يا پدر خريدار
مدارک احراز سکونت خريدار در صورت نبودن قبض برق (ارائه سند اجاره نامه منزل مسکوني به‌نام خريدار خودرو داراي کد رهگيري و هلوگرام يا ارائه سند اجاره‌نامه چاپي داراي‌ هلوگرام و کد رهگيري منزل مسکوني به‌نام خريدار خودرو)
 
هزينه تعويض پلاک خودرو
هزينه دريافتي در  تعويض پلاک در سال 98 مبلغ 100 هزار تومان است که تماما با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت مي‌شود. 

 * متاسفانه ديده شده که در برخي از مراکز تعويض پلاک در انتهاي کار مبلغي به صورت نقدي از خريداران خودرو دريافت مي‌کنند که دريافت اين مبلغ جنبه قانوني ندارد.

در تعويض پلاک کدام هزينه با فروشنده است و کدام هزينه با خريدار ؟
• در مرکز تعويض پلاک تنها پرداخت هزينه خلافي خودرو برعهده فروشنده است. اما در دفاتر اسناد رسمي‌ علاوه بر پرداخت هزينه عوارض ساليانه شهرداري، هزينه انتقال سند هم بر عهده فروشنده است.
• مابقي هزينه‌ها در مرکز تعويض پلاک (همان 100 هزار تومان) برعهده خريدار است.

نکات مهم تعويض پلاک خودرو
تمامي هزينه‌ها در  تعويض پلاک تنها از طريق کارت بانکي قابل پرداخت است، بنابراين در زمان مراجعه به مراکز تعويض پلاک حتما کارت بانکي با موجودي کافي همراه داشته باشيد.
در زمان تعويض پلاک نيازي به تسويه حساب عوارض شهرداري وجود ندارد. تسويه حساب عوارض شهرداري براي دفاتر اسناد رسمي‌ و در زمان انتقال سند لازم است.
خلافي خودرو از طريق دستگاه POS موجود در مرکز تعويض پلاک پرداخت مي‌شود. اين دستگاه‌ها مجهز به بارکدخوان هستند. بنابراين نيازي به تسويه خلافي پيش از مراجعه به مرکز تعويض پلاک وجود ندارد.
زوج يا فرد بودن پلاک به هيچ عنوان انتخابي نيست و کاملا به صورت تصادفي است.
در زمان انتقال پلاک در صورتي که خريدار چند پلاک آزاد داشته باشد از وي سوال مي‌شود که مايل است کدام پلاک بر روي خودرو موردنظر نصب شود. 
در صورتي که خريدار پلاک آزاد دارد که در مرکز تعويض پلاکي که به آن مراجعه کرده موجود نيست دو راه به وي پيشنهاد مي‌شود. اول مدارک خودرو پس گرفته شود و خريدار به همراه فروشنده به مرکز تعويض پلاکي مراجعه کنند که پلاک آزاد در آنجا قرار دارد! دومين راه اين است که خريدار مبلغ 50 هزار تومان پرداخت کند تا پلاک آزاد در مرکز تعويض پلاک قبلي قيچي شده و در مرکز تعويض پلاک فعلي يک پلاک جديد با همان شماره صادر شود. اين فرآيند حدودا 1 ساعت زمان مي‌برد. 
کل فرآيند تعويض پلاک در صورتي که مورد خاصي پيش نيايد حدود 2 الي 3 ساعت زمان مي‌برد.
همانطور که در راهنماي حقوقي خريد خودرو دست دوم توضيح داديم از خريد خودرو به صورت وکالتي پرهيز کنيد. زيرا در صورتي که به هر دليلي خودرو مشکل داشته باشد تا انجام مراحل قانوني خودرو در پارکينگ تعويض پلاک توقيف مي‌شود.
مدارک مورد نياز براي صدور کارت المثني مشخصات خودرو: 
اگر بدنبال المثني مدارک خود براي تعويض پلاک هستيد رعايت نکات زير براي شما الزامي است
حضور مالک يا وکيل قانوني او براي سپري شدن مراحل قانوني به همراه خودرو ضروريست.
ارائه دادن اصل تمام مدارک شناسايي و يا وکالتنامه به همراه اصل مدارک شناسايي الزاميست.
اصل سند فروش کارخانه توليد کننده (توليد داخل) لازم است.
اصل سند مالکيت خودرو که از طرف پليس ناجا صادر شده باشد، الزاميست.
ارائه دادن گواهي مفاصا حساب اجرائيات, اگر وجه معوقه جرايم پرداخت نشده باشد، نياز است.
واريز فيش بانکي به مبلغ بيست و پنج هزار تومان به شماره حساب ۰۲۶۷۰۰۶۷۰۰۰۰۷ نزد بانک ملي بابت هزينه صدور کارت المثني مشخصات خودرو اجباريست.
گرفتن تعهد کتبي از مالک خودرو يا وکيل قانوني او لازم است.
پرداخت هزينه پستي براي ارسال کارت مشخصات به مبلغ چهار هزار و نهصد تومان
سوالات متداول و مطرح شده در مورد تعويض پلاک
در اين بخش بدليل حجم بالا سوالات کاربران نسبت به تعويض پلاک و جزئيات آن به سوالات متداول پاسخ خواهيم داد و در صورتي که سوال ديگري داشتيد با ما در ميان بگذاريد تا پاسخ آن را در کمترين زمان به شما بدهيم.

چطور پلاک تهران بگيريم؟
يکي از شرايط مهم دريافت پلاک تهران يا هر استان ديگري سکونت در آن استان است. يعني شما براي دريافت پلاک تهران بايد ساکن تهران باشيد و از ارائه آدرس‌هاي نادرست جدا پرهيز کنيد چرا که کارت خودرو به آدرس محل سکونت شما ارسال خواهد شد و در صورت برگشت خوردن دچار مشکلات زيادي خواهيد شد.

چطور پلاک زوج يا فرد بگيريم؟
قابل ذکر است که پلاک زوج و فرد توسط راهنمايي و رانندگي صادر مي‌شود و کارگذار تعويض پلاک هيچ توانايي در تعيين پلاک زوج و فرد ندارد و صدور پلاک زوج يا فرد کاملا تصادفي است و شما توانايي در تعيين اين امر نخواهيد داشت.

مدت زمان صدور کارت خودرو بعد از تعويض پلاک چقدر است؟
از زماني که شماره پلاک شما تعيين و فرايند مربوط به تعويض پلاک تمام مي‌شود شما مي‌توانيد از طريق سامانه رهگيري مرسولات پستي فرايند ارسال کارت خودرو خود را مشاهده کنيد. دقت داشته باشيد از آنجايي که اين سازمان خدمات مختلفي بجز کارت خودرو دارد ابتدا نوع جست و جو را روي کارت خودرو قرار دهيد سپس پلاک خود را وارد کنيد.

تعويض پلاک شهرستان در تهران به چه صورت است؟
زماني که شما مي‌خواهيد تعويض پلاک شهرستان را در تهران انجام دهيد چند حالت بوجود مي‌آيد:

حالت اول زماني است که شما نقل مکان کرده‌ايد و در تهران ساکن شده‌ايد که با ارائه مدارک به پليس +10 و تغير محل سکونت مي‌توانيد به يکي از شعب تعويض پلاک در تهران رفته و پلاک قبلي را فک و پلاک تهران دريافت کنيد.

حالت دوم زماني است که شما به دليل شغل خود دو منزل در تهران و شهرستان و دو خودرو داريد که در اين حالت بدون فک پلاک قبلي مي‌توانيد پلاک جديد بر اساس محل احراز شده دريافت نماييد.


حالت سوم حالتي است که شما مدام در رفت و آمد هستيد که در اين صورت شما نمي‌توانيد پلاک خود را تغيير دهيد.

انتقال پلاک از پدر به فرزند چگونه انجام مي‌شود؟
پلاک فقط براي شخص دارنده سند خودرو صادر مي‌شود و شما نمي‌توانيد پلاک خود را به فرزندتان منتقل کنيد مگر اينکه ابتدا خودرو به نام فرزند زده شود و سپس ضمن فک پلاک قبلي پلاک جديدي صادر شود.

شرايط دريافت نمايندگي تعويض پلاک خودرو چيست؟
براي دريافت نمايندگي تعويض پلاک همکاري شما با موسسه راهگشا خواهد بود و شرايط زير مورد نياز است:
دارا بودن مدرک کارشناسي
عدم اشتغال در هيچ ارگاني چه دولتي و چه غير دولتي
حداقل 25 و حداکثر 60 سال سن


آيا براي تعويض پلاک معاينه فني لازم است؟
بله، برگه معاينه فني يکي از مدارک مورد نياز براي تعويض پلاک است که در مقاله شرايط معاينه فني خودرو توضيحات کامل در مورد نحوه دريافت معاينه فني داده شده است.

مدارک احراز سکونت براي تعويض پلاک چه مواردي هستند؟
مدارک احراز سکونت براي تعويض پلاک شامل چند دسته مي‌شوند که ارائه هر کدام به منظور احراز محل سکونت شما براي تعويض پلاک کفايت مي‌کند.

سند مالکيت، اجاره نامه که هولوگرام داشته باشد، گواهي اشتغال به تحصيل فرزند و يا نامه رسمي‌ از ارگان نظامي‌ براي احراز محل سکونت به منظور تعويض پلاک کفايت مي‌کند، البته در کنار اين مدارک قبض برق نيز به همراه داشته باشيد.

نوبت‌دهي اينترنتي مراکز تعويض پلاک به چه صورتي است؟
در مقاله مراکز تعويض پلاک تهران نحوه نوبت‌دهي اينترنتي تعويض پلاک را شرح داده‌ايم.

مراکز تعويض پلاک خودرو 
در ادامه به آدرس و شماره تماس مراکز تعويض پلاک در سطح شهر تهران، شهرستان‌هاي تهران و مراکز استان‌ها اشاره خواهد شد. همچنين در مقاله مراکز تعويض پلاک تهران، آدرس تمامي‌ مراکز بر روي نقشه نيز مشخص شده است. روزهاي فعاليت و ساعت کار مراکز تعويض پلاک هم در بخش مربوط به هر مرکز توضيح داده شده است.

1. مرکز تعويض پلاک ميثم: 
آدرس : کيلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج – خيابان داروپخش – خيابان روز دارو
تلفن تماس مرکز : ۱۱–۴۴۹۸۶۰۰۰ 
2. مرکز تعويض پلاک اتحاد: 
آدرس: تهرانپارس – حکيميه – خيابان اتحاد – اتحاد ۵ غربي
 تلفن تماس مرکز : ۷۷۳۹۳۰۳۰ 
3. مرکز تعويض پلاک چيتگر: 
آدرس: کيلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج
تلفن تماس مرکز : ۴۴۹۰۱۹۲۹ 
4. مرکز تعويض پلاک خاوران:
آدرس: کيلومتر ۱۰ جاده خاوران – بعد از سه راه 
تلفن تماس مرکز : ۳۳۸۵۱۳۳۲ 
5. مرکز تعويض پلاک الغدير:
آدرس: يافت آباد – بلوار الغدير – خيابان اکبر حسيني 
تلفن تماس مرکز : ۶۶۱۳۳۶۹۳ 
6. مرکز تعويض پلاک يادگارامام (ره): 
آدرس: اتوبان يادگار امام – خيابان زنجان شمالي – جنب ستاد ترخيص خودرو 
 تلفن تماس مرکز : ۶۶۲۵۶۷۲۹ 
7. مرکز تعويض پلاک خليج:
آدرس: کيلومتر ۷ جاده قديم کرج – بلوار خليج فارس – خيابان رهنما – جنب ستاد ترخيص خودرو
تلفن تماس مرکز : ۶۶۲۶۰۲۶۲ 
8. واحدشماره گذاري مستقر در شرکت ايران خودرو: 
آدرس: کيلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج – مرکز شماره‌گذاري مستقر در شرکت ايران خودرو
 تلفن تماس مرکز : ۴۴۹۳۴۴۴۵
9. واحد شماره گذاري مستقر در شرکت سايپا:
آدرس: کيلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج – مرکز شماره‌گذاري مستقر در شرکت سايپا
 تلفن تماس مرکز : ۴۴۹۰۶۶۱۰ 
10. واحد شماره گذاري مستقر در شرکت آسان موتور:
آدرس: کيلومتر ۸ جاده مخصوص کرج – مرکز شماره‌گذاري شرکت آسان موتور
تلفن تماس مرکز : ۴۸۶۴۵۷۴۷ 

مراکز تعويض پلاک شهرستان‌هاي تهران:
ورامين: ميدان بسيج – بلوار امام رضا(ع) – روبروي بازار ميوه و تره بار
شهريار: ميدان نماز – به سمت تهران (بلوار پليس) – خيابان تليسه
اسلامشهر: چهاردانگه – روبروي شهرک صنعتي – کوچه نمايندگي ايران خودرو 
رباط کريم: جاده ساوه – بلوار امام خميني – روبروي صندوق قرض الحسنه خيبر 
بهارستان : جاده ساوه – خيابان رينگ کار – نرسيده به چهار راه پرسپوليس
پاکدشت: بلوار شمالي – شهداي قمي‌ – نبش جماران ۱۷ – پلاک ۴ 

در اين بخش آدرس مراکز تعويض پلاک برخي استان‌ها را براي شما آورده‌ايم.
اصفهان 1: جاده اصفهان شيراز – بعد از شهرک سپاهان شهر – ضلع جنوبي شهرک راهنمايي و رانندگي
اصفهان2: ميدان ورزشکار – ابتداي جاده دولت‌آباد – جنب تاکسيراني
اروميه: کيلومتر 5 سرو – ابتداي ورودي جاده جهتلو
اراک: جاده خمين بالاتر از دانشگاه آزاد واحد فلق
اردبيل: انتهاي خيابان کشاورز – تقاطع بزرگراه بسيج راه ملا باشي
اهواز : جاده اهواز انديمشک – بعد از پليس راه اهواز انديمشک – جنب کانال شهيد چمران سمت غرب
ايلام: بلوار مهران پيچ آشوري (پليس سابق)
بجنورد: بلوار ولايت – دوراهي ميدان بار به سمت شهرک امام خميني
بيرجند: بلوار مسافر – جنب ميدان تره‌بار
بوشهر : جاده نيروگاه جنب سردخانه 2000 تني امکان
تبريز: اتوبان شهيد کسايي – شهرک آزمايش – مرکز تعويض پلاک تبريز
خرم آباد: کيلومتر 5 خرم آباد به بروجرد – روبروي دانشگاه آزاد اسلامي
رشت: کيلومتر 2 جاده انزلي – نرسيده به کارخانه پوشش – روبروي فرودگاه
زاهدان: بلوار شهيد طباطبائي – روبروي پرسي گاز
زنجان: پايين‌تر از اراضي پايين – جنب پارکينگ راهنمايي زنجان
ساري: جاده ساري جويبار – کيلومتر 3 جنب باغ ارم
سنندج: شهرک مولوي – جنب ترمينال تهران
سمنان: بلوار 15 خرداد – شهرک غرب – خيابان تلاش بلوک b-e
شيراز: انتهاي بلوار امير کبير – بعد از پليس راه شيراز کازرون – جنب باغ فدک
شيراز 2: بلوارولايت – خيابان سلامي
شهرکرد: ميدان قمر بني‌هاشم به سمت ميدان ميوه و تره بار
قم: بلوار شهيد محلاتي – ابتداي جاده حاجي آباد
قزوين: عوارضي اتوبان قزوين کرج – پشت يگان موتوري نيروي انتظامي
کرج: جاده قزالحصار – جنب پادگان آموزشي چمران – روبروي شرکت آذين خودرو 
کرمانشاه: کيلومتر 12 جاده بيستون – بعد از پايانه باربري جنب پتروشيمي
کرمان: بلوار جمهوري اسلامي – بلوارهوانيروز – جنب سنگبري دنا
مشهد 1: بلوار جانباز – بلوار شهيد ساجدي
مشهد 2: ابتداي جاده قديم نيشابور – رباط طرق – خ ابريشم 5 –  مرکز تعويض پلاک شماره 2
همدان : بزرگراه امام – ابتداي شهرک مدني – نرسيده به سه راهي قاسم آباد – مرکز تعويض پلاک همدان
ياسوج: بلوار کشاورز (شرف آباد) – بعد از نمايندگي ايران خودرو دهرابپور
يزد: بلوار جانباز – شهرک رزمندگان – انتهاي شهرک

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره