برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

با انواع تیپ های رنو داستر در بازار آشنا شوید

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ در سال هاي اخير، موج شاسي بلندسواري آن قدر در قشرهاي مختلف جامعه رسوخ کرده است که تقريباً هر خريداري در بازار خودرو، انتخاب يک کراس اوور يا شاسي بلند را به سدان هم‌قيمتش ترجيح مي دهد. در اين ميان، کراس اوورها با برخورداري از ظاهري شبيه به شاسي بلندها و ارائه تجربه سواري مشابه با سدان ها بيش از هر سگمنت ديگري مورد توجه مردم قرار گرفته اند. طبيعتاً زماني که تقاضا به سمت يک نوع سگمنت افزايش يابد، خودروسازان هم تلاش مي کنند که تنوع در آن کلاس را بالا ببرند.

به اين ترتيب، در کنار خودروسازان لوکس و اسپرت، برندهاي اقتصادي هم وارد عمل مي شوند تا با سلاح قيمت ارزان گوشه اي از بازار را به دست بگيرند. برند رومانيايي «داچيا»، که سال هاست تحت عنوان زيرمجموعه اقتصادي گروه «رنو – نيسان» فعاليت مي کند، سبد کاملي از خودروهاي اقتصادي را عرضه مي کند که انواع سگمنت ها را پوشش مي دهند.

در اين مقاله تصميم گرفتيم که به بررسي انواع تيپ هاي موجود از يکي از محصولات مشترک داچيا و «رنو» در ايران، بپردازيم. با ما همراه باشيد تا با تمام تيپ هاي «رنو داستر» در ايران آشنا شويد.

تاريخچه اي کوتاه از داستر
سال ۲۰۰۹ بود که داچيا و رنو تصميم گرفتند با توجه به استقبال روزافزون از کراس اوورها، محصولي جديد بر پايه پلت فرم اقتصادي X90 طراحي کنند. پلت فرمي که پيش تر، خودروهايي همچون لوگان سدان، لوگان MCV و ساندرو براساس آن ساخته شده بودند. به اين ترتيب، در تاريخ هفدهم نوامبر ۲۰۰۹، نسخه اوليه «داچيا داستر»، يا همان رنو داستر، براي اولين بار رونمايي شد. نسخه توليد انبوه داستر در هشتم دسامبر ۲۰۰۹ معرفي شد و در نهايت، بار ديگر رونمايي رسمي از اين محصول در نمايشگاه ژنو ۲۰۱۰ انجام پذيرفت. داستر همزمان با برند داچيا، تحت برندهاي ديگري همچون رنو و «نيسان» نيز در بازارهاي مختلف عرضه شد. توليد نسل اول داستر تا سال ۲۰۱۷ ادامه پيدا کرد و در اين ميان، يک فيس ليفت جزئي هم براي آن در نظر گرفته شد. نسل اول داستر، هر چند خيلي دير، اما سرانجام از سال ۲۰۱۴ به ايران رسيد. اما برخلاف وعده هاي داده شده، تحريم ها فرصت توليد در ايران را از داستر گرفتند و در نهايت، پاي اين کراس اوور به صورت وارداتي به کشورمان باز شد. مدل هاي قبل از فيس ليفت نسل اول داستر، در سال هاي ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ايران آمدند. اما از سال ۲۰۱۶، عرضه فيس ليفت نسل اول يا همان رنو داستر فاز ۲ کليد خورد. شرکت «نگين خودرو» تا سال ۲۰۱۷ به واردات داسترهاي فيس ليفت ادامه داد. هنوز هم مي توان با گشتي در بازار، مدل هاي ۲۰۱۷ اين خودرو را به صورت صفر کيلومتر پيدا کرد. نسل دوم داستر در سال ۲۰۱۷ در نمايشگاه خودروي فرانکفورت معرفي و از سال ۲۰۱۸، به سرعت با نسل قبلي جايگزين شد. متأسفانه توقف واردات خودرو، مانع حضور داستر جديد در ايران شد و تا اطلاع ثانوي، از ديدن اين خودرو در خيابان هاي مان محروم هستيم.

داستر SE تک ديفرانسيل پيش از فيس ليفت
اين مدل، اولين و رايج ترين مدل واردشده از داستر به کشور بود؛ همان ظاهر اوليه داستر سال ۲۰۰۹ را دارد و تنها در تيپ SE و فقط به صورت تک ديفرانسيل وارد ايران شده است. قرار بود نسخه دوديفرانسيل آن هم در آينده اي نزديک پا به بازار خودرو کشورمان بگذارد، اما آن قدر وارداتش به تأخير افتاد که در نهايت، عرضه مدل هاي دوديفرانسيل داستر به نسخه هاي بعد از فيس ليفت موکول شد. بر روي اين خودرو، پيشرانه ۴ سيلندر ۲٫۰ ليتري تنفس طبيعي قرار گرفته است که ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نيوتن متر گشتاور توليد مي کند. لازم به ذکر است که داستر در بسياري از کشورها با پيشرانه هاي ۱٫۶ ليتري يا ۱٫۲ ليتري توربو عرضه شده است و عرضه اين خودرو با پيشرانه ۲٫۰ ليتري، محدود به بازار ايران و چند کشور ديگر مي شود. پيشرانه اي که چندان هم براي ايراني ها غريبه نيست و در حقيقت، پيش تر بر روي مگان هاي ۲۰۰۰ «پارس خودرو» هم نصب مي شد! رنو از جعبه دنده ۴ سرعته تيپ ترونيک براي انتقال قدرت در داستر استفاده کرده است. نکته جالب در طراحي اين خودرو، مشترک بودن داشبورد آن با رنو ساندرو و تندر پلاس است! به گونه اي که داشبورد و اجزاي کابين داسترهاي قبل از فيس ليفت، عيناً با دو خودروي نام برده، برابري مي کنند. شايد تنها قطعات جديد در کابين آن، غربيلک فرمان و صفحه کيلومتر متفاوتش با ساندرو باشند. از آپشن هاي رفاهي و ايمني اين خودرو مي توانيم به چراغ هاي مه شکن جلو و عقب، تهويه مطبوع با تنظيم دستي، کنترل سيستم صوتي در پشت فرمان، شيشه بالابرهاي برقي، آينه هاي کناري برقي، سيستم صوتي مجهز به بلوتوث، خروجي برق ۱۲ ولت، کامپيوتر سفري، ۲ کيسه هوا، قابليت تنظيم ارتفاع صندلي راننده و قابليت تاشوندگي صندلي هاي عقب اشاره کنيم.

داستر SE تک ديفرانسيل و دوديفرانسيل پس از فيس ليفت
فيس ليفتي که داچيا و رنو براي نسل اول داستر تدارک ديدند، در حقيقت، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ معرفي شده بود! اما در بازار ايران و بسياري از کشورها همچنان تا سال ۲۰۱۶ نسخه اوليه به فروش مي رسيد. از اين فيس ليفت به بعد بود که پيشرانه ۱٫۲ ليتري TCe هم به سبد پيشرانه هاي داستر اضافه شد. در پروژه فيس ليفت داستر تمرکز بر ايجاد تغيير در نماي جلو و کابين گذاشته شد. در نماي جلو، آرايش چراغ ها تغيير کرد و به لامپ هاي روز مجهز شدند. جلوپنجره هم از نو طراحي شد و جلوه مدرن تري پيدا کرد. درون کابين، طراحي داشبورد و رودري ها مورد بازنگري قرار گرفت. اجزاي ديگر کابين همچون فرمان، پنل دکمه ها و صفحه کيلومتر هم طرح جديدي به خود گرفتند. در پيشرانه و جعبه دنده داسترهاي بعد از فيس ليفت هيچ تغييري به وجود نيامد. تيپ SE داسترهاي جديد، کامل ترين نسخه اين خودروست که با امکاناتي همچون کروزکنترل، سيستم کنترل پايداري، سيستم کنترل کشش، کامپيوتر پيمايش سفر، سنسورهاي هشداردهنده عقب، سنسور پايشگر فشار باد لاستيک ها، ترمز کمکي، چراغ روز، چراغ هاي هالوژني جلو، کنترل سيستم صوتي در پشت فرمان (اينتر فيس)، نمايشگر ۷٫۰ اينچي لمسي، رهياب جهاني و دوربين ديد عقب، به دست خريداران رسيده است. در مدل هاي دوديفرانسيل، سيستم انتخاب سه حالته ديفرانسيل فعال هم به فهرست آپشن هاي داستر اضافه مي شود. لازم به ذکر است که با دوديفرانسيل شدن، وزن داستر از ۱۲۶۰ کيلوگرم به ۱۳۵۹ کيلوگرم مي رسد که البته با اين وجود هم يکي از سبک ترين کراس اوورهاي بازار است.
 
 داستر PE تک ديفرانسيل و دوديفرانسيل پس از فيس ليفت
شرکت نگين خودرو در زمان عرضه فيس ليفت داستر، براي ايجاد تنوع بيش تر و دادن حق انتخاب به مشتري هاي خود، نسخه پايه داستر را هم با پسوند “PE” در سبد محصولات وارداتي خودش قرار داد. داستر PE نيز مانند SE، در هر دو نسخه تک و دوديفرانسيل، وارد بازار کشورمان شد. تفاوت هاي اصلي PE با SE را فهرست آپشن هاي رفاهي اين دو تشکيل مي دهد. البته براي ايجاد تمايز ميان دو تيپ، تفاوت هايي هم در ظاهر بيروني آن ها قائل شده اند، به گونه اي که در داستر PE، سپرهاي جلو و عقب، دستگيره هاي درها، آينه ها و رکاب زير درها به صورت بدون رنگ و از جنس فايبرگلاس هستند! اين تفاوت سبب شده داستر PE، چهره اي اقتصادي و ارزان قيمت به خود بگيرد که شايد چندان با سليقه هر کسي جور در نيايد. تفاوت ظاهري مهم بعدي، استفاده از رينگ هاي فولادي و قالپاق هاي پلاستيکي به جاي رينگ هاي آلومينيومي در داستر PE است. به فهرست امکانات رفاهي داستر PE که نگاهي مي اندازيم، درمي يابيم که بيش تر امکانات پايه اين خودرو با نسخه SE يکسان به نظر مي رسد. حتا نمايشگر ۷٫۰ اينچي لمسي هم در داستر PE تعبيه شده است! اما در ساير موارد، کم و کسري هايي به چشم مي خورند. در داستر PE ديگر خبري از کروزکنترل، سيستم هاي کنترل پايداري و کنترل کشش، کامپيوتر پيمايش سفر و سنسورهاي هشداردهنده عقب نيست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره