بررسی فنی و حرکتی موتورسیکلت SYM سری ویند 200
خودرو بانک/ اين روزها بازار موتوسيکلت کشورمان به طور کامل در تسخير موتورسيکلتهاي شرقي خصوصاً ساختههاي تايوان و چين و يا محصولات داخلي با ريشه و قواي فني شرقي هستند. اسکوترها يکي از انواع پرطرفدار موتورسيکلت در منطقه شرق آسيا به شمار ميآيند که وابستگي صنعت موتورسيکلتسازي کشورمان به اين منطقه باعث شده تا امروزه شاهد تردد و عرضه انواع بسيار زيادي از اسکوترها در کشورمان باشيم. يکي از شرکتهايي که اين روزها سهم بالايي در فروش اين نوع موتورسيکلتها در کشورمان دارد، شرکت SYM است که محصولات آن توسط نيروموتور و دينوموتور وارد بازار کشورمان ميشود. ويند 200 که در واقع مدل پرقدرتتر ويند 125 است، چند سالي در اين بازار حضور دارد که در اين مقاله ازخودروبانک به بررسي فني و حرکتي آن ميپردازيم.
کابها و اسکوترها
اسکوترها داراي انواع مختلفي هستند که هر کدام ويژگيهاي خاص خود را دارند. محل قرارگيري موتور و گيربکس در عقب يا جلو، تايرهاي بزرگ يا کوچک، دوچرخ يا سه چرخ بودن اسکوتر و مشخصههايي از اين قبيل باعث ميشود تا اسکوترها در زيرگروههاي ديگري دستهبندي شوند. کابها که با نام رسمي موتورسيکلتهاي Underbone شناخته ميشود نيز يکي از دسته انواع اسکوتر است که با داشتن قاب و بادگير و ظاهر و استايلي شبيه به اسکوترها، داراي تايرهاي بزرگي هستند. يکي از معروفترين موتورسيکلتهاي اين رده، هوندا سوپر کاب است که با حجم 70 سيسي در کشورمان به هوندا 70 معروف بود.
در واقع موتورهاي کاب از تبديل موتورسيکلتهاي کلاس moped (دوچرخههاي موتوري که به موتورگازي در کشورمان شناخته ميشوند) به يک موتور دندهاي قويتر و البته با حجم نهچندان بالا ساخته شدند. اين موتورسيکلتها در ابتداي تولدشان داراي زينهاي کوچک تکي يا دوتايي بودند که بعدها با زينهاي يکپارچه به وسيلهاي کاربرديتر تبديل شدند. در واقع بايد بدانيم که موتورسيکلتهاي کاب از اسکوترها مجزا نيستند و به نوعي از زير مجموعههاي اسکوترها به حساب ميآيد و در بسياري از مواقع به نام همان اسکوتر نيز شناخته ميشود. عمده تفاوت کابها با اسکوترها در محل قرارگيري موتور و گيربکس آنها و البته تايرهاي بزرگ است. از اين رو برخي دينو ويند را در کلاس کابها نيز ميدانند که به خاطر تايرهاي بزرگ آن است و برخي آن را در کلاس اسکوترها ميدانند که البته خود شرکت SYM آن را در رده اسکوترها جاي داده و در واقع ويند يک اسکوتر تاير بزرگ است.
مروري بر کمپاني SYM
دينو ويند يکي ديگر از محصولات شرکت SYM است که در بيرون ايران با نام سمفوني S عرضه ميشود. اين شرکت يکي از بزرگترين توليدکنندگان موتورسيکلت خصوصاً در انواع اسکوتر در تايوان به شمار ميآيد و فعاليت خود را از سال 1954 آغاز کرده است. نام SYM مخفف عبارت SANYANG MOTOR است و بد نيست بدانيم که تخصص اين شرکت در ساخت موتورسيکلتهاي کلاس اسکوتر و کاب است. تايوان يکي از بزرگترين بازارهاي موتورسيکلت در دنياست به نحوي که اين کشور جزو ده بازار بزرگ اين وسيله نقليه در دنيا به شمار ميآيد. از اين رو بيدليل نيست که تايوان توليدکنندگان بزرگي نيز در اين صنعت دارد که SYM نيز يکي از آنها است به نحوي که توليد سالانه بيش از 600 هزار دستگاه موتورسيکلت در کارنامه اين شرکت ديده ميشود. محصولات اين شرکت در کشورمان توسط دو نماينده دينوموتور و نيروموتور وارد بازار شده است.
طراحي
ويند 200 در سري موتورهاي اسکوتر چرخ بزرگ قرار دارد. اين ويژگي باعث ميشود تا کمي از آن حالت فانتزي اسکوترهاي چرخ کوچک فاصله گرفته و عاديتر جلوه کند. به ظاهر اين موتورسيکلت و طراحي آن بايد نمره قبولي داد که البته اين قضيه را ميتوان در برخورد خريداران با اين موتورسيکلت و دريافت نظر افراد ديگر نيز مشاهده کرد. چهره موتور ساده و در عين حال در يک ترکيب هماهنگ است. قاب روي اگزوز به زيبايي بخش عقب افزوده است و زين پلهاي اين موتور نيز در اين ميان بيتاثير نيست. بخش جلويي موتور يعني خطوط زير کله چراغ در برخي از بازارها ديده ميشود که نمونه عرضه شده در کشورمان نيز به اين شکل است و اين در حالي است که در برخي از بازارها نيز اين بخش ساده بوده و به رنگ بقيه فلاپ است و اينکه گفته ميشود اين تغييرات به خواست دينو موتور انجام شده، درست نيست. امروزه اکثر اسکوترها داراي يک چراغ بزرگ و چراغهاي کوچک در دو طرف فلاپ بزرگ جلو هستند. ضمن اينکه اين اسکوتر جزو موتورهايي از اين کلاس است که چراغ نيز با گردش فرمان، ميچرخد. اين کار باعث مي شود تا در شب و در زمان گردش موتورسيکلت، با چرخش چراغ اصلي جلو، زاويه بيشتري از مسير روشن شود. زين با زاويهاي باز از قسمت جلو بلند ميشود تا دسترسي به باک سوخت و البته محل قرار دادن بار ممکن شود. بخش قرار دادن وسيلهها چندان بزرگ نيست اما باز هم نيازهاي روزانه افراد را تا حدودي تامين خواهد کرد. البته يک بخش ديگر نيز در جلوي موتور قرار دارد که به عنوان داشبورد ميتوان از آن نام برد.
بخش نمايشگر موتورسيکلت ساده است و از يک بخش آنالوگ به عنوان سرعتسنج در کنار يک صفحه نمايش ديجيتالي با امکان نمايش ساعت، چراغ چک پيشرانه، بنزين و ... تشکيل شده است. البته يک نکته منفي در بخش عقب اين موتورسيکلت است. جايي که اگر از کنار کمک فنرهاي دوتايي عقب نگاه کنيم، قسمتي از قطعات برقي و اتصالات را ميبينم که اگر اين بخشها نيز زير يک پوشش بودند، کمتر ايرادي ميشد از ظاهر موتور گرفت.
مشخصات فني و حرکتي
اين اسکوتر از يک پيشرانه 170 سيسي بهره ميبرد که با قدرتي در حدود 11.8 اسب بخار و با ماکزيمم گشتاور 12.2 نيوتنمتر در کنار يک گيربکس CVT با کلاچ اتوماتيک، سواري خوبي در شهر دارد. خصوصاً که وزن موتور نيز در حدود 118 کيلوگرم است که براي اين توان پيشرانه کافي به نظر ميآيد. هرچند که مانور دادن با اسکوترهاي چرخ کوچک کمي راحتتر است اما در مقابل راحتي رانندگي با مدلهاي لاستيک بزرگ بيشتر بوده که در خصوص خيابانهاي کشورمان که عمدتاً داراي دست اندازهاي زيادي هستند، آشکارتر است. يکي از نکاتي که درباره اين موتورسيکلتها به عنوان يک مورد منفي ذکر ميشود، تنوع زياد آن هاست که باعث ميشود تا در زمان تعمير و خصوصاً تهيه لوازم جانبي با مشکل روبرو شويم. اما در مورد ويند 200 بايد گفت که اين موتور از نظر فني اشتراکاتي با ديگر محصولات SYM دارد که حداقل از نظر موتوري، مشکل گفته شده رنگ و بوي کمتري خواهد داشت.
البته ناگفته نماند که هنوز هم در بسياري از شهرستانها امکان تهيه قطعات و لوازم اين موتورسيکلتها مشکل است. داشتن ترمز ديسکي در عقب و جلو که البته بدون ABS است، قدرت توقف اين موتورسيکلت نهچندان تند و تيز را بالا ميبرد. هرچند که بهتر بود به جاي ديسکي بودن ترمز عقب، از ترمز کاسهاي استفاده ميشد ولي در مقابل براي اين موتورسيکلت، ترمز ضد قفل در نظر ميگرفتند. چرا که عمده استفاده از اسکوترهاي اين چنيني در شهرهاست که نياز به ترمز ضد قفل براي تردد در معابر و ترافيک را بيشتر ميکند. نکته ديگر در خصوص پيشرانه اين موتورسيکلت است. در واقع ما با يک پيشرانه 170 سيسي روبرو هستيم که البته اين مورد را ميتوان در بقيه محصولات SYM که با نام 200 عرضه ميشوند نيز ديد. انتقال قدرت توليدي از موتور به چرخ عقب با تسمه است که مزايا و معايب خود را دارد. تسمه بعد از مدت زماني معين، نياز به تعويض دارد اما در مقابل سر و صداي توليدي و آلودگي کمتري داشته و البته نيازي هم به نگهداري و مراقبت ندارد. انتقال قدرت با تسمه امروزه در بسياري از اسکوترهاي اين چنيني ديده ميشود. ويند 200 داراي دو کمک فنر در عقب است و از مدلهاي تک کمک نيست. اين نحوه طراحي باعث ميشود تا سواري نرمتري را از موتورسيکلت ببينيم اما در مقابل از نظر طراحي و البته هزينههاي نگهداري، کفه ترازو به سمت مدلهاي تک کمک فنر است.
جمع بندي
يکي از مهمترين فاکتورهايي که خريداران موتورسيکلت و خودرو در نظر ميگيرند، بحث خدمات پس از فروش و هزينههاي تعمير و نگهداري است. محصولات SYM داراي گارانتي هستند اما نبود نمايندگي تعميرات در بسياري از شهرستانها باعث ميشود تا خريدار براي استفاده از خدمات گارانتي به مشکلاتي برخورد کند. اين قضيه براي تهيه لوازم يدکي و بدنه خصوصاً در زمان خارج از گارانتي اهميت بسيار بيشتري پيدا خواهد داشت چرا که در گذشته موتورسيکلتها عمدتاً همان طرح هونداي قديمي بودند که تمام لوازم ظاهري و حتي فني آنها باهم مشترک بود، اما امروزه و با تنوع بالاي موتورسيکلتها خصوصاً اسکوترها که داراي قطعات ظاهري زيادي نيز هستند و با توجه به وضعيت بد رانندگي در کشورمان که آمار تصادفات بالايي دارد، حتماً در مورد تهيه قطعات ظاهري و فني قبل از خريد تحقيق کنيد. دينو ويند 200 امروزه با قيمتهايي در حدود 35 تا 38 ميليون تومان براي مدلهاي صفر کيلومتر عرضه ميشود که هرچند قيمت بالايي براي يک موتورسيکلت معمولي است اما بقيه رقبا نيز در همين بازه قيمتي هستند. ويند 200 يکي از پرفروشترين موتورهاي ايران در اين کلاس است.
نام موتور سيکلت
SYM ويند 200
کلاس موتور سيکلت
اسکوتر
مدل ساخت
از 1398 شمسي
حجم پيشرانه / سيکل احتراق
168.9 سي سي / چهار زمانه
سيستم تزريق
انژکتوري EFI
تعداد سيلندر
تک سيلندر
بيشترين قدرت
11.8 اسب بخار
بيشترين گشتاور
12.2 نيوتن متر
مصرف سوخت ( در صد کيلومتر )
1.7 ليتر
بيشترين سرعت (کيلومتر در ساعت)
108 km/h
سيستم انتقال قدرت
تسمه
استاندارد آلايندگي
يورو 4
نوع خنک کاري پيشرانه
هوا خنک
راه انداز پيشرانه
استارتر و هندل
وزن خالص موتور سيکلت
118 کيلوگرم
حجم باک سوخت
5.5 ليتر
ترمز جلو / عقب
ديسکي تک صفحه اي
عملگر ترمز
هيدروليک
نوع گيربکس
CVT
نوع کلاچ
اتوماتيک
طول/ عرض/ ارتفاع ( ميليمتر)
1960 / 690 / 1125
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ
1330 ميليمتر