شستشوی انژکتورهای خودرو در چه فاصله زمانی لازم است؟
خودرو بانک/ تقريبا همه با سيستم سوخت رساني ماشين آشنايي داريم و مهم ترين عضو اين سيستم که وظيفه بسيار سنگيني نسبت به ساير قطعات برعهده دارد را مي توانيم انژکتورهاي ماشين مثال بزنيم که وظيفه پاشش سوخت را بر عهده دارد، ولي انژکتور هم مثل ساير مولفه هاي ديگر نياز به رسيدگي و سرويس هاي دوره اي دارد و گاهي اوقات اين سيستم حياتي اتومبيل کثيفي هاي بنزين را جذب خود مي کند و اگر هم يک خودرو با انژکتورهاي پاشش سوخت مستقيم داخل سيلندر داشته باشيد، کثيفي انژکتورهاي شما به دليل احتراق سيلندر ممکن است که بيشتر شود.
حال در چنين شرايطي، لازم است که انژکتورهاي ماشين چند وقت يکبار شستشو شوند تا مواد ناشي از گذر بنزين که به مرور زمان در آن رسوب مي کند، شسته شود. مواد شوينده انژکتور به راحتي در دسترس هستند و مکمل ها طبق گفته توليدکنندگان اين محصولات، قابليت رفع مشکلات مختلف در سيستم سوخت رساني را دارند يا در شرايطي بهتر از بروز آنها جلوگيري کنند.
ابتدايي ترين روش براي تميز کردن انژکتور مي تواند ريختن مکمل در باک بنزين باشد، اما اين نوع شوينده ها محدوديت هايي دارند و قدرتشان براي از بين بردن گرفتگي هاي شديد بسيار پايين است و در صورت استفاده از مواد شوينده بسيار قوي، ممکن است به ساير قطعات و اجزاي سيستم سوخت رساني آسيب وارد کند.
علاوه بر اين، ميزان تاثير اين روش خيلي مشخص نيست و کارايي 100 درصدي آن اثبات نشده است، به همين دليل هنوز هم تنظيم موتوري و يا مراکزي براي شستشوي انژکتورهاي ماشين وجود دارد که اين کار را بهتر و با کيفيت بالاتري انجام مي دهند.
انژکتورها هر چند وقت يک بار بايد تميز شوند؟
حال مي رسيم بر سر بحث اصلي و اينکه انژکتورهاي ماشين بايد چند وقت يکبار تميز شوند؟. برخي شرکت هاي خودروسازي مواد شوينده مخصوص خود را دارند و يک زمانبندي مشخصي براي استفاده از آن تعيين کرده اند تا از رسوب گرفتن انژکتورها جلوگيري شود، ولي با اين جال براي شستشوي انژکتورها زمان خاصي تعريف نشده و کاملا به شرايط نگهداري، حساسيت خودرو و استفاده رانندگان بستگي دارد.
با اين حال کثيفي انژکتورها علائمي از خود نشان مي دهند و اگر قدرت ماشين شما پايين آمده است، خودرويتان به هرعلتي ريپ مي زند و يا مکث کوتاهي دارند، مي توان احتمال داد که انژکتورهاي ماشين شما به مشکل برخورده اند، هرچند ممکن است که مشکل از جاي ديگري هم باشد که نياز به تشخيص صحيح آن خواهد بود.
برخي تعميرگاه ها به مشتريانشان پيشنهاد مي کنند که هر بار خودرويشان را براي سرويس کردن مي برند، انژکتور ماشينشان را هم تميز کنند که براي تعميرکاران يک منبع درآمد بسيار خوبي مي شود، اما مالکان خودروها مي توانند يکبار شستشوي انژکتورهايشان را انجام دهد و سپس با خريد مکمل هاي بنزين مي توانند از رسوب گرفتن دوباره انژکتورها جلوگيري کنند.
اگرهم استفاده از مکمل و شوينده انژکتور را قبول نداريد که البته هزينه نسبتا زيادي هم در بازار دارند و قيمت آنان تقريبا اندازه يک شستشوي کامل انژکتورهاست، مي توانيد به صورت ساليانه و يا هروقت احساس کرديد که قدرت ماشين شما کاهش پيدا کرده و ديگر سرزندگي و شتاب قبل را ندارد، دوباره انژکتورهاي ماشينتان را شستشو دهيد.
البته در اکثر خودروها کم پيش مي آيد که مشکل اصلي به خاطر انژکتور باشد و همين يک دليل کافي است که نتيجه بگيريم دائم تميز کردن انژکتور توجيه اقتصادي ندارد. همه چيز به خود شما بستگي دارد که چه زماني مي خواهيد از اين خدمات استفاده کنيد.
در صورتي که رسيدگي به انژکتور فقط توصيه يک تعميرکار و يا يک نمايشگاه دار است، پس لزومي ندارد که خيلي خودتان را درگير اين موضوع کنيد، ولي اگر به شما تاکيد کرده اند مشکل خودرويتان مربوط به انژکتورهاست، حتما در اولين فرصت به مشکل يکي از حياتي ترين سيستم هاي اتومبيل خود رسيدگي کنيد.