سابرینا، برندی که قربانی ضعف واردکنندهاش شد
خودرو بانک/ در سال 1394 شمسي و در آشفته بازار خودروي کشور، در حاليکه به دليل تعرفههاي بالاي واردات خودرو و مشکلات مربوط به آن، ورود خودروهاي چيني رونق گرفت، در کنار برندهاي معروفي مانند جک و چري، تعدادي خودروي ناآشنا نيز به ايران وارد شد که با وجود داشتن کيفيت خوب، قرباني ناکارآمدي شرکت واردکننده شد و به چشم مخاطب بازار نيامد.
يکي از اين خودروها بايک سابرينا بود. بايک، اين کمپاني معتبر چيني در خود اين کشور اسم و رسم زيادي داشته و محصولات بنز و هيونداي را روي خط توليد خود دارد. سابرينا يکي از محصولات خوشنام اين کمپاني است که در خود کشور چين توانسته جوايزي هم دريافت کند. اما دليل نديده شدن اين خودرو در ايران چه بود؟
ضعف و قوت سابرينا
سابرينا از آن خودروهايي است که اگر در خيابان ببينيد بايد حتماً به دنبال نام آن بر روي خودرو بگرديد. اين به دليل ناشناس بودن برند بايک در ايران است. اما واقعيت اين است که اين خودرو برخلاف انتظارها، يک هاچ بک خوب و با کيفيت محسوب ميشود.
هرچقدر طراحي ظاهري اين خودرو کپيکاري و نااميد کننده است، به محض ورود به کابين، حس و حال خوبي پيدا ميکنيد. کيفيت متريال به کار رفته در سابرينا، نسبت به ديگر محصولات چيني در اين رديف قيمتي، بسيار بهتر است. جلو داشبورد خاکستري-کرمي که با يک نوار نقرهاي در ميانهٔ آن، از هم متمايز شدهاند، يک ترکيب زيبا و متناسب را به وجود آورده است. طراحي کنسول با اينکه ساده و به دور از تجملات است اما يکنواخت و کسل کننده نيست.
با وجود امکانات رفاهي خوبي مانند سانروف، مانيتور، ردياب ماهوارهاي، سنسورهاي مختلف، کامپيوتر سفري و بسياري امکانات ديگر، بايک سابرينا نسبت به قيمتش خودرويي خوب به حساب ميآيد. تجربه رانندگي با اين خودرو دلپذير و خوب است. با فشردن دکمه استارت صداي کم موتور اولين حس خوب را به سرنشينان منتقل ميکند. پيشرانه 1.5 ليتري با قدرت 115 اسببخار و شتابگيري تند و تيز آن راننده را در جادهها راضي نگه ميدارد.
با سابرينا خيلي کم به پمپ بنزين سر ميزنيد و برخلاف بسياري از خودروهاي چيني اين قيمتي، با گيربکس هم خيلي کم به مشکل ميخوريد. سابرينا يکي از گزينههاي خوب براي رانندگي اسپرت و سرعتي و شرکت در مسابقات هم هست. اينطور که از شواهد و قرائن برميآيد با خودروي بدي روبهرو نيستيم. پس چرا انقدر اين خودرو ناشناخته ماند؟ مشکل کجاست؟
کمکاري شرکت وارد کننده
بله. مشکل اصلي بايک سابرينا ظاهر اين خودرو نبود. امکانات و عملکرد فني هم مشکلي نداشت. حتي ايمني نسبتاً ضعيف اين خودرو هم دليل کم بودن استقبال از آن نبود. چرا که تقريباً اين موضوع را همه ميدانند که خودروهاي چيني از نظر ايمني مشکل دارند. مشکل اصلي عملکرد بسيار بد شرکت ديار خودرو، وارد کننده سابرينا بود که کار را خراب کرد.
ديار خودرو به بدقولي در تحويل خودروهايش معروف است. خودروها اينقدر در راه ميمانند که وقتي به دست مشتري ميرسند، کلي از عمرشان گذشته است! آنقدر کيفيت نگهداري خودروها ضعيف است که بسياري از قطعات زنگ زده و برخي قسمتهاي بدنه پوسته پوسته و ضربه ديده شده است. اين شرکت هيچ تلاشي براي تأمين قطعات خودرو نميکند.
با اينکه سابرينا خودروي مقاومي است که خيلي دير مشکل تعويض قطعات پيدا ميکند، اما اگر به مشکل بخورد ديگر بايد قيد آن را زد. چون شرکت جوابگوي متقاضي نيست و تازه اگر قطعه پيدا شود بايد مبلغ گزافي را براي خريد و تعويض آن پرداخت کرد. از جايي به بعد ديار خودرو خط مونتاژ اين خودرو را هم راهاندازي کرد که خودش يک معضل جديد بود. تمام اينها باعث شد خودرويي با کيفيت نسبتاً خوب که در بازه قيمتي مناسبي هم قرار داشت، دچار بحران بازار دست دوم شود.
خريد و فروش اين خودرو به گواه آگهيهاي سابرينا ديوار، نااميد کننده است. اين موضوع نشان ميدهد که کيفيت و خدمات پس از فروش و تعهد يک شرکت وارد کننده ميتواند يک خودروي معمولي را تبديل به خودرويي پرفروش در بازار کند و عدم قبول مسئوليت و ضعف مديريت در يک ساختار، منجر به خارج شدن يک خودروي نسبتاً با کيفيت از ميان خودروهاي موجود بازار شود.
شايد اگر از مالکان سابرينا در مورد رضايتشان از خودروي خود بپرسيد کمتر کسي از سواري و عملکرد فني خودروي خود اظهار نارضايتي کند اما موارد گفته شده بازار خريد و فروش اين خودرو را به شدت ضعيف کرده است و اين موضوع نقطه ضعف بزرگي براي يک خودرو به حساب ميآيد.