شاگرد اول رشد تولید خودرو
دنياي اقتصاد/ کارنامه شش ماهه توليد خودرو توسط سه غول خودروسازي کشور از رشد ۱۰ درصدي تيراژ محصولات سواري حکايت دارد. در نيمه اول امسال بيش از ۴۰۵ هزار دستگاه انواع خودروي سواري در ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو توليد شد. دنا به لحاظ بيشترين رشد توليد، شاگرد اول اين دوره است و رانا در رتبه دوم قرار دارد. پرايد واقعا از خط توليد خارج شده است.
با اعلام صورتهاي مالي سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد تيراژ آنها در نيمه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است. بنابر آمار منتشره در سايت کدال، سه غول خودروساز داخلي (ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو) طي ۶ ماه نخست امسال در مجموع ۴۰۵ هزار و ۸۹۳ دستگاه انواع محصولات را به توليد رساندهاند تا در مقايسه با بازه زماني مشابه سال گذشته بيش از ۱۰ درصد افزايش تيراژ را تجربه کنند. در اين بين، ايرانخودروييها صاحب بيشترين تيراژ هستند، چه آنکه توانستهاند ۲۰۸ هزار و ۳۰ دستگاه محصول را تا پايان شهريور امسال به توليد برسانند. اين آمار حاکي از رشد بالغ بر ۴۰ درصدي تيراژ در مقايسه با نيمه نخست سال گذشته است. از سايپا اما خبر ميرسد اين شرکت ۶ ماه ابتدايي امسال را با روندي نزولي نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ پشت سر گذاشته است. طبق صورتهاي مالي ارائه شده به بورس، دومين خودروساز بزرگ کشور ۱۵۰ هزار و ۴۱۷ دستگاه انواع محصول را در ۶ماه ابتدايي سال جاري توليد کرده و بنابراين در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، بيش از ۱۲ درصد کاهش توليد را به خود ميبيند. در نهايت اما پارسخودروييها نتوانستهاند تيراژ ۶ماه ابتدايي امسال خود را در مقايسه با بازه زماني مشابه سال گذشته افزايش دهند. سومين خودروساز بزرگ ايران تا پايان شهريور امسال ۴۷ هزار و ۴۴۶ دستگاه محصول را به توليد رسانده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳/ ۱ درصد کاهش نشان ميدهد.
غولهاي جاده مخصوص اما در شهريور ماه و نسبت به مرداد با افزايش توليد مواجه شدهاند. طبق آمار اعلامي، در ششمين ماه امسال ۷۰ هزار و ۵۸۲ دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور به توليد رسيده که در مقايسه با مرداد افزايش بيش از ۱۷ درصدي را نشان ميدهد. در اين بين اما سايپاييها طي شهريور امسال ۲۳ هزار و ۶۳۲ دستگاه محصول را به توليد رساندهاند تا در مقايسه با مرداد حدودا ۲۰ درصد افزايش تيراژ را تجربه کنند. از آن سو ايرانخودرو نيز با توجه به تيراژ ۴۱ هزار و ۱۷۵ دستگاهياش طي شهريور ماه، نزديک به ۱۵ درصد نسبت به مرداد افزايش تيراژ را به خود ميبيند. از پارسخودرو نيز خبر ميرسد اين شرکت در ششمين ماه امسال ۱۰ هزار و ۱۸۲ دستگاه محصول را به توليد رسانده است. مقايسه اين آمار با تيراژ مرداد امسال نشان ميدهد سومين خودروساز بزرگ ايران ۱۲۳ درصد رشد توليد را تجربه کرده است.
با توجه به تيراژ حدودا ۴۰۶ دستگاهي خودروهاي سواري در ۶ماه نخست امسال و با فرض آنکه اين رقم با احتساب توليدات خودروسازان خصوصي و محصولات عمومي و تجاري به ۵۰۰ هزار دستگاه برسد، خودروسازان احتمالا ميتوانند در پايان سال به تيراژ يک ميليون دستگاهي برسند. وزارت صنعت، معدن و تجارت ابتدا تيراژ يک ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاهي خودرو را براي سال جاري در نظر گرفته بود، اما با توجه به مشکلات و چالشهاي موجود، آن را به يک ميليون دستگاه تقليل داد.
بهبود توليد در ايرانخودرو
نگاهي اما به جزئيات آمار توليد خودروهاي سواري در ۶ماه نخست امسال بيندازيم تا مشخص شود غولهاي جاده مخصوص چه افت و خيزي در اين بازه زماني داشتهاند. طبق آمار استخراجشده از صورتهاي مالي ايرانخودرو، گروه پژو اين شرکت (به جز پژو ۲۰۰۸) تيراژي ۱۵۳ هزار و ۶۹ دستگاهي را طي ۶ ماه ابتدايي امسال از خود به جا گذاشته است. اين آمار نشان ميدهد توليد محصولات پژو در ايرانخودرو تا پايان شهريور و نسبت به ۶ماه ابتدايي سال گذشته، نزديک به ۴۹ درصد رشد يافته است. ايرانخودروييها اما آمار پژو ۲۰۰۸ را خارج از خانواده پژو منتشر ميکنند و صورتهاي مالي آنها نشان ميدهد خودروي موردنظر تنها ۱۶۶ دستگاه توليد طي ۶ ماه ابتدايي امسال داشته است. با توجه به اين آمار، توليد پژو ۲۰۰۸ افتي حدودا ۹۸ درصدي را نسبت به نيمه نخست سال گذشته به خود ميبيند. ايرانخودروييها در مرداد نيز فقط هفت دستگاه پژو ۲۰۰۸ مونتاژ کردهاند و اين موضوع نشان از وداع قريبالوقوع اين شرکت با نخستين خودرو پسابرجامي کشور دارد. گفته ميشود آبيهاي جاده مخصوص برنامههايي براي داخليسازي پژو ۲۰۰۸ دارند، اما جزئيات خاصي در اين مورد منتشر نشده است. از پژو که بگذريم، ايرانخودرو در توليد سمند نيز با افزايش مواجه شده است.
بنابر آمار منتشره، اين شرکت طي ۶ماه نخست امسال، ۲۰ هزار و ۸۴۹ دستگاه سمند را به توليد رسانده و اين آمار سبب افزايش حدودا ۱۶ درصدي توليد محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ شده است. ايرانخودروييها در ۶ماه ابتدايي امسال اما ۲۶ هزار و ۴۲۰ دستگاه دنا را به توليد رساندهاند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا ۹۲ درصد رشد توليد را به خود ببينند. دنا در مدلهاي مختلف شامل معمولي و پلاس و توربو به توليد ميرسد. افزايش توليد اما شامل ديگر محصول ايرانخودرو يعني رانا نيز شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در ۶ماه ابتدايي امسال چهار هزار و ۹۴۴ دستگاه رانا در ايرانخودرو به توليد رسيده که رشد حدودا ۷۵ درصدي را نشان ميدهد. ايرانخودروييها به تازگي توليد رانا پلاس را نيز آغاز کردهاند، خودرويي که اخيرا اعلام شد قيمت کارخانهاي آن نزديک به ۱۴۵ ميليون تومان است.
اما ديگر محصول ايرانخودرو به نام هايما که چيني است و در سايت خراسان اين شرکت مونتاژ ميشود، افزايش توليد را در ۶ماه ابتدايي امسال تجربه کرده است. طبق آمار، در مجموع ۲هزار و ۴۸۸ دستگاه هايما تا پايان شهريور امسال توليد شده که نسبت به ۶ماه نخست سال گذشته افزايش کاهش نزديک به ۱۷ درصدي را نشان ميدهد. ايرانخودروييها اما در مرداد امسال فقط يک دستگاه هايما را مونتاژ کردهاند که اين موضوع ميتواند به معناي توقف توليد اين مونتاژي چيني باشد. طبق آمار ۶ماهه ايرانخودرو اما دانگ فنگ همچنان در اين شرکت مونتاژ نميشود. اين محصول چيني تا قبل از تحريمها توليد نسبتا مناسبي در ايرانخودرو داشت، اما در حال حاضر از سبد توليدات اين شرکت حذف شده است. آمار ايرانخودرو نشان ميدهد طي ۶ ماه امسال تنها ۹۴ دستگاه دانگفنگ در اين شرکت مونتاژ شده و اين در شرايطي است که خودروي موردنظر در شهريور امسال تيراژي نداشته است.
پرايد واقعا رفت
به سايپا برويم و ببينيم اين شرکت چه آماري در توليد محصولات خود طي ۶ ماه ابتدايي امسال به جا گذاشته است. بنابر آمار ارائه شده به بورس، سايپاييها در توليد تيبا تيراژي ۹۹ هزار و ۹۸۱ دستگاهي را در ۶ ماه نخست امسال از خود به جا گذاشتهاند. اين آمار نشان ميدهد توليد خودروي موردنظر در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۲۶ درصد افزايش پيدا کرده است.
تيبا تنها محصول توليد سايپا در شهريور بوده و اين شرکت ظاهرا هيچ محصول ديگري در اين ماه توليد نکرده است. آمارها در مورد پرايد اما خبر از حذف توليد اين محصول ميدهند. طبق آمار، پرايد در ۶ ماه نخست امسال تيراژي ۷۴ هزار و ۱۱۶ دستگاهي از خود به جا گذاشته و در مقايسه با بازه زماني مشابه سال گذشته حدود ۴۳ درصد افت توليد را به خود ميبيند. آمارهاي ارائه شده به بورس نشان ميدهد نه سايپا و نه پارس خودرو هيچکدام در شهريور امسال پرايد توليد نکردهاند تا مشخص شود اين خودرو واقعا و براي هميشه حذف شده است. از تيبا و پرايد بگذريم و نگاهي هم به محصولات مونتاژي چيني سايپا و زيرمجموعهاش پارسخودرو بيندازيم. بنابر گزارشي که سايپا به بورس داده، اين شرکت در ۶ ماه ابتدايي امسال تنها ۱۳ دستگاه آريو را به توليد رسانده است. آمارها همچنين از تداوم توقف توليد اين محصول در شهريور ماه خبر ميدهند و مشخص نيست اين توقف دائمي است، يا آريو باز هم به خطوط توليد سايپا بازخواهد گشت. سايپاييها اما همچنان چانگان مونتاژ نميکنند.
بنابر آمار ارائه شده به بورس، اين مونتاژي چيني طي ۶ماه نخست امسال جايي در سبد توليدات سايپا نداشته و بهنظر ميرسد براي هميشه از «جاده مخصوص» رفته است. طبق آمار اما پارسخودرو در ۶ماه ابتدايي امسال دو هزار و ۴۹۲ دستگاه برليانس را مونتاژ کرده است.
توليد اين تعداد برليانس در حالي است که طي ۶ماه نخست سال گذشته تيراژ محصول مورد نظر فقط ۸۴ دستگاه بود. با توجه به آمار موردنظر، توليد برليانس در بازه زماني تحت بررسي تقريبا ۳۰ برابر شده است. طبق آمار ارائه شده به بورس، پارس خودروييها توليد کوئيک و ساينا را نيز در شهريور ماه ادامه دادهاند. در اين بين، تيراژ کوئيک به هزار و ۶۷۲ دستگاه رسيده است. صورتهاي مالي سايپا همچنين نشان ميدهد ساينا تيراژي ۲هزار و ۲۳۴ دستگاهي در ۶ماه ابتدايي سال جاري داشته است. اگر تنها آمار شهريور را ملاک قرار بدهيم، کوئيک و ساينا به ترتيب هزار و ۳۸۵ دستگاه و هزار و ۵۰۴ دستگاه تيراژ داشتهاند.
اما نگاهي هم به اوضاع توليد خانواده رنو در ۶ماه نخست امسال بيندازيم و ببينيم اين محصول فرانسوي چه شرايطي در توليد داشته است. طبق اطلاعات ارائه شده به بورس، ايرانخودرو با رنو خداحافظي کرده است، اما پارسخودروييها توليد محصولات اين شرکت فرانسوي را ادامه دادهاند.
طبق آمار، پارسخودرو توانسته در ۶ماه ابتدايي امسال ۲هزار و ۹۵۳ دستگاه رنو را به توليد برساند که در مقايسه با ۶ماه ابتدايي سال گذشته، ۳۳ دستگاه بيشتر بوده است. پارس خودرو در شهريور ماه نيز ۲۰۲ ستگاه از محصولات رنو را توليد کرده و اين موضوع نشان ميدهد سومين خودروساز بزرگ ايران نيز تا چندي ديگر با توقف توليد اين محصول مواجه خواهد شد. در حال حاضر تعداد زيادي از محصولات رنو در پارکينگ خودروسازان دپو شدهاند که به دليل نداشتن استاندارد آلايندگي يورو۵، نيروي انتظامي آنها را شمارهگذاري نميکند.