آشنایی با خودروهای باکیفیت اما ناموفق بازار ایران





صبحانه آنلاين/ در تمام بازارهاي خودرو جهان، يک سري از خودروها با بخت و اقبال خوبي روبهرو ميشوند و به فروش و محبوبيت بسيار بالايي ميرسند اما در طرف مقابل هستند خودروهايي که کيفيت شايد بسيار بيشتري نسبت به رقباي خود داشته باشند اما به علت سياستهاي غلط خودروساز در زمان معرفي، قيمت تمامشده و يا حتي عدم عرضه منظم آن به بازار باعث شده فروش خوبي را تجربه نکنند.
در تمام بازارهاي خودرو جهان، يک سري از خودروها با بخت و اقبال خوبي روبهرو ميشوند و به فروش و محبوبيت بسيار بالايي ميرسند اما در طرف مقابل هستند خودروهايي که کيفيت شايد بسيار بيشتري نسبت به رقباي خود داشته باشند اما به علت سياستهاي غلط خودروساز در زمان معرفي، قيمت تمامشده و يا حتي عدم عرضه منظم آن به بازار باعث شده فروش خوبي را تجربه نکنند.
در اين مقاله قصد داريم به خودروهاي ناموفق و شکستخورده در بازار ايران بپردازم و ميخواهيم با بررسي بازار داخلي و کيفيت اين خودروها ببينم آيا اين خودروها با توجه به قيمت معمولاً کمي که نسبت به رقباي خود دارند آيا هنوز هم ارزش خريد دارند يا خير با ما همراه باشيد.
1 -تويوتا سولارا
تويوتا کمري کوپه که در بازار ايران بانام تويوتا سولارا شناخته ميشود يکي از خودروهاي باکيفيت و خوبي است که به علت ورود محدود اين خودرو به بازار ايران نتوانست به موفقيت و فروش بالايي برسد. شايد حتي خيلي از شماهايي که اين مقاله را ميخوانيد ندانيد چنين محصولي از تويوتا در بازار خودرو کشور ما عرضهشده است.
اما اين خودرو از يک پيشرانه 3.3 ليتري بهره ميبرد که ميتواند 210 اسب بخار قدرت و 298 نيوتن متر گشتاور توليد کند که تمام اين قدرت بهوسيله يک گيربکس 5 سرعته اتوماتيک به چرخهاي جلو منتقل ميشود کهاي کاش اين قدرت به چرخهاي عقب ميرسيد و لذت رانندگي دو چندان ميشد اما همين موتور و گيربکس ميتوانند شتاب 7 ثانيهاي را براي اين خودرو به وجود آورند کنه عدد بسيار خوبي براي همچين خودرو کوپه بزرگي محسوب ميشود.
همانطور که گفته شد اين خودرو بسيار کشيده و بزرگ طراحيشده است به همين علت فضاي رديف عقب عليرغم کوپه بودن، نسبتاً جادار و راحت است در همينجا هم بايد بگويم که اين خودرو سواري نرم و راحتي مثل ساير تويوتاهاي ديگر دارد. در مورد کيفيت ادوات داخلي آنهم بايد بگوييم به نسبت سن و سال اين خودرو قابلقبول است.
اما شايد مهمترين مشکل اين خودرو کمياب بودن قطعات ظاهري آن باشد و با يک تصادف کوچک شمارا به دردسر بي اندازد. در مورد قطعات فني به علت مشترک بودن موتور و ساير قطعات فني اين خودرو با ساير خودروهاي تويوتا خيلي مشکل خاصي را براي شما به وجود نميآورد. در انتها بايد گفت که شما ميتوانيد اين خودرو را در مدلهاي 2006 تا 2007 با بودجه 450 الي 500 ميليون تومان خريداري کنيد.
2 -سوزوکي کيزاشي
يکي ديگر از خودروهاي ناموفق بازار ايرانخودرو سوزوکي کيزاشي است که در سال 90-91 توسط ايرانخودرو در فاز اول به کشور وارد شد و قرار بود اين خودرو در فازهاي بعدي به صورت مونتاژ داخل، وارد بازار شود. اما با اعمال تحريمهاي ظالمانه آمريکا در سال 1391 اين خودرو هم به علت واردات محدود نتوانست به محبوبيت زيادي در ايران برسد. اما اين خودرو سدان شهري ژاپني در سال 2009 به بازارهاي جهاني معرفي شد. کيزاشي با ظاهر اسپرت و قواي محرکه نسبتا قدرتمند، و نيز فضاي داخلي مناسب و باکيفيت، يک سدان مناسب براي جوانان و حتي خانوادهها به شمار ميرود.
سوزوکي کيزاشي ايرانخودرو از يک موتور 2.4 ليتري با 185 اسب بخار قدرت و 230 نيوتن متر گشتاور بهره ميبرد که تمام اين قدرت بهوسيله يک جعبهدنده CVT به چرخهاي جلو منتقل ميشود. اين خودرو مشکل قطعات زيادي ندارد چون ايرانخودرو تا حدودي اين خودرو را پشتيباني ميکند اما ممکن است در شهرهاي خارج از تهران اين مشکل وجود داشته باشد. اين خودرو در حال حاضر تنها بهصورت دستدوم در بازار موجود است و در نمونههاي سالم و کم کارکرد با مدل 2012، قيمتي برابر با 430 تا 450 ميليون تومان دارد.
3 -هيونداي i40
شايد باور آن سخت باشد که هيونداي خودرويي را به بازار ايران عرضه کند و اين خودرو موفق نشود؛ اما بايد بگوييم که هيونداي i40 يکي از خودروهاي ناموفق بازار ايران است.
هيونداي i40 در حقيقت همان النتراي کشيده شده است خودرويي که درواقع آمد تا فاصله بين دو محصول النترا و سوناتا را پر کند؛ موضوعي که شايد اصلاً نيازي به آن نبود. بايد بگوييم که اين خودرو در بازار ايران موفق نبود اما يکي از محصولات پرفروش هيونداي در بازار اروپا است و اگر يک دستگاه هيونداي i40 را با سوناتا يا النترا هم سن و سالش مقايسه کنيم، بهسادگي متوجه کيفيت بالاتر ساخت i40 و فرسودگي کمتر آن درگذر زمان، نسبت به سوناتا و النترا ميشويم که نشان از بالاتر بودن کيفيت اين خودرو دارد.
اما هيونداي i40 در دو نوع سدان و استيشن واگن توليد ميشود و هر دو مدل در ايران نيز توسط آسان موتور عرضهشده است که نسخههاي سدان آن در بازار ايران نسبت به نسخه هاي استيشن واگن پرفروشتر هستند.
اما پيشرانه نصبشده بر روي هر دو مدل، موتور GDI با حجم 2 ليتر است که ميتواند 177 اسب بخار قدرت و 215 نيوتن متر گشتاور توليد کند که گيربکس نصبشده بر روي هر دو مدل يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک است که بايد گفت براي اين خودرو کافي و مناسب است. اما شايد مهمترين مشکل اين خودرو کمياب بودن قطعات ظاهري آن باشد و با يک تصادف کوچک شمارا به دردسر بي اندازد. در مورد قطعات فني به علت مشترک بودن موتور و ساير قطعات فني اين خودرو با ساير خودروهاي هيونداي و کيا خيلي مشکل خاصي را براي شما به وجود نميآورد. در انتها بايد گفت که شما ميتوانيد اين خودرو را در مدلهاي 2014 الي 2015 با بودجه 750 الي 800 ميليون تومان خريداري کنيد.
4 -نيسان تيانا
يکي ديگر از خودروهاي ناموفق اما با کيفيت بازار ايران نيسان تيانا است. نيسان تينا يک سدان سايز متوسط ژاپني است که نخستين بار در سال 2003 معرفي شد و در حال حاضر در چهارمين نسل بر روي خط توليد قرار دارد. اما مدلي که از آن صحبت ميکنيم، مربوط به نسل دومي است که در سال 2008 معرفي شد و پارسخودرو بهعنوان نماينده نيسان، تصميم به توليد آن در کشور گرفت.
پارسخودرو نيسان تينا را بهعنوان جايگزين ماکسيما وارد بازار کرد که به علت محدود بودن فروش آن و تحريم شدن صنعت خودرو نتوانست خاطرات ماکسيما را زنده نگه دارد و به محبوبيت بالايي برسد.
اما موتور اين خودرو 2.5 ليتر حجم دارد که ميتواند 182 اسب بخار قدرت و 228 نيوتن متر گشتاور توليد کند که تمام اين قدرت توسط يک جعبه دنده اتوماتيک CVT به چرخهاي جلو انتقال مييابد. اما اين گيربکس يک سري ضعفهايي مثل گاز هزر خوردن، خراب شدن و… را دارد و همچنين عملکردي کاملا خنثي از خود نشان داده و هيچ هيجاني به هنگام رانندگي از خود بروز نميدهد.
اما قطعات فني اين خودرو به علت مونتاژ بودن و استفاده در ناوگان پليس بهوفور در بازار يافت ميشود و قيمتهاي مناسبي هم دارند. در کل در اين بازه قيمتي شما ميتوانيد اين خودرو را در مدل 90 الي 91 با کارکردهاي 130 الي 150 هزار کيلومتر را خريداري کنيد.
5-نيسان قشقايي
اين خودرو يک کراس اوور کامپکت است که در سال 2006 معرفي شد و در حال حاضر در چهارمين نسل خود به توليد ميرسد که نسل جديد اين خودرو بسيار زيبا و محبوب است. اما نيسان قشقايي در سال 2009 توسط پارس خودرو در بازار کشورمان عرضه شد اما به دليل استقبال بسيار ضعيف و عرضه محدود اين خودرو به بازار نتوانست فروش خوبي را تجربه کند.
اما پيشرانه به کار رفته در نيسان قشقايي حجمي معادل 2.0 ليتر و 4 سيلندر دارد که ميتواند 140 اسب بخار قدرت و 196 نيوتن متر گشتاور توليد کند که تمام اين قدرت به وسيله جعبه دنده اتوماتيک CVT به هر چهار چرخ اين خودرو انتقال پيدا ميکند که به نسبت رقباي آن زمان اين خودرو مثل کيا اسپرتيج و هيونداي توسان بسيار ضعيف تر بود.
در کل اين خودرو سواري بسيار نرم، خوب و راحتي دارد و با توجه به استهلاک پايين اين خودرو يکي از خودروهاي مناسب براي خريد در رنج قيمتي 450 الي 480 ميليون تومان است. اما در هنگام خريد حواستان به قطعات اين خودرو هم باشد که به سختي يافت ميشوند و قيمت نسبتا بالايي هم دارند و ممکن است شما را به دردسر بياندازد.