ملاقات با کامیون رنو سری T در ایران
خودرو بانک/ در سال 2013 رنو تراکس Renault Trucks از محصولي جديد به نام تي رونمايي کرد. اين کاميون که طراحي خود را از رنو مگنوم الهام گرفته بود و حاصل همکاري و الهامات زيادي از ولوو بود، بازخورد بسيار خوبي را در بازارهاي جهاني گرفت، بطوريکه در سال 2014 در فرانکفورت عنوان کاميون برتر سال را از آن خود کرد.
رنو، کاميونهاي سري تي را به صورت دو و سه محور کشنده و حتي چهارمحور مخصوص کشنده و همچنين باري توليد کرد که در ايران فقط نسخه تک محور آن وارد شد (بگذريم که يک دهچرخ رنو تي توپي طلا هم به صورت کاملاً عجيب موجود است!).
کاميونهاي تي به دو صورت موتورهاي شش سيلندر 11 و 13 ليتري در نسخههاي مختلف اسب بخاري وارد بازار شدند که در ايران فقط موتور 13 ليتري و 480 اسب بخاري آن موجود است. لازم به ذکر است که قويترين موتور کاميونهاي تي، موتور 13 ليتري و 520 اسب بخاري است که در ايران موجود نيست.
رنو تي داراي شاسي ولوو افاچ و گيربکسهاي اي شيفت ولوو است که نقش بسيار مهمي در محبوبيتهاي اين سري از کاميونهاي رنو داشتند. کاميونهاي سري تي داراي اتاق با طراحي بسيار خاص و ويژهايي هستند. استفاده از خطوط نوک تيز در سراسر اين طراحي به وضوح قابل مشاهده است.
رنو با اين طراحي اتاق در آن زمان آيروديناميکترين کاميون توليد انبوه را توليد کرد. هيچ عيب و ايرادي به طراحي اين نسل وارد نيست و حتي از لحاظ نقطه کور که مشکل بسياري از طراحيهاي آن زمان بود، اين سري بسيار موفق عملکرد و ستونهايي که در اين سري اتاقها استفاده کرد، ميزان 10 درجه نقطه کور راننده را کمتر کرده بودند. در مقابل اما همين طراحي جذاب و عجيب در ابتدا در ايران مورد استقبال خوبي قرار نگرفت. براي مردم ايران که عادت به طراحيهاي نسل قبل رنو داشتند که خطوط پهن و عريضي بود، درک و عادت به اين طراحي جديد زمان برد اما خيلي سريع رنو تي جاي خود را در آزار ايران باز کرد.
چرا ولوو اف چ نخريم؟
اگر دقت کرده باشيد اشاره شد که موتور و گيربکس و شاسي اين سري مانند ولوو اف اچ است، پس چرا بايد به جاي خريد اف اچ سراغ خريد رنو تي رفت؟ جواب همين سوال ميتوانست کار رنو را سخت کند اما رنو به صورت کاملاً هدفمند وارد عمل شده بود. هدف رنو ارايه خدمات و آپشن و امکانات خاص و ويژه همراه با اتاقي با طراحي جديد و خاص که بسيار نرم و راحت است، بود. نکته بسيار مهم ديگر قيمت اين سري از کاميونها بود، بصورتيکه رنو با ارايه خدماتي حتي بهتر از ولوو قيمتي بسيار کمتر را داراست و ارزانتر است. قيمت يک رنو تي 520 فول آپشن، که علاوه بر آپشنهاي مرسوم در باقي کاميونها، خدمات و آپشنهاي بيشتري را دارد، 30 تا 40 درصد از يک ولوو اف اچ 540 فول آپشن ارزانتر است. هر چند در ايران به دليل سياستهاي اشتباه، قيمت اين کشنده نسبت به ولوو اف اچ 500 که همتاي اين کاميون است، اختلاف قيمت آنچناني ندارد اما باز هم توانست به فروش خوبي را در بازار ايران تجربه کند.
رنو تي در ايران از سال 95 توسط شرکت آريا ديزل که مونتاژ کاميونهاي رنو در ايران را بر عهده داشت، شروع شد و به مدت سه سال روي خط مونتاژ بود. در ابتدا شايد با توجه به قيمت و موتور و گيربکس مشابه با ولوو اف اچ 500 بازار به خوبي با آن برخورد نکرد اما خيلي سريع بازار ايران متوجه تفاوتهاي اين سري با ولوو اف اچ 500 شدند.
رنو تي کاميوني بسيار نرم و راحت همراه با آپشنهاي خاص و خوبي است. هر چند که رنو تي هم مانند بسياري از کاميونهاي ديگر به صورت استاندارد مونتاژ شدند و سريهاي فول ندارند، اما از بسياري از کاميونهاي ايران امکانات بهتري دارد. در ايران رنو تي فقط به رنگ سفيد توليد شد و بيشتر از هر جا در استانهاي کرج و تهران مشاهده ميشوند.
موتور DXI13
موتور سيزده ليتري کارخانه ولوو که شش سيلندر است و 2400 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند، روي اين کاميون رنو نصب شده و استاندارد آلايندگي اين موتور يورو 5 بوده و اي اي وي دار است. موتور رنو تي مجهز به سيستم قطع کن هوشمند است که اگر بر اساس تنظيم راننده از يک ميزان بيشتر درجا کار کند خاموش ميشود همچنين درموقع اضطراري نيز خاموش ميشود.
گيربکس نصب شده روي اين موتور AT2612F است که 12 دنده به جلو و 3 دنده به عقب دارد. اين گيربکس اي شيفت اتوماتيک ولوو است و مجهز به سيستم تعويض دنده هوشمند و روغن سرد کن نيز ميباشد. در نمونههاي ايراني ترمز گيربکس يا ريتاردر گيربکس وجود ندارد اما در سريهاي اروپايي ديده ميشود.
ترمز و تعليق
سيستم تعليق محور جلو پارابوليک همراه با ميل موج گير است. ميزان تحمل محور جلو 8 تن است. محور عقب بادي همراه با کليدهاي تنظيم ارتفاع از روي داشبورد و ريموت تنظيم ارتفاع است که در کنار صندلي قرار داده شده است. ميزان تحمل محور عقب 13 تن است و و مجهز به قفل کن ديفرانسيل است. وزن خالص کشنده 7300 و مجموع وزن ناخالص مرکب 44000 کيلوگرم است.
سيستم ترمز ديسکي داراي دو مدار مستقل جلو و عقب و مجهز به سيستمهاي هوشمند EBS، ABS، ASR، HAS، EBA، EBL، ESC و همچنين ترمز موتور Optibreak+ روي اين کاميون بکار گرفته شده است.
تجهيزات ويژه و استاندارد
فرمان با قابليت تنظيم زاويه و عمق، کابين سقف بلند، دو تخت خواب، يخچال 24 ليتري، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک (کولر)، با قابليت بخاري در جا مجهز به سيستم گرمکن آب رادياتور جهت استارت بهتر در مناطق سردسير، جک بالابر 20 تن، با کنترل از روي غربيلک فرمان، پرژکتور عقب، مبدل 24 به 12 ولت جهت ادوات برقي داخل کابين، قفل مرکزي MP3 Player همراه با کنترل از راه دور، سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)، آفتاب گير بيرون شيشه جلو، سانروف برقي، دنده پنج، کابل اضافي 15 پين، عايق حرارتي کابين، کله کن برقي، شيشه بالابر برقي، چراغ خواب، صندلي راننده بادي و گرمکن دار، صندلي شاگرد بادي با قابليت تنظيم دستي، تاخوگراف، آينههاي جانبي برقي همراه با گرمکن، بادگير جانبي با قابليت خم شوندگي، صفحه نمايش ديجيتالي با منوي فارسي، بادگير سقف با قابيلت تنظيم ارتفاع، ريموت کنترل تنظيمات داخل کابين کنار تختخواب، کوپلينگ باد يدک کش انتهاي شاسي، کوپلينگ اتصال مستقيم از پمپباد روي اين کاميون نصب شدهاند.