تجربه رانندگی با نسل اول کیا سورنتو در ایران
خودرو بانک/ موج عظيم استقبال مصرفکنندگان از خودروهاي کراساوور و شاسيبلند خودروسازان کرهاي را نيز بر آن داشت تا از اوايل قرن بيستم محصولات متنوعي در اين رده را به سبد محصولات خود بيافزايند. هيونداي با معرفي توسان و سانتافهتوانست سهم عمدهاي از بازار داخلي کره جنوبي را از آن خود کند. از اينرو کيا موتورز نيز براي جا نماندن از رقيب هموطن خود با دو محصول اسپورتيج و سورنتو پا به ميدان رقابت گذاشت.
کيا موتورز از سال 2002 ميلادي با معرفي سورنتو توانست تحولي در سبد محصولات خود ايجاد کند و نظر قشر وسيعتري از خريداران را به توليدات خود معطوف سازد. در ايران نيز اين شاسيبلند کرهاي توانست سهم قابل قبولي از واردات و فروش را از ان خود کند و ظرف مدت کوتاهي به يکي از شاسيبلندهاي محبوب بازار تبديل شود. در اين مقاله ازخودروبانک قصد داريم به سراغ يکي از نمونههاي موجود از اين خودرو برويم و به بررسي معايب و مزاياي آن بپردازيم. پس با ما همراه باشيد.
تاريخچه
کيا سورنتو يک شاسيبلند سايز متوسط است که اولينبار در سال 2002 ميلادي با کد اتاق BL پا به عرصه وجودي نهاد. نسل اول اين خودرو تا سال 2009 ميلادي روي خط توليد اين شرکت قرار داشت و در سه سايت مختلف در کره جنوبي، مالزي و روسيه توليد و عرضه شد. کيا موتورز در سال 2006 فيسليفت جزئي براي اين مدل درنظر گرفت و برخي تغييرات فني و ساختاري در آن اعمال کرد. همچنين اين محصول از سال 2008 توانست به بازار ايران راه پيدا کند و تا سال 2009 فروش قابل توجهي را در بازار خودروهاي وارداتي کشور تجربه کرد.
در آن زمان پيشرانه حجيم و قدرتمند کيا سورنتو برگ برندهاي برايش محسوب ميشد که در قبال مبلغي نه چندان زياد، ارزش افزوده قابل توجهي را براي مالک به همراه داشت. از اين رو خريداران ايراني چنان روي خوشي به اين شاسيبلند کرهاي نشان دادند که مديران شرکت اطلسخودرو ترجيح دادن دو نسل بعد از آن را نيز با تيراژ قابل توجهي به بازار کشور عرضه کنند.
نسل دوم سورنتو با کد XM، در سال ۲۰۰۹ به دنيا معرفي شد. اما نسل سوم، معروف به سورنتو UM، از سال ۲۰۱۴ تا امروز، روي خط توليد قرار دارد. هرچند اين مدل هم در برخي از بازارها با فيس ليفتي جديد عرضه شده است. سورنتو UM با اندکي تاخير به ايران رسيد. در نهايت نيز نسل چهارم اين خودرو موسوم به سورنتو MQ4 در سال 2020 به بازار جهاني معرفي شده و يکي از جديدترين محصولات اين برند شناخته ميشود.
چهرهاي آشنا اما دوست داشتني
نسل اول کيا سورنتو با فيسليفتي که در سال 2006 تجربه کرد پا به بازار ايران گذاشت. اين نسخه تغييرات اندکي نسبت به قبل به خود ديده بود که بارزترين آنها تغيير گرافيک داخلي چراغهاي جلو و مجهز شدن به لنز متمرکز کننده نور و فرم سپرها است. عمدتاً سورنتو BLهاي وارد شده به کشور داراي بدنه دورنگ بودند که در قسمت زيرين درها، سپرها و دور گلگيرها با پلاستيکي به رنگ طوسي مزين شده بودند. همچنين تعداد اندکي نيز با بدنه يکرنگ راهي بازار کشور شدند. در اين بين استقبال خريداران از سورنتوهاي دورنگ بيشتر بود. چراکه علاوهبر ظاهر آفروديتري که داشت، شباهت بيشتري به کيا موهاوي داشت.
سورنتو BL در نماي ظاهري از طرحي نسبتاً مستقل برخوردار بوده که در برخي از قسمتها با الهامگيري از محصولاتي نظير نسل اول لکسوس RX و نسل اول مرسدس بنز ML، چهرهاي پختهتر پيدا کرده است. به عنوان مثال در نماي جلو چراغها و جلوپنجره بي شباهت با نسل اول لکسوس RX نبوده و چهرهاي کلاسيک دارد. هرچند که با نگاه دقيقتر و فارق از نشان تجاري KIA در مرکز جلوپنجره، ميتوان رگههايي از مرسدس بنز ML را نيز مشاهده کرد. اين موضوع در نماي جانبي بيش از پيش نمود پيدا ميکند. زيرا فرم ستونها و شيشههاي کناري مشابه با شاسيبلند ژرمنها است که اين امر علاوهبر جذابيت ظاهري، ميدان ديد مناسبي را نيز براي راننده و سرنشينان فراهم ساخته است.
در نماي عقب نيز نميتوان شباهت سورنتو با مرسدس بنز ML را کتمان کرد. زيرا فرم کلي چراغها، سپر و تجهيزات تزئيني دقيقا مشابه با بنز ML بوده و تنها در جزئيات با يکديگر متفاوتاند. هرچند که اين موضوع با زيرکي تمام انجام شده و کمتر کسي طراحان کيا را متهم به کپيکاري ميکنند.
گفتني است خودروي موردنظر توسط مالک تغييراتي را به خود ديده که از جمله آنها ميتوان به دودي کردن چراغهاي عقب، تغيير رنگ رينگها به رنگ مشکي و فيلم دودي شيشهها اشاره کرد. هرچند که شايد اين تغييرات به عقيده برخي چندان خوشايند نباشد، اما ترکيب يکپارچه رنگ مشکي روي اين خودرو بر ابهت آن افزوده است.
کابين راحت و جادار اما ساده
با ورود به کابين کيا سورنتو، نخستين نکتهاي که توجه را به خود جلب ميکند، ارتفاع زياد نسبت به سطح زمين است که حس يک SUV واقعي را به سرنشينان القا ميکند. همچنين راحتي صندليها از ديگر مواردي است که از همان لحظات ابتدايي کاملاً مشهود است.
همه چيز در کابين سورنتو BL بر پايه کاربردي بودن طراحي شده و از هرگونه تجملگرايي پرهيز شده است. در واقع فضاي کابين و داشبورد طرحي کلاسيک و ساده داشته که ممکن است براي خريداران امروزي چندان خوشايند نباشد. اما با اين وجود پس از گذشت بيش از 10 سال از عرضه اين محصول، همچنان ابهت و وقار خود را حفظ کرده و ميتواند از پس نيازهاي بسياري از خريداران برآيد. سورنتو نسل يک در بازار جهاني با دو تريم داخلي کرم و مشکي عرضه شده است. اما عمده مدلهاي وارد شده به ايران، از تريم و تودوزي مشکي برخوردارند. خودروي مورد نظر ما نيز از تريم مشکي بهره ميبرد. به گونهاي که داشبورد و عمده قطعات داخلي مشکي هستند، و صندليها، رودريها و موکتهاي کفپايي نيز با رنگ مشکي به نمايش درآمدهاند. روي کنسول و ديگر بخشهاي کابين، قطعات تزييني طرح چوب به چشم ميخورند که در ترکيب با تودوزي چرمي، فضايي لوکستر به اتاق خودرو بخشيدهاند.
يکي از ويژگيهاي بارز اين نسل از سورنتو اتاق جادار بزرگي است که به واسطه ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه و فاصله محوري 2710 ميليمتري، فضاي پاي مناسبي براي سرنشينان جلو و عقب مهيا شده است.
اما يکي از نکاتي که سورنتو را در مقايسه با خودروهايي نظير لکسوس متمايز ميکند، کيفيت متريال مصرفي درون کابين است. به عنوان مثال بيشتر قسمتهاي کابين از جنس پلاستيک فشرده است که در درازمدت کيفيت خود را از دست ميدهد و مستهلک ميشود. در واقع برخلاف بسياري از شاسيبلندهاي مشهور که تجهيزات داخلي آن از جنس چرمي طبيعي است، کيا براي اين محصول خود از متريال سطح پايينتري استفاده کرده تا بتواند قيمت تمام شده آن را پايينتر از ساير محصولات قرار دهد.
امکانات رفاهي و آپشنها
يکي از ويژگيهاي نسل اول کيا سورنتو که توانست آن را در بازار ايران به خودرويي موفق بدل کند، امکانات رفاهي و آپشنهايي است که در آن زمان براي بسياري از خريداران تازگي داشت. از جمله آپشنهاي اين خودرو ميتوان به 6 عدد کيسه هوا، سيستم صوتي باقابليت پخش CD و MP3، دکمههاي کنترلي روي فرمان، ورودي iPod و USB و AUX ، صفحه نمايش 7 اينچي، نويگيشن بهصورت سفارشي، رينگهاي 17 اينچي، شيشههاي عقب UV، سيستم start/stop، استارت دکمهاي،سيستم ورود به خودرو بدون کليد، محفظهبار در زير صندوق عقب، سيستم کنترل شروع حرکت در سربالايي HAC، سيستم کمکي خودرو در سربالايي)، چرخش چراغهاي جلو در پيچها، پشت سريهاي فعال شونده، سنسور پارک در جلو و عقب، سيستم تهويه مطبوع جداگانه براي سرنشينان جلو، حافظه تنظيم صندلي، قابليت انتقال نيرو به چهار چرخ، روکش چرمي صندليها، کروز کنترل، روشن شدن خودکار چراغها (سنسور نور)، دوربين عقب، چراغهاي زنون، سانروف، گرمکن و سردکن صندليهاي جلو (پشتي و کفه صندلي) و گرمکن صندليهاي عقب (تنها در کفي صندلي)، صفحه سوپرويژن پشت آمپر، جمع شدن آينهها به صورت برقي و سيستم کنترل هرزگرديESP اشاره کرد.
مشخصات فتي قواي محرکه
يکي از ويژگيهيا برجسته کيا سورنتو BL، پيشرانه حجيم و قدرتمندي است که آن را همپاي بسياري از شاسيبلندهاي مطرح جهاني کرده است. قلب تپندهاي که درون سينه نسل اول سورنتو جا گرفته است، از يک موتور شش سيلندر V شکل 24 سوپاپ با حجم دقيق 3342 سيسي تشکيل شده است که قادر است 241 اسببخار قدرت در 6000 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 313 نيوتون متر در 4500 دور در دقيقه را توليد کند و از طريق جعبهدنده 5 سرعته اتوماتيک به هر چهار چرخ منتقل کند.
طبق ادعاي کيا موتورز، سورنتو با وزن تقريبي دو تن ميتواند ظرف مدت 9.2 ثانيه از جالت سکون به شتاب 100 کيولمتر بر ساعت دست يابد که اين عدد براي يک شاسيبلند سايز متوسط قابل قبول به نظر ميرسد. همچنين سيکل ترکيبي مصرف سوخت آن حدود 10.8 ليتر در هر 100 کيلومتر اعلام شده است که اين عدد در عمل به بيش از 12 ليتر در هر 100 کيلومتر افزايش مييابد.
تجربه رانندگي
با نشستن پشت فرمان نسل اول کيا سورنتو از همان لحظات نخست ميتوان قدرت و تسلط کافي بر جاده را حس کرد. ارتفاع نسبتاً زياد از سطح زمين و همچنين موقعيت قرارگيري صندليها موجب شده تا تسلط کافي نسبت به محيط اطراف خودرو داشته باشيد. ميدان ديد قسمت جلو به واسطه شيشه بزرگي که در اين قسمت تعبيه شده است، بسيار مناسب ارزيابي ميشود. همچنين در طرفين نيز ميدان ديد مناسبي وجود دارد. اما سورنتو نيز مانند بسياري ديگر از کراساوورها و شاسيبلندهاي، در قسمت عقب با کمبود ميدان ديد مواجه است که خوشبختانه سيستمهاي کمک رانندگي نظير سنسورهاي پارک و دوربين دنده عقب اين کمبود را تاحدود زيادي جبران کردهاند.
اما با روشن کردن پيشرانه 3.3 ليتري سورنتو، ناخودآگاه صدايي جذاب از درون محفظه موتور به گوش ميرسد که نويد رانندگي با قدرت و مهيجي را به شما ميدهد. سورنتو به واسطه پيشرانه توانمندي که دارد، خودرويي چابک و تند و تيز است که به هنگام شروع حرکت و شتابگيري، حس فرورفتگي به درون صندليها را به سرنشينان ميدهد. همچنين سواري نرم و راحتي که در شهر به شما ارائه ميکند، يکي از ويژگيهاي بارزي است که بايد به آن اشاره کرد.
اما کافي است براي ادامه حرکت به مسيرهاي خاکي و خارج از جادهاي برويد؛ عليرغم توانايي بالا و قابليتهاي ويژهاي که دارد، اما سواري نرم و راحت به سواري کوبنده و کمي خشک تبديل ميشود. خصوصاً قسمت عقب کابين که بيشترين ميزان وارد شدن ضربات ناشي از ناهمواريهاي مسير را جذب ميکند.
يکي از نکات منفي در اين خودرو، عملکرد نسبتاً ضعيف سيستم ترمز به نسبت پيشرانه قدرتمند است. در واقع با وجود ترمزهاي ديسکي جلو و عقب، اين سيستم نميتواند به خوبي از پس جثه 2 تني و پيشرانه 241 اسبي برآيد. به عبارت ديگر واکنش پدال ترمز به فرمان راننده کمي با تاخير همراه است که بايد هنگام رانندگي با سرعتهاي بالا به اين موضوع توجه ويژهاي داشت اين مشکل تنها مختص به سورنتو نبوده و در برخي ديگر از محصولات کيا نظير موهاوي نيز مشاهده ميشود.
از آنجايي که برخي سورنتوهاي وارد شده به کشور از نمونه لوآپشن هستند، فاقد برخي از امکانات رفاهي و ايمني هستند. به عنوان مثال مهمترين آپشني که در اين خودروها مشاهده نميشود، سيستم کنترل پايداري (ESP) است که تاثير قابل توجهي در هندلينگ و چسبندگي خودرو دارد. اما خودروي موردنظر در اين مقاله خوشبختانه داراي اين سيستم بوده که ميتوان عملکرد آن را به هنگام فرمانپذيريهاي ناگهاني به خوبي وارد مدار شده و مانع از خروج خودرو از مسير حرکتي ميشود. ارتفاع زياد سورنتو و ابعاد بزرگ بدنه باعث ميشود هنگام پيچها حس برهم خوردن تعادل در کابين احساس شود که اين موضوع با وجود سيستم کنترل پايداري تاحدود زيادي برطرف شده و مانع از انحراف مسير و واژگوني خودرو ميشود.
نکته ديگري که ممکن است به هنگام رانندگي در معابر شهري با آن مواجه شويد، کم فرماني خودرو موقع دور زدن است. اين موضوع ميتواند در برخي از مواقع دردسرساز و موجب رنجش راننده شود. به هر حال هر خودرو مزايا و معايبي که دارد که نميتوان از آنها چشمپوشي کرد. اين شاسيبلند کرهاي نيز با توجه به زمان عرضه و رقباي پيرامونش، کفه ترازوي سنجشاش به سمت مزايا سنگيني ميکند و ميتوان برخي از نکات منفي آن را ناديده گرفت.
نتيجهگيري
زماني که سورنتو BL پا به بازار ايران گذاشت، به منظور سهمخواهي از بازار شاسيبلندهاي کمتر از 100 ميليون تومان وارد رقابت با خودروهايي همچون هيونداي سانتافه شد. در آن زمان قيمت نسبتاً مناسب، امکانات رفاهي قابل قبول و پيشرانه قدرتمند باعث شد تا سورنتو به يکي از خودروهاي موفق در بازار تبديل شود. اما رفتهرفته با افزايش قيمتها، اين خودرو از نگاهها پنهان ماند و تنها افرادي که کمي آشنايي بيشتري با خودروها داشتند، سراغ اين محصول ميرفتند.
اما اکنون که بازار خودرو به دور از هرگونه قاعده و قانوني فعاليت خود را دنبال ميکند، نمونههاي کارکرده کيا سورنتو BL با قيمتي حدود 400 الي 450 ميليون تومان ارزشگذاري ميشود. اين در حالي است که کراساوورهاي تک ديفرانسيل چيني که عموما از پيشرانههاي 1.5 و 2 ليتري تنفس طبيعي و توربوشارژ بهره ميگيرند، با قيمتي حدود 400 تا 600 ميليون تومان خريد و فروش ميشوند. بنابراين ميتوان گفت که سورنتو BL همچنان ميتواند در بازار به عنوان خودرويي ارزشمند شناخته شود.
همچنين با توجه به وضعيت خدمات پس از فروش و تامين قطعات، اين خودرو با مشکل چنداني مواجه نبوده و ميتواند از پس نيازهاي بسياري از خريداران برآيد. ضمن آنکه سورنتو اصولاً خودرويي کم استهلاک و بي دردسر بوده و مشکلات چنداني را براي مالک خود به وجود نميآورد.