برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برندهای چینی تازه‌وارد نمی‌توانند شریک استراتژیک صنعت خودروی ما باشند

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
برندهای چینی تازه‌وارد نمی‌توانند شریک استراتژیک صنعت خودروی ما باشند

عصر خودرو/ با نگاهي به وضعيت کنوني صنعت و بازار خودرو در مي يابيم که تنها خودروهاي با نشان بومي و برخي برند هاي چيني نسبتا ناشناخته بازيگران فعلي خطوط توليد صنعت خودرو در کشور را تشکيل مي دهند.

 در حالي که دو خودروساز بزرگ کشور مشغول توسعه سبد محصولات بومي با اتکا به داشته هاي محدود در دوران سخت تحريم و مشکلات اقتصادي هستند، بسياري از شرکت هاي خصوصي هر روز برند چيني جديدي را به بازار ايران معرفي مي کنند و به دليل مشکلاتي که گفته مي شود از سمت شريک چيني است مجبور به درج لوگو خودشان روي آن خودرو هستند. شايد اين برند هاي جديد به زعم بسياري از مردم و کارشناسان آنگونه که به نظر مي رسد برند درجه يک يا شناخته شده اي نباشند اما شرايط کنوني موجب شده تا کشور ما در اوج محدوديت ها با وجود قوانين سخت گيرانه خارجي و داخلي، ناگزير به انتخاب اين برندها باشد. سوال اصلي اين است که چرا اين موج از برند هاي چيني به يکباره طي حدود دو سال گذشته روانه خطوط توليد خودروسازان خصوصي و واردکنندگان سابق کشور شد؟ در همين زمينه گفت و گويي با يکي از کارشناسان و مديران با سابقه صنعت خودرو؛ مصطفي جعفري داشته ايم که مشروح آن را در ادامه خواهيد خواند.

مصطفي جعفري در پاسخ به سوالي در زمينه علت هجوم برند هاي اغلب ناشناخته چيني به بازار ايران طي چند سال اخير گفت: بخشي از موج برند هاي درجه 2 و 3 ناشناخته به دليل تحولات بازار داخلي چين وارد ايران شده اند. وي افزود: تقريبا از نيمه نخست سال جاري، استاندارد آلايندگي در چين ارتقاء يافت و بسياري از برند هاي درجه 2 و 3 که نتوانسته اند خود را با استاندارد هاي جديد وفق دهند موفق به اخذ مجوز براي شماره گذاري در داخل چين نشده اند و دولت به آن ها اعلام کرده است که براي صادرات اقدام کنند و بر اساس سياست جديد در صورتي که ميزان صادرات اين برند ها به حداقل تعيين شده نرسد، در برند هاي بزرگ ادغام مي شود لذا برند ها به دنبال بازارهاي صادراتي هستند و کشورهايي مانند ونزوئلا و ايران که تحريم هستند نيز در زمره اهداف اين برند ها قرار دارند.

جعفري در ادامه و در زمينه تغيير برند خودروهاي چيني توسط شرکت‌هاي ايراني گفت : الزام به تغيير برند از سمت چيني ها است اما در عين حال اين تغيير برند و به اصطلاح "ري بج" کردن، براي خودروسازان يک فرصت است. اين کارشناس خودرو در پاسخ به اين سوال که آيا امکان گرفتن تيراژ قابل توجه از اين برند هاي چيني امکان پذير است گفت: اين برند ها هيچکدام پارتنر استراتژيک و بلندمدتي براي صنعت خودرو ايران نمي توانند باشند و تنوعي نيز به بازار نمي دهند اما مهمترين نکته مثبت براي توليد اين خودروهاي جديد آن است که شرکت هاي بخش خصوصي و کوچک و نوپا که کارخانه هاي کوچکي عمدتا در مناطق محروم دارند، چراغشان روشن مي ماند و مانع از تعطيلي و بيکاري عده اي مي شود.

جعفري ضمن اشاره به الزام داخلي سازي 20 درصدي از سوي وزارت صمت گفت : هم اکنون براي هر خودرويي که بخواهد به خطوط توليد وارد شود، 20درصد داخلي سازي الزامي است و هر چقدر اين ميزان داخلي سازي بيشتر شود، ريسک سازنده براي صادرات کمتر مي شود. وي افزود: هم اکنون قطعاتي که براي ساخت خودروهاي چيني به ايران صادر مي شود در گمرک چين به عنوان قطعه يدکي ثبت مي شود نه CKD، لذا شرکت هاي چيني ازافزايش داخلي سازي محصولاتشان در ايران استقبال مي کنند.
جعفري در پايان ضمن انتقاد از شرايط تخصيص ارز به شرکت ها جهت واردات گفت : سياست بانک مرکزي، ارائه ارز مورد نياز از محل صادرات است اما به دليل بالا بودن تقاضا مراحل دريافت ارز بسياري سخت و پيچيده است و منابع ارزي نيز محدود هستند لذا در حال حاضر براي توليد خودروهاي CKD بزرگترين مشکل تامين ارز و بحث هاي ارزي است که مي تواند خودروسازان را دچار مشکل کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره