برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

افت 10 میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار خودرو/ پراید 117 میلیونی هم خریدار ندارد

منبع
فارس
بروزرسانی
افت 10 میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار خودرو/ پراید 117 میلیونی هم خریدار ندارد
فارس/ در پي کاهش نرخ ارز، قيمت‌ها در بازار خودرو نيز کاهشي شد به طوري که قيمت خودروهاي داخلي 7 تا 10 ميليون تومان پايين آمد. در عين حال قيمت خودروهاي خارجي نيز به طور متوسط حدود 30 ميليون تومان کاهش يافت.

به دنبال کاهشي شدن نرخ دلار و يورو در بازار، قيمت خودرو نيز در بازار رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر تعداد فروشندگان خودرو در بازار بيشتر از ميزان تقاضاي خريد است اما در مجموع معامله‌اي صورت نمي گيرد، در عين حال وضعيت بازار خودرو طوري است که قيمت ها چندان باثبات نيستند و به عنوان مثال براي خودرويي مانند پرايد قيمت بين 125 تا 117 ميليون تومان اعلام مي شود. 

سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران اتومبيل در اين مورد به خبرنگار فارس گفت: با افت قيمت ارز، قيمت ها در بازار خودرو نيز کاهشي شده هرچند خريد و فروشي صورت نمي گيرد.

وي با بيان اينکه قيمت پرايد که قبلاً تا 128 ميليون تومان بالا رفته بود، امروز در بازار به 117 ميليون تومان رسيده است، تصريح کرد: هم اکنون نه مراجعه کننده اي براي خريد خودرو داريم و نه معامله صورت مي گيرد.

به گفته موتمني، طي روزهاي اخير تعداد فروشندگان در بازار خودرو بيشتر از قبل شده اما خريداران دست نگه داشته اند و فعلا خريد نمي کنند.

وي با بيان اينکه در حال حاضر نيز قيمت هاي کاهش يافته، فقط بر روي کاغذ نوشته مي شود و خريد و فروشي صورت نمي گيرد، تاکيد کرد: با تداوم کاهش نرخ ارز، قيمت خودرو در بازار نيز ريزشي خواهد بود.

* افت 7 ميليون توماني قيمت پرايد

عليرضا پورحسني يکي از فعالان خودرو نيز در اين مورد به خبرنگار فارس گفت: تا ديروز بازار خودرو در مقابل کاهش قيمت‌ها مقاومت مي‌کرد اما امروز شاهد کاهش قابل توجه قيمت ها در اين بازار هستيم.

وي ادامه داد: در حال حاضر بحث دلار 26 يا 27 هزار توماني در بازار مطرح است که اگر اين رقم محقق شود قيمت خودرو در بازار کاهش چشمگيري خواهد داشت.

وي گفت: قيمت سايپا 131 که در بازار تا 130 و 132 ميليون تومان بالا رفته بود در حال حاضر به 125 ميليون تومان رسيده که اگر کاهش نرخ دلار ادامه داشته باشد، قيمت اين خودرو تا 115 ميليون تومان نيز پايين خواهد آمد. 

پورحسني با اشاره به کاهش قيمت 7 تا 8 ميليون توماني پژو 405 در بازار، ادامه داد: کوئيک معمولي نيز که قيمت آن تا 181 ميليون تومان بالا رفته بود امروز با قيمت 172 ميليون تومان در بازار عرضه مي‌شود. 

وي تصريح کرد: قيمت کوئيک R نيز که تا 190 ميليون تومان افزايش يافته بود حالا به 180 ميليون تومان رسيده است. 

به گفته اين فعال بازار خودرو، قيمت تيبا صندوق‌دار نيز از 157 ميليون تومان حالا به 150 ميليون تومان رسيده است و در مورد تيبا 2 نيز قيمت ها از 172 ميليون تومان به به 162 ميليون تومان رسيده است.

* افت 10 ميليوني قيمت دست دوم ها

محمدرضا محبوبي منش، عضو اتحاديه فروشندگان خودرو نيز در مورد وضعيت بازار خودرو به خبرنگار فارس گفت: قيمت ها در بازار خودرو از روز گذشته با افت 5 ميليوني همراه بوده و امروز به حدود 10 ميليون تومان کاهش قيمت در خودروهاي داخلي رسيده ايم.

وي تصريح کرد: قيمت پژو 405 که تا 240 ميليون تومان بالا رفته بود امروز به 230 ميليون تومان رسيده است. همچنين قيمت سمند ال ايکس در بازار از 230 ميليون تومان به 214 ميليون تومان رسيده است.

وي ادامه داد: قيمت رانا نيز در بازار از 275 ميليون تومان به 258 ميليون تومان رسيده است. همچنين قيمت پژو پارس از 310 ميليون تومان به 298 ميليون تومان کاهش يافته است.

به گفته محبوبي منش، افت قيمت در بازار خودروهاي دست دوم نيز اتفاق افتاده به طوري که قيمت يک دستگاه رانا صفر مدل 97 از 210 ميليون تومان به 200 ميليون تومان رسيده است.

* خريداراني که دست نگه داشتند

فرهاد منادي، يکي از خريداران خودرو نيز در اين مورد به خبرنگار فارس گفت: چند وقتي است که قصد داشتم يک دستگاه پرايد خريداري کنم اما قيمت ها در بازار مدام در حال افزايش بود و به سطحي رسيده بود که توان خريد نداشتم.

وي ادامه داد: به توصيه دوستانم دست نگه داشتم و صبر کردم تا قيمت در بازار کاهش يابد، در عين حال در قرعه کشي خودروسازان نيز شرکت کردم که البته برنده نشدم.

منادي گفت: حالا با کاهش نرخ ارز، قيمت خودرو نيز در بازار کاهشي شده و نرخ پرايد که تا 130 ميليون تومان هم بالا رفته بود حالا حدود 7 ميليون تومان کاهش يافته است. اميدوارم حباب قيمت بازار خودرو شکسته شود و خريداران بتوانند خودروي مورد نياز خود را خريداري کنند.

* کاهش 30 ميليوني خودروهاي يک ميليارد توماني

به گزارش فارس، قيمت خودروهاي بالاي يک ميليارد تومان در حال حاضر کاهش 30 ميليون توماني داشته و فعالان بازار پيش بيني مي‌کنند طي روزهاي آينده در صورت ادامه روند کاهشي نرخ ارز، اين ميزان کاهش به 50 ميليون تومان نيز برسد.

در عين حال، قيمت خودروهاي مونتاژي نيز در بازار کاهش داشته به طوري که قيمت جک S5 با افت 50 ميليون توماني به 850 ميليون تومان رسيده است. همچنين قيمت جيلي اکسلنت از 410 ميليون تومان به 395 ميليون تومان رسيده است. 

در حال حاضر خريداري براي خودرو در بازار وجود ندارد و همزمان با کاهش نرخ ارز، تعداد فروشندگان خودرو نيز افزايش يافته و اين دو موضوع باعث پايين آمدن قيمت خودرو در بازار شده است.

قيمت پرايد تا يک ماه پيش در بازار حدود 98 ميليون تومان بود که اخيراً بالاتر از اين رقم رفته بود در حالي که اين قيمت‌ها منطقي نيست و به خودرو بايد به عنوان يک کالاي مصرفي نگاه شود، نه کالايي سرمايه‌اي.

فعالان بازار خودرو قبلاً پيش بيني کرده بودند که همانطور که قيمت خودرو به طور نجومي بالا رفت، دچار ريزش نيز شود زيرا قيمت‌ها واقعي نبوده و متقاضي واقعي براي خريد خودرو در بازار وجود ندارد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar