چرخان/ هیوندای ولستر یک خودرو هاچبک کره‌ای است که در سال 2011 معرفی و تولید نسل اول آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد. به‌طورکلی ولستر خودروی کاملاً جدیدی محسوب می‌شد و تاریخچه تولیدی طولانی ندارد؛ اما به علت طراحی خیلی خوبی که داشت بین جوانان محبوب شد. این خودرو 3 در داشت و نکته طلایی طراحی آن برای مانورهای تبلیغاتی محسوب می‌شد، بنابر این خیلی سریع مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و توانست فروش خوبی را تجربه کند.

اما هیوندای ولستر در سال 2014 توسط آسان موتور نماینده رسمی هیوندای در ایران وارد بازار کشورمان شد و عرضه آن تا سال 2016 هم ادامه پیدا کرد. قرار بود در سال 2018 نسل جدید این خودرو با موتور قوی‌تر وارد کشورمان شود اما به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو این موضوع محقق نشد و ما از داشتن نسل جدید این خودرو محروم شدیم.

به‌هرحال خودروی موردبررسی امروز ما هیوندای ولستر است. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این خودرو بپردازیم.

>> طراحی ظاهری
این خودرو از طراحی حجیم با خطوط نرم بهره‌مند شده که تا حدی یادآور شاخصه‌های خودروهای اسپرت است. در شکل‌دهی نمای ظاهری هیوندای ولستر نسل اول طراحان سعی کرده‌اند بیشتر از خطوط نرم و عضلانی حجیم استفاده کنند تا این خودرو بیشتر حس آینده‌نگرانه و اسپرت بودن را به مخاطب خودالقا کند. در نمای جلوی خودرو با ظاهر بسیار خشن و اسپرت روبه‌رو هستیم که از الگوی طراحی آن زمان هیوندای پیروی می‌کند و شاید نکته بولد در طراحی این قسمت چراغ‌های خوش‌فرم و کشیده با گرافیک بسیار زیبا باشد که بیش‌ازحد به اسپرت بودن خودرو کمک کرده است.

اما بپردازیم به نمای جانبی این خودرو جایی که می‌توان گفت با طراحی پر زرق‌وبرق و پر اغراقی روبه‌رو نیستیم و سعی شده است از خطوط نرم و ساده اما بسیار شکیل و سنگین بیشتر استفاده شود که باید بگوییم یکی از علت‌های ماندگاری و جذابیت این خودرو نسبت به رقبا همین موضوع است. سبک خاص طراحی هیوندای در فرم ستون‌ها و شیب سقف در جهت منفی بیش‌ازپیش به زیباتر شدن این خودرو کمک کرده است. در این قسمت یک نکته طلایی وجود دارد و آن این است که در سمت راننده این خودرو یک درب و در سمت کمک‌راننده این خودرو دو درب دارد یعنی درواقع همان‌طور که گفته شد این خودرو سه درب است که شاید یکی از جذابیت‌های طراحی این خودرو این موضوع نیز باشد.

اوضاع در نمای عقب نیز کاملاً متفاوت است به‌طوری‌که چه در شب و چه در روز ولستر را با هیچ‌یک از خودروهای رقیبش اشتباه نخواهید گرفت. چراغ‌ها در ارتفاعی بالاتر از حالت معمول قرار دارند و شیشه عقب نیز سایزی بسیار کوچک دارد. سپر ساده ولی بزرگ ولستر نیز در بخش مرکزی خود خروجی‌های اگزوز کتابی رو جای‌داده است. در کل هیوندای ولستر در نگاه اول عضلانی و اسپرت به نظر می‌آید که تا حدودی درست است و می‌تواند مخاطب جوان خود را وسوسه کند و این پتانسیل را هم دارد که در ذهن بیننده ماندگار شود.

>> طراحی داخلی
اما به بررسی داخل کابین هیوندای ولستر می‌رسیم. نوع طراحی داخل کابین ولستر بسیار شبیه به سایر خودروهای هیوندایی است و باید گفت عاری از طرح‌های خیلی پیچیده است. طراحی داخل کابین هیوندای ولستر به‌اندازه بیرون آن خاص و گیرا نیست. اما هیوندای در طراحی داخلی ولستر سعی کرده است با استفاده از اشکال و حجم‌های متعدد، حالتی پویا و اسپرت را در داخل کابین این خودرو ایجاد کند که باید بگوییم هیوندای دررسیدن به هدف خود نیز کاملاً موفق عمل کرده است.

طراحی داخل کابین خودرو ارگونومیک بوده و راحتی مناسبی دارد، همچنین صندلی‌های خودرو بسیار راحت است. اما باید بدانیم سرنشینان جلوی این خودرو مشکلی در بخش فضای داخل کابین ندارند، اما سرنشینان عقب، هم با مشکل فضای پا و هم با مشکل فضای سر مواجه هستند که باید بگوییم این خودرو نمره قابل قبولی در این قسمت نمی‌گیرد. اما درمجموع طراحی داخلی خودرو خوب است و می‌تواند توقعات از یک خودرو هاچبک اسپرت را برآورده کند.

اما مهم‌ترین تجهیزات رفاهی هیوندای ولستر عبارت‌اند از:
آینه‌های جانبی تاشونده برقی
سقف شیشه ای
فرمان چرمی
گرمکن فرمان
شیفترهای پشت فرمان
صندلی راننده با تنظیمات برقی
صندلی 4 حالته برقی سرنشین
گرمکن و سردکن صندلی های جلو
ورود و استارت بدون کلید
نمایشگر لمسی 7 اینچی + سیستم صوتی 6 اسپیکر و آمپلی‌فایر
اتولایت
چراغ‌شور
 
>> مشخصات فنی
در زیر کاپوت هیوندای ولستر پیشرانه‌ای 4 سیلندر با حجم 1.6 لیتر قرار دارد. این موتور با دو نوع فناوری MPI و GDI در بازار ایران عرضه‌شده است که خودروهای وارداتی تا سال 2015 از نوع MPI و خودروهای با مدل 2016 به بالا از نوع GDI هستند. باید بگوییم خودرو موردبررسی ما از نوع MPI است.

این پیشرانه می‌تواند 128 اسب بخار قدرت و 1575 نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک از نوع دوبل کلاچ به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 11.5 الی 12 ثانیه و حداکثر آن سرعت 210 کیلومتر بر ساعت است که برای این خودرو با وزن 1295 کیلوگرم کمی نامناسب است چون کسی که این خودرو را می‌خرد به طبع انتظار قدرت و شتاب بیشتری را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر است که در شهری مانند تهران شما مصرف سوخت حدود 8 الی 9 لیتر را می‌توانید تجربه کنید.

>> نتیجه گیری
هیوندای ولستر خودرویی با ظاهر لوکس و اسپرت، طراحی داخلی نسبتاً خوب و مشخصات فنی کمی ضعیف اما کم استهلاک است. این خودرو به علت ظاهر بیرونی اسپرت، لوکس و زیبا توانسته نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند و باید گفت در این روزهای بازار خودرویی ما که قیمت‌ها به‌طور عجیبی در حال افزایش است خریدوفروش بسیار بالای را تجربه می‌کند.

اما این روزها بازار خودرو کشور در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای، افزایش می‌یابد که علت آن، قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهای جدید به بازار تشنه ایران است؛ با این تفاسیر شما می‌توانید با بودجه بین 700 میلیون الی 850 میلیون تومان هیوندای ولستر را خریداری کنید که عددی بسیار زیاد اما متأسفانه منطقی در این روزهای بازار ماست.

در زیر تعدادی از آگهی این خودرو در سایت‌های خرید خودرو را مشاهده می‌کنید

مدل خودرو

سال تولید

وضعیت بدنه

میزان کارکرد خودرو

قیمت

هیوندای ولستر2015بدون رنگ55 هزار کیلومتر کارکرد850 میلیون تومان
هیوندای ولستر2015بدون رنگ98 هزار کیلومتر کارکرد810 میلیون تومان
هیوندای ولستر2014بدون رنگ110 هزار کیلومتر کارکرد740 میلیون تومان
هیوندای ولستر2014بدون رنگ120 هزار کیلومتر کارکرد730 میلیون تومان

.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar