عرضه قریب الوقوع یواز هانتر، سهمخواهی روسها از بازار خودروی ایران
خودرو بانک/ صنعت خودرو ايران مدتها است که از درون و بيرون تحت فشارهاي مختلفي قرار دارد که نتيجه آن سخت شدن شرايط توسعه و توليد محصولات جديد براي خودروسازان و ناتواني واردکنندگان از عرضه محصولات بروز دنيا بوده است.
در چنين شرايطي خودروسازان چيني روز به روز بر نفوذ خود در بازار ايران افزودند و دايره تسلط خود بر صنعت خودرو ايران را گستردهتر کردند. با اين وجود خودروسازان روسي هرچه زدند به در بسته خوردند و موفق نشدند تا همپاي چينيها وارد بازار ايران شوند.
برند روسي يواز يکي از خودروسازان قديمي روسي است که مدتها براي ورود به بازار ايران تلاش کرد تا در نهايت با سروش ديزل موفق شد به بازار ايران ورود پيدا کند. اکنون نيز سروش ديزل روز به روز بر تنوع محصولات خود ميافزايد و سبد محصولات يواز را گسترش ميدهد. جديدترين محصولي که در وبسايت اين خودروساز مشاهده ميشود، يواز هانتر است.
شکارچي از دل تاريخ روسيه
يواز هانتر يکي از قديميترين محصولات اين خودروساز روسي است که سابقه توليد آن به دهه شصت ميلادي و دوران شوروي سابق باز ميگردد. يواز هانتر با اسامي مختلفي همچون يواز 469 شناخته ميشود و علاوه بر روسيه، در چند کشور ديگر از جمله اوکراين و آذربايجان نيز به توليد ميرسد.
يواز هانتر در بيش از پنجاه کشور جهان مورد استفاده قرار ميگيرد که اکثر آنها از کشورهاي بلوک شرق هستند. کاربردي بودن يواز هانتر براي مصارف نظامي و انتظامي، سبب شده تا در بسياري از مناطق دنيا به عنوان خودرو نظامي يا خودرو پليس از يواز هانتر استفاده شود. اگر تصاوير اين خودرو براي شما آشنا به نظر ميرسد، به دليل آن است که اين خودرو توسط ارتش عراق نيز مورد استفاده قرار ميگيرد و ممکن است در تصاويري که از جنگ هشت ساله ايران و عراق مشاهده ميکنيد، با چهره يواز هانتر برخورد کرده باشيد. نمونههايي از نسل اول يواز 469 نيز در جادههاي شمال ايران ديده ميشوند.
ثبات در طي نيم قرن
يواز هانتر در طي پنج دهه توليد خود در سطح جهاني، با کمترين سطح تغييرات ظاهري به دست مشتريان رسيده و بنابراين با مشاهده اين خودرو ممکن است نيسان پاترول نسل دوم يا تويوتا لندکروزر سري 40 در ذهن شما تداعي شود. در حقيقت يواز 469 خودرويي کاربردي و چهارچرخ محرک است که دولت اتحاد جماهير شوروي آن را براي استفاده در سازمانهاي دولتي و نظامي خود نياز داشت. به همين دليل روسها خودرويي ساده و کمدردسر ميخواستند که بتواند در هر مسيري رانندگي کند و پيچيدگي چنداني نيز نداشته باشد.
يواز 469 در اوايل دوران حيات خود تنها براي استفاده نهادهاي دولتي شوروي و کشورهاي بلوک شرق مجاز بود. به تدريج نسخههاي مزايدهاي اين خودرو به دست مشتريان شخصي رسيدند و با توجه به استقبالي که از اين خودرو به عمل آمد، يواز تصميم گرفت تا نسخههاي تجاري اين خودرو را نيز به بازار عرضه کند.
از يواز 469 تا يواز هانتر
يواز هانتر جديدترين نسخه از يواز 469 است که در سال 2010 وارد بازار جهاني شد. در حقيقت يواز 469 طي نيم قرن توليد خود براساس يک ساختار مشخص توليد شد و تغييرات آن بسيار محدود بودند. يواز هانتر نسخهاي بروز شده از نسخه بي اين خودرو يعني يواز 469B است که پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، براي استفاده در ارتش روسيه ساخته شد.
يواز هانتر از سال 2010 روي خط توليد قرار دارد و به دليل سادگي بيش از حد، مورد توجه تيونرهاي مختلف قرار گرفته و هرکدام از شرکتهاي تيونينگ نسخهاي خاص از يواز هانتر را به بازار عرضه کردهاند. يواز هانتر به پيشرانه 2.7 ليتري تنفس طبيعي با فناوري قديمي مجهز است که حداکثر 128 اسببخار قدرت و 200 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. گيربکس مورد استفاده براي اين شاسي بلند روسي نيز از نوع پنج سرعته دستي است. يک پيشرانه ديزلي 2.2 ليتري نيز براي يواز هانتر قابل سفارش است که به نظر نميرسد سروش ديزل اين موتور را به بازار ايران عرضه کند.
يواز هانتر با قيمتي در حدود 8700 الي 9500 يورو در بازار اروپاي شرقي عرضه ميشود. با توجه به قيمت نزديکترين شاسي بلند آفرودي بازار اروپا يعني رنو داستر که حدود 11000 هزار يورو است، يواز هانتر رقيبي ارزان و اقتصادي به نظر ميرسد. البته اين قيمت مربوط به تيپ پايه هر دو خودرو است و در صورتي که مشتري امکانات بيشتري را بخواهد، نياز به پرداخت مبلغ بيشتري خواهد داشت.
چه آيندهاي در انتظار يواز هانتر خواهد بود؟
اما چرا واقعا بايد شخصي به خريد يواز هانتر علاقمند باشد؟ قطعا خريد نسخه روسي تويوتا لندکروزر FJ40 در سال 2020 براي مشتري جذاب نخواهد بود و تنها معياري که موجب ميشود يواز هانتر در برخي بازارها فروخته شود، نبود خودروهاي کاربردي براي استفاده در معابر آفرودي با قيمت مقرون به صرفه است. يواز هانتر ساختاري کاملا قديمي دارد، فنرهاي شمش در عقب، ترمزهاي ديسکي و پيشرانهاي با راندمان نه چندان مطلوب برخي از اين موارد هستند.
با توجه به قيمتي که سروش ديزل براي محصولات جديد خود از جمله يواز پاتريوت تعيين کرده است، به نظر نميرسد براي يواز هانتر مبلغي کمتر از 400 ميليون تومان به عنوان قيمت اعلام شود. بنابراين در مقايسه خودرو 50 ساله يواز هانتر و کراساوورهاي خوش رنگ و لعاب چيني، قطعا چينيها برنده خواهند بود و توجه مشتريان شخصي را به خود جلب خواهند کرد. شايد تنها راهکار براي فروش يواز هانتر در بازار ايران، استفاده از اين خودرو در ناوگان ادارات دولتي و نهادهاي نظامي و انتظامي باشد و اگر سروش ديزل قصد عرضه يواز هانتر به بازار ايران را دارد، بهتر است تا از همين الان به دنبال جلب نظر خريداران حقوقي باشد.