نسل جدید رنو داستر در ایران
عصر ايران/ اين خودرو که در برخي بازارها با نشان «داچيا» به فروش مي رسد، حال به ايران آمده و در اختيار يکي از سفارتخانه ها قرار گرفته است. البته که اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد، به غير از اين رنو داستر نسل جديد، نسخه هاي ديگري هم از اين خودرو به سفارتخانه ها تحويل داده شده است.
اين خودرو جز نسخه هاي پايه داستر جديد بوده و از نظر ظاهري، ويژگي هاي نسخه هاي فول آپشن اين کراس اوور اقتصادي را ندارد. رينگ هاي معمولي، آينه هاي غير هم رنگ، زير سپر ساده و… از جمله نکاتي است که کم آپشن بودن اين رنو داستر را اثبات مي کند.
در بحث امکانات تفاوتي ميان رنو داستر و داچيا داستر وجود ندارد. اما آن طور که مشخص است متريال کار شده در کابين نسخه ي رنو تا حدي با کيفيت تر از نمونه ي داچيا است. در منطقه ي خاورميانه، چند وقتي است که فروش رنو داستر نسل جديد آغاز شده و مشتريان مي توانند اين خودروي کراس اوور اقتصادي را در دو نسخه ي فني خريداري کنند.
نمونه ي اول به پيشرانه ي ۱٫۶ ليتري ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۶ نيوتن متر مجهز است و توان آن از طريق جعبه دنده ي اتوماتيک CVT با حالت تعويض دنده ي مصنوعي ۶ سرعته به چرخ هاي جلوي آن منتقل مي شود.
اين نسخه مي تواند در شرايط استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت را در ۱۳٫۲ ثانيه ثبت کند. داستر ۱٫۶ ليتري اتوماتيک از نظر مصرف سوخت در جايگاه خوبي قرار دارد و مي تواند به ازاي هر ۱۰۰ کيلومتر ۵٫۸ ليتر بنزين را بسوزاند.
نمونه ي دوم اين کراس اوور به پيشرانه ي دو ليتري ۱۳۵ اسب بخار با گشتاور ۱۷۸ نيوتن متر مجهز است و توان آن از طريق جعبه دنده ي ۴ سرعته ي اتوماتيک به چرخ هاي جلو و عقب مي رسد. اين مشخصات دقيقا در داسترهاي قبلي نيز به چشم مي خورد و تنها کمپاني رنو در بحث آلايندگي به روز رساني را براي رنو داستر ۲۰۱۹ داشته است. اين خودرو هم شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت را در ۱۱٫۵ ثانيه ثبت مي کند و مي تواند به ازاي هر ۱۰۰ کيلومتر پيمايش ۶٫۹ ليتر بنزين را استفاده کند.
در بحث ايمني نسخه ي LE داستر به کيسه ي هواي رو به رو و جانبي سرنشينان جلو مجهز است و سيستم کنترل پايداري نيز در آن ديده مي شود. کاملترين نسخه ي رنو داستر جديد به امکاناتي نظير تريم داخلي چرم، کروز کنترل و محدود کننده ي سرعت، دوربين ۳۶۰ درجه، استارت دکمه اي، سيستم تهويه اتوماتيک، روشن کردن خودرو از روي ريموت کنترل، رادار نقطه کور، شيب سنج ديجيتال، مانيتور، کنترل حرکت در سراشيبي، سيستم استارت استاپ و… مجهز است.
بر اساس تست ايمني موسسه ي يورو انکپ، با وجود ارتقاي مهندسي و ايمني که در داستر جديد نسبت به نسل قبل رخ داده است، اما اين خودرو نمي تواند مانند برخي رقباي ديگر با ۵ ستاره ي ايمني شناخته شود و با توجه به بروز رساني استانداردهاي ايمني، داستر نسل جديد همچنان مي تواند تنها با ۳ ستاره ي ايمني در بازار جهاني حضور داشته باشد.
رنو داستر و داچيا داستر هميشه به عنوان ارزانترين کراس اوورهاي کاربردي بازار جهاني شناخته مي شدند و شريک تجاري رنو، يعني نيسان هم از پلتفرم و اتاق اين خودرو براي عرضه ي محصولاتي اقتصادي استفاده کرده است.
در بسياري از کشورها، داستر براي اقشار کم درآمد به عنوان گزينه اي با دوام شناخته مي شود. اما در بازار ايران به خاطر تعرفه هاي بالاي واردات خودرو، ممنوع شدن واردات از سال هاي گذشته، نوسان هاي شديد بازار ارز و…، نسل قديم داستر نيز در جايگاه يک خودروي گران قيمت ظاهر شده است.
پيش از آغاز تحريم ها، کمپاني رنو برنامه داشت تا نسل جديد داستر را در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در ايران به توليد برساند.