سریعترین اتومبیلهای تولیدی تاریخ کدامند؟
صبحانه آنلاين/ مدت زيادي است که کمپانيهاي خودروسازي به معناي واقعي کلمه به دنبال جلو زدن از رقبا هستند. سرعت هميشه عامل رقابت اين کمپانيها بوده و هست. اما کداميک سربلند از اين رقابت بيرون آمده اند؟
در حال حاضر کوئنيگزگ اگرا RS به طور رسمي سريعترين خودروي جهان شناخته ميشود. اين سوپر اتومبيل سوئدي سه سال پيش با دستيابي به سرعت 277.9 مايل در ساعت (447.23 کيلومتر)، نام خود را وارد کتاب گينس کرد. پيش از اگرا RS، بوگاتي ويرون سوپر اسپرت با ثبت سرعت 267.9 مايل (431.14 کيلومتر) در سال 2010 به مدت هفت سال رکورددار بود.
درست است که بوگاتي سال گذشته توانست با نسخه ارتقا يافته از شيرون به سرعت باورنکردني 304.774 مايل (490.48 کيلومتر) در ساعت دست پيدا کند، ولي از آنجايي که هنوز اين نسخه وارد فاز توليد نشده، رکوردش رسمي محسوب نميشود.
تلاش براي شکستن رکورد سرعت، ريشه در تاريخ دارد. در قرن گذشته و زماني که هنوز از تکنولوژيهاي پيشرفته کنوني و رکوردهاي شگفتانگيز خبري نبود، عنوان سريعترين خودروي توليدي با جديت از سوي برخي خودروسازان، مهندسان و رانندگان تعقيب ميشد.
در نيمه اول قرن بيستم، خودروسازان معمولا از عنوان «رکورد سرعت زميني» نيز در کنار «سريعترين خودروي توليدي» استفاده ميکردند؛ اما از اواسط اين قرن، با توسعه راکتهاي زميني مفهوم اين دو متفاوت از هم شد. پس از آن دوران عنوان سريعترين خودروي توليدي به مدلي اعطا ميشود که امکان حمل چند سرنشين و چمدانهاي آنها را دارا بوده و با قيمتي واقعبينانه به فروش برسد.
با پيشرفت تکنولوژي و متنوعتر شدن خودروها، اينک رقابت شديدتري بين خودروسازان ايجاد شده و برخي نامهاي بزرگ ترجيح دادهاند ديگر به دنبال رکوردشکني نباشند. مرسدس، جگوار، پورشه، فراري و بعدها لامبورگيني برخي از اين نامها بودند که براي چند دهه رقابتي سختي را با هم داشتند.
مکلارن و بوگاتي جزو برندهاي جديدتري هستند که وارد ميدان جنگ سرعت شده و مدتي هم بر تخت سلطنت تکيه زدهاند؛ در کنار اين دو برند مطرح، چند شرکت گمنام و کمتر شناخته شده نيز با طرح ادعاهاي بسيار بزرگ عرض اندام کردهاند که کمپاني اماراتي Devel Motors يکي از آنها است.
اگرچه شکستن رکورد سرعت ويرون سوپر اسپرت توسط اگرا RS هفت سال طول کشيد، اما با توجه به دورخيز رقبايي مثل کوئنيگزگ جسکوي 1578 اسب بخاري، هنسي ونوم 1600 اسب بخاري و شيرون 1500 اسب بخاري براي عبور از مرز 300 مايل (482 کيلومتر) در ساعت بعيد به نظر ميرسد ثبت رکورد جديد به همان اندازه طول بکشد.
همانطور که اشاره کرديم، در واقع نسخه ارتقا يافته از بوگاتي شيرون سال گذشته توانست رکورد اعجابانگيز 304.774 مايل (490.484 کيلومتر) در ساعت را در پيست اهرا-لسين فولکس واگن ثبت کند. ولي از آنجايي که اين نسخه از سال آينده وارد فاز توليد خواهد شد، نميتوان آن را سريعترين خودروي فعلي دانست.
يکي از موانع اصلي در دستيابي به سرعتهاي بسيار بالا، تايرها هستند، اين مانع باعث شده شرکت بوگاتي حداکثر سرعت ويرون را در 261 مايل (420 کيلومتر) در ساعت به صورت الکترونيکي محدود کند. آنطور که ميشلن وعده داده، اين کمپاني در حال توسعه تايرهايي است که امکان تحمل سرعتهاي بالاتر از 300 مايل را دارند.
مروري بر تاريخچه سريعترين اتومبيلهاي جهان
طبيعتا بنز پتنت موتورواگن که در سال 1898 معرفي شده و به عنوان اولين خودروي دنيا شناخته ميشود، در زمان خود سريعترين بود! اين اتومبيل ابتدايي قادر بود نهايت سرعت خود را به 12 مايل (19.3 کيلومتر) در ساعت برساند.
حدود نيم قرن بعد و در سال 1949 جگوار با XK120 به سرعت 124.6 مايل (200 کيلومتر) در ساعت رسيد و اين رکورد را 9 برابر بهبود بخشيد.
در دهه 50 ميلادي رقابت سختي بين مرسدس 300SL گالوينگ و استون مارتين DB4 GT جريان داشت. هر دوي اين مدلها داراي سرعتي بيش از 150 مايل (241 کيلومتر) در ساعت بودند. در دهه 60 جنگ سرعت شدت بيشتري به خود گرفت. سال 1963 اين Iso Grifo بود که رکورد 161 مايل (259 کيلومتر) در ساعت را از خود بر جاي گذاشت.
دو سال بعد، AC کبرا به رکورد 165 مايل (265 کيلومتر) در ساعت دست يافت و براي هر چند مدتي کوتاه، به تاجدار سرعت تبديل شد. پيش از پايان رسيدن دهه 60 ميلادي رکورد اين خودرو توسط لامبورگيني ميورا، فراري 365 GTB/4 و لامبورگيني ميورا نسخه P400S جابجا شد.
در سال 1982 لامبورگيني دوباره با مدل خاطرهانگيز کانتاش رکوردشکني نموده و 182 مايل (292 کيلومتر) در ساعت را به نام خود ثبت کرد. دو سال بعد هم اين مدل به همراه فراري 288 GTO موفق به ثبت رکورد 188 مايل (302 کيلومتر) در ساعت شد.
در سال 1986 سوپر اتومبيل پورشه 959 با دستيابي به سرعت 197 مايل (317 کيلومتر) تمامي رقبا را کنار زد، اما پيشتازي اين خودرو دوام چنداني نداشت، چرا که تنها يک سال بعد فراري F40 افسانهاي با رکورد سرعت 202 مايل (325 کيلومتر) در ساعت، جاي آن را گرفت. نماينده ايتالياييها با موتور 472 اسب بخاري خود به اولين مدل توليدي بدل گشت که سرعت 200 مايل در ساعت را پشت سر ميگذارد.
در دهه 90 ميلادي تلاشها براي رکوردشکني مثل سابق پرشور نبود. در اواخر اين دهه اسطوره مکلارن يعني F1 توانست رکوردهاي کمنظيري چون 221 مايل (355 کيلومتر) و 240 مايل (386 کيلومتر) در ساعت را به نام خود ثبت کند. بد نيست بدانيد اين سوپر اتومبيل انگليسي کماکان به عنوان سريعترين خودروي تنفسطبيعي جهان محسوب ميشود.
رکورد مکلارن تا هفت سال پابرجا بود، تا اينکه در فوريه 2005 کوئنيگزگ CCR با ثبت سرعت 241 مايل (387 کيلومتر) در پيست ناردوي ايتاليا، عنوان سريعترين خودروي توليدي را از آن خود کرد. اما اين عنوان زياد در اختيار سوئديها باقي نماند، چرا که تنها دو ماه بعد بوگاتي ويرون به رکورد خيرهکننده 253.8 مايل (408 کيلومتر) در ساعت رسيده و پادشاهي کوتاه مدت کوئنيگزگ CCR را پايان داد.
از آن دوران به بعد، کوئنيگزگ و بوگاتي به رقيب مستقيم يکديگر بدل شده و مدام براي همديگر خط و نشان ميکشند. البته همانطور که اشاره کرديم، رقباي ديگري مثل SSC و هنسي نيز اعلام وجود کرده و خود را مدعي جدي در جنگ سرعت ميدانند.